Do's en dont's bij 3 jarige paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Do's en dont's bij 3 jarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 12:16

Met veel plezier ben ik begonnen met het berijden van mijn 3-jarige merrie.
Nu heb ik zelf redelijk op mijn netvlies hoeveel en wat voor werk ik haar laat doen. Ben echter benieuwd naar ervaringen van andere doorgewinterde jonge paarden mensen.

Dus vertel op ! Pling

Jethafa

Re: Do's en dont's bij 3 jarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:31

Tsja, ik ben helemaal geen doorgewinterd jonge paarden mens, maar ik rijd er nu toevallig 2 (die zijn ietsje ouder). Ik vind don't: meer dan 3 keer in de week rijden, alleen maar in de bak rijden en veel figuren (eerst lekker rondjes leren kachelen).
En do's: verkeersmak worden (kun je ook lekker recht toe recht an rijden!!), 1 keer per week longeren (of in ieder geval af en toe) en als het kan ook met ruiter er op (balans oefenen!) en veel afwisselen in wat je gaat doen. Oja, en in een kudde staan(>1), het jonge poppie is nog lang niet volwassen en moet lekker kunnen spelen!

Nou ja, ook al ben ik niet zo ervaren, zo zou ik het doen. Maar ik weet niet of ik hem zelf al zou inrijden met 3. Er is nog zoveel te leuks te oefenen en te leren!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:33

Mijn jonkie die wordt ong 4x per week "getraind".
Hij wordt volgende week vrijdag alweer 4 ! En is sinds jan. onder het zadel.

1-2x per week longeren, 1x per week buitenrit en nog een keertje in de bak. Overige 2 dagen is of toch nog een buitenritje of "vrij" (héle dag en nacht in de wei) of een stukje wandelen/fietsen oid Lachen

af en toe maken we een sprongetje, niet hoger dan 40/50 cm en gewoon voor de afwisseling
hij vind het mooi en ik ook steeds leuker! Vork
Dit doen we sinds 2 weken eens..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:34

Doen:
Niet te vaak rijden (ik rijd max. 3x per week)
Zorgen voor afwisseling (in de bak, aan de longe en ook vaak buiten voor gewenning aan verkeer en rechte stukken rijden)
Niet teveel vragen (werken aan voorwaarts en balans)
Zorgen voor weidegang en vriendjes(maar dat vind ik voor elke leeftijd een must)
En het belangrijkste: luisteren naar je paard!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:37

Goed opletten wat er onder je gebeurt met rijden. Verlies je aandacht niet, ze kunnen nog wel eens aan de reut gaan..

*spreek uit ervaring, zat even om me heen te kijken en lag er zo naast.. met 3 verschillende jonge paarden Clown

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:39

ik heb mijn paardje zelf ingereden. *LOL* (hij is 3 jaar) en bestwel groot 1.72. dus wordt rustig aan mee gedaan Ja 2x per week in de bak waarvan 1x les en elke zondag lekker het bos in.
mag ie zijn eigen ff lekker uit leven Haha!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:43

Tja en hoe leg je aan je zusje uit dat 6 dagen achter elkaar rijden toch wel erg veel is...???

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:54

weet je wat een goed boek is? Van veulen tot rijpaard. Daar staat precies in op welke leeftijd je wat zou kunnen doen.
Niet dat je dat allemaal zo moet volgen, maar geeft je misschien een richtlijn?

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:52

Niet overvragen , zorgen dat ze zin in het werk blijven houden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:50

TeeGee schreef:
Tja en hoe leg je aan je zusje uit dat 6 dagen achter elkaar rijden toch wel erg veel is...???

Door te vertellen dat 3 jarigen nog lang niet volgroeid zijn (dat mooie plaatje met het skelet van het paard is vast ergens te vinden op Bokt Knipoog ) en dat als ze nu veel rijdt hij voor 10 jaar gewoon stuk kan zijn en dat ze dus dan niet meer 6 dagen kan rijden omdat er een grote kans bestaat dat hij dan ergens last van heeft.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:01

Evelijn schreef:
TeeGee schreef:

Door te vertellen dat 3 jarigen nog lang niet volgroeid zijn (dat mooie plaatje met het skelet van het paard is vast ergens te vinden op Bokt Knipoog ) en dat als ze nu veel rijdt hij voor 10 jaar gewoon stuk kan zijn en dat ze dus dan niet meer 6 dagen kan rijden omdat er een grote kans bestaat dat hij dan ergens last van heeft.

Heb ik geprobeerd, maar dan ben ik jaloers en gun ik het haar niet. Ze rijdt ook al met sporen... Verdrietig

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:14

Vooral rustig aan doen, vooral niet teveen tegelijk willen en er rekening mee houden dat hij nog zou jong is liever nu wat meer tijd er voor nemen dat dan dat het allemaal veel te snel gaat

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:48

Ik heb mijn 3-jarige dit voorjaar zadelmak gemaakt en ongeveer 4 keer in de week iets laten doen(longeren of rijden). Eerste paar weken iets vaker erop gezeten dan gepland, ze moest er echt even doorheen.

