4-jarige in verzet...iemand tips/adviezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

4-jarige in verzet...iemand tips/adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 10:41

Mijn 4 jarige is sinds een paar dagen hevig in verzet. Het is allemaal begonnnen toen ik hem wat ronder wilde gaan rijden. Hij liep eerst wat op de voorhand en liep aan een half lang teugeltje. Ik ben toen meer stelling gaan vragen en stukje bij beetje wilde ik de teugels korter gaan nemen. Ik wilde het rustig aan gaan proberen, maar de 1e 2 keren toen ik mijn teugel iets korter nam, begon hij van de hoefslag af te rennen, vooral op rechts. Telkens als hij dat deed, terug gestuurd naar de hoefslag, af en toe een tikje op zijn voorbeen. Na een paar dagen ging het weer een stuk beter. Maar toen had hij weer wat nieuws: stl staan. Hij ging ook al als je opstapte gelijk stilstaan. Je kon doen wat je wilde, maar meneer blijf stilstaan. Toen heb ik van een stalgenoot wat hulp gekregen, die was er toevallig. We hebben toen niks aan de teugels gedaan en eerst naar voren gereden, verder niks. Alleen overgangen. Dit ging goed. Zo ben ik de dag erna weer gaan rijden, maar dit wilde hij ook niet meer. Gister heb ik weer les gehad en toen ging het weer goed, wel 1a2 keer stilstaan maar daarna verder gereden. Vandaag ging het verschrikkelijk. Hij wilde echt niet lopen, weer hulp gehad van mijn instructrice, die ging er even opzitten. Zij reed hem erdooor heen en op links liep hij weer gewoon goed. Maar toen ze van hand veranderde en naar rechts wilde gaan blokkeerde hij meteen! Wilde niks meer! Stond stil. We hebben hem daarna gelongeerd, dan loopt hij goed, maar zodra je erop gaar zitten bevriest hij, vooral op rechts.
We denken dat hij ergens last van heeft. Eerst dacht ik aan ondeugd, want ja, het is een jong paard. Maar het is zo typisch dat hij het voornamelijk op rechts doet.

Ik heb hem elke keer toen hij stil stond aangepakt, maar op een gegeven moment wordt hij ook echt boos en bokt, schopt etc.... Mijn instructrice is er dus opgegaan en na een tijdje bevroor hij weer op rechts . Ze kreeg hem niet naar voren. Ze heeft nog nooit zoiets gezien.

Ik longeer hem de komende dagen zodat hij wel wat beweging heeft. Hij staat nu overdag op de wei. Is dit nu ondeugd en neemt hij ons versachrikkelijk in de maling of is er echt wat aan de hand? Ik denk zelf het 2e.

Hebben jullie mischien tips/ adviezen etc?

Paardenmeis1

Re: 4-jarige in verzet...iemand tips/adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:43

Is het niet iets medisch Lachen Laat hem eens nakijken door een VA/Fysio. Misschien heeft hij wel last van zijn rug.

Zo niet denk ik echt dat hij je in de maling neemt, maar probeer eerst alle medische redenen uit te sluiten voordat je iets kapot rijd.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:46

Ik denk dat dat een uitprobeersel is. Wat bij mij ook vaak het geval is.
Maar ik zou het toch laten nakijken, straks beschadig je nog iets van binnen, en dat zou natuurlijk erg zonde zijn. Maar als ik zo eens lees, denk ik trouwens ook dat hij ergens last van heeft.

Maar omdat ie stil staat, denk ik dan toch weer dat ie je aan het uitproberen is. Dus ik weet het niet, het is erg moelijk

Succes verder!

