Steigeren aan de hand. Hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Steigeren aan de hand. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 11:06

Mijn Josie had in het begin bij het aan de hand lopen de neiging om voorlangs me te springen als ze ergens van schrok. Dat wilde ik niet hebben dus dat heb ik haar met succes afgeleerd. Dit heb ik gedaan door haar eenmaal een tik op haar neus te geven toen ze weer te ver schuin voor me kwam. En vervolgens door mijn linkerhand met bundel halstertouw omhoog te brengen en voor haar te houden. Ze kon er dus gewoon niet langs. Dit hielp goed. En nu doet ze het niet meer.

Maar.....

Nu echter, gaat ze naar boven als ze schrikt. Ze steigert dus. Op zich, in haar gedachten, best logisch. Ze heeft een uitbarsting, kan niet naar voren, dus de energy gaat naar boven. Al hoe begrijpelijk ook: ik wil het natuurlijk niet hebben.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan voorkomen/afleren? Ik heb al een touwhalster besteld, zodat ik iets meer over haar te zeggen heb bij het wandelen. Dat is echter nog niet binnen.

Straffen als ze weer op de grond staat lijkt me niet de goede manier. Maar hoe geef je op het steigermoment aan: dit wil ik niet hebben? Ze is dan ook zo hoog! (en best stoer maar dat mag ik niet laten blijken natuurlijk Bloos )

Kan iemand me verder tips geven?

Ik weet nu al dat het advies gaat komen: grondwerk. Dat doe ik al. Ik heb het boek van Inge Teblick, maar ik hoop dat iemand me nu even een tip kan geven.

RZDLover

Re: Steigeren aan de hand. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:11

Heb je haar zoiezo wel geleerd om standaard naast je te lopen?
Als ze naast je loopt en ze schrikt kan ze namelijk wél weg zonder jou onder de voet te lopen (dan laat je haar gewoon draaien en dan is ze weer naast je). Het steigeren is idd lastig, een van mijn paarden deed dit ook regelmatig, maar het is vanzelf weg getrokken (die deed ook wat die van jou deed, achter je gaan lopen en met schrikken op je springen, daarna is ze ook gaan steigeren en uiteindelijk is dat gewoon weg gegaan). Straffen heeft eigenlijk niet veel zin als ze bang zijn denk ik Knipoog
Dus zorg dat ze eventueel een sprong naar voren kan doen als ze schrikt (ze hoeft je natuurlijk niet mee te trekken, dit mag ook weer niet, maar geef haar wat ruimte)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 11:17

Naast me lopen gaat prima. Ga ik sneller, zet zij een drafje in. Stop ik, dan houdt zij ook halt. Alleen met schrikken schijnt ze eventjes alles te vergeten. Dat voorlangs wegspringen heb ik afgeleerd omdat ze dan ook meteen helemaal omdraaide. Ze maakte dan een rondje en kwam met haar achterhand van mij af te staan. Dat kon gevaarlijke situaties opleveren. Ik vond en vind dat ze bij schrikken gewoon naast me moet blijven.

En nu, tja, ze blijft min of meer naast me, maar wel ietsje te hoog Rolleyes

Misschien trekt het ook vanzelf wel weg (laten we het hopen) maar dan nog ben ik benieuwd wat de juiste opvoedkundige reaktie is.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:50

Ik weet niet of het werkt maar ik heb een keer gehoord dat als je een paard aanraakt op zijn buik als hij steigert bijvoorbeeld met het einde van je halster touw dat je hem dan laat merken dat hij een heel kwetsbaar iets van zich zelf laat zien. Je straft hem dus niet maar laat hem wel merken dat dit niet kan.. Je moet hem dus niet hard gaan slaan maar gewoon zachtjes zijn buik aan tikken met je halstertouw.

ps. Ik weet dus niet zeker of dit werkt!! Maar ik dacht ik kan het altijd even doorgeven Haha!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:06

zou hij dan niet nog meer in paniek raken? Want hij kan je natuurlijk niet zien en hij voelt dan opeens wat! Ik weet het niet hoor, dat schoot mij te binnen..
Verder heb ik ook geen "gouden tip" voor je, helaas..In ieder geval veel succes!