Nu loopt ze lekker twee maanden in een koppel in de wei onbezorgd paard te zijn. In september komt ze weer een keer naar huis en dan ga ik er weer rustig opzitten en een keer of vier in de week licht werken. Dat bouw ik heel rustig op en vanaf februari gaan we het springen ook wat oppakken, ze is dan bijna 4 en als het goed is dressuurmatig voldoende voor elkaar om wat te gaan springen.

Longeren met ruiter erop doe ik trouwens nooit, zie ik het nut ook niet zo van in. Overgangen en eenvoudige wendingen pak ik al heel vlug mee, alleen maar rondjes lopen vinden ze ook niets aan dus zodra ze ruitergewicht kennen en wat vertrouwen hebben begin ik rustig met basisoefeningen.

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:52

helemaal gelijk!!!!!!!! pas met drie beginnen liefst nog wat ouder zelfs.
en rustig aan op bouwen. ze moeten eerst nog conditie op bouwen en wennen aan ons op de rug.
heb zelf een friese ruin staan van nu drie en een half en daar is nog niets mee gedaan.
ben nu op zoek naar iemand trouwens die hem wil doen.
hij gaat in de lease zal maar zeggen. maar echt naar iemand die weet wat hij doet.
wil het ook bij ons op stal zodat ik het zelf in de gaten kan houden. weet ik tenminste zeker dat hij niet afgeragt word.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:07

Ik rij zelf 3 x perweek en meestal 1privéles, 2 groepslessen. Ik longeer ook 3x per week, en de laatste dag ga ik meestal stukjes langs de weg wandelen. Tijdens het rijden rij ik vooral veel voltes, gebroken lijnen, overgangen, verander vaak van hand, anders begint meneertje te klote. Ik weet wel meer dingen die je vooral moet laten Tong uitsteken

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:47

Ik rij hem 4 keer een half uurtje per week. en een keer per week longeren. Liever regelmatig kort rijden dan 3 keer een uur.

een keer per week leggen we balkjes en eventueel een klein sprongetje voor de afwisseling, coordinatie en balans.

lekker de hele dag buiten spelen met het kleuterklasje, weer of geen weer.

Af en toe een rondje bos, dan blijft de trailer ook vertrouwd.

Verder vooral naar je paard kijken en je gezonde verstand.

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:52

Heel goed onderwerp Sandra!
Hier was ik ook erg benieuwd naar, vanwege een vriendin met een jong paard.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:53

Mijn merrie van 3,5 jaar staat heerlijk 24/7 buiten in de wei met andere paardjes. Ik heb een cursus grondwerk/loswerken met haar gedaan. Erg leuk en leerzaam.

Verder ben ik net met haar begonnen met zadelmak maken. Hiervoor heb ik haar natuurlijk gelongeerd om haar de stemcommando's aan te leren. Ze pakt het allemaal erg makkelijk op. Dit is natuurlijk erg fijn, maar ik moet er echt op letten nog niet teveel te willen. Ik heb nu 3 keer los in de bak gereden. We oefenen dan vooral de overgangen op mijn zit (galop doen we nog niet). Dit najaar gaat ze nog even het grote land op om alles te laten bezinken.

Wel bekijk ik hoe ze in haar vel zit. Of ze nog graag uit het land komt en of het haar niet teveel wordt. Ik ben benieuwd wat jullie allemaal doen.

ik ben wel erg benieuwd naar dat boek "van veulen naar rijpaard".

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:58

Hoeveel je met een 3-jarige kan doen hangt ook veel af van zijn bouw. ziet hij er echt nog veulen uit of sterk overbouwd vanachter, laat hem dan nog even tijd. longeren zonder bijzet of heel lang, op een grote cirkel, zodat hij zelf kan leren zijn evenwicht te vinden. Als ik de eerste weken op een paard zit, heb ik een touw rond zijn nek. gewoon een knoop op een bepaalde lengte, de haak ervoor. Dan heb je nog een klein stukje over, die hou ik dan tergelijker tijd vast met de teugels. moest hij beginnen bokken of een bruuske beweging maken, trek je niet per ongeluk in zijn mond.
Vraag nooit teveel. als je iets nieuws wilt leren aan een paard (galopperen, balkje lopen), doe dat altijd binnen de eerste 20 min van de "les". Dan zijn ze het meest attent. Doen ze het dan al direct goed, uitstappen en gedaan. Dan blijven ze leren met plezier. vanaf het moment dat hij links, recht, ju en ho kent, moet je er zo snel mogelijk mee buiten komen. Een ervaren paard mee, als leider. Door het feit dat ze nog heel groen zijn, zullen ze makkelijker naar jou luisteren en jou hulpen afwachten, dan ene die al wat trukjes heeft kunnen verzinnen.