Puk_SuperHaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:54

Als ik 't zo hoor zou het best iets kunnen zijn waar ie last van heeft, want toen ik mijn ex-verzorgpony in ging rijden dachten ik en mijn instructice ook dat het uitproberen was, maar Spalang werd heel shagerijnig en wilde echt niet meer lopen, toen is ie nagekeken en ze hebben een wervel in zn rug verwijderd/rechtgezet en hij liep weer prima, dus ik zou voor de zekerheid laten onderzoeken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:14

Pffff moeilijk he? Ik rij nu ook een 4 jarige die echt gruwelijk aan het testen is en iedere keer vraag ik me af of hij bv ergens last van heeft (tanden ofzo) en dan blijkt even later dat hij me gewoon uitprobeert.... Maar zo drastisch in de staak als de jouwe doet hij niet. Hij heeft wel geprobeert stil te gaan staan en omhoog te komen toen ik wilde dat hij meer voorwaarts moest. Maar daar kom ik nog wel doorheen, hij doet niet heel gek of gevaarlijk ofzo.

Laten nakijken is nooit verkeerd tuurlijk, mocht er niets medisch zijn, dan misschien door laten rijden door een ruiter die er wel doorheen komt?

Succes iig!!

_Daisy14_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:19

misschien heeft die ergens last van

wat ook nog wel is helpt bij jonge paarden die niet willen lopen ze uit balens halen ( klinkt misschien raar) als ze stil staan gewoon stelling vragen op links of rechts net zolang totdat ze een rondje draaien en dan alleen maar naar voren niet aan die mond komen dat komt later wel.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:24

Een vierjarige kan aan het wisselen zijn en verschrikkelijk veel pijn in zijn mond hebben, misschien is dat het ? Als je dan ook nog met die teugels gaat spelen is het natuurlijk helemaal pijnlijk ?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:37

Het kan inderdaad de leeftijd zijn, puberen of wisselen van tanden, maar kan doordat ie nog in de groei zit ook wat pijn hebben. Heb je al eens proberen te masseren met Cole's Liniment? Ik zou de tandarts even laten controleren, het zadel even laten nakijken en als die niets kunnen vinden de dierenarts even naar zijn rug laten kijken. Als die niets kunnen vinden is het waarschijnlijk pubergedrag en moet je consequent blijven en vooral niet toegeven aan zijn gedrag.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:55

Mijn bijrijdpaard heeft dat ook gehad. Volgens mij ging hij niet zo hevig in verzet, maar hij kreeg wel last van zijn rug toen ze begonnen met iets meer dressuurwerk. Hij was toen ook 4. Hij heeft hiervoor oefeningen van de fysio gekregen (grondwerk buigen links/rechts/naar beneden en nu heeft hij nergens meer last van. Kan inderdaad ook de tanden zijn, maar wat ik zo lees denk ik inderdaad aan iets lichamelijks. Lijkt hij ook pijn te hebben??

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:58

Tja, het kan allemaal, en als ik dit lees kan het zelfs nog wel eens een combinatie van dingen zijn. Ik vermoed allereerst dat hij aan het wisselen is, en ik vraag me af of dat helemaal goed gaat. Het klinkt namelijk alsof hij veel pijn in zijn mond kreeg toen jij de teugels aannam.
Doordat hij pijn had, kwam hij in protest. Toen hij dat deed, kwam hij erachter dat hij ook een eigen wil heeft. Waarschijnlijk is hij al wat langer gevoelig, maar een paard protesteerd niet zomaar. Maar ja, nu hij gevoeld heeft dat hij kan protesteren, heb je best kans dat hij de andere ongemakjes ook niet meer accepteerd (En gelijk heeft hij natuurlijk!!). Er zijn nu 2 dingen belangrijk. Allereerst dat hij nagekeken word en alles uitgesloten, want hij protesteerd wel erg extreem.
Ten tweede, zodra je weet dat het niks lichamelijk is, moet je hem zeer consequent gaan rijden. Dan moet het uiteindelijk weer goed komen.

in elk geval succes er mee.

aimeetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:49

ik denk dat er nix mis is Knipoog
ik heb ook dat probleem gehad, toen ik hem egt aanpakte begon het te werken en stopte hij ermee Haha!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:31

ik zou toch maar eens een tandarts laten kijken en een fisio voordat je gaat klooien.
ze wisselen tot hun 4de maar als er nooit een tandarts aan van pas is geweest zou ik die eerst maar eens laten komen als dat het probleem niet verhelpt dan is die je gewoon in de zijk aan het zetten

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 20:27

git schreef:
Een vierjarige kan aan het wisselen zijn en verschrikkelijk veel pijn in zijn mond hebben, misschien is dat het ? Als je dan ook nog met die teugels gaat spelen is het natuurlijk helemaal pijnlijk ?

