[RT-P] Paard accepteert bit niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

[RT-P] Paard accepteert bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 20:01

Hallo Bokkers,

een lastig probleem met mijn paard. Ze accepteert het bit niet, neemt het totaal niet aan en kauwt er niet op wat ervoor zorgt dat ze een droge mond krijgt...

Zelf heb ik het al proberen op te lossen met verschillende bitjes, hier mijn lijstje:

* Rubber bit (ging niet goed, kreeg ze kloofjes van en vind het zelf erg stroef materiaal)
* Enkel gebroken watertrens (kauwde ze niet op, nam ze niet aan en ze negeerde teugelhulpen)
* Enkel gebroken bustrens (idem als watertrens)

Nu heb ik een dubbel gebroken bit met bol tussenstukje. Hier kauwt ze heel af en toe op, maar ze blijft een droge mond houden en ze accepteert het bit niet...

nu dacht ik bij mezelf: zal het helpen om een tonglepel te gebruiken? Zo maakt ze wat meer speeksel aan wat voorkomt dat ze een droge mond krijgt.

Rijtechnisch heb ik het proberen op te lossen, maar dit heeft ook geen oplossing gegeven...

Jacimatho

Re: [RT-P] Paard accepteert bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:44

Misschien even een keer laten checken door de tandarts..
Wellicht is er een andere reden waarom ze het bit niet aanneemt.

Een tonglepel is bedoeld om te voorkomend dat het paard de tong over het bit gooit en niet om meer speeksel aan te maken.
Hiervoor kun je dan beter een waterbitje proberen..( met al die gaatjes erin..) of een beetje appelstroop op je huidige bit smeren en kijken of ze het dan beter aanneemt.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:45

Wij hadden het ook met een pony en het bleek naar een check-up van de tandarts dat ze problemen had met haar gebit. Ze is verholpen en er was niets meer aan de hand, pakt het keurig aan.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 12:46

dierenarts komt maandag, tevens ook paardentandarts en heb gevraagd om het gebit na te kijken. Zal dan wel te horen krijgen of haar tanden het probleem kunnen zijn.

@ jacimatho: Ze had het namelijk ook al toen ze nog bij jou stond en nog niet van mij was....denk dat de tandarts wel regelmatig komt bij jou? Knipoog

appelstroop helpt heel even, als ze het eraf gelikt heeft dan houd je hetzelfde probleem...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:12

happy mouth bitje heb ik geprobeerd met een rolletje in t midden, werkt fijn.
niet schuimen is een oorzaak ergens van, last van gebit bv, dus zeker de tandarts erbij!
suikerklontjes geven baat trouwens ook wel, maar zoals ik al zei niet schuimen heeft een reden, dus op zoek naar de oorzaak

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:40

ik bedoel niet zo zeer dat ze per se moet schuimen, maar het zou fijner zijn als ze wat vaker op het bit ging kauwen om zo speeksel aan te maken Lachen

de dierenarts komt maandag en dan hoor ik wel of het gebit het probleem is Lachen

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:03

mijn paard had hetzelfde, ben gewoon bitloos gaan dressuren, helemaal super Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 14:03

mijn paard reageert niet goed op bitloos helaas Knipoog

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:44

Niet elk paard hoeft te schuimen/speeksel aan te maken om goed te kunnen nageven op het bit.
hoe merk je dat ze het bit niet accepteerd?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:00

Nee dat wist ik al, maar ze krijgt kloofjes in haar mond omdat ze gewoon een droge mond heeft tijdens het rijden. Rijd al met rubberen bitringen, wat wel aardig helpt, maar haar mond gaat een beetje stuk omdat het zo droog is daar en ze gewoon geen speeksel aanmaakt tijdens het rijden.