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:15

negeren en gewoon doorwandelen heeft bij mijn hengstveulen in de tijd geholpen. Ik ging dan wel wandelen met longeertouw.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:22

ik zou ook met en langer touw aan de gang gaan denk ik zodat je het paard de ruimte kan geven, ook negeren en doorwandelen en situaties waarvan ze schrikt oefenen in de rijbak of iets met een omheining zodat je alle ruimte hebt.
edit: En misschien iemand er achter kan lopen en op tijd het paard voorwaarts houdt

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:38

Eventueel met een hengstenketting ( daar geen druk op houden! ).
En dan juist even een stapje harder naar voren lopen als ze wil gaan steigeren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:43

Met een touwhalster gaat mijn paard juist stijgeren als ze schrikt omdat ze te heftig reageert op de druk op de neus. Met een hengstenketting doet ze dat nooit. Ieder paard reageert anders op bepaalde druk.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:45

meschien is het een idee als je voelt/ziet dat je paard wil gaan stijgeren om dan extra door te lopen (dus het een beetje te negeren) en zorgen dat bijv iemand hem ook voorwaarts houd zodat hij de kans niet krijgt.. telkens als hij/zij dit goed doet beloon je haar/hem

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 01:25

Wat gebeurt er als ze schrikt?
Wat is het punt, beschrijf de situatie eens wat meer alsjeblieft, een aantal tips hierbven zijn hele goede. Maar ik ben zo nieuwsgierig waar jouw paard van schrikt en wat er gebeurt.
Wie weet is het simpel op te lossen.
Dat je een paard niet over je heen laat lopen lijkt me een hele juiste zaak, dat zijn afspraken die nagekomen dienen te worden.
"Gij zult mij niet omver lopen en mogelijk bezeren" (Regel 1 ?)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 08:20

Tja… precies beschrijven wat er gebeurd… dat is moeilijk.

Helemaal in het begin, toen ze net van de wei kwam liep ze voor me langs als ze eigenlijk niet meer wilde. Als we voor haar gevoel te ver van stal gingen wandelen ofzo. Ze sneed me gewoon af. Met als gevolg dat ik een rondje moest draaien naar links, dan stond ze weer goed en dan konden we verder. Dit hebben we door oefenen (ik zette haar dan een paar passen terug) goed weten te krijgen.

Ze schrikt eigenlijk alleen van dingen die van de achterkant komen. Ze is helemaal niet bang voor auto's ed, en ze loopt overal langs. Alleen als er een plotseling geluid van achteren komt dan verschiet ze dus.

Ze verschoot in eerste instantie (beetje schuin) naar voren. Met als gevolg dat ik haar vasthield, en dus draaide ze om en stond ze stil met haar hoofd richting mij en haar achterhand van mij af. Dat was niet erg okee, want met een beetje doordraaien stond ze met haar achterhand naar/op de weg en dat wilde ik voorkomen.

Dus daar zijn we aan gaan werken. Als ik voelde dat ze ging verschieten ging mijn linkerhand al omhoog en 'blokte' ik haar. Als dat niet voldoende was dan gaf ik haar een tik als ze te ver naar voren kwam.

Dat hielp dus. Het helpt ook dat ik lange wandelingen met haar maak samen met een stalgenootje die op haar paard mee gaat. Haar paard is een oud weidemaatje van Josie en bomproof. Dat helpt goed. Na een eerste paar min van schrikken is het afgelopen en is ze erg kalm. (zoals feitelijk ook hoort want ze is ook een vrij kalme koudbloed)

Maar nu dus. Ze verschiet van iets en gaat gelijk naar boven. Alsof ze naar voren wilt wegschieten maar tegen een muur oploopt ofzo, en dus moet ze naar boven.

Het vreemde is dat ze helemaal geen maf type is. Ze is in training gezet om zadelmak te maken en in te rijden, en de trainster kon na 1 week longeren al opstappen. Normaal laat de trainster een jongen komen die er de eerste paar keren op gaat, maar dat was met Josie niet eens nodig. De trainster is opgestapt, en Josie heeft nog niet één bokje gegeven. Na vier keer rijden was ze al behoorlijk in de buitenbak rond te sturen. Zo goed gaat dat dus en zo braaf is ze dus.

