Graag mening over lessen met 3 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Graag mening over lessen met 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:47

Ik zou graag jullie mening willen hebben over het volgende:

Ik en mijn E-pony krijgen weekelijks een half uur privé-les van een gediplomeerde instructrice.
Mijn pony is 3 jaar oud, sinds mei onder het zadel en erg braaf.
Het gaat erg goed in de les en van instructrice moet ik hem voorwaarts neerwaarts rijden en hem dus al van voren oppakken.
In de galop heeft mijn pony nog moeite, vooral in de rechtergalop. Dan laat ik hem zo veel mogelijk los van voren, pak hem niet op of iets dergelijks. Maar heeft dan echt nog moeite om naar voren te komen. Hij moet leren zijn achterhand te gebruiken, aldus mijn instructrice.

Nou heb ik ook vrienden die weleens komen kijken tijdens mijn les. Laatst zei één van hen tegen mij, dat het helemaal nog niet verstandig is om mijn pony nu al op te pakken. Dat hij nog moet leren om op eigen benen te staan, vooral lang laten dus. En vooral rechtrichten.
En dat hij ook in de galop minder moeite zou hebben.
Ook zeiden ze dat dit zijn gangen belemmert, en dat hij minder ruim is dan voorheen.
Misschien dat ik een andere instructeur/trice moest gaan overwegen. Eerst een proefles, maar toch.
Dit zeiden dus vrienden van mij. Puur hun mening gebasseerd op ervaring en zo kennis opgedaan.

Op beiden heb ik geen kritiek. Neem altijd alle meningen met me mee. Maar dit is toch wat verwarrend moet ik zeggen.
Nu ben ik benieuwd naar wat jullie mening is over dit hele verhaal...
Graag reacties.

snippy

Re: Graag mening over lessen met 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:55

ik zou als ik jou was 1 x per 2 weken les nemen
en idd niet te veel oppakken je kan bijv wel met pessoa aan de gang gaan en dubbele longe maar als je hem nu ak te veel op pakt heb je er later spijt van.
ik heb nu ook om de 2 weken les met mijn paardje (3 jaar en 5 maanden) en dit gaat super ik zet haar vaker aan de longe dan dat ik ga rijden omdat een 3 jarig paard eerst goed zijn evenwicht moet vinden je kan nu al wel met aanleuning lopen kl*ten maar daar wordt ie alleen maar sterker van in zijn hals
probeer zo veel mogelijk te gaan longeren en ook met pessoa dit helpt ook echt om de achterhand steviger te maken voor de rest veel overgangen maken zodat hij steeds zijn achterhand moet gebruiken

heel veel plezier ermee en ik hoop dat je wat met mijn tips doet

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:02

Ikzelf vind het ook belangrijk dat een jong paard wat nog maar pas onder het zadel is op eigen benen te laten lopen. Tuurlijk probeer je voorwaarts en al een beetje neerwaarts te laten lopen, maar dit moet niet de overhand hebben. Recht richten en overgangen rijden, zodat hij makkelijker kan leren te schakelen, daar worden ze sterker van. Als de priveles alleen maar gericht is op voorwaarts en met name dus neerwaarts zou ik ook wat minder vaak priveles nemen. Kun je niet in een gewone les meedoen. je hoeft niet meteen een vol uur mee te rijden toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:01

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het juist positief om een paard snel nageeflijk te rijden zolang het niet vervalt tot in de krul trekken. Met een jonkie gaat dat eigenlijk ook nog heel simpel: hand op de plaats en er tegenaan rijden.
Dat hij nog wat moeite heeft met de galop is ook geen probleem en alleen maar logisch, moet nog wat sterker worden en meer balans krijgen.
Zijn zijn bewegingen minder in vergelijking met los lopend of toen je begon met rijden? Dat vind ik ook wel een verschil.
Ik begrijp niet hoe je kunt rechtrichten met een paard dat geen aanleuning aanneemt. En ik begin al zeker niet een paard dat nog moeite heeft met zijn balans in galop al recht te richten, laat die eerst maar even fijn zelf knutselen. De rechtgerichtheid komt in het Skala niet voor niets pas voor de verzameling.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:34

