Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Evelijn schreef:Niet te vroeg beginnen met longeren. Steeds korte rondjes lopen is slecht voor de benen. Beetje wandelen is goed (niet te lang).
Je gaat makkelijk te snel. Paarden zijn pas na hun zevende jaar volgroeid.
evih schreef:Ik ben eigenlijk van een totaal ander idee. Daarom hierbij het schema hoe ik paarden opleer:
0 - 2 jaar: Leren meelopen aan een halster
2 - 3 jaar: Longeren aan halster
3 jaar: Zadelmak maken maar GEEN hoofdstel (ik rij jonge paarden in met een touwhalster. Als ze dit vanaf het begin van hun leven kennen, reageren ze heel goed op die druk op hun neus ipv in hun mond)
4 jaar: Zacht trensje om de teugelhulpen te kunnen verfijnen
Ziezo, bij mij krijgen ze dus ten vroegste op hun 4 jaar een bit in hun mond.
? Waarom?
wandelen met bitje in en gewoon laten wennen aan het gevoel van het hoofdstel om hebben..
was ik vergeten te zeggen, ik zou wel heel goed in de gaten houden hoe het met wisselen gaat! connie1964 schreef:met anderhalf jaar had de mijne al bit in,ik zie t probleem niet,gewoon in zn mond,ik trek er niet aan ik zit er verder niet aan dus t kan ook geen kwaad.Zadel kreeg hij ook al op met anderhalf,gewoon drop leggen ,lekker poetsen en zadel er weer af.Paard is niet niet van suiker hoor en wat weegt een zadeltje nou helemaal?