Zelf denk ik dat het misschien een gebrek aan respect is voor mij. De trainster is tenslotte degene die echt serieus met haar werkt, en die nu haar respect heeft. Ik ben nu nog niet meer dan 'die dame die 's avonds ook nog even komt poetsen'.

Misschien moet ik het even laten voor wat het is (zoveel wordt er met dit weer toch niet gewandeld) en hopen dat het met de tijd en met het groeien van een goede verstandhouding over gaat.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:47

Hmm, erg interessant wat je beschrijft.
Wat het bij mij oproep is dat het paard onzeker is, ik zie geen tekenen van disrespect, dat zit wel goed. Ze wandelt mmers gewoon met je mee en vertoont geen akelig gedrag daarin. Je beschrijft een heel mensvriendelijke merrie die bereid is mee te werken.
Het vervelende moment komt als er iets 'engs' achter haar gebeurt. Ze kan dit niet anders oplossen dan door weg te springen. Zo te horen s ze zich rotgeschrokken van de keer dat je haar op haar plek zette, prima actie ook want dat moet je niet accepteren.
Het lijkt me nu dat je wat kan gaan trainen met haar in schrikken, kleine dingetjes doen en samen oefenen in wenselijke oplossingen van haar kant om te werken aan haar zelfverzekerdheid.
Als voorbeeld.
Wat zou er gebeuren als je haar wat langer laat en het schrikgedrag, op plekken waar dat kan, negeert en gewoon doorwandelt als ze schrikt.
Een aantal zeiden al eerde, voorwaarts blijven gaan, dat zijn denk ik de betere tips. Stil gaan staan versterlt vaan de 'enge situatie' in de paardenogen. Dan zijn ze vaak zo'n opwindmuis die meer en meer spanning ontwikkelt. Afleiden en er niet te veel op ingaan geven rust.
Denk eens wat en ander paard zou doen, of doet als zij zop schrikt en kijk naar hoe de paarden dat onderling oplossen.

Geloof trouwens echt nuet dat ze geen respect voor jou heeft, integendeel ze kiest alleen een ook niet wenselijk oplossing door te steigeren. Daarmee let ze , ndanks haar angstjes, toch nog op jou. Wat juist getuigt van respect voor je.
Hoe oud is ze?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:51

Ik denk juist dat je paard wel respect voor je heeft, ze loopt je niet omver loopt niet bij je weg en blijft mooi achter je, ja een paard is een vluchtdier dus wat doet ze ze gaat de lucht in,

Ik heb er ook zo een , ook een jong dier 3.5 , ik gebruik met de wandel ook een halstertouw en een lijn van 4 meter, dan heeft ze de ruimte , als ze gaat steigeren negeer ik haar en laat haar vluchten als het waren, ik merk nu dat het steigeren steeds minder gaat worden na mate ik haar verder aan het trainen ben,
Ook ik kan zo opstappen en dan staat ze er als een sul bij, ze is ook heel koel en als ze steigert aan de hand is het ook heel gecontroleerd.
Gewoon niet straffen ervoor, dat werkt alleen averechts.
En niet trekken als ze omhoog gaat , laat haar gaan anders gaat ze helemaal tegen de druk in en kan achter over klappen , maar geef haar flink extra druk als ze terug naar beneden komt en laat de druk weer los als ze weer op 4 hoeven staat.
Je moet haar dan uiteindelijk voor proberen te zijn en als je maar denkt dat ze omhoog wil, wat druk geven en dan zal ze uiteindelijk de link leggen en niet meer steigeren en dus wijken voor de druk en jou gaan leren vertrouwen dat ze niet hoeft te vluchten.
Denk dat ze juist veel respect voor je heeft , maar dat er aan het vertrouwen nog gewerkt moet worden, dat is bij mij ook hetzelfde en ik merk dat nu ik heel veel met haar bezig ben dat steeds beter gaat en het steigeren eigenlijk nu ik er over nadenk al een aantal weken weg is gebleven.
Gewoon veel geduld hebben en leren zien wat ze gaat doen en daar op ingrijpen,

Ppff hoop dat het een beetje duidelijk is , want is zo moeilijk uit te leggen op het toetsenbord Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:07

Bivenstaande post klinkt als 'het paard n zijn waarde laten' en zelf laten zoeken naar alternatieven.
Zo geef je een paard zelfvertrouwen.

