20 min. zonder zadel, niet langer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

20 min. zonder zadel, niet langer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 14:22

Hallo,

Ik las laatst in een paardenblad dat als je zonder zadel wilt rijden dat je er dan rekening mee moet houden dat dit schadelijk kan zijn voor de wervelkolom van je paard. Dit hebben ze namelijk onderzocht met een 1 of andere meetmat. En uit dit onderzoek kwam dat kinderen van 40 kg of minder zonder problemen zonder zadel kunnen rijden. Maar als volwassene van 60 kg of daarboven dat je dan maar 20 min. zonder zadel mag rijden, anders is het schadelijk voor de wervelkolom.
Klopt dit? Aangezien ik dit nog nooit gehoord of gelezen had, vond ik het wel apart. En ik neem aan dat dit wel informatie is dat belangrijk is...

Groetjes van Nienke.

PS. Als dit topic weer eens verkeerd staat, zeg het dan aub. eventjes. Ik ben weer een hele tijd bezig geweest om uit te zoeken, waar dit topic thuis hoorde. Verward

ursulaatje

Re: 20 min. zonder zadel, niet langer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:24

ik zal het echt niet weten, ik vind het wel een beetje raar...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:25

Nou het hoort iig niet hier. Ik tem even
Lachen

Mariiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:26

Dat heb k nog nooit gehoord..
Denk dat het er ook aan ligt wat voor bouw het paard heeft.. ?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:26

Daar heb ik nog nooit van gehoord.. Zonder zadel rijden moet je niet te vaak doen omdat de druk dan niet goed verdeeld wordt en je zitbeenknobbels prikken dan in de rug van je paard..

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 14:29

rakkertje13 schreef:
Nou het hoort iig niet hier. Ik tem even
Lachen

Okee, bedankt! Knipoog Kon weer eens niet kiezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:16

Behalve dat je zitbeenknobbels rechtsreeks in de rug van het paard drukken en de druk van je gewicht niet over de paarderug verdeeld wordt, zit je zonder zadel dus ook rechtsreeks op de wervelkolom. En ja, dat is schadelijk wanneer je dit vaak en/of lang doet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:33

Je zit toch niet echt óp de wervelkolom, of zie ik dat nu verkeerd? Je zit op je zitbeentjes, en dus rechts en links van de wervelkolom, maar niet eróp.
Het zal inderdaad niet echt goed zijn om te lang of vaak zonder zadel te rijden, maar ik vind niet dat er echt een tijd aan kan worden gehangen. Ligt er toch ook aan hoe rustig je rijdt, en hoe vaak. En natuurlijk aan je paard, of die veel vlees op zn rug heeft, of juist een uitstekende ruggengraat.. En ook aan je rijstijl. Iemand die goed kan rijden, goed meebeweegt, een onafhankelijke zit heeft en de druk zelf wat kan verdelen kan toch prima een uurtje rijden lijkt me.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:56

Ja en dagelijks 20min of eens in de paar weken 20 min maakt ook nogal een verschil! Ik doe het wel af en toe maar dan praat je over een keer of 6 per jaar ofzo dus dat zal niet echt zoden aan de dijk zetten lijkt me Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:52

Ja tuurlijk zit je óp de wervelkolom. Ik weet niet hoever jouw zitbeentjes uitsteken Bloos , maar als je alleen daarop zou zitten, zou dat helemáal slecht zijn voor de paarderug. Haha!

Als ruiter kun je niet je eigen druk verdelen. Daar is toch echt een 'drukverdeler' voor nodig, bijv. de boom van een zadel.

Af en toe zonder zadel rijden kan geen kwaad. Zelf doe ik het ook zo nu en dan, omdat ik dan weer even goed kan 'voelen' en me weer even goed bewust wordt van mijn zit, houding en hulpen.
Maar vaak en lang zonder zadel rijden, is niet goed voor de paarderug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:32

Nou mijn paard heeft meer een gleufje in plaats van een hoge wervelkolom Bloos Zit wel lekker zacht Haha!

