Paard leren in galop over hindernis gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Paard leren in galop over hindernis gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 20:43

Hallo Lachen

Ik heb een vraag waar ik graag jullie tips van krijg Lachen
ik heb prive-dressuurles, maar uiteraard maken we ook wel eens een sprongetje. Lachen

In draf gaat dit allemaal prima, tot we het vanuit galop willen proberen . paard is onervaren in springen en ik ook.
Ikzelf vind het dan erg moeilijk om op het juiste moment de hulp te geven : gevolg: paard springt niet maar struikelt over de hindernis heen.

Even iets wat meespeelt : ik heb ong. 3 maanden springles gehad(wat niet de bedoeling was) en daar ben ik 1x erg vervelend gevallen met paard en al, sindsdien dus erge angst voor springen.
Een bokker heeft me hier geprobeert overheen te helpen, en sinsdien spring ik weer een beetje met een andere pony(de moeder van die waar ik het nu over heb;) ) en die spring wel gewoon.
Dit paard, lukt me in draf netjes om haar op het juiste moment te laten springen.

we spreken geen 1 meter ofzo, dus sprigles begin ik niet aan. en stel dat nu de meerderheid zegt : niet doen, niet zelf (of met onze tips) gaan klooien (uiteraard in bijzijn van een dressuurinstructie) dan zeg ik ook : dan gaan we lekker gewoon vanuit draf, echt springen doen we toch niet Lachen
hoogstens vanuit draf 60 cm, want dan scheit ik 'm al Lachen

Tips zijn welkom.
maar springles beginnen we niet aan Lachen

ps : ze heeft een hulp nodig met springen (beendrijf) anders maakt ze gewoon een koprol.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 21-08-07 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re: Paard leren in galop over hindernis gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:48

meer impuls en lekker voorwaarts rijden. En begin eens met een kruisje uit draf en dan op zo'n 9 meter een klein steiltje. Dan kun je indraven op de eerste en lekker doorgalopperen terwijl de afstand altijd klopt. Overigens hoef je IMO je paard nooit een hulp te geven wanneer hij moet springen, dat moeten ze zelf doen. Oftewel, laat ze het lekker zelf uitzoeken, zorg er alleen voor dat je voldoende impuls en tempo hebt (zonder te gaan racen) en bljf zelf ontspannen zitten. Springen is niet zo moeilijk Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 20:51

ze kán nog niet zelf springen, dan maakt ze een koprol, ik geef dus wél hulp Lachen later moet ze het op eigen benen doen.
sorry ik vind je tip een beetje eng. ik ken dit paard en dat zal geheid op ongelukken uitkomen Lachen

Ik vind springen namelijk wel moeilijk.
tevens is ze totaal geen springpaard , maar ik wil (als ik meer lef heb) het toch eens proberen.

ook wil ik eerst de galop uitermate onder controle hebben. ze komt gewoon niet uit.

heb je een andere manier? Lachen

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:53

Zoek een springinstructeur. Aan de hand van internet kan je nl onmogelijk zeggen wat je verkeerd doet, als je al iets verkeerd doet (je hebt paarden die gewoon niet springen over lage hindernissen)
Hoe dan ook, ik zou niet alleen hieraan beginnen, ook niet in draf. Je zegt zelf dat zowel jij als je paard spring-beginners zijn. Groen+groen=blauw Knipoog Je hebt meer kans dat je iets verkeerd doet dan niet dus doe jezelf en je paard een plezier en ga (met dit paardje!) op springles.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 20:55

vanuit draf gaat het prima. Lachen ik heb namelijk les GEHAD Knipoog
vanuit draf gaan we er dus gewoon mee door (lage sprongetjes, en maar 1tje trouwens in de hele bak)

maar mischien moet ik gewoon wachten tot de dressuur allemala wat beter is enzo Lachen

wat ik dus al zei, ik ga niet op springles, daar is dit paard niet voor, en daarvoor rij/verzorg ik haar ook niet Knipoog
maar als afwisseling is een sprongetje soms wel leuk Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 20:58

Ik ga binnenkort even vragen of een bokker (springruiter) mij eens een handje kan helpen, deze heetf mijn andere vz-pony ook getest met springen Knipoog

Mischien dus een klein springlesje Lachen

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:58

Jolliegirl schreef:
ook wil ik eerst de galop uitermate onder controle hebben. ze komt gewoon niet uit.

Als je dit nog niet onder controle hebt dan moet je er sowieso niet aan beginnen, dressuur is immers de basis.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:00

Utan schreef:
Jolliegirl schreef:

Als je dit nog niet onder controle hebt dan moet je er sowieso niet aan beginnen, dressuur is immers de basis.