Bovendien is ze niet lekker nageeflijk te rijden, rijtechnisch geprobeerd op te lossen, maar dan loopt ze erg op de voorhand met haar hoofd in een valse knik naar beneden en dan is ze helemaal niet meer te sturen. Ook niet de manier..Ze loopt in de bak absoluut niet ontspannen, banjert de bak door in hoog tempo en valt bijna om in de bochten. Kan ik been geven wat ik wil en rustig rijden met lange teugels, maar ze reageert gewoon niet.

Ik heb sinds kort les en mijn instructrice dacht dat het door de "manier" van rijden kwam, maar ze begint nu sterk te twijfelen of het niet aan mijn paard kan liggen...

maar even de conclusie van mijn dierenarts afwachten!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:10

Misschien kun je eens een sweet-iron trens proberen, dat smaakt wat zoet en daardoor maken ze sneller speeksel aan.
En dan eerst maar eens proberen te laten ontspannen. Heb je het zadel ook goed laten nakijken? En bij longeren, ontspant ze dan wel beter?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:14

bij longeren ontspant ze zich wel goed van voren, tijdens buitenrijden ook absoluut geen problemen. Zodra ik de bak in ga dan begint het pas. Met buitenrijden houdt ze wel last van een droge mond.

ze ontspant zich op den duur wel, moet eerst even als een gek rondjes rennen en dan ontspant ze wel. Rijd ik voorwaarts neerwaarts, maar dan kan ik bijna alleen maar rondjes rijden. Zodra ik voltes rijd of stelling is het foetsie met de ontspanning. Dit is door middel van les nemen wel een heel stuk beter geworden gelukkig! Lachen

Het zadel is nagekeken laatst nog, heb een stiksel opnieuw laten stikken en het zadel ligt heel goed op de rug van mijn paard, dus dat kan het probleem niet zijn.

waar kan ik zo'n bit vinden Lachen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:24

Bij de meeste westernwinkels hebben ze heel veel sweet-iron bitten. Hier bv:
http://justwestern.nl/bit2.html
De 'Billy Allen Offset Dee Snaffle' is érg fijn. Beweegt net zoals een gebroken bit, maar kan niet helemaal doorbuigen zodat ie ook niet kan prikken in het gehemelte.
Ze zijn meestal íets dunner dan de gemiddelde bustrenzen, dus ook heel fijn voor als je paard niet zo veel ruimte in de mond heeft. Daar kan het ook aan liggen. Dat ze de mond niet goed dicht krijgt..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:27

Dat dacht ik dus eerst ook, maar heb ook dunne bitjes gehad, maar ze blijft haar mond standaard een stukje open houden. Zal de site eens bekijken!

*edit* zijn wel prijzig die bitjes Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:30

Ze zijn inderdaad redelijk duur, maar meestal vind je in een westernwinkel wat meer dan online, vaak een rekje met bitten vanaf 10 euro Lachen Misschien ligt er toevallig eentje bij je in de buurt, dan kun je altijd eens langsgaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:33

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:39

Laat de dierenarts ook eens naar haar nek en gebit kijken.
Mijn paard liep niet helemaal ontspannen en wilde niet kauwen op het bit. Nu na een aantal behandelingen waarbij er wervels in de nek zijn recht gezet en na het verwijderen van een wolfstandje kan ik super sturen en begint ze rustig aan te kauwen op het bitje.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:41

Zoals al 3x eerder vermeld komt de dierenarts maandag langs die ook haar gebit gaat bekijken Knipoog Fijn dat het bij jou goed heeft geholpen.