Urielle schreef:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het juist positief om een paard snel nageeflijk te rijden zolang het niet vervalt tot in de krul trekken. Met een jonkie gaat dat eigenlijk ook nog heel simpel: hand op de plaats en er tegenaan rijden.
Dat hij nog wat moeite heeft met de galop is ook geen probleem en alleen maar logisch, moet nog wat sterker worden en meer balans krijgen.
Zijn zijn bewegingen minder in vergelijking met los lopend of toen je begon met rijden? Dat vind ik ook wel een verschil.
Ik begrijp niet hoe je kunt rechtrichten met een paard dat geen aanleuning aanneemt. En ik begin al zeker niet een paard dat nog moeite heeft met zijn balans in galop al recht te richten, laat die eerst maar even fijn zelf knutselen. De rechtgerichtheid komt in het Skala niet voor niets pas voor de verzameling.

wat is Skala? zal wel een domme vraag zijn. maar rechtrichten begin ik meteen al mee en nageeflijkheid gaat bij mij spelenderwijs en niet hand op de plaats en er tegenaan rijden, ieder z'n eigen he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:46

Met zo'n jong dier kun je het rechtrichten wel al meenemen door alles wat je linksom doet ook rechtsom te doen en dus niet alleen maar makkelijke of moeilijke oefening te rijden. Een simpel van volte veranderen of een slangenvolte is vaak al een goede oefening voor balans en dus (uiteindelijk) rechtgerichtheid. In het begin is rechtrichten dus meer een kwestie van zorgen dat je het scheve niet bevestigt.
Het is ook belangrijk om een paard kennis te laten maken met zijn eigen lijf, dus zorgen dat hij op eigen benen loopt en niet leunt op de teugels en de ruiterhand. Bij een paard van deze leeftijd is dat trouwens voornamelijk nog met het meeste gewicht op de voorhand, daar ligt nu eenmaal het begin en aldoende verschuift dat meer naar achter.Dus ja, wel teugels aannemen om verband te leggen dus been, zit en hand, maar niet in de krul jassen en ook niet leren om de bocht om getrokken te worden.
Succes.

pvp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:05

Het kan natuurlijk nooit kwaad om een proefles of een clinic/ workshop bij iemand anders te volgen om te kijken hoe een andere instructeur of instruvtrice erover denkt. Er zijn zoveel verschillende meningen over wel of niet 'op pakken'... volg je gevoel! En zoek een iemand die bij jou gevoel en jouw paard aansluit qua manier van lesgeven. Misschien kan je vragen of iemand jou en je paard een keer kan filmen, 'lang' en 'op gepakt' zodat je zelf het verschil kunt bekijken 'vanaf de grond'?! Succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:12

Zammie schreef:
wat is Skala? zal wel een domme vraag zijn. maar rechtrichten begin ik meteen al mee en nageeflijkheid gaat bij mij spelenderwijs en niet hand op de plaats en er tegenaan rijden, ieder z'n eigen he.

Skala der Ausbildung: de bouwstenen van de dressuur, naar een Duits boek dat het standaardwerk van de dressuur is geworden.
takt, losgelatenheid, schwung, aanleuning, recht richten en verzameling.

Ik begrijp niet hoe je recht kunt richten als een paard het contact met je hand niet goed aan wil nemen en zich ergens vast houdt in het lijf, hoe kun je dan bijv. de voorhand voor de achterhand zetten, of inwerken met je been? Ik vind net zoveel linksom als rechtsom rijden zeker niet rechtrichten. Mijn paard is van nature rechtsgebogen, die moet de spieren aan de rechterkant leren rekken en even sterk worden in beide achterbenen, daar moet ik hem toch echt voor corrigeren, anders foefelt hij met benen buiten de massa, over de schouder weglopen of juist door het binnenbeen vallen. Als hij mijn hulpen zou blokkeren, heb ik niet veel meer in te brengen denk ik.

