mijn paard steigert met rijden maar ik weet niet waarom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_easy

mijn paard steigert met rijden maar ik weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:28

heey
sorry als deze topic verkeerd staat
maar ik heb een serieuze vraag
mijn paard steigerd heel vaak met rijden ik weet neit waarom ze dit doet.
meestal als ik er naar beneden probeer te rijden
zou ze pijn hebben ?
of zou ze gewoon geen zin in rijden hebben.
maar het probleem is ik mag geen dierenarts laten komen omdat mijn instructeur zegt dat het onzin is maar dat zegt hij met alles over problemen
weet iemand wat het zou kunnen zijn ?
ik maak me er echt zorgen over
alvast bedankt

nicole

Evel_Knievel

Re: mijn paard steigert met rijden maar ik weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:30

misschien zadel na laten kijken, past deze nog wel goed? of anders zijn rug na laten kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:31

Naar beneden rijden...
klinkt als, ik wordt sterk met de hand...elk fijn paard gaat dan omhoog Lachen

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:36

nicole_easy schreef:
het probleem is ik mag geen dierenarts laten komen omdat mijn instructeur zegt dat het onzin is

En wat zegt jouw instructeur over het probleem? Wat noemt hij als zijnde de oorzaak? En indien hij het niet weet, waarom mag je dan geen dierenarts laten komen? Van wie is het paard? Van de instructeur? Zonee, wie is hij dan om jou te verbieden om er een dieren arts bij te laten komen?

Sorry, maar ik vind het een beetje en vreemd verhaal. Jij beslist toch zeker zelf wel over je eigen paard?

En over het probleem zelf...

Geef eens een beetje toelichting over het hoe en waarom. Wanneer gebeurt het? In de binnenbak? Of juist alleen op buitenritten? En gebeurt het als je in draf zit, of juist in stap? Of gebeurt het als je vanuit stilstand been geeft om te gaan stappen?

Nou, we horen het wel.

Gr. John Knipoog

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:40

ze loopt heel netjes ontspannen naar benee en dan ineens gaat ze steigeren alleen maar thuis doet ze het
op wedstrijd ook neit
en de instructeur zegt dat het gewoon eigenwijs heid is
en als hij dat zegt vinden mijn ouders het onzin om een dierenarts te laten komen snap je

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:41

runningkawa schreef:
Naar beneden rijden...

ze loopt op haar zelf helemaal ontspannen

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:48

als ze helemaal ontspannen is en het komt uit het niest dat ze gaat steigeren..lijkt t me dat er wat met r aan de hand is. Mssgien heeft ze last van dr gebit, rug, nek etc. Ik zou het voor de ckerheid nalaten kijken

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:56

goede tip
alleen met springen is ze egt zo braaf en van mij mag ze met der koppie gewoon om hoog llopen maar ze gaat zelf emt de hoofdje naar beneden omdat het een atomaatje is

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:57

Ik zou inderdaad naar het zadel laten kijken. Dat was bij mijn paard het probleem...

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:59

ga ik doen Haha!
wand ik heb veelzijdigheids zadel
en met dresuur zadel koopt ze veel beter
maar ik weet neit of dat komt omdat ik dan beter op der zit of omdat het aan het zadel ligt
ga morgen gelijk proberen bedankt

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:14

nicole_easy schreef:
ga ik doen Haha!
wand ik heb veelzijdigheids zadel
en met dresuur zadel koopt ze veel beter

Uiteraard is het verstandig om daar ook even naar te kijken, alhoewel het mij erg sterk lijkt dat het zadel het probleem zou kunnen zijn. Dan zou je verwachten dat ze meteen al rare fratsen uit gaat halen zodra je haar aansingelt. Of ze krijgt zadel-angst en loopt weg als je wilt opstijgen, of ze gaat bijten naar haar buik, naar de singel trappen met haar benen. Nee, een probleem met het zadel ligt niet echt voor de hand.

