Teveel middendraf bij b proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soyke

Teveel middendraf bij b proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:59

Vandaag had ik wedstrijd gereden en echt super gereden.Vandaag kwam mijn middendraf echt lekker uit de verf.Ik kreeg zelfs complimenten van wildvreemde mensen.
Nou kreeg ik mijn coupon terug en daar stond bij vermeld: het is teveel middendraf,is maar een b proef.Het geheel mag wat simpeler.
Ik was juist aan het oefenen om iets meer oprichting te krijge wat vandaag ook goed lukte.De middendraf was echt goed verruimd,maar nu was de jury er niet van gecharmeerd.
Er was iemand die ik niet kende en die zei dat het niet kon in de b teveel middendraf.
Heeft iemand dit ook ooit meegemaakt?
En kan iemand me dan precies uitleggen wanneer het teveel middendraf is.

EngeltjeS

Re: Teveel middendraf bij b proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:00

vreemd...
misschien hadden ze het niet verwacht?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:01

Misschien dat je uitgestrekte draf reed? Je moet alleen veruimen, niet strekken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:01

Als de middendraf teveel naar de uitgestrekte draf gaat.
De ene jury vindt dat prachtig, de andere vindt het veel te veel. Ik heb dit met het stappen gehad.
Ik zou gewoon maar genieten dat je paard zo lekker voor je aan het werk wilde Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:02

kan wezen dat het al uitgestrekte draf was. Of is de jury misschien een beetje jaloers? Gewoon weer op volgende concour weer zo rijden en kijken wat je dan voor commentaar krijgt.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 22:05

Ja het voelde ook echt super aan.Mijn paard verruimd met de middendraf maar automatisch gooit hij meer met zijn benen.Dit is gewoon zijn aanleg.
Ik ben ook supertrots dat het zo lekker ging,maar vond dit wel erg vreemd.
De vorige keer deed ik het rustig aan en toen stond er dat er nog meer getoond moest worden.
Dus vandaag hebben we het goed getoond en vooral omdat mijn paard enorm schrok in de hoek waar ik de middendraf in moest zetten.
Toen dacht ik echt even die misstap goed maken en knallen met de middendraf.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:07

Nou ik zou lekker zo doorgaan hoor! Als ie het al van naure heeft moet je er toch gebruik van maken toch?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:09

Zammie schreef:
Of is de jury misschien een beetje jaloers?
Verward

Ik vermoed dat TS een uitgestrekte draf heeft laten zien. En dat is iets anders dan een middendraf. Dan is het terecht dat de jury daar een opmerking over maakt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:11

Tja, dat zei ik ook al. was een geintje over jaloerse jury, maar ze kunnen een paard toch ook afkraken en minder punten geven omdat de kleur ze niet aanstaat, dus zou toch ook kunnen dat een jury een beetje jaloers is? Is ook maar een mens.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 22:16

Natuurlijk snap ik dat de jury ook maar mens is,maar ik heb er echt op gelet dat ik niet te ver ging want ik weet als meneer echte uitgestrekte draf laat zien hij gaat zweven.
dat verschil voel ik ook wel.Maar het was verruiming en geen zweefmomenten zoals ik die heb met de les als ik af en toe uitgestrekte draf laat zien.
Ook was er een opmerking over hals strekken: te diep zakken.
Maar oke ik had de vraag over de middendraf gesteld.
Dit was echt nog geen uitgestrekte draf voor meneer.

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:27

In de B zien ze graag een juiste opbouw van de middendraf. Dus niet de hoek om en knallen maar. Ze vragen enkele passen.
Rechtstellen, paar passen weg rijden en ook de duidelijke overgang terug laten zien.
Maar natuurlijk zijn er ook zat die het knallen wel graag willen zien, maar dat wordt niet gevraagd.

Bij je opmerking over "te diep zakken" bij het halsstrekken.
Vaak blijven paarden te rond en worden ze gewoon wat dieper gereden ipv dat ze de halsverlengen op kniehoogte met het neusje eruit.
Maar weet natuurlijk niet hoe jij hem rijdt.

