Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 10:50

Anouar was altijd zo makkelijk en braaf. Hij deed nooit een stap verkeerd, was super verkeersmak en gewoon super makkelijk te rijden.
Alleen bleek hij leverbot te hebben. Daar is hij nu vanaf en hij is knettergek geworden. Hij wil alleen maar hard, stuift er al vandoor als er een blaatje van de boom valt...
Tot nu toe kon ik hem altijd wel redelijk in bedwang houden. Hij stoof er wel regelmatig vandoor (na een hele gemene bok), maar ik had hem dan zo weer onder controle voor er gevaarlijke situaties ontstonden.

Maar vandaag was echt geen pretje. Ik was naar zo'n natuurgebied hier in de buurt gegaan. De weg erheen zijn twee lange rechte paden en dat is niet echt z'n favoriet dus was hij rustig. Maar toen we eenmaal op een smal kronkelpaadje kwamen begon het gedonder. Hij stoof ervandoor. Ik nam hem terug. Hij bleef 50 meter 'rustig' en stoof er weer vandoor, de hele weg ging het zo.
Hij was een bom op poten. Helemaal drijf nat van het zweet, het schuim stond op z'n hals en hij bleef maar vervelend doen.
Ik was blij dat we weer bij de uitgang waren want ik vond dit geen pretje.

Op die eerste lange weg naar huis liet ik hem galoperen. Van lange rechte wegen houdt hij niet en normaal is hij dan ook niet te porren voor een stukje iets harder galoperen.
Ook nu ging het redelijk.
Tot we de hoek om gingen en het tweede lange rechte pad opgingen. Het ging 50 meter goed. Toen stoof hij ervandoor. Maar dit keer kon ik hem niet stoppen. Wat ik ook deed, hij was helemaal dol. Hij ging niet eens heel hard, maar hij wilde echt niet stoppen.
Ten einde raat stuurde ik hem het fietspad op (geen fietsers te bekennen, dus het was veilig) Op het asfalt gaat hij altijd weer draven, maar nu ook niet. Hij ging maar door. Ik stuurde hem weer het zand in. De teugels waren inmiddels helemaal glad van het zweet (van zijn hals en mijn handen), dus daar had ik helemaal niks meer aan. Het enigste wat ik kon doen was het kopstuk pakken en er een harde ruk aan geven (ik rij trouwens zonder bit) Dat heb ik gedaan en dat hielp. Hij ging draven en uiteindelijk stappen. Maar ik had het helemaal gehad met hem.
De rest ben ik gaan stappen en het laatste stuk ben ik er naast gaan lopen.

Maar nu zit ik toch echt met m'n handen in m'n haar. Zondag heb ik wedstrijd en we starten met een stuk of 25 mensen te gelijk.
Hoewel ik het echt niet zie zitten (hij drinkt slecht met bit) hang ik er nu toch maar een bit in. Iig het eerst stuk.

In de bak is hij super braaf en in de omgang ook.
Wat moet ik nou? Ik wil weer lekker kunnen rijden. Het maakt me niets uit dat hij energie heeft, maar ik wil het wel veilig houden.

bonte_bente

Re: Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:53

heeft hij geen pijn??
laat DA hem nakijken.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:55

Heeft die geen last van zijn rug len ? Dan kan die zicht namelijk eruit gaan drukken en daarom zo ervandoor gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:57

Ja misschien wel, misschien heeft hij veel spierpijn en wil hij wel graag en daardoor zijn tax overschreden? Het weer momenteel maakt ze ook energieker en dan tezamen met lang ziek zijn geweest en de verveling.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 10:57

Nee, hij heeft absoluut geen pijn. In de wei doet hij ook zo.
Hij zet z'n staart omhoog en gaat lopen rennen.
Voordat we wisten dat hij leverbot had is hij van top tot teen nagekeken en is er bloed geprikt (maandje geleden)
Zadelmaker is 3 weken geleden geweest, dus aan het zadel ligt het ook niet.