Wat wel voor de hand ligt is een probleem met haar gebit. Laat haar eens nakijken door de tandarts... Knipoog

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:31

jaa ik zou ook alles even na kijken nek,rug,mond,bit en zadel.
misschien kan je ook eens opletten dat als zij steigert dat jij misschien net daarvoor iets anders ging zitten of iets in die richting. het is maar een tip! ik hoop dat het snel ophoudt natuurlijk want dit is wel vervelend voor jouw en je paard!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:06

Mijn paard heeft dit probleem ook gehad en toen bleek het zadel niet goed te zijn, wat volgens de passervice wel goed lag. Ander zadel er op wat goed lag en het probleem was voor een groot gedeelte weg. Wel heb ik hem laten behandelen door fysio/osteopaat, omdat hij last van z'n rug had gekregen door het niet goed passend zadel, maar hij loopt nu als een zonnetje Haha!

Heb alleen 1 vraag, jij bent toch degene die beslist wat er met je paard gebeurd.
Stel dat je paard niet lekker loopt (onregelmatig of kreupel) beslist je instructeur dan ook of de DA mag komen. Volgens mij ben jij nog steeds degene die beslist over je paard als eigenaar en niet iemand anders. Het is niet aanvallend bedoeld, maar vind het gewoon apart.
Misschien toch eens met je ouders praten hierover.
En misschien is er wel een ander persoon die je ouders kan overhalen die door heeft dat het paard gewoon last er van heeft.

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:30

nicole_easy schreef:
ze loopt heel netjes ontspannen naar benee en dan ineens gaat ze steigeren alleen maar thuis doet ze het
op wedstrijd ook neit
en de instructeur zegt dat het gewoon eigenwijs heid is
en als hij dat zegt vinden mijn ouders het onzin om een dierenarts te laten komen snap je

en als je er een ostiopaat bij haald dan? (vraag me niet hoe je het schrijft) die zijn volgens mij goedkoper als dierenartsen en die kunnen schijnbaar sneller zien of ze blokkades hebben bijvoorbeeld of niet. ik heb zelf geen ervaring met een ostiopaat gehad maar ik heb het alleen gehoord.. ik dacht ik kan het altijd vertellen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:43

Hmm steigeren is een vorm van verzet, dus aan jou de vraag er achter te komen wat de aanleiding is voor dit verzet.

Sluit pijn/medisch als eerste uit
Kijk dan naar jezelf, rijtechnisch ( zet jij je hand vast, ben je te streng in de mond, drijf jij je paard letterlijk omhoog enz)

Er is altijd een oorzaak voor verzet, aan jou om die te vinden en het dan (eventueel met hulp) op te lossen.

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 12:37

bedankt voor alle reacties ik ga het alleenmaal misschein wel proberen

bedankt Haha! namens mijn paardje

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:44

Een goede osteopaat, dan een goede instructeur voor het "revalideren" en opzoek naar een goed passend zadel en eventueel nog een tandartsbezoekje.

Een instructeur die zoiets zegt mag zich in mijn ogen geen instructeur noemen. Heb ook van zulke les gehad, hij moet er gewoon even door heen en dat geblaat, trek schop zaag. Nu is mijn pony behandelt, ben ik bezig met werk aan de hand en ook alweer aan het rijden en hij loopt super! Alleen moet hij nog leren omgaan met zijn losse lichaam en heb ik de nodige begeleiding nodig hem niet weer vast te rijden.

Als nu mijn pony bokt of stijgert oid (tenzij het uit joligheid is) dan roept mijn instructrice MIJ even tot de orde.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:54

ik ben het idd met lailapri eens. Het eerste wat ik dacht was waarom mag je geen DA bellen van de instructeur. Als die ziet dat jij niet in de mond van 't paard zit en verder niks vreemd doet MOET er iets niet goed zijn met zadel tanden of paard zelf. ik weet niet of je zo'n bontje hebt maar als je dat eens onder je zadel legt en het steigeren is minder ligt het waarschijnlijk aan het zadel, ik zeg dus NIET dat het bontje de uitkomst is maar als je zadel drukt op een bepaalde plek, drukt het minder met een bontje, dan weet je dus of het aan je zadel ligt. Doet hij het ook als hij niet rond hoeft te lopen??

