is dit niet te snel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabinehagen

is dit niet te snel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 19:07

hoi allemaal

ik heb een verzorgpaard van ruim 4 jaar die ik al vanaf dat ze van de moeder weg is verzorg.
nu ben ik ongeveer een jaar geleden begonnen met het longeren.
dit ging goed en ik wou graag verder gaan met het inrijden.
aangezien ik hier geen ervaring mee heb, heb ik hulp gezocht maar kon niemand vinden.
nu ben ik dus bijna een jaar aan het longeren geweest en ik heb nu 2 weken geleden iemand gevonden met ervaring die mij helpt.
dus vorige week zaterdag ben ik begonnen met het hangen, maar diegen zij van dat gaat zo goed, ga er maar opzitten.
dus ben ik erop gaan zitten en dat vond ze verder ook helemaal niet erg.
wel gewoon aan de longe.
maar nu kwam hij deze zaterdag weer helpen en we zijn gewoon weer begonnen mer ff longeren , daarna hangen en toen stappen.
dat ging allemaal heel goed, en toen zij hij van draaf maar aan.
dat vond ze ook allemaal goed en ze deed heel erg haar best, niks geen gekkigheid, ze vertrouwde mij voledig.
maar nu dus mijn vraag, is het niet al heel erg snel om bij de 2 de keer dat ze iemand op haar rug draagt, al gelijk te gaan draven???
wat vinden jullie hiervan?

kejen

Re: is dit niet te snel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:11

ik vind het niet te snel gaan.
Maar je moet natuurlijk niet gelijk lang gaan draven wel gewoon opbouwen.
veel plezier met je paardje Knipoog

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:17

Nee , ik vind het ook niet te snel ik heb 't ook zo gedaan met m'n verzorgpaardje. Maar ik zou in de draf wel i het begin een beetje voorover zitten Knipoog

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:20

nee vindt het zeker niet te snel je kijkt na je paardje en en die pakt het super op dus waarom niet al kleine stukkies draven. succes er nog mee

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:22

Respect dat je hebt gewacht totdat je iemand gevonden hebt die je kan helpen! Dit maak je niet vaak mee!

Super!

sabinehagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 19:25

bedankt voor jullie reactie en ja patsur, ik ben gek op haar en wil dr niet verpesten, daar heb je niks aan, je hoort het helaas al zo vaak...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:28

Vind ik ook patsur. Lachen

Het is belangrijk dat je paard zich er lekker bij voelt. En jij natuurlijk ook, jij kent haar al erg lang, en voelt denk ik beter aan wat ze fijn vind/aankan. Ik vind dat je best zelf ook kan zeggen tegen diegene die je helpt, dat je het een beetje te snel vind gaan. Maar als je paard, en jij natuurlijk ook, zich er prettig bij voelt..waarom niet?

sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:15

Goed dat je hulp hebt gezocht!
Het is niet te snel hoor, anders had je paard het wel aangegeven. Maar, doe vooral niets wat tegen je gevoel ingaat!

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:48

Ook nog even feliciteren voor het hulp zoeken!
Ik vind het ook helemaal niet te snel gaan. Als je er al zo lang mee bezig bent en het paardje zo goed kent, komt het echt wel goed! Zeker als je zo voorzichtig en zuinig bent op het paardje! Toppie!
Veel plezier er nog mee en geniet van het beleren! (Ik vind dat toch fijn...! Kan je trots zijn op jezelf (en tuurlijk ook op 't paardje! Knipoog )dat dat paardje alles kent door jou!)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:38

Je kan rustig draven hoor, je hoeft het ook niet lang te doen. Je hebt in ieder geval gewacht tot je paard 4 was, dat is tegenwoordig al heel wat. Je paard geeft heus wel aan wanneer het teveel of te moeilijk wordt. Je hebt er toch goede hulp bij gevonden? Met jou geduld kom je er wel. Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:43

Doe jij maar lekker je ding hoor. Paard geeft het wel aan wanneer je teveel vraagt. Wel zou ik je adviseren niet meer dan 3x per week 15 a20 minuutjes te rijden en dan liefst lekker naar buiten d'r mee. Zo snel mogelijk. Dan kan het paard lekker lange stukken rechtuit en leert zo lekker aan jouw gewicht te wennen en op eigen benen te lopen. Dan zou ik pas na een aantal maanden aan werk in de bak gaan denken. Ik wens je veel plezier, dit paardje zal heel speciaal voor je worden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:47

Volgens mij voel jij prima aan waar je paardje wel en niet aan toe is, en blijf daar vooral ook alert op.

Ik vind het erg fijn om te lezen hoe jij tot nu toe met je paardje bent omgegaan. Applaus voor jou!!