Enne, je hebt nu misschien commentaar over je middendraf, maar het is wel super fijn dat die van jou in het "b" als zo verruimt!! Alleen maar profijt van als je straks L gaat starten!!

Succes verder.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 07:28

Dat halsstrekken ging verder als zijn kniehoogte,nog wat lager.
Zo word mij dat ook geleerd.En die middendraf ja eigenlijk mag ik blij zijn dat hij het zo goed doet.
Maar ik kom normaal ook vanuit de hoek gereden,wacht 2 passen doe dan 3 tot 4 passen middendraf en neem dan terug.
Ik rijd nooit de middendraf vanuit de hoek,maar gisteren kwam ik de hoek niet goed in i.v.m. het nbonzen op de deur waar ik net langs moest.Dus toen ben ik vanuit de stilstand aangedraaft,en zat ik al meteen op de diagonaal en toen reed ik hem dus meteen door naar voren.
Maar dat kwam door het feit dat meneer zo schrok bij die deur,dat ik niet helemaal meer kon herstellen.Ik had twee opties,een klein rondje draaien zodat ik weer op de hoefslag kwam of meteen de diagonaal op en de middendraf.
Ik vond de tweede optie beter.
Nou staat er ook bij verstoring bij k,maar dat moet een jury dan toch ook begrijpen.Die horen toch ook dat er in die hoek gerommel is.Het meisje dat na mij moest kwam ook iedere keer in de problemen bij die hoek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:54

dat doet er niet toe. Je paard moet gewoon gehoorzaam blijven onder alle omstandigheden.

En hoe het halsstrekken moet staat gewoon in het boekje omschreven, wat je instructeur ook zegt Knipoog

Waarom wil je punten voor iets dat niet correct gereden is? Streef je niet liever naar het verbeteren van je mindere punten dan zodat je volgende keer een verdiende 8 of 9 op je protocol hebt?

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 10:02

Het gaat me niet om die 8 of 9 m,had toch wel een 7 maar wil gewoon weten wanneer teveel is in de b.Verschillende mensen daar op wedstrijd zeiden dat teveel in de b nog niet aan de orde is.
Ik heb 2 proeven gereden en bij beide proeven een middendraf laten zien,maar bij 1 middendraf stond vermeld dat het maar een b proef is en dat er teveel middendraf was.
Maar dan had toch bij de beide proeven die vermelding moeten staan want ze zijn beide hetzelfde gereden.
Jah het halsstrekken zijn de meningen over verdeeld van de jury,s.
Vorige week zakte zijn hals tot aan zijn knieen en toen was het te weinig moest meer en nu waren we verder dan de knieen en was het veel te veel.
Ik persoonlijk denk toch dat het per jury verschild,geen1 jury ziet hetzelfde graag.Maar dat is mijn mening.
Als mijn middendraf echt teveel was voor een b-proef dan neem ik aan dat het toch wel harder afgestraft werd en neit met een 7 want dan denk ik dat er toch tevredenheid is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:16

Dan is de opmerking dus: het is nu prima, maar voor een nog hoger punt volgende keer ietsje minder. Daar kan je dus wat mee, volgende wedstijd een 8 of een 9 Knipoog
Naar het gezwam van mensen aan de kant moet je niet luisteren, gewoon de reglementen lezen en dat een jury eens anders jureert, tja, dat is dan zo Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:58