Mooi gezegd, tussen de woorden door klinkt begrip en passie.
Goed uitgelegd ook.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 13:35

Hoi,

Hartelijk bedankt voor bovenstaande posts. Jullie inschatting is denk ik heel erg goed.
Josie ís ook een hele mensvriendelijke, sociale merrie. Ze is pas 3,5 jaar en moet dus inderdaad nog veel leren. Ook het vertrouwen. Dat is iets waar ik eigenlijk nog niet zo bij heb stilgestaan. Niet alleen respect is belangrijk, ook vertrouwen. En inderdaad, nu ik er zo eens over nadenk en jullie visie op het probleem lees is dat wellicht het geval.

Ze is pas een dikke maand bij mij (1 sept op stal gekomen) dus we moeten elkaar ook nog wel helemaal leren kennen. Al is ze wel al zover dat ik een hinnik krijg als ze me in de gaten krijgt Lachen

Ik ga aan de slag met de tips hierboven genoemd en ga ook verder met het grondwerk.

Bedankt allemaal!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:07

Heel veel sucses, maar denk dat het jullie wel gaat lukken!!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:31

Let wel op bij een touwhalster dat j eer niet een loeizwaar touw aan hangt. En gebruik het halster goed. Het is bedoelt om het paard te laten wijken voor druk en het is niet te bedoeling om te gaan hangen en sjorren aan het halster.
Een reden waarom jou paard waarschijnlijk omhoog komt is omdat ze bang is en haar angst niet kwijt kan. Leer haar dat jij haar verteld of het eng is of niet. Jij bepaald! Grondwerk is idd goed om haar te leren enge dingen te over winnen.
Grondwerk doe je met een touwhalster en een leadrope. Dit is een speciale lijn van 4,5 m. Deze is zo lang omdat je je paard aan een lange lijn begeleidt en hierbij haar de kans geeft om een sprongtje te maken als ze bang is, het is tenslotte een vlucht dier.
Uiteindelijk zal je naar jou kijken om te zien of het echt eng is of niet. Als jij rust uitstraalt zal ze naar jou kijken en na het sprongtje denken, he het is helemaal niet eng en weer rustig mee lopen.
Die tik en hand voor het hoofd werken alleen maar tegen. Loop schuin voor haar, daar loopt d eleidende merrie ook, niet naast de schouder, want daar loopt een jong veulen die met de schouder aan de kant wordt geduwd.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:09

Een touwhalster vind ik hele gemene venijnige dingetjes.
Ze doen meer pijn dan mensen willen geloven, op de keuringen zijn ze verboden.

Het is wel zo dat ieder paard met een grote mond, handtam wordt na het snijden van het nulon en de heerlijke knopen op de juiste punten van het hoofd.

Sorry, een touwhalster is geen middel voor paarden, wel voor mensen die graag 'de baas' willen zijn en dat anders niet zouden kunnen.

Wil niemand beledigen, maar ik vind het akelige rotdingen, typisch Amerikaans.
Denk je trouwens dat paarden geen verschil zien tussen een veuklen en een mens?

dennisbj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:21

Misschien is het een mogelijkheid om alle tradities te doorbreken. Alles wat je normaal deed ga je nu zeg maar anders doen.
Hierdoor "denk" jij mogelijk ook minder aan het steigeren / omhoog komen en zal dat naar alle waarschijnlijk ook minder / niet meer gebeuren.

Geen harde correctiemiddelen gebruiken, maar liefde en respect op de momenten dat het wel goed gaat. Daar leert een paard van in mijn ogen.
(Wat overigens niet betekend dat ze niet af en toe ook een correctie moeten hebben hoor!) Maar in jouw geval zou ik daar absoluut niet voor gaan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:29

Mijn hengst stond ook snel op z'n achterbeentjes. Wat ik deed was het halstertouw onder z'n linkervoorbeen doen. Als hij op de grond kwam had ik 1 been net wat langer vast. Vond hij niet grappig.