Vroeger was hij ook zo, tot hij leverbot kreeg (weten we achteraf) Ik was blij dat hij een beetje tot bedaren kwam. Maar het arme dier was gewoon ziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:59

O jee, dus hij is weer gezond en laat dat merken ook. Dan maar even flink er tegen aan zonder dat je zijn tank leegrijdt en hij krom staat van de energie. Misschien even anders gaan voeren, want wellicht loopt hij ook tegen zijn eigen energie aan en krijgt hij momenteel te veel energierijk voer.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:00

en het voer?
ben je iets anders gaan voeren of misschien wat erbij gaan voeren?
mijn paard heeft een mineraal liksteem waar vanalles inzit dus niet alleen zout!
deze heb ik weggehaald omdat hij er heftig op reageerde.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:00

russel schreef:
O jee, dus hij is weer gezond en laat dat merken ook. Dan maar even flink er tegen aan zonder dat je zijn tank leegrijdt en hij krom staat van de energie. Misschien even anders gaan voeren, want wellicht loopt hij ook tegen zijn eigen energie aan en krijgt hij momenteel te veel energierijk voer.

Zoiets dacht ik ook Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:01

Hij krijgt helemaal geen voer, alleen gras.
Hij heeft een topconditie, dus hem even laten gaan tot hij moe is heeft ook al weinig zin Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:30

Proberen hem niet heet te maken en dan knallen met die geit. Misschien het gras wat minder bemesten waardoor het wat minder voedingsstoffen bevat het hele jaar door.

Maar je moet hem wel gehoorzaam houden en dat is vaak heel moeilijk met een heet energiek paard.

Je bent endurance ruiter zie ik en hij is een arabier, mooie combinatie. Ik denk gewoon maar er tegen aan en hopen dat het allemaal goed gaat. Hij heeft er zoveel zin in.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:34

mischien eerst longeren of zo voor dat je gaat rijden? of iets anders waardoor hij even zn energie kwijt kan??
ik snap dat het niet fijn is om zo te rijden!

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:20

en als je een klein rondje stapt? en dat steeds uitbreid... snap wel dat je daar als enduranceruiter niet op zit te wachten. maar bij mijn heethoofd helpt het aardig.

ik denk dat je paard heel blij is dat hij zich weer goed voelt en dat wil laten merken?
hoop dat hij weer tot bedaren komt. succes ermee

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:54

Toch een bitje erin doen voor de zekerheid, vooral zondag? Bitloos prima, maar mijn ervaring is toch wel dat ik met bit iets meer te vertellen heb dan zonder, dus lijkt me wel iets veiliger.

Maar ik weet ook niet wat ie kan hebben, iig veel energie. Niet echt lekker rijden dus...hoop dat hij snel ophoud.
Misschien is het ook wel weersovergang ofzo?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:50

Misschien is het een teken dat hij goed in zijn vel zit maar het kunnen ook zoveel andere dingen zijn.
Paarden zijn veel gevoeliger dan mensen voor 'dingen in de lucht'. De term storm in de kop is niet geheel onwaar, het zou dus kunnen dat het aan het weer ligt.

Even minderen met gras en hooi voeren kan helpen voor de rust.
Wat ook kan helpen is iets compleets anders met hem doen, bijvoorbeeld een nieuwe oefening leren waar hij zn concentratie bij moet houden. Dan krijgt ie weer wat dingen om over na te denken, hou het werk uitdagend!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:05

Laat Anouar in ieder geval nooit helemaal gaan, maar ga hem juist moeilijke oefeningen aanbieden als hij er vandoor wilt gaan. Dus als je voelt dat hij wilt gaan ontploffen, laat hem dan voor hem irritante oefeningen doen (hij was toch niet zo van de dressuur???). Ga dingen doen als schoudervoor, travers en wijken als er ruimte is (kan ook op een pad van 4 meter breed van links naar rechts) en anders direct terug naar stap. Juist door hem te laten gaan wordt het erger. Dus bij het eerste teken direct terugnemen. Hij staat hele dagen buiten, dus racen doet ie maar in z'n eigen tijd.

De oefeningen zijn ook nog eens goed voor zijn soepelheid, dus je doet het niet voor niks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:10

Als je paard maar niet pissig gaat worden als je dan juist van hem gaat vragen wat hij niet wil. Ik ga altijd een tijdje stappen, eerst kan het niet met losse teugel, maar op een gegeven moment dus wel, dan ontspant hij. Als hij niet snel genoeg mag gaan van mij, dan weet hij dat als ik hem een tijd laat stappen dat hij nog wel een hele tijd mag wachten eer hij mag gaan.