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:14

ik ben het helemaal met webster en de anderen eens. Ik ben momenteel druk met een driejarige. Een erg grootramig paard. Van het winter is het paard zadelmak gemaakt. in het voorjaar weer met de groep naar buiten. Hij moest vooral nog veel bijgroeien, vandaar de voorjaars/zomerstop in het rijden.
Sinds een maandje staat hij aan de overkant 24 uur per dag in het land en voor het rijden haal ik hem naar huis, 3 keer in de week rijden en een keertje longeren. Het rijden begint nog steeds even aan de longe, zijn humeur aftasten. De oefeningen zijn voornamelijk de gangen rechts en linkssom en stuuroefeningen. Gas, rem en links en rechts vindik het belangrijkste. Aan de longe werk ik met de pessoateugel aan de aanleuning.
Belangrijkste is de lol, soms ben ik na een kwartier al klaar, soms drie kwartier. Inderdaad luisteren naar je paard. En als hij geen zin heeft is het beter om het kort te houden!

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:35

Mijne is met 3jaar licht beleerd,,longeren en zadeltje op,, daarna hangen en 2x erop gezeten aan longe.(in 2maanden tijd)
Daarna is hij weer voor 6maanden terug in de wei gegaan..

Na deze 6 maanden ben ik het weer gaan oppakken bij het longeren,,na 3x zat ik er op en ben toen verder gegaan met de basis,,heel rustig aan,,1e week 3x 15 minuten longeren en 2x 10minuten rijden verdeeld over 7dagen(overige dagen wandelen ,poetsen en vrij).
2e week 3x 10 minuten erop en 2x 15 minuten longeren(overige dagen zie hierboven)..

Dit schema zn 2 maanden gedaan,,, daarna echt het basis werk ...3x per week 15 tot 20 minuten rijden,, 1x per week longeren (overige dagen weer wat anders leuks)

Nu bijna 1 jaar later(paardje is nu 4,5jaar) maak ik al buitenritjes in de buurt,, en springen we 1x per week in ons priveles..(30min, les)
Ook gaan we 7okt, ons eerste B dressuur wedstrijd rijden,,

De oefeningen pakt hij super goed op,, en we oefenen thuis nu al t/m schouderbinnenwaarts..
Rijden doe ik nogsteeds 3 x per week met 1x per week longeren,,we rijden nu 30 a 40 minuten per x

Mijn tip: gewoon rustig voor alles de tijd nemen ZEKER NIET te snel willen gaan,, goed is goed...

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:01

probeer het rijden op te bouwen ze hebben nog geen conditie dus daar begin je mee. verder kunnen ze erg ondeugend zijn als ze jong zijn dus wees voorbereid op rotstreken haha Haha!
heb ze allemaal gehad, alle hoeken van de bak, achteruit, bit vastbakken, niet op de hoefslag en ga zo maar door.
geduld is een schone zaak en consequent zijn en kunnen straffen op een lichte manier zodat je paard geen hekel krijgt aan jou of de zweep maar cordaat en doortastend blijven.
wil je links enhij gaat rechts? toch door naar links volhouden. het komt goed Haha!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:35

Evelijn schreef:
TeeGee schreef:

en laat haar eens een plaatje zien van een paard die helemaal stuk gereden is.
en als je vroeg begint wil niet zeggen dat je eerder in de z bent hoor! Knipoog
een jong paard moet je de kans geven om zich te ontwikkelen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:36

Mijn arabier x draver is in mei drie geworden en in juni ben ik begonnen met op hem te rijden. Daarvoor al wel lekker gelongeerd en veel met hem gewandeld en grondwerk gedaan zodat hij een goede conditie en een goede bespiering kon opbouwen. Op het moment heb ik 1 keer per week een klein half uurtje privéles met hem en verder longeer ik hem 2 à 3 keer per week met pasoatuig (c.a. 20 minuutjes) verder ga ik 2 keer per week met hem wandelen of 1 van die 2 keren bijv. naar het bos of langs de weg rijden, ten slotte heeft hij 1 à 2 daagjes in de week rust en staat hij iedere dag van ong. 10.00 tot 17.30 in de wei met zen vriendjes (je moet natuurlijk niet denken dat ik iedere week precies hetzelfde doe Knipoog maar dit is ongeveer mijn richtlijn). Kortom lekker gevarieerd en naar mijn idee niet te belastend.

Als iemand tips of advies heeft, dan hoor ik dat graag Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:39

die van mij werd net iets voor zn 3 jar ingereden toen gecastreerd is hij paar maanden de wei op gegaan en dan alleen wandelen enz. daarna verder gaan rijden meerendeel bosritten en 1 x in de week wat dressuur met om de week prive les. nou is hij ondertussen 4 en lootp 3 x in de week(als het lukt) waarvan 1 x prive les 1 x bosrit en nog 1 x dat ik zelf op de wei rij.