De galop is in de dressuur onder controlle Lachen maar bij de sprong dus blijkbaar niet Knipoog want ik kan haar gewoon niet zo laten lopen dat ze uitkomt én haar bene optilt, daar vraag ik dus advies voor.
en zeker ga ik dit niet zonder iemand erbij proberen. vriendin, tevens bokker is springruiter ik ga haar even vragen een te komen kijken Lachen

en voor het ''recreatief'' springen is dat voldoende, en anders blijven we het lekker vanuit draf doen, veiligheid voor alles! Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:03

heb je PB gezien, heb het ook niet verkeerd opgevat.

Maar hoezo kan je paard nog niet springen? Ook een groentje kan best over een hindernis zonder dat jij het teken geeft wanewer ze af moet zetten. In het wild moeten ze het ook alleen doen Knipoog Ik heb al redelijk wat paarden opgeleid met springen, en juist in het begin moet je ze alleen wat begeleiden en niet te veel helpen.

In mijn profiel kun je een foto van Pablo zien, die crosst en springt M. Als 3jarige snapte hij echt de ballen van springen, in galop aanrijden was een garantie om te vallen. Door hem heel veel te rijden in een simpel lijntje (kruisje, steiltje) en door heel veel aan tempo en ritme te werken is het een supersafe springpaard geworden.

Overigens vind ik wel dat je je galop redelijk onder controle en in balans moet hebben, ongecontroleerd ´rondvliegen´ Knipoog werkt natuurlijk niet. Maar als je de galop redelijk kunt controleren, dus voltes en overgangen rijden op de plaats die jij wil, kun je gerust een sprongetje maken.

IMO ben je echt veel te veel bezig met het passend rijden. Ik neem aan dat je niet hoog springt (30 cm?), daar kunnen ze altijd overheen. Gewoon niet te moeilijk willen doen, en simpel rijden.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:03

Jolliegirl schreef:
vanuit draf gaat het prima. Lachen ik heb namelijk les GEHAD Knipoog

Ben je dan ooit uitgeleerd? Knipoog Zeker bij een groen paard is begeleiding een plus, vooral als je zelf ook een beginner bent, dan is het imo zelfs een must.
Citaat:
maar mischien moet ik gewoon wachten tot de dressuur allemala wat beter is enzo Lachen
Dit zou volgens mij wel verstandig zijn Lachen
Citaat:
wat ik dus al zei, ik ga niet op springles, daar is dit paard niet voor, en daarvoor rij/verzorg ik haar ook niet Knipoog
maar als afwisseling is een sprongetje soms wel leuk Lachen
Dit snap ik eerlijk gezegd niet? Hoezo, daar is dit paard niet voor? Vind je het dan niet belangrijk dat je je paard alle kansen geeft om de dingen juist te leren? Hoe kan je dit zonder hulp van derden? Zoals ik eerder al zei, niemand is ooit uitgeleerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:04

Ik begrijp eruit dat je het sprongetje maakt in de dressuurles; als dat niet zo is, denk ik dat je echt nog de ervaring en de overtuiging mist om alleen aan de gang te gaan. Ik les nog steeds vrijwel wekelijks met springen Knipoog

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:07

Jolliegirl schreef:
en zeker ga ik dit niet zonder iemand erbij proberen. vriendin, tevens bokker is springruiter ik ga haar even vragen een te komen kijken Lachen

Sorry, dit had ik nog niet gelezen. Ik denk iig dat je hier dus het beste mee doet, gewoon aan iemand vragen of ze je komen helpen, is nog makkelijk met sprongen zetten ook Knipoog Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:07

lielle : wat bedoel je met teveel ''passend rijden'' ? Lachen

Chevy springt met gemak 60 cm vanuit draf (vandaag gedaan) uiteraard met begeleiding.
maar ik ben een scheitluis wegens dus dat ongelukje wat gebeurt is.

Wat ik wil is gewoon dat ze, voor de sprong kan aangalloperen, en dan over de sprong, en dan gewoon terug in draf, simpel Knipoog

maar lielle ; zij springt niet zonder beenhulp, ze moet been hebben voor de spring (1x) en op de hulp springt ze erover, anders laat ze zich gewoon vallen, want ze snapt het niet.

ik denk dat ik het lekker bij een laag kruisje hou Lachen vanuit draf Knipoog

ik maak idd gewoon een sprongetje in de dressuurles (als afwisseling ná de les dus Knipoog of laatste kwartiertje)

utan : sorry, les is écht niet mogelijk, de les word al voor me betaald omdat mijn ouders het niet kunnen ivm de vele schoolkosten komende maanden,
wat ik bedoel. dit paard is niet om te springen, daar is ze gewoon niet op gebouwd, gefokt Knipoog ze vind het wle leuk als afwisseling. en ik ook.
maar ik wil er niet verder in Knipoog

utan : lees nu ook dat je me wel begrijpt dat ik zéker niet zonder iemand erbij spring Lachen dat durf IK niet Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:13

Passend rijden: "want ik kan haar gewoon niet zo laten lopen dat ze uitkomt én haar bene optilt, daar vraag ik dus advies voor."