En wat doe je dan met een jonkie aan je aanleuning? Ik hoef er nl. niks voor te doen met een net zadelmak paard. Zolang ik mijn hand zo stil heb dat ik hem niet in de mond stoor zoekt hij het contact zelf op. Ik zou niet weten hoe het simpeler en meer 'spelenderwijs' kan dan dat, maar sta open voor suggesties.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:01

Urielle schreef:
Zammie schreef:

Skala der Ausbildung: de bouwstenen van de dressuur, naar een Duits boek dat het standaardwerk van de dressuur is geworden.

Ik begrijp niet hoe je recht kunt richten als een paard het contact met je hand niet goed aan wil nemen en zich ergens vast houdt in het lijf, hoe kun je dan bijv. de voorhand voor de achterhand zetten, of inwerken met je been? Ik vind net zoveel linksom als rechtsom rijden zeker niet rechtrichten. Mijn paard is van nature rechtsgebogen, die moet de spieren aan de rechterkant leren rekken en even sterk worden in beide achterbenen, daar moet ik hem toch echt voor corrigeren, anders foefelt hij met benen buiten de massa, over de schouder weglopen of juist door het binnenbeen vallen. Als hij mijn hulpen zou blokkeren, heb ik niet veel meer in te brengen denk ik.

En wat doe je dan met een jonkie aan je aanleuning? Ik hoef er nl. niks voor te doen met een net zadelmak paard. Zolang ik mijn hand zo stil heb dat ik hem niet in de mond stoor zoekt hij het contact zelf op. Ik zou niet weten hoe het simpeler en meer 'spelenderwijs' kan dan dat, maar sta open voor suggesties.

Dat Skala zoals dat dus blijbaar genoemd wordt pas ik dus ook al zowat m'n hele leven toe bij m'n paarden. Ik doe alles tegelijk ook aanleuning vragen maar ook rechtrichten. kan ook zonder dat ze de aanleuning al goed voorelkaar hebben. is bij mij allemaal op gevoel. ik denk er eigenlijk niet meer bij na en doe het dus vanzelf. de vraag die TS had was of het goed is om je jonge paard al meteen zo op de hand te rijden en dat omstanders haar duidelijk maakten dat de gangen duidelijk waren veranderd. (verkort) Dit is bij mij toch echt een teken dat je teveel met je handen doet. Kun je nog zoveel drijven maar krijg je volgens mij nooit een ontspannen aanleuning. ik richt mij paard recht door af en toe de tweede hoefslag te pakken en vaak merk ik tijdens het rijden al dat er verbetering komt. ik heb nooit gezegd dat je je handen en benen niet moet gebruiken alleen dat je met een jong paard niet je hand moet vastzetten. dat staat ook vast niet in dat Skala.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:06

Maar je handen netjes stil houden en met je been ertegen aan rijden is iets heel anders dan je hand vastzetten?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:07

Ik heb ook een 3 jarige en die rij ik al gewoon aan de teugel.
Ze moeten weten dat druk van mijn hand betekend dat ze moet nageven, geeft ze na sta ik toe.

Jou galop probleem kun je misschien voorkomen, door eerst in galop te gaan en je handen toestaan.
Zodat ze weet ik moet en mag weg.
Is ze in galop dan probeer je hem weer nagevelijk te rijden, dit zal natuurlijk niet direct gaan.
Maar gewoon blijven herhalen net zo lang tot dat het goed gaat.
Duurt het echt te lang ga dan tussen door iets anders doen, is de benzine op (wat bij jonge paarden snel het geval zal zijn)
Ga dan de volgende keer verder met dit.

Verder zou ik ook niet alle weken les nemen, in de les doe je vaak toch al meer dan als je zelf rijdt.
Ik heb eens per 3 weken les en krijg gewoon huiswerk mee, waar ik zeker weeer 3 weken zoet mee ben.