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 13:08

nee dan niet maar als ik der longeer ook neit
maar ik laat der in het bos ook weleens rond lopen
en ik ben pas bij de tand arts geweest en ze heeft niets
en van die instructeur heb ik geen les meer van hoor Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:09

nicole_easy schreef:
runningkawa schreef:
Naar beneden rijden...

ze loopt op haar zelf helemaal ontspannen

Waarom moet jij haar dan naar beneden rijden?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:02

hey
misschien last van zijn gebit?
je kunt het zelf al heel goed voelen, als je met de vinger aan de binnenkant van de wang wrijft, als dit ruw is heb je heel vaak kans dan er haken zitten en dit schuurt lang de wangen dus doet pijn.
en wolfstanden kun je zelf ook al goed voelen, als je je hand op t neusbeen legt en met je duim bij de boven kaken op de plaats van t bit voelt, wolfstanden zijn kleine scherpje tandjes, daar hebben ze ook zeker last van. durf je niet? een tandarts erbij laten is zeker nooit slecht, en dan weetje zeker dat daar t probleem igg niet meer kan zitten.
osteopaat is ook goed, heb er goede ervaringen mee,
en kijk natuurlijk zeker je zadel na!!!
succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:19

Oke goed van zijn gebit, alleen ben erachter dat 3 tandartsen verschillende dingen kunnen zeggen over 1 gebit in iets maar dan een jaar tijd.
1: onderhouds vrij
2: scherpe randen en heeft wat gevijlt
3: scherp en hobbel de bobbel gebit, voortanden scheef gesleten en kaak iets scheef op elkaar, naar de zijkant. Zij heeft wel een uur staan vijlen.

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:24

Als je het mij vraagt bestaat het paard dat geen zin heeft niet
Pijn is het eerste waar ik aan zou denken! Angst op de 2e plaats..
Vraag me af waarom je er geen DA bij haalt omdat dat niet mag van je instructeur, het is toch jouw paard?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:25

onderhoudvrij? hoeveel tijd tussen die x en de x ervoor??

scherpe randen: deze is al iets slimmer Tong uitsteken

en nummer 3: uit dit verhaal mag ik dan opmaken dat het paard voorheen nooit of lang niet meer gedaan is. dan kunnen deze dingen zeker juist zijn.
ik neem aan dat je weet dat tanden van paarden doorblijven groeien en afslijten, als je op bepaalde plaatsen verkeerd afslijten past het zooitje niet meer goed op elkaar en gaan op meerdere plaatsen verkeerd afslijten bv de oorzaak haken. dat veroorzaakt eigenlijk alles wat je bij nr 3 hebt staan.
ik hoop dus dat deze tandarts ben zijn lange tijd vijlen alles goed heeft rechtgevijlt zodat alles weer goed afslijt.

en die nummer 1 laat die maar thuis, die wil niks verdienen of niet werken Tong uitsteken hihi
succes he!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:33

tja het verschilt ook van 6 naar 30 naar 80 euro Tong uitsteken
Ja ze waren met zijn 2en en leken me erg kundig. haalde ook zijn tanden over elkaar om te luister of het nog ergens niet lekker liep, en voelde steeds weer nieuwe plekjes die even aangetipt moesten worden. Ook gelijk wolfstandjes verwijdert omdat mijn bit er tegenaan kwam en hij last heeft van vel/vet kwabben in zijn mond en daardoor kauwt hij liever niet, dan kauwt hij door mijn bit dat erbij ligt snel op zijn vel. Maar dat is nu al een stuk verbeterd