Nou denk ik dat dit een ander verhaal is want mijn hengst was een verhaal appart en reageerde nergens op. Misschien is mijn aanpak voor jullie NOT DONE maar het hielp wel. Maarja zo heb ik wel meer vage trukjes Haha!

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:23

Ik zou ook veel je stem gaan gebruiken als je met haar wandelt. Dus met je stem laten weten dat ze niet mag steigeren, en vooral veel geruststellen met je stem. Daardoor gaat ze jou ook steeds meer vertrouwen, waardoor ze er later ook op gaat vertrouwen dat het niet eng is als jij het zegt. Bij veel paarden helpt dit wel, weet natuurlijk niet of je dit al doet.

Ik wandel zelf trouwens altijd met hoofdstel met daaraan een longeerlijn, dan heb je als het nodig is ook wat meer te vertellen, en je kunt de lijn evt. wat langer maken als ze bijvoorbeeld omhoog komt Lachen.

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:28

Ladygiroc schreef:
Mijn hengst stond ook snel op z'n achterbeentjes. Wat ik deed was het halstertouw onder z'n linkervoorbeen doen. Als hij op de grond kwam had ik 1 been net wat langer vast. Vond hij niet grappig.

Nou denk ik dat dit een ander verhaal is want mijn hengst was een verhaal appart en reageerde nergens op. Misschien is mijn aanpak voor jullie NOT DONE maar het hielp wel. Maarja zo heb ik wel meer vage trukjes Haha!

Lijkt mij best wel gevaarlijk, wat als je paard in paniek raakt, of het touw snijdt bij zijn been? Als je paard wegschiet en jij hebt alleen het touw vast wat onder z'n linkervoorbeen zit, lijkt me dat wel gevaarlijk. Je hebt wel gelijk dat sommige paarden wel een strengere aanpak nodig hebben, omdat ze anders echt niet luisteren. Maar het paard van de TS komt niet echt over alsof ze niet wil luisteren, meer alsog ze gewoon nog wat bang buiten is Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:41

Paarden die bang zijn hebben geen strengere aanpak nodig denk ik, juist een geruststellende en vertrouwenwekkende.
Een paard doet paards, wat wil zeggen dat de gedragingen anders zijn dan die wij willen.
Het is aan ons een taak om te laten weten wat wel niet, maar belangrijker nog wat we WEL van een paard verwachten.

Stunts met touwen om een been zou ik niet snel adviseren, het levert sneller een gevaarlijke situatie op. Afstand werkt veiliger en na de paniekaanval zal het paard hoogstwaarschijnlijk naar je toe komen. Om troost.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 13:58

Hallohallo,

Met straffen zal ik inderdaad niet verder komen. Het is zowiezo heel moeilijk om dit te straffen, daarom heb ik het topic ook geopend. Tijdens de steiger: onmogelijk. Na de steiger: te laat.

Dus ik ga het met oefenen en belonen proberen.

Josie is wel een 'eerlijke' schrikker. Ze blijft niet minuten nasudderen. We moesten laatst langs een gammel hekwerk met daarachter twee woest blaffende honden. Ze sprongen tegen het rammelende hek aan en schoten steeds achter planten vandaan die langs het hek stonden. Schrikmoment bij uitstek dus. Zolang we langs dat hek lopen doet ze moeilijk, is ze bang. Maar zodra het hek ook maar een meter achter ons is, is het ook over. We zullen met dit soort momenten aan de slag moeten. Dit was wel voor het steigertrukje, dus ik weet niet hoe ze nu zou reageren. Ik heb al bedacht dat we bij een volgende wandelsessie het hek met honden expres op gaan zoeken. Degene die meegaat op haar paard is een ervaren paardenmens, en haar paard is zoals al beschreven bomproof. Ik zal van hun beider kennis en kunde gebruik gaan maken om Josie echt goed verkeersmak te maken, zonder dat ze verschiet van geluiden achter haar.

In de binnenbak ga ik samen met iemand oefenen. Rondlopen en dan iemand plotseling in de handen laten klappen bijv. Zo gaan we dan maar aan de slag. Gezien haar braafheid onder zadel zal dit vast ook wel goedkomen.

En dan nog iets: morgen ga ik voor het eerst op haar rijden! (nouja, uitstappen nadat ze haar officiele training heeft gehad, maar toch: spannend!)