stil staan is dat zo moeilijk ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietje

stil staan is dat zo moeilijk ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 07:49

heeeeeeeey bokker

mijn pony wil niet stil staan met opstappen !

ik stap pas op wanneer ze stilstaat maar dan zijn we meestal al 10 minuten verder.elke keer als ik me voet in de stijgbeugel wil doen dan draait ze al weg en sta ik dus al zo ver van me paard dat ik niet meer kan opstappen
heel vervelend kan ik dat nog afleren ?? en hoe gaan jullie er mee om ?

groetjes Doei!

Nano05

Re: stil staan is dat zo moeilijk ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:30

Buitenteugel (rechter dus) erbij houden als je opstapt. En volhouden, niet opstappen zolang je paard niet stilstaat, dan leert hij het nooit af!

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:13

Mijn paard deed dat ook. Nu hou ik mijn rechterteugel strak zodat hij een beetje naar buiten kijkt. En kan hij niet meer weglopen

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:18

Mijn paard deed dat ook. Ik heb het opgelost door hem een tikje met de zweep op z'n borst te geven. Na een paar keer had hij het wel door. Nu blijft hij gewoon stil staan, zonder dat ik hem zelfs maar hoef vast te houden.

Edit: en natuurlijk de hemel in prijzen zodra hij het wel goed deed. Werkte bij mijn paard super!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:22

Met het paard dat ik hiervoor reed heb ik het opgelost door wel op te stappen als hij weg loopt (draait). Direct stil zetten, weer afstappen en op nieuw te proberen. Geloof me ze worden er vanzelf zat van iedere keer dat op en af stijgen Haha! .
Volgens mij beloon je een paard als je niet opstijgt als hij niet stil staat.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:26

niet opstappen als hij niet stilstaat zou bij mijn pony alles behalve werken! Die blijft gewoon expres rondjes lopen zodat je der niet op raakt.
Ik denk dat je best echt bewust bezig bent met leren stilstaan. Desnoods zet je ze eerst in een hoek van de bak, zodat je er toch op raakt zonder dat ze te veel kunnen gaan lopen. Op die manier kan je belonen als ze blijft staan met het opstappen

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 10:59

heey bedankt allemaal

maar als ik wil opstappen en ze draait weg dan is het onmogelijk om toch opte stappen dus dan probeer ik het opnieuw maar was is beter dan ik hoor verschillende opties de ene zegt tik op de borst en de ander zegt niet opstappen en de andere zegt wel opstappen ??

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:00

Ik denk dat je even moet kijken wat voor jouw pony het beste werkt.

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:23

jah dat denk ik ook Tong uitsteken maar het is dus wel afteleren begrijp ik

groetjes

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:29

Elk gedrag dat een paard (of welk dier dan ook) vertoont doet hij omdat hij er op 1 of andere manier een beloning voor krijgt. Je moet er achter komen wat die beloning voor hem is. Misschien is het voor hem een uitstel voor dat jij er opgaat zitten. Ontkomt hij aan een zere rug (past je zadel wel goed of is er iets anders medisch) Kan hij zijn energie kwijt (staat hij te hoog in het voer?)
Dus als jij de beloning voor zijn gedrag weg haalt, kun je elk gedrag veranderen (normaal gesproken)

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 07:37

maar het rare is als ik met andere pony's naar buiten ga blijft hij gewoon staan en kan ik op en afstappen maar ben ik alleen dan draait en loopt ze weg :S

sas00Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:45

kynshiri schreef:
niet opstappen als hij niet stilstaat zou bij mijn pony alles behalve werken!

Helemaal mee eens.
Je pony is niet gek Knipoog die denkt ook als ik niet stil sta dan loopt ze waarschijnlijk weer naar mn hoofd.
Heb het zelf jaren geleden ook gehad...
Beste oplossing, wat er ook gebeurd je blijft hoe dan ook bij het zadel, desnoods loop je mee.
Op den duur blijft hij echt wel stil staan en kan je opstappen.
Wel zoals eerder gezegd je rechter teugel erbij pakken.
Hoop dat het ook voor jouw werkt, laat je het nog even weten?