Was vroeger op de manegepony's wel anders, die hadden allemaal zo'n harde ruggengraat die tussen je billen in zat Clown

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:48

Ik heb hier ook wel eens wat over gelezen, en eerlijk gezegd klinkt het ook eigenlijk wel logisch. Ik zou best vaker zonder zadel willen rijden, maar wil dit dus niet te vaak doen omdat ik niks te veel wil belasten.
Dit is ook de reden dat ik steeds meer aan het nadenken ben om een boomloos zadel aan te schaffen. Op deze manier zit je wel dicht op je paard en voel je wel meer de beweging, maar wordt toch de druk beter verdeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:12

@ponylovertje: dat laatste (dat een boomloos zadel de druk beter zou verdelen) is niet waar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:20

Toch wel iets beter dan helemaal zonder zadel Knipoog Maar weer minder dan een boomzadel.
Kun je wel testen. Dan moet je eerst eens gewoon op je handen gaan zitten, en dan twee inlages ertussen leggen en weer op je handen gaan zitten, dan voel je toch verschil en merk je dat de druk toch wat wordt verdeeld Lachen

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:29

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zelf reed wel vaak zonder zadel. En ik wist niet beter dan dat het wel kon. Maar toen ik dit las had ik wel zoiets van: "Tja, het is wel belangrijk om te weten en vond het nog logisch ook." Maar omdat ik er nog nooit van gehoord had, vond ik het nogal raar en wist ik niet of ik het nou moest geloven of niet. Het is me iig wel een stuk duidelijker!!

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:31

Daar heb ik nog nooit van gehoord Nagelbijten / Gniffelen
Zou het echt niet weten.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:31

_Maud schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord Nagelbijten / Gniffelen
Zou het echt niet weten.

Ik ook niet. Daarom vraag ik het ook!! Knipoog

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:33

Dit wist ik ook niet.. Weet iemand hoe dit dan zit met een barebackpad?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:48

Ik ben mij jonge paard aan het inrijden en heb van de zomer juist veel op mijn bareback pad gezeten (15 minuutjes per keer ca. 2 a 3x per week). Juist omdat het zo warm was en ik mijn paard het (boomloze) zadel niet op wilde doen. Hij doet het er prima op, hoor. Sam heeft een brede, zachte rug en ik weeg zo'n 10 kg minder dan 60 kg. Knipoog

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:52

Ik volg dit even, ik rij namelijk graag af en toe zonder zadel een rondje over de weg...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:10

NA -> RT-P

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:34

In welk paardenblad staat dat. Naam, jaar, datum, nummer ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:59

IK train altijd zonder zadel in de bak en af en toe maak ik ook een buitenrit zonder zadel.
Ik doe dat al behoorlijk lang en heb nooit het idee gehad dat mijn paard er een zere rug aan overhoud,

Je zit verder toch niet op zijn wervelkolom, je billen zijn anatomisch gevormd zodat je niet op de ruggegraat zit zeg maar, lijkt me bij een paard wat te iel is niet fijn uiteraard .
Als je paard geo dgetraint is en zijn rug spieren mooi sterk dan moet het geen probleem zijn lijkt mij, en ook zonder zadel kun je wat verlichter gaan zitten zodat je paard geen last heeft van de zogenaamde zitbeen knobbels die echt niet als messen uit je lijf steken TOch.

Je moet ook wel behoorlijk oefenen om zonder zadel in alle gangen mooi te blijven zitten, kijk als je als een gek zit te bonken als een zoutzak dan lijkt het me niet ok voor de rug, maar dat geld net zoals met zadel op natuurlijk, daar kun je ook flink in bonken en lijkt me zelf nog minder fijn voor een paard dan zonder zadel, als je daar niet goed mee zit val je ervan zelf wel af Knipoog

Vroeger reden er juist heel veel mensen zonder zadel, er zijn nog landen waar er gewoon met een doek op de rug word gereden en de gemiddelde leeftijd ook hoger is, dus ja wat is er slecht aan , als je het op de juiste manier doet???
vroeger lag de gemiddelde leeftijd veel hoger dan nu.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:19

Midgie, inderdaad, vroeger reden veel meer mensen zonder zadel (jaren 70/80 deed ik dat zelf ook). Ik had toen ook het idee niet dat de paarden het er erg slecht onder deden (al was ik nog een kind/tiener).
Je kreeg er een hele onafhankelijke zit van juist. Iets wat veel (jonge) ruiters tegenwoordig niet meer hebben, omdat ze nog nooit zonder zadel gereden hebben.

Ik ga straks ook rustig zonder zadel op mijn paard rijden, hoor. Ik wissel het graag af; zonder zadel, met bareback pad of met zadel. Mijn paard heeft een relatief brede (hij is nog jong), zachte rug zonder hoge schoft en ik ben een lichtgewichtje. Bovendien hou ik erg van stappen door de bossen.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 08:48

Goofy44 schreef:
In welk paardenblad staat dat. Naam, jaar, datum, nummer ?

Het stond in de Ros, nummer 3, september/oktober 2007.

@ Midgie: Wat je nu zegt heb ik idd nog niet aan gedacht. Vooral dat er heel veel mensen nog gewoon zonder zadel rijden, zonder dat ze problemen hebben. Waarom de paarden hier in NL dan wel?? Wel logisch eigenlijk!!