Maar elk paard is anders en soms is het moeilijk om het aan/uit knopje te vinden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:11

Ik laat hem zowiezo nooit voluit gaan. Dat durf ik niet Nagelbijten / Gniffelen

Maar hem een moeilijke oefening vragen is een goed idee. Ga ik eens proberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:14

Mochten dingen als schoudervoor, travers en wijken niet gaan, dan kun je met duidelijke stelling naar links en stelling naar rechts ook al veel doen. Het is maar dat zijn hoofd even bij iets anders komt als het voluit willen gaan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:19

Helaas hier ook een dame die bij mindere gezondheid extreem braaf was en sinds ze weer goed in haar vel zit af en toe losbarst.
Godzijdank niet zo extreem als die van jou,maar snap precies hoe je je voelt.
Ik denk inderdaad dat je voor je eigen veiligheid er een bitje in kan hangen. blijkt hij na een tijdje beter te luisteren, dan kun je die er zo weer afklikken toch? Weidegang etc krijgt hij zo te horen al, dus zul je hem bij het rijden moeten afleiden zoals _Angela_ zegt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:21

Hij staat dag en nacht buiten is daar ook al helemaal losgeslagen.
Om het minste gaat hij helemaal uit z'n dak, terwijl jij hem een maand geleden niet vooruit kon krijgen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:22

Wat is er nou eigenlijk mis met een bitje? eigen veiligheid gaat voor hoor.

Leverbot ik dacht dat alleen eenhoevige dieren dat konden krijgen

Anoniem

Is hij altijd zo geweest? Heeft hij last van zijn hormonen? Voelt hij zich baasje of zo?

Joscaa

_angela_ schreef:
Laat Anouar in ieder geval nooit helemaal gaan, maar ga hem juist moeilijke oefeningen aanbieden als hij er vandoor wilt gaan. Dus als je voelt dat hij wilt gaan ontploffen, laat hem dan voor hem irritante oefeningen doen (hij was toch niet zo van de dressuur???). Ga dingen doen als schoudervoor, travers en wijken als er ruimte is (kan ook op een pad van 4 meter breed van links naar rechts) en anders direct terug naar stap. Juist door hem te laten gaan wordt het erger. Dus bij het eerste teken direct terugnemen. Hij staat hele dagen buiten, dus racen doet ie maar in z'n eigen tijd.

De oefeningen zijn ook nog eens goed voor zijn soepelheid, dus je doet het niet voor niks...

Inderdaad, als je hem laat gaan krijgt hij ook gelijk zijn zin; hij wilt hard, dus hij mag hard. Straks gaat hij de leiding helemaal overnemen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Succes ermee, heel erg vervelend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:24

Mijn paard heeft het ook een tijd gedaan,ervandoor gaan buiten.Galoperen werd een knoertharde ongecontroleerde galop
Tot ik het zo zat werd en een half jaar buiten alleen maar gestapt hebt.Ook voorkom ik dat ik op het zelfde pad een zelfde tempo rijd.Ik was laatst een paar keer met een stalgenoot mee geweest die op het zelfde pad altijd galopeerde.Ik draai de hoek om en ze was in de bocht al weg.terwijl wij er nog maar 2x geweest waren.Ik heb ze terug kunnen krijgen en de rest van het pad gestapt.Nu heb ik geen wedstrijd paard.Dus veel meer de tijd om alles op te bouwen.
Maar ik wens je sucses met je heethoofd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:27

tita schreef:
Wat is er nou eigenlijk mis met een bitje? eigen veiligheid gaat voor hoor.

Leverbot ik dacht dat alleen eenhoevige dieren dat konden krijgen

Hij drinkt slecht met een bit en dat is erg onhandig op wedstrijd. Maar idd, veiligheid gaat voor.

Paarden kunnen ook leverbot krijgen, alleen komt het niet heel vaak voor.

Vroeger was hij ook zo, toen ik hem net had. Maar door die leverbot is hij langzaam veranderd. Hij heeft het waarschijnlijk 3 jaar gehad.

Daarbij, hoe langere wedstrijden hij gaat lopen hoe intensiever ik ga trainen. En hoe intensiever ik ga trainen, hoe meer energie hij krijgt.
Hij mag van mij ook best druk doen, maar graag wel controleerbaar