Je kan nooit teveel middendraf tonen voor een B proef!!! Uitgestrekte draf leert een pony pas als hij verzameld gaat lopen, dus het is niet waar dat je dat hebt laten zien.
Niemand van jullie weet namelijk hoe de uitgestrekte draf van de pony van TS eruit ziet als hij eenmaal verder in de africhting is. Ik voorspel dat die heel spectaculair is.
Gewoon je super middendraf laten zien op wedstrijd, ik weet zeker dat de meest jury's dit wel zullen waarderen!!! (ik kan het weten want ik ben jury).
Alleen in de Z proef, waar zowel middendraf als uitgestrekte draf wordt gevraagd hou je je een beetje in bij de middendraf. (Maar een Z paard moet ook verzamelde draf tonen, dus die heeft ook de mogelijkheid om een uitgestrekte draf te laten zien, zoals ik hierboven al geschreven heb.)
Laat wel duidelijk de overgangen naar middendraf en vooral die naar arbeidsdraf zien. De jury wil kunnen zien dat de ruiter daarover controle heeft. Dus nogmaals, je kunt nooit teveel verruimen. Ook mag je bijna de hele diagonaal middendraf tonen, als er enkele passen gevraagd worden, als je de pony maar eerst rechtstelt en ook weer opgevangen hebt naar arbeidsdraf voor het einde van de diagonaal. Er staat immers geen maximum bij, wel dat het op de diagonaal moet worden getoond en dus voor de letter klaar moet zijn.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:18

ik heb dat ook met mijn paard, hij heeft ook een middendraf waarbij je ooh zegt Bloos ik daar helemaal trots op natuurlijk, gewoon zo door gaan en laat maar zien dat je het kan

hoeveel punten had je eigenlijk??

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:23

Heb ik ook een keer gehad in de M1..
Vond het een beetje vreemd, want het ging echt heel goed Lachen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:44

anneve schreef:
Je kan nooit teveel middendraf tonen voor een B proef!!! Uitgestrekte draf leert een pony pas als hij verzameld gaat lopen, dus het is niet waar dat je dat hebt laten zien.
Niemand van jullie weet namelijk hoe de uitgestrekte draf van de pony van TS eruit ziet als hij eenmaal verder in de africhting is. Ik voorspel dat die heel spectaculair is.
Gewoon je super middendraf laten zien op wedstrijd, ik weet zeker dat de meest jury's dit wel zullen waarderen!!! (ik kan het weten want ik ben jury).
Alleen in de Z proef, waar zowel middendraf als uitgestrekte draf wordt gevraagd hou je je een beetje in bij de middendraf. (Maar een Z paard moet ook verzamelde draf tonen, dus die heeft ook de mogelijkheid om een uitgestrekte draf te laten zien, zoals ik hierboven al geschreven heb.)
Laat wel duidelijk de overgangen naar middendraf en vooral die naar arbeidsdraf zien. De jury wil kunnen zien dat de ruiter daarover controle heeft. Dus nogmaals, je kunt nooit teveel verruimen. Ook mag je bijna de hele diagonaal middendraf tonen, als er enkele passen gevraagd worden, als je de pony maar eerst rechtstelt en ook weer opgevangen hebt naar arbeidsdraf voor het einde van de diagonaal. Er staat immers geen maximum bij, wel dat het op de diagonaal moet worden getoond en dus voor de letter klaar moet zijn.

Wacht, hier ben ik het écht niet mee eens.

Natuurlijk kan je wel té veel laten zien, als je bijvoorbeeld een Z paard hebt en je start er mee in de B! Paard kan dus wel degelijk uitgestrekt en dat wordt niet gevraagd dus willen ze het niet zien. Beetje rare conclusie...

Maar zolang het middendraf is, is het wel goed. Zolang je maar niet gaat strekken. Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 07:41

Alleen een B ruiter mag met een Z paard in de B starten! Die laat daar geen verzamelde draf zien, dus ook geen uitgestrekte draf!!! (zie boven)
Bovendien hebben wij als juryleden met elkaar afgesproken dat je, in de proeven waarbij niet zowel middendraf als uitgestrekte draf wordt gevraagd, het maximale uit je middendraf mag halen (de jury van TS heeft toen blijkbaar niet zo goed opgelet).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 07:47

ik vind het onzin van die jury, echt klinklare onzin,
zet erbij dat het misschien wat teveel neigt naar de uitgestrekte draf, maar ga er niet op korten, belachelijk!!

die van mij is een beetje een showballetje, ik reed in de B vaak ook een uitgestrekte draf, mevrouw heeft geen supergoede draf, maar kan wel erg goed met de voorbenen gooien,
ik kreeg in de b bijna altijd een 8, en zelfs een keer een 9

dus , gauw die eikel of muts vergeten en op naar de volgende jury met wel een normale visie

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 07:54

als het uitgestrekte draf was, had de jury dat wel gezegd, en niet, teveel middendraf...