Succes, gaat vast goed komen Ja

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:54

tuurlijk kan je gewoon elke week een half uurtje lessen, volgens mij kan jij (mits je een goede instructrice hebt) de lessen erg goed gebruiken om op de juiste weg te blijven.

en uiteraard je paardje lekker nageeflijk rijden, en regelmtig de hand laten volgen.
onzin om te zeggen laat het paard lekker op eigen benen lopen met bv een weg gedrukte rug en ontwikkelen van de onderhals spier.

dus gewoon door gaan zoals je gaat, alleen miss een kritisch kijken naar je instructie of die van juiste kwaliteit is.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 09:00

Dank jullie wel voor alle tips en bevestiging van mijn eigen gedachten.
Jazeker heb ik een goede instructrice, goed geschoold en heeft zelf ook internationaal gereden. Is mijn nog eens op het hart gedrukt nadat ik de mening van mijn stalgenoten heb gevraagd.
Mijn pony loopt niet in de krul, loopt van zichzelf al wat nagevelijk. Ik heb een veertje in mijn hand. Echter moet zijn achterhand er nog wel meer onder, maar ook daar moeten de spieren nog komen.
Bedankt voor alle reacties, en bij tips, graag nog meer plaatsen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:39

asjemenou schreef:
Maar je handen netjes stil houden en met je been ertegen aan rijden is iets heel anders dan je hand vastzetten?

Er staat ook nergens in de tekst van TS dat ze haar hand vast moet zetten van haar instructrice en ik heb dat ook nergens geschreven. Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:52

Dat bedoelde ik.

Zammie schreef:
Urielle schreef:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:07

Als je je hand op de plaats houdt hoef je hem nog niet vast te zetten. Op die plaats kun je nog steeds prima een open verbinding houden. Hoe meer je zelf gaat rommelen in je hand hoe meer je paard ook mee gaat bewegen met zijn hoofd. Dat wil je met zo'n jonkie helemaal niet hebben natuurlijk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:20

Urielle schreef:
Als je je hand op de plaats houdt hoef je hem nog niet vast te zetten. Op die plaats kun je nog steeds prima een open verbinding houden. Hoe meer je zelf gaat rommelen in je hand hoe meer je paard ook mee gaat bewegen met zijn hoofd. Dat wil je met zo'n jonkie helemaal niet hebben natuurlijk.

zoals ik al zei: ieder z'n eigen mening.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:26

Ik begrijp de zin, ik moet hem v.w n.w rijden en hem dus van voren al op pakken, niet helemaal? Wat versta jij onder op pakken? Zijn hoofd, hals, hoger instellen?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:28

Urielle schreef:

1/. takt, 2/. losgelatenheid, 3/. aanleuning, 4/. schwung, 5/. rechtrichten en 6/ verzameling.
dit resulteert in "Dürchlässigkeit".

Een paard dat ontspannen, los en soepel door het lijf is, zal in balans gaan. De aanleuning van het paard is dan gelijkmatig en de achterhand volgt op rechte en gebogen lijnen in het spoor van de voorbenen. Dit wordt vaak rechtrichten genoemd, naar mijn mening is dit gewoon het resultaat van simpele ontspannings- en gymnastiserende oefeningen die je bij een goede rijinstructie krijgt.

Rechtrichten voor verzameling, heeft een heel ander lichaamsgebruik van het paard tot gevolg, het paard wordt heel anders gebruikt, het lijf werkt anders, heeft nog meer kracht, maar ook losheid en soepelheid nodig. Dit is een heel ander verhaal, en rijkunstig wordt dit rechtrichten genoemd. Dus wat Urielle naar mijn mening correct aangeeft.