Maar hoe denk jij dat je paard ooit gaat snappen dat ze moet springen als jij iedere keer een "springteken" geeft? Gewoon niet doen, dat moeten ze zelf uitvinden. Lekker rondgalopperen in een fijn tempo, klein beetje verlicht zitten en zo naar de sprong rijden. Hand en been eraan, en gewoon je ritme vasthouden.

En als je dat niet durft, alleen vanuit galop springen in een lijntje (kruisje-steiltje).

Maar als je dressuurinstructrice hiermee niet kan helpen, zou ik iemand zoeken die wat meer verstand heeft van springen.

En wat bedoel je met "anders laat ze zich gewoon vallen want dan snapt ze het niet?" Valt ze over de hindernis heen (zo ja, lekker doorgalopperen en weer een keer proberen, dan gaat ze wel nadenken), of valt ze over de schouder langs de hindernis weg? (aanleunen).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:15

zij kan me hier niet mee helpen, dus ik begin er dan niet aan Knipoog
maar ik wil ook geen risico's nemen dat ze koprolt als ik dus géén hulp geef.
tevens moest ik op springles, draf tempo aanrijden, terunemen, hulp *spring* en doorrijden, terugnemen, hulp *spring*

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:16

Ik hou het lekker bij een laag sprongetje vanuit draf, en als ze dat straks op eigen benen doet (mischien oefenen met vrij-springen?) dan durf ik mischien met hulp van die bokker verder te gaan Knipoog

iig bedankt voor je tips lielle ik ga er iets mee proberen te doen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:17

dat is echt achterhaald, en IMO ook echt fout. Als je wat meer in mijn buurt woonde, was je welkom om eens te komen kijken.

Begin anders eens in draf om alleen maar stil te zitten en helemaal niets te doen. Dan merk je vanzelf dat ze bets kan springen zonder dat jij haar 'helpt'.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:20

Lielle schreef:
dat is echt achterhaald, en IMO ook echt fout. Als je wat meer in mijn buurt woonde, was je welkom om eens te komen kijken.

Begin anders eens in draf om alleen maar stil te zitten en helemaal niets te doen. Dan merk je vanzelf dat ze bets kan springen zonder dat jij haar 'helpt'.

Ik ga het proberen zodra ik dit durf oke? Tong uitsteken
Mag ik vragen waar je woont(mag via pb)
Want ik vind het belangrijk dat ik geen dingen fout doe, en van andere kan ik leren, dus weet weet is er een mogenlijkheid Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:22

Ik woon in Brabant, omg Eindhoven. Maar PB-en mag altijd Ja

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:25

je hebt pb hoor Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:41

Ik begrijp niet dat je het advies van Lielle in de wind slaat!!
Zo als ze het verteld leer je juist een paard zelf kijken en vertrouwd worden met de sprong..
Bovendien, als je het lijntje uit zou zetten wat zij zegt: drafbalk, 2,5 meter, kruisje, 9 meter, kruisje... komt je paard bij de 2e precies goed uit, in galop.. en hoef je ze alleen tussen benen en handen te houden..

Maarja, hoe kan je het een paard leren als je zelf niet durft?
En je kan gerust een springles nemen hoor. Dit zijn niet perse hoge sprongen hoor, maar juist vaak lage..

Je leert er altijd van!!!!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:44

Nou iets rustiger mag wel?
lielle vat dit niet aanvallend op en ik weet dat ze het goed bedoeld. en dat weet ze van mijn kant ook!
Ik ken dit paard inmiddels erg goed om te weten dat de manier van lielle niét van toepassing is MOMENTEEL Lachen

springles kán niet, geen geld voor ?
jammer dat je zo reageerd.

en ik sla haar bericht zeker niet in de wind mischien dat jij dat zo ziet, als lielle dat maar niet zo ziet Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:49

Ik ben ervan overtuigd dat mijn manier dus echt wel de juiste is, ook voor jouw paard op dit moment Knipoog Ik snap best dat het voor jou eng is, maar voor je paard is het wel de beste aanpak *LOL*

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:51

maar ik probeer het nu iniedergeval nog niet, mijn gevoel zegt dat ik het niet durf.. en dat zit mischien wel tussen mijn oren.
ik doe haar van de week wel aan de longeerlijk, dan kan ze het ook zelf uitzoeken Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:52

dat is ook een goed idee, of evt los springen. Maar pas wel op dat je doro je eigen onzekerheid tje paard niet te veel beinvloedt.