Ik zou ook lekker zo doorgaan hoor! Tis en blijft een jury-sport, de volgende keer heb je op dezelfde draf een 9 en staat er uitmuntend bij Haha!
Succes verder!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:55

anneve schreef:
Bovendien hebben wij als juryleden met elkaar afgesproken dat je, in de proeven waarbij niet zowel middendraf als uitgestrekte draf wordt gevraagd, het maximale uit je middendraf mag halen (de jury van TS heeft toen blijkbaar niet zo goed opgelet).

Ik ben benieuwd hoe dat dan met de stap zit?
Mijn paard kan erg ruim stappen en ik heb op mijn protocol ook al 'teveel' gehad, met een dikke streep onder de midden, van middenstap. Hij zat nog lang niet aan zijn max trouwens maar blijkbaar oogde het als uitgestrekte stap en die stond in de B-proef niet uitgeschreven.

Ik snap trouwens je redenatie niet voor de midden- en uitgestrekte draf. Ook voor de middendraf moet je paard om hem correct te doen achter iets kunnen dragen. Naar mate hij sterker wordt verbetert je middendraf en je uitgestrekte draf ook, maar dat blijft een voortschrijdend proces. Met een uitgestrekte draf rij je hem naar zijn maximum en bij de middendraf niet. Maar dan kun je toch nog steeds een uitgestrekte draf rijden met een B- of L-paard? Dat het nergens op trekt in vergelijking met een Z-paard oke (dat vind ik van de middendraf vaak ook trouwens, zijn maar weinig paarden die in de B een echte middendraf laten zien en niet loperig of onregelmatig worden en nog eens de kracht hebben om op het achterbeen terug te komen). Dat Z-paard zal ook beter strekken als hij later PsG loopt en sterker geworden is.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:05

Urielle, volgens mij snap jij het juist heel goed. Het maximum bij een B paard is in het ideale geval een mooie middendraf is, zoals bij TS. Ik ben het met je eens (en heb dat hierboven ook geschreven) dat de uitgestrekte draf van het paard van TS uiteindelijk, na jaren trainen pas echt tot uiting komt.
Voor stap geldt hetzelfde als voor draf, je zult met je super stap vaker een hoog cijfer krijgen dan een laag omdat hij zogenaamd teveel doet (wat betekend dat de meeste juryleden het wel snappen). Ik zou me tenminste niet inhouden als ik jou was.
Je kunt nooit iets te goed laten zien in dressuur.
Maar het blijft natuurlijk een jurysport. Gemiddeld krijg je wat je verdient.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 12:34

Ik heb de filmband teruggezien en het was echt nog geen uitgestrekte draf.Het paard zat ook nog niet aan zijn maximum.Maar het probleem is dat meneer erg met zijn benen vooruit gooit,al bij een middendraf.
Net zoals crosmonster zegt,haar paard showt ook graag en dat heeft mijn paard ook.
Ook heeft hij een hele ruime stap waardoor ook verwarring is met middenstap.
Ik heb wel eens echt uitgestrekte darf gereden met mijn paard en de zweefmomenten waren toen langer,dat heb ik in mijn proef niet gehad.Ik had zelf zoiets van het had iets meer gemogen,voor mijn gevoel dan.Maar volgens de jury was het toch teveel.
Maar er zijn dus wel jury,s bij die het waarderen,dus we kijken wel op de volgende wedstrijd wat het word.