Wat een normaal ontspannen, loslatend en soepel paard is, wordt tegenwoordig al snel een rechtgericht paard genoemd. Rechtrichten in de ware zin zoals het rijkunstig bedoeld is, heeft wat meer voeten in de aarde..... dan hoe dit als wondermiddel tegenwoordig vaak gebracht wordt. Het is allemaal heel simpel en als je met je paard doet, wat je ermee moet doen, heb je in het begin rechtrichten zoals het genoemd wordt niet nodig, het paard gaat immers goed, want je doet het goed. Rechtrichten wordt vaak als remedie voor de oplossing van simpele problemen gebracht, in rijkunstige zin, is dat nog geen rechtrichten. Het is wel een voorwaarde waaraan een paard moet voldoen om de aanleuning goed te hebben. Het trekken aan teugels om gelijke teugelspanning te krijgen om een paard recht te krijgen, is fake.....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:57

Ik ben dus wel van mening dat je een paard meteen al aan het rechtrichten bent, doordat je ervoor zorgt (doe ik tenminste wel) dat de voorhand voor de achterhand komt en niet andersom. ik doe dit absoluut niet door aan de teugels te trekken maar door de buitenkant te begrenzen als de schouder eruit komt. op de andere hand is dan meestal dat het paard over de schouder naar binnen valt en daar ben ik dus bezig om de spieren op te rekken. Zoals ik al eerder zei, ik ga regelmaatig over de tweede hoefslag en dan verneem ik of er verbetering komt in het rechrichten. Ik ben dan echt niet bezig met verzamelen hoor. ik maak altijd beide kanten van het paard goed los en daardoor worden de spieren ook goed los en wordt de "vaste" kant ook losser. Een paard wat niet recht loopt kan in mijn ogen ook nooit fijn nageven zal altijd op 1 teugel gaan lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:49

Als we jouw voorbeeld en methode even gebruiken:
Anderzijds als je paard naar buiten wegloopt over de rechterschouder, jij probeert met je buitenteugel de schouder weer terug te plaatsen maar het paard houdt aan de rechterkant het bit vast dan kun je hoog en laag springen maar dan krijg jij die schouder er niet bij. Je zult dan toch eerst door moeten kunnen komen met je hulpen, anders blijft je paard lekker zo door huppelen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:54

Urielle schreef:
Als we jouw voorbeeld en methode even gebruiken:
Anderzijds als je paard naar buiten wegloopt over de rechterschouder, jij probeert met je buitenteugel de schouder weer terug te plaatsen maar het paard houdt aan de rechterkant het bit vast dan kun je hoog en laag springen maar dan krijg jij die schouder er niet bij. Je zult dan toch eerst door moeten kunnen komen met je hulpen, anders blijft je paard lekker zo door huppelen.

ik denk toch echt dat jij heel anders rijdt als ik. Hoezo bit vasthouden???? Heeft er niets mee te maken. Ik kan wel heel veel gaan typen, maar doe het niet. ik houd me lekker stil en geniet van jouw commentaar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:57

Ben het met je eens Urielle...eerst nageven en over de rug en dan rechtrichten. Geen enkel paard kan je rechtrichten zonder nagevelijk heid!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:03

aerdenhout1 schreef:
Ben het met je eens Urielle...eerst nageven en over de rug en dan rechtrichten. Geen enkel paard kan je rechtrichten zonder nagevelijk heid!

Het gaat niet over nageven maar over vastzetten van de hand. dat doet zei nl. Kun je ook goed zien in haar profielfoto's. lekker vasthouden die binnenhand en vooral niet recht op het paard zitten. Hoe kan een paard dan ooit recht worden??? ik ga ook met nageven bezig maar ook met voorwaarts en ook met rechtrichten doe van alles tijdens het rijden om het paard lekker los te krijgen. Rijdt zelf de paarden pas in op 4 jarige leeftijd maar het gaat om een jong paard beleren en de TS vroeg ivm met het anders gaan lopen van haar paard om commentaar, zei moet dus volgens Urielle vooral haar handen vasthouden!! Dat is geen nageven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:07

Foto's??? Ik zie geen foto's! Of hebben we het niet meer over TS?