@ mystictinker: ik wacht de conclusie van mijn DA even af, als het niet aan haar gebit ligt dan zal ik eens kijken naar een ander bitje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:00

Je zegt dat het met longeren en buiten rijden geen probleem is, maar in de bak wel,
Dan ligt het probleem toch niet bij het bit lijkt me?
Ligt denk ik aan de manier hoe jezelf in de bak rijd, zeker kan het ook zo zijn dat je in de bak meer vraagt en haar gebit niet in orde is, maar waarom probeer je in de bak dan niet eens zonder bit te rijden, is allicht het proberen waard, weet je waarschijnlijk gelijk waar het probleem zit!!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:16

Wellicht is er iets anders aan de hand, omdat je zegt dat de ontspanning weggaat als je op de volte gaat of stelling vraagt. Misschien kan ze haar lichaam gewoon niet helemaal buigen en dat doet zeer, heb ik namelijk zelf ook gehad met mijn paard. Ze pakte op die momenten het bit vast en trok zich alleen maar recht. Ik heb toen een fysiotherapeut er bij gehaald en dat heeft er veel geholpen. Af en toe komt het probleem nog eens terug en dan maakt de fysio het weer los en kan ik weer heerlijk rijden. Bij mijn paard zat het dan bij de schoft en achter het zadel vast, waardoor ze d'r lichaam niet om m'n been kon buigen en dus ook de nagefelijkheid en ontspanning, rijden over de rug miste op dat moment. Wellicht iets om over na te denken.
Overigens heb ik ook verschillende bitjes uitgeprobeerd, omdat die van mij ook niet echt knabbelde. Ik gebruik nu zelf een Ultra snaffle soft van Sprenger, dit is een dubbelgebroken bit en in het middenstuk een rolletje. Het bit is niet goedkoop, maar het werkt wel, want mijn paard schuimt nu voor haar doen super en het wordt steeds beter en ze wordt ook steeds ontspannender.

veel succes!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:06

@ Midgie, zoals al eerder had aangegeven in dit topic: mijn paard reageert niet op bitloos! Ze raakt er van in de war en snapt het niet. Bovendien zie ik het nut van bitloos rijden er ook niet van in. Aan mijn manier van rijden ligt het niet, ik heb nu goed les en mijn instructrice zegt dat het niet bij mij maar bij het paard moet liggen....

@ Jojet, mijn paard is erg soepel, met lange lijnen buigt ze moeiteloos en draait ze zo voltes in. Haar rug is helemaal in orde bevonden door de zadelmaker. Hij vond dat mijn paard goed gespierd was in de nek en rug en dat daar geen problemen in zaten. Bovendien heb ik de dierenarts de vorige keer haar laten nakijken op problemen in wervels in de hals en er was niets mis met haar Knipoog

maar ik heb geen problemen mee dat ze niet soepel is. Ze vind het werken in de bak alleen erg moeilijk. Ze is een IJslander en geen KWPN die zich in alle hoeken en gaten van de bak wringt.

Het probleem is alleen dat ze het bit niet accepteert, waardoor mijn hulpen niet doorkomen bij haar en niet dat ze niet soepel is of iets heeft aan haar rug, want dit is gecontroleerd Knipoog. Kan haar wel de bocht om trekken maar dat wil ik dus niet en bovendien heeft dat ook geen zin....

maandag komt dus de dierenarts die haar tanden gaat controleren, misschien is het probleem daarna opgelost.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:38

Is een andere instructrice een keer geen optie, want het is makkelijk het paard de schuld te geven, het paard kan er niets aan doen dat het het bit niet accepteerd.
Hopen dat de tandarts de oplossing heeft.

En anders toch de fout bij jezelf gaan zoeken.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 17:46

heb inmiddels 2 instructrices gehad die allebei hetzelfde zeggen....andere instructrice is geen optie omdat ik een gangenpaard heb en daar les in krijg Knipoog

De tandarts komt maandag en dan zullen we het wel zien! Knipoog

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:28

Stukje appel zonder schil geven voor je rijden gaat.
Maar het echte schuimen van de mond komt als een paard in de kaak gaat nageven. Kan dus ook een rijtechnisch probleem zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:30

Mijn pony hadt dit ook verschillende bitjes geprobeert toen zij men vriendin probeer eens een stangetje dat heb ik geprobeert en dat ging heel goed nu schuimt ze al als ze der bit net 5 minutjes in heeft