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:50

hoi,
mijn paard wilde ook niet stilstaan met opstappen. Ik stap ook pas op als ze stilstaat. Maar ik heb een keer toen ze moe was van het rijden ( dan staat ze wel stil ) een paar keer op en af gestapt en uitvoerig beloont. doe het dus "stiekem " als je paard toch stilstaat, dan snapt hij/zij het hopelijk de volgende keer
groetjes Kim

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:52

oeeeh herkenbaar!(voor velen denk ik Tong uitsteken ) veel oefenen!
Maar ook goed op de lichaamstaal van je paard letten, kan namelijk ook zijn dat je zadel niet goed past en dus pijnlijke druk geeft als je opstapt.
Had ik namelijk eens, en ik maar vloeken op dat arme paard Ach gut

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:59

wat bij mijn paard erg geholpen heeft: als hij voorruit ging, zette ik hem stil en liet hem vervolgens een behoorlijk aantal passen achteruitlopen en dan zetten ik hem weer stil. na 3/4 keer had hij het wel door en bleef hij keurig netjes stil staan. ik ben nu een pony aan het inrijden en die doet hetzelfde met opstappen, ik pas nu dezelfde methode toe en ze begint het aardig te snappen. ze zet nu nog maar 2 passen naar voren en staat dan stil. en goed belonen!!!

maar inderdaad moet je ook gaan bedenken of zij/hij niet ergens voor weg loopt. pijn bijvoorbeeld.

manonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:38

blijven probere:P
in een hoekje zetten dattie nergens heen kan.
of zo als veel mense zeggen probeer met je rechterteugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:45

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Soraydaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:29

mijn pony heb et ook een hele poos gedaan
et is egt lastig ik weet et!
het s heel goed hoe je het aanpakt
maar als het al 10 minuten duurt dat s egt te lang
en dan krijgt het paard zijn zin
probeer gwn op te stappen en dat een paar keer over te doen Knipoog

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 07:35

in de hoek zetten heb ik nu geprobeert ze loop er gewoon uit ook al met 2 mensen in de hoek ze liep er gewoon door heen nog ga ik het eens proberen met de zweep tikjes op de borst hoop dat het werkt.Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:40

Er staat toevallig net een heel stuk over in het paardentipsmagazine. Misschien heb je er wat aan.

Stilstaan is een goede basis in de opvoeding van je paard. Je zal merken dat dit voor veel paarden best een hele opgave is. Een instructeur zei ons ooit: 'de eerste en moeilijkste les voor een paard is het stilstaan. Pas als hij dit goed kan, mag je verder gaan.'

Nu is stilstaan met je paard niet zo spectaculair en is de verleiding groot dat je dit overslaat. Een punt in de opvoeding waarvan je later veel spijt kan krijgen.

Bij het opstijgen zal je al vlug de nadelen merken als je paard niet wil stilstaan. Maar voordat je hierover je irritaties de vrije loop laat, kan je je beter even afvragen waarom het voor een paard niet zo vanzelfsprekend is dat het stil blijft staan. Van nature is alles wat op de paardenrug komt een bedreiging en zal het paard toegeven aan zijn drang om te vluchten. Daarom is het belangrijk dat het paard je leert te vertrouwen en jou niet als 'gevaarlijk' ziet.

Dus vraag je eerst af wat de reden is dat je paard niet stil wil staan.
- Is je paard bang van jou? Dat is vaak het geval bij jonge paarden of paarden die je gewoon nog niet zo goed kennen.
- Het kan ook gewoon zijn dat je paard ongeduldig is. Hij staat al even stil en heeft zin in wat beweging.
- Ben je zelf misschien onzeker of onervaren? Paarden voelen dit vlug aan en worden ofwel zelf onzeker of gaan hun eigen grenzen proberen te verleggen.
- Het paard kan slechte ervaringen hebben met mensen die op zijn rug klimmen. Een voet die in hun zij prikt bij het opstijgen, het gewicht van de ruiter die in het zadel ploft, ...

Wat te doen?
Als je bijvoorbeeld op de manege dit probleem hebt, dan kan ik me inbeelden dat het niet zo evident is om aan het gedrag van dit paard te werken. Je ziet het paard tenslotte maar een paar uur per week en de volgende ruiter kan het allemaal weer net wat anders doen. In dit geval kan je het paard het best met zijn neus richting een muur zetten. Als het kan, zou het fijn zijn als er iemand de neusriem van het paard vasthoudt terwijl jij, zonder het paard te hinderen, opstijgt.

Is het paard onrustig omdat het jou niet goed kent, dan laat je hem eerst aan je wennen. Een paardenbrokje kan een ideaal paaimiddel zijn. Laat het paard aan je hand ruiken. Beweeg heel rustig en streel het van voren naar achteren. Stel hem gerust met je stem. Als je merkt dat het paard rustiger is, kan je opstijgen. Neem hiervoor gewoon de tijd. Merk je dat hij nog niet op zijn gemak is, dan begin je weer opnieuw. Het is wel de bedoeling dat je uiteindelijk in het zadel zit. Geef je het op en zet je het paard terug op stal, dan kan hij dit ook gaan zien als een middel om het jou de volgende keer weer moeilijk te maken.

