niet kunnen rijden op een dressuurzadel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

niet kunnen rijden op een dressuurzadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 21:03

De titel zegt het al !!

Meisje op stal had een dressuurzadel gekocht en heb er op gereden en het zat niet en ze kon er zelf niet op rijden, toen hebben we een andere geprobeert en het zat ook niet lekker..

Hoe kan dat ??
Ik ben wel een springruiter, maar ik moet toch wel op een dressuurzadel kunnen rijden

Jellie

Re: niet kunnen rijden op een dressuurzadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:06

Wij zijn overgestapt van vzh naar dressuur en t bevalt prima.
Heb best veel zadels gepast op ons paard en er zit wel degelijk verschil in.. t ene zadel zit veel prettiger dan t andere.. net zoals t ene wel goed ligt en t andere niet.
Wel is t even wennen als je ineens een ander soort zadel hebt.
Heeft zij t van te voren niet getest? En laten passen?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 21:11

het zadel paste perfect op het paard allebei de zadels wel maar we konden er gewoon niet goed op rijden

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:07

Misschien moet je er gewoon een paar keer vaker op rijden.

Alles went ..... Nou ja bijna alles dan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:44

Tja, als dressuurruiter heb ik ook altijd het idee dat ik absoluut NIET op een springzadel kan blijven zitten.
Misschien dat het inderdaad een kwestie van wennen is. De meeste dressuurzadels tegenwoordig zit je meer 'in' en een springzadel zit je meer 'op'.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:34

Ik kan ook voor geen meter op een dressuurzadel zitten, maar dat komt waarschijnlijk omdat alle pony's die ik hiervoor heb gehad springpony's waren. Ik heb nu dan wel een springpaard, maar ik rijd haar dressuurmatig en ik merk wel dat ik nu makkelijker kan 'zitten'. Het heeft denk ik een beetje met de lengte van je beugels te maken, het is gewoon heel anders.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:15

Alles is wennen; ik weet nog wel dat ik het eerst ook heel lastig vond, maar uiteindelijk zat het écht fijner voor mij Haha! Als springruiter zal nog lastiger zijn, ik ben niet zo'n springheld (zacht uitgedrukt Vork ), reed op vzh-zadels en dan is dressuurzadel echt een verademing!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:53

gewoon doorzetten, ineens ben je er aan gewent, reed eerst ook altijd op een springzadel maar het paard wat ik nu heb loopt ook super dressuur dus dacht hmmz ga eens dressuur rijden op concours en wilde natuurlijk ook een dressuurzadel, op het begin vond ik t ook helemaal niet zitten, en nu hmmz best fijn eigenlijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:57

Haha! Bij een heel aantal dressuurzadels heb ik ook het idee dat ik voorover afkieper als ik overgestapt ben vanaf mijn springzadel dus zo heel vreemd is die klacht niet. Ligt ook maar net aan het dressuurzadel. Een Barnsby/Stubben/Passier wil dan weer wel. Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:58

Oefenen oefenen oefenen Vork
Het went vanzelf haha, vind springzadels ook nog steeds fijner zitten maar kan wel rijden nu met dressuurzadels

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:59

Dat is een kwestie van wennen denk ik. Want ik heb tijdje op dressuurzadel gereden en toen ik weer naar m'n oude veelzijdigheidszadel terug ging, toen had ik echt moeite mee er stil in te blijven zitten. Maar na een week ging het weer prima.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:00

Het is natuurlijk heel belangrijk dat het zadel goed op je paard past, maar ik denk dat het net zo belangrijk is dat het zadel ook bij jou past. Dus ik zou op zoek gaan naar een zadel (eventueel aan laten meten) dat en bij het paard en bij de ruiter past. Ieder zadel is verschillend en het ene zadel zit nu eenmaal lekkerder dan het andere of het nu een veelzijdig, spring of dressuurzadel is. Dat is in ieder geval mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:04

Het is idd heel erg wennen.
Maar ik kan ook niet op elk dressuurzadel rijden na alleen jaren op springzadels gereden te hebben

Waar ik redelijk op kan rijden is de ainsley en waar ik heel fijn op kan rijden is een Prestige Venus.
Op die laatste reed ik bij het bezichtigen van een paard dat ik mijn Ainsley verkocht heb en een Venus heb gekocht Lachen

desixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:37

Ik heb een Athene Olympic van kieffer, en ik moet zeggen dat die heerlijk zit. En normaal rijd ik ook alles op vz en springzadels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:40

Hoewel ik dressuurzadels heerlijk vind zitten. Het maakt niet uit welke ik op mijn eigen paard leg, ik vind het voor geen meter rijden.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zo heel lang de tijd heb genomen om te wennen.

Als ik haar was zou ik nog even proberen te wennen, en anders op zoeken gaan naar een zadel waar zij zelf lekker op kan zitten (eventueel laten aan meten)

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:45

Kwestie van wennen, vriendin had er ook een keer een dressuurzadel opgelegd en ik kon gewoon niet blijven zitten, nu vind ik het heerlijk

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:31

Ik moest in het begin ook echt héél erg wennen! Is normaal lijkt mij Lachen Was na maandje weg en nu wil niet meer anders!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:24

Ik heb het weer andersom, ik kan helemaal niet op een springgericht zadel zitten. Wat mij wel is opgevallen is dat een dressuurzadel graag je been lang wil hebben, anders dan een springzadel. Wat je zou kunnen proberen is je beugel 1 of 2 gaatjes langer doen dan je gewend bent, wellicht kan je dan ook lekkerder zitten. Neem de tijd om in stilstand je been langer te laten worden en echt in het zadel te gaan zitten. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:54

Ik ben dressuurruiter, zelf ook dressuurzadel, maar kan lang niet op alle zadels rijden! Krijg dan vrij snel last van mn rug, heb idee dat niet lekker kan zitten, kan mn benen niet kwijt, enz enz. Met vz en springzadels heb ik hetzelfde, sommige kan ik wel mee overweg, andere totaal niet
Per zadel is er dus nog erg veel verschil!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:09

Misschien is het idd wel ff wennen, je beenligging is bij een springzadel natuurlijk heel anders dan bij een dressuurzadel. Ikzelf rij altijd met dressuurzadel, heb 2 verschillende een kiefer en een euroriding luxor en die laatste zit echt heel lekker. Maar zodra ik die andere gebruik dan moet ik eerst ook weer wennen, ik zou gewoon ff doorzetten.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:11

is altijd even wennen, ik kan ook niet zomaar op een spring of vzh wegrijden hoor.

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:49

maar past het zadel jou dan ook helemaal goed? het is natuurlijk per amazone of ruiter haha verschillend waar je lekker op zit. smaken verschillen nog al in nederland he.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:50

misschien moet je een keer proberen om je beugels dan op een spring zadel een paar gaten langer te maken, niet als je gat springen natuurlijk Tong uitsteken of gewoon heel veel oefenen. ik heb zelf ook een dressuur zadel maar ik heb nergens last van.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:44

Ik vind het ook lastig omdat ik korte benen heb. Voor mij zijn de zweetbladen al gauw te lang bij een dressuurzadel en dan zit ik niet lekker meer met m'n benen

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:18

Ik denk dat als je het een keer of drie probeert dat het dan al beter gaat , het is denk ik een kwestie van gewenning

Succes!