Op zich kan het helemaal geen kwaad om bij de tweede keer al te gaan draven. Maar let, nogmaals, op dat je niet omdat iemand anders je daartoe aanspoort, misschien dingen gaat vragen waar jij zelf niet achter staat. Ik wens je vooral erg veel plezier!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:02

ik ga me met de vorige schrijvers helemaal top !
niet te vroeg niet te snel hulp gezocht en mak an

stukje draven geeft niks niet te lang
verder zo snel mogelijk los en rechte lijnen
liefste buiten lekker lang teugeltje en op eigen benen leren lopen // balance zoeken

volg je eigen gevoel en zo te lezen komt het dan wel goed Knipoog

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:59

Nee, dat is niet te snel. Het hangt van paard tot paard af. Maar je was ook al lang bezig met longeren. Hierdoor heeft die toch al wat conditie en evenwicht. Ik ben nu ook een '-jarige aan het inrijden. Vandaag zat er voor de 4de keer iemand op, en wij hebben een groepsles meegereden. Wel zonder galop hé, dan hebben we rustig gestapt. En het paardje loopt voor de koets, dus heeft wel al wat conditie.

Ik denk dat je goed bezig bent hoor!

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:15

wouw, wat een lief paard Wow! en het is echt niet te vroeg, niet gelijk lang draven maar gewoon kleine stukjes Knipoog
Succes!!!!!!!!!

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:43

Het ligt eraan hoe je paard reageert.
Bij mijn verzorgpaarden werd er een fries ingereden.
Natuurlijk eerst longeren, daarna hangen. Hij was zo relaxed dat ze erop ging. Stap ging goed, probeer maar draf, draf ging goed probeer maar galopje (los he). Hij was zo megabraaf, maar gaf ook een hele rustige indruk en vond het allemaal niet erg.

Ik heb ook KWPN'ers gezien die je eerst 10x moet longeren met zadel dan beugels los, dan hangen, dan erop, dan stap en ga maar door.

Ik vind dat het aan je paard ligt, die geeft vaak aan hoever hij/zij wil

En naar mijn mening is het niet te vroeg Lachen

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:19

Nee, ik denk ook niet dat je te snel gaat.
Goed dat je heb gewacht op iemand die je erbij kan helpen.

Maarre even een ander vraagje ...bestaat er eigenlijk ook zoietes als "te laat" zijn met het inrijden van een paard? Dat ie te oud is om onder de man te laten rijden?

_nicole_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:10

je hebt er een proffessioneel iemand bij gehaald, zeg je...die zal het dan wel weten toch?

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:13

heejj ik snap wat je bedoelt, ik dacht ook altijd dat dat inrijden enzo heel nag zou duren maar het gaat idd best snel juist omdat je paard nog niks gewend is, succes

xlovelifex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:32

ik ben het helemaal met de rest eens als je paard het goed oppakt moet je rustig verder gaan (niet in eens al los gaan gallopperen) Knipoog maar rustig aan kan je een boel bereiken

luna81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:47

Caris schreef:
Maarre even een ander vraagje ...bestaat er eigenlijk ook zoietes als "te laat" zijn met het inrijden van een paard? Dat ie te oud is om onder de man te laten rijden?

nee hoor volgens mij kun je in principe een paard van 15 nog gaan berijden hoor (oeps had eerst bereiden staan wat natuurlijk ook kan Tong uitsteken ) alleen leert een 3 of 4 jarige sneller en geeft zich sneller over aan je. het is gewoon makkelijker om een jong paard in te rijden en dat is denk ik ook beter voor zn spier ontwikkeling.

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:36

Als het goed gaat en ze vertrouwt je volledig zie ik geen probleem..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:39

Nee hoor, als ze je volledig vertrouwd kan het wel.
Maar met de galop zou ik nog wel wachten hoor!
Eerst gewoon rustig de draf goed doorkrijgen.
Als het gas en de rem er maar op zitten! Knipoog
Vind het wel goed van je hoor, dat je gewacht hebt met inrijden tot je iemand met ervaring gevonden had. Vele beginnen dan maar zonder ervaring. Top Haha!

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:38

Je hebt door haar een jaar te longeren (heel goed trouwens, dat je echt wacht op iemand met verstand en niet zomaar wat aanklooit) al wat conditie opgebouwd. Het is nu niet de bedoeling dat je al een half uur draaft, want de pony moet ook zijn evenwicht kunnen vinden met jou op zijn rug. Gewoon lekker opbouwen!
Veel succes nog samen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:42

Ik vind je echt helemaal top (sorry, klinkt vast heel raar, maar wist het ff niet anders te formuleren) Bij mijn paardje heb ik het ook ongeveer zo gedaan alleen ben iets vroeger begonnen met rijden (op advies van de dierenarts) heb advies ingevraagd van de eigenaar van zijn vader (nu z2 niveau, helemaal zelfstandig bereikt en (nu nog steeds) hengst veulen van jongs af aan zelf opgevoed). Zij heeft het bij mij precies hetzelfde uitgelegd en alles gaat super!!
Kortom ga vooral zo door:-)