Hoe en wat kan je echt niet allemaal in een boekje (of magazine) vinden. Veel is afhankelijk van je paard en de situatie. Je zal zelf moeten zoeken hoe je het paard het beste benadert. Mis je ervaring dan is het verstandig een ervaren persoon om raad te vragen.

Nog even over het belangrijste punt. Het stilstaan.
Met het leren stilstaan kan je al heel vroeg beginnen, dit door grondwerk. Je leidt het paard aan de hand en gaat het leren inzien wat het woord 'ho' (of 'sta') betekent. Zelf hebben we dit gedaan door naast het paard te lopen terwijl we het paard via een halstertouw begeleiden. Je stopt met lopen en zegt duidelijk één keer 'ho'. We leren dan meteen ook het commando 'stap' (of 'voorwaarts') en lopen dan vooruit. Dan weer het commando 'ho' enz. Je prent de reactie op dit woord op deze manier in het hoofd van het paard waardoor het op een gegeven moment automatisch gaat reageren op het commando.

Nu ga je je paard niet meteen een minuut of langer laten stilstaan. Als je merkt dat het goed gaat, ga je geleidelijk aan opbouwen. Je stapt een stuk en zegt 'ho'. Dan blijf je even staan. Wil je paard uit eigen beweging verder stappen dan zeg je 'nee'. Als je het op tijd merkt, geef je hem het commando 'stap'. Het paard doet het nooit verkeerd, hij heeft gewoon even tijd nodig om het allemaal te begrijpen. Jouw geduldige en rustige aanpak is belangrijk.

Heeft het paard toch problemen met het stilstaan, dan kan je ook vóór hem (net voor zijn schouder) gaan staan, je hand op zijn neus leggen, hier lichtjes drukken en 'ho' zeggen. Als het op deze manier niet werkt, wacht je even met het commando 'ho' tot je het paard kunt verplichten stil te staan door bijvoorbeeld in een hoek te lopen en daar 'ho' te zeggen. Wees altijd kalm en beloon het goede gedrag met je stem.

De duur van het stilstaan kan je geleidelijk opbouwen. Overdrijf nooit en eindig met de oefening op het moment dat het goed gaat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:41

haha, die wild eik net neerzetten, heb m ook net gelezen!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:42

Zweepje helpt niet! Je paard straffen is geen goed begin dan ga je er een strijd van maken en iets negatiefs. Trek er een keer tijd voor uit, snijd een appeltje in stukjes en probeer dit eens. Mijn paard had ontdekt voor ik haar kocht dat als ze wegliep ze onder het werk uitkwam en wilde dus niet stil staan. Nu kan ik haar los optuigen, los een krukje ernaast zetten en los opstijgen...met nog maar 1 stukje appel als beloning.

Ik zadel haar op (geen hoofdstel nog), zeg "ho" en als ze stilstaat geef ik een klein stukje appel. Dat herhaal ik nog eens als bevestiging naar haar toe, ho is stop is iets lekkers. Dan ga je een stapje verder, je zet je voet in de beugel en zegt weer ho, als ze stilstaat weer een stukje appel ed. Je bent op deze manier even wat tijd kwijt, maar krijgt zo wél het vertrouwen van je paard. Daarna hetzelfde met het hoofdstel aan. Nogmaals je bent even tijd kwijt maar ik zie het zelf meer als een investering in mijn paard.

succes ermee!

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 07:54

ooke bedankt voor de tip ik zal het ook eens proberen watn ben echt wel klaar met het tien x op en afstijgen :S

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:00

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:08

Mrietje schreef:
ooke bedankt voor de tip ik zal het ook eens proberen watn ben echt wel klaar met het tien x op en afstijgen :S

Het zal echt niet in 1x overzijn, maar als je consequent bent én blijft gaat het je zeker lukken. Als je merkt dat je je geduld gaat verliezen (je bent ook maar mens toch?) stop je even en gaat na een bakkie troost weer door. Het komt zeker goed!

Edit: ik heb net even naar de foto's gekeken, en ik moet toegeven dat je zadel idd niet echt lekker ligt op die foto's. Het zadel moet de schouder vrijlaten zodat je paardje kan bewegen, maar ook niet te ver naar achter op de rug. Een zadel dat goed ligt schuift vanzelf op die plaats. Misschien ook een tip daar eens naar te laten kijken door bv. een zadelmaker ofzo?