Afstand inschatten met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Afstand inschatten met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 17:08

Hallo!
Heeft er iemand tips om de afstand wat beter te leren inschatten tijdens het springen. Ik ben hier niet zo goed in en het komt dus ook regelmatig voor dat mijn pony niet goed uitkomt voor de sprong. Hij springt dan wel, maar ik wil het gewoon graag goed doen. Als de balk er af gaat is het namelijk altijd mijn schuld Bloos
Groetjes

Sandy1103

Re: Afstand inschatten met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:12

Ten eerste een complement dat je jezelf de schuld geeft van een gevallen balk echt super er zijn genoeg mensen die hun paard hiervan de schuld geven. De gouden tip heb ik niet voor maar door veel te oefenen en eventueel een paar keer springles te nemen gaat het vanzelf wel lukken. Dat inschatten is volgens mij ook niet iets wat je zo 1 2 3 leert maar wat ook deel met ervaring komt succes ermee

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:14

Volg dit even heb hier zelf ook last van maar dan met het paard.. heb hele goeie instructie.. maar tog..wil het niet goed lukken .. waardoor ik inderdaad ook veel balkjen rijd.,

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:13

Drafbalk of een balk op galopsafstand ervoor leggen. Dat helpt bij mij meestal wel iets Lachen

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:18

Tellen!!!
Tel de galopspringen tussen de hindernissen.. of vanaf een bepaalde plek voor de hindernis tot de hindernis.
je weet hoeveel sprongen je paard maakt.
dan ga je elke keer tellen.. en dan kun je beter inschatten of je hem iets terug moet nemen of juist iets op moet rijden..
Ik tel meestal vanaf 4 galop sprongen voor de hindernis..
als je dat vaker doet, zie je vanzelf welke afstand het is van de 4 galop sprongen tot aan de hindernis..
Je ziet dan ook beter of je hem nog iets terug moet nemen op wat moet oprijden.
oefenen, oefenen, oefenen..
door tellen kun je het wel beter gaan inzien..

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:18

whaha.. galopspringen..
galopsprongen.. ja ja.. de o en de i zitten dicht naast elkaar op t toetsebord.
succes nog verder!!
liefs nic.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:44

Probeer niet teveel te regelen. Mijn probleem is dus dat ik juist heel goed zie of ik een afstand krijg of dat het niet uitkomt. Punt is alleen dat ik dan ga regelen waardoor ik de fout in ga. Mijn ervaring is dat als je een mooi voorwaarts basis tempo hebt je (bijna) altijd mooi uitkomt. Je paard/pony zal dan zelf mee kijken en kiezen voor een keer op groot of komt mooi uit. Het helpt ook om in je bocht wat meer tempo te maken omdat paarden daar vaak wat terug vallen. Werkt bij mij super, tempo in de bocht en daarna been blijven geven en niet meer teveel doen.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:47

Ik heb een heel intressant boek daarover!! Zal morgen even stukje kopieren voor je!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 07:57

Als je geen afstanden ziet moet je helemaal niks doen. Heel veel mensen zien geen afstanden en komen toch in het M springen (bijvoorbeeld). In zo'n geval moet jet niet je paard gaan storen door toch 'iets te gaan regelen'. Als je gewoon zorgt dat je een fijn basisritme hebt dan hoef je alleen maar stil te zitten en niks te doen. Je pony kan zelf ook meekijken.
De hindernis komt vanzelf wel dichterbij, en jij hoeft alleen maar mee te gaan zodat je hem niet stoort.

Het zien van de afstanden komt met de ervaring Knipoog

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:27

Dan kan mijn pony blijkbaar ook niet zo goed springen Tong uitsteken Want als ik niks doe gaat het ook niet goed.
Volgende keer ga ik er maar een balk voor leggen.
Ben ook wel benieuwd naar dat kopietje van HouVanUtopia.
Is het ook een idee om gewoon een paar keer langs de hindernis te rijden en dan de galopsprongen te tellen en proberen om zeg maar naast de hindernis goed uit te komen?

Manna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:30

Heel veel oefenen met balkjes en dan gewoon in galop er naar toe rijden. Als je het niet ziet niet je handen wegsteken en gewoon je been er bij houden. Al je dan rustig mee komt heb je je pony niet in de weg gezeten. Daarna gewoon weer proberen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:36

Pony's kunnen veel meer dan je denkt. Je bent echt veel te gefocussed op die afstand. En die is pas in de hogere klassen echt belangrijk. Gewoon stil zitten, niks doen, de hindernis op je af laten komen en meegaan. En zorgen dat je ritme houdt. That's all... en dat is al moeilijk genoeg.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:00

Ben het helemaal eens met Scum!
Ik was er eerst ook nooit zo goed in.
gewoon goed meekijken maar verder niks doen, dat is het beste.
dan springt mijn paard ook het fijnst..
als ik me ermee ga bemoeien komt ze meestal niet goed uit of hebben we een balk..

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:01

QueenE schreef:
Dan kan mijn pony blijkbaar ook niet zo goed springen Tong uitsteken Want als ik niks doe gaat het ook niet goed.
Volgende keer ga ik er maar een balk voor leggen.
Ben ook wel benieuwd naar dat kopietje van HouVanUtopia.
Is het ook een idee om gewoon een paar keer langs de hindernis te rijden en dan de galopsprongen te tellen en proberen om zeg maar naast de hindernis goed uit te komen?

Doe het vanavond Lachen Gister te druk op werk!!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:01

Ik heb een heel boek met springweetjes afstanden ook tussen dubbel en alles heel interessant...

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:05

broertje schreef:
Probeer niet teveel te regelen. Mijn probleem is dus dat ik juist heel goed zie of ik een afstand krijg of dat het niet uitkomt. Punt is alleen dat ik dan ga regelen waardoor ik de fout in ga. Mijn ervaring is dat als je een mooi voorwaarts basis tempo hebt je (bijna) altijd mooi uitkomt. Je paard/pony zal dan zelf mee kijken en kiezen voor een keer op groot of komt mooi uit. Het helpt ook om in je bocht wat meer tempo te maken omdat paarden daar vaak wat terug vallen. Werkt bij mij super, tempo in de bocht en daarna been blijven geven en niet meer teveel doen.

idd.. dit had ik precies in gedachten om te zeggen.. Bij mij gaat het fout zodra ik me er mee ga bemoeien.. ik moet gewoon rijden, been er aan houden en zitten.. Zodra ik zelf begin te klooien, komen we niet uit...

Succes hoor!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:07

Welk boek is dat, de winter komt eraan, dus mooi de tijd om ook de theoretische kant van de sport bij te werken.

En het rustig blijven stil zitten want de hindernis komt vanzelf wel dichterbij is ook het advies dat ik vaak krijg te horen.
Ikzelf ben vaak veel te enthousiast, waardoor we als een raket ook op de hindernissen afgaan.
Rust, afwachten en zo min mogelijk doen zijn de belangrijkste handlangers bij het springen.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:19

Ruudjw schreef:
Welk boek is dat, de winter komt eraan, dus mooi de tijd om ook de theoretische kant van de sport bij te werken.

En het rustig blijven stil zitten want de hindernis komt vanzelf wel dichterbij is ook het advies dat ik vaak krijg te horen.
Ikzelf ben vaak veel te enthousiast, waardoor we als een raket ook op de hindernissen afgaan.
Rust, afwachten en zo min mogelijk doen zijn de belangrijkste handlangers bij het springen.

Moet ik thuis kijken Bloos ligt alweer tijdje in de kast!!

Zal wel een topic maken met zoveel mogelijk informatie voor de liefhebbers Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:25

Scum schreef:
Als je geen afstanden ziet moet je helemaal niks doen. Heel veel mensen zien geen afstanden en komen toch in het M springen (bijvoorbeeld). In zo'n geval moet jet niet je paard gaan storen door toch 'iets te gaan regelen'. Als je gewoon zorgt dat je een fijn basisritme hebt dan hoef je alleen maar stil te zitten en niks te doen. Je pony kan zelf ook meekijken.
De hindernis komt vanzelf wel dichterbij, en jij hoeft alleen maar mee te gaan zodat je hem niet stoort.

Het zien van de afstanden komt met de ervaring Knipoog

*steekt hand op* Doei!

Ik zie dat ik verkeerd zit, maar niet of ik groot of klein zit.
Ik heb meerdere paarden netjes rond gestuurd in het L, wat hier in de regio altijd flink aan de maat ligt.

Ook ik reed met een controleerbaar basis tempo.
Daarin kan het paard als het moet zelf iets verruimen of verkorten.
Ga je te hard kan het paard alleen maar kiezen in verkorten, ga je te traag kan een paard alleen maar verruimen.
Dus een fijn basis tempo aanleren.

En de rest is dan idd gewoon netjes aanrijden, paard tussen been en hand houden en wachten en niks doen Lachen
Op de sprong netjes mee..en weer verder met je basis tempo.

dat is echt genoeg voor de klasses B en L Ja
(kawa M maar vind M niet voor herhaling vatbaar als je niet kunt regelen, maar zelfs met dat basis tempo kom je wel rond voor wp's)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-07 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:27

Vooral niets gaan proberen te regelen als je de afstand niet ziet, je pony kan zelf beter inschatten of hij groot of juist klein gaat komen en kan daar zelf beter op anticiperen Lachen

Het zien van afstanden komt vanzelf door het vele doen Lachen
Hoe meer je gaan springen, hoe beter je dat gevoel gaat ontwikkelen Lachen

Edit: typo Bloos
Laatst bijgewerkt door Krijtje op 03-10-07 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:28

idd ook mee eens.
Afstand ga je idd zelf zien op gegeven moment.

Ik zag het eerst ook niet..maar door veel met grondbalkjes oefenen komt dat vanzelf. En in de B & L is het nog niet heeeeel belangrijk vanaf de M is het wel zeeer verstandig.....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:38

En believe me, het is ontzettend moeilijk om niks te doen. Ik neig zelf ook ernaar om van alles te gaan regelen als ik zie dat ik niet passend kom. Alleen regel ik dus het verkeerde (meestal ga ik toerijden, dom dom dom).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:00

Klopt

je wilt niet weten hoe vaak er naar mij geroepen is

wachten...wachten!..zitten, zitten!
Ik wilde graag net voor de beweging naar voren komen als het niet paste, waardoor ik het het paard nog moelijker maakte. Vandaar dat zitten erbij Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:01

Ik denk dat ik ook wel heel goed springles zou kunnen geven. Je hoeft alleen maar naast de kant te gaan staan en zeggen: zitten en niks doen, zitten en niks doen, zitten en niks doen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:14

En dan te bedenken dat springles vaak duurder is dan dressuurles, moet toch eens nadenken over een carriere switch