Daarom zit ik niet aan de teugels. Het enige wat ik aan hem vraag is naar voren te gaan. Dit wil hij absoluut niet.

Er doorheen rijden lukt in mijn ogen niet. Hij bevriest echt. Hij staat stil en sluit zich af. Je kan hem hard slaan, schoppen etc. maakt niet uit. Ik wil hem niet hard slaan, maar doordat ik dacht dat ie ondeugend was heb ik het wel gedaan. Nu ga ik hem morgen longeren zodat hij even helemaal los is en lekker ontspannen. Vrijdag proberen we het weer. Zaterdag heeft hij vrij en zondag gaan we buitenrijden, kijken hoe hij daar op reageert.

Het lastige op mijn stal is dat de eigenaar niet graag wil dat er fysio's tandartsen etc. langskomen...Dat is in zijn ogen onzin. Als het echt niet mag ga ik gewoon naar hun toe Lachen

Bedankt voor het meedenken en voor alle tips en adviezen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:37

Basisvoorwaarden controleren:
1] is het gebit in orde?
2] is het zadel goed? (je wilt niet weten hoeveel paarden er met slecht passende zadels worden gereden!)
3] is het dier gezond?

Zijn alle basisvoorwaarden goed, moet je zien te achterhalen op welke momenten het paard in verzet komt.
Is het altijd de dag na wat intensiever rijden? Is het wanneer je wel aan de teugels komt? Is het in de bochten?

Het is logisch dat een pas-bereden paard een dag na een inspanning spierpijn heeft. Daarom mag je jonge paarden eigenlijk nooit iedere dag laten werken. De spieren hebben 48 uur nodig om te herstellen van inspanning en zo in het begin van een paard's carriere is 15 minuten met een ruiter op de rug écht inspannend. Kan het daar wellicht aan liggen? Dat je net iets te vaak met hem werkt?

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 20:44

Ik rij 2-3 dagen achterelkaar hooguit 30 minuten. Hij is nu meer dan een jaar onder het zadel. En kan dit ook aan. Na de 2-3 dagen krijgt hij 1 dag rust, soms meer. Het verzet is begonnen toen ik meer ging vragen aan hem.

Het gebit is nog niet gecontroleerd, daar wordt nu aan gewerkt.
Het zadel ligt goed
Het dier is gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:47

Hoe weet je of hij gezond is zonder er eens een fysio naar te laten kijken?
Dat zou ik echt eerst doen. Een paard staakt zelden zonder reden.
Meestal is het uit pijn of niet meer snappen wat de ruiter nu wil.

Leg er ook eens een ander zadeltje op, want heel vaak ligt het toch net niet goed.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:45

Als ik het verhaal zo hoor klinkt het als een "gewoon "wat sterker links gebogen paard, dat fysiek klem loopt wanneer je rechtsom wilt. De ene gaat dan versnellen, gelukkig gaat die van jouw stilstaan.

Probeer door werken aan de hand en correct longeren hem rechter te richten in de buiging. Onder het zadel volte vergroten en verkleinen eerst in stap, later pas in draf. Op de volte zal je het verschil direct merken tussen links en rechts. Probeer te voorkomen dat hij blokkeerd, probeer te voelen waar hij in zijn lichaam vastloopt. Waarschijnlijk de binnenschouder, plaats je binnenhand naar je buiten heup om de schouder weer hol te maken, dan kan hij makkelijker doorlopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:52

Mijn advies.....terug naar de basis, dus longeren en eigenlijk voor die tijd even een periode rust inlassen van een minimaal maand of twee.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:55

Ik denk zelf tussen een aantal dingen:
* Dat het de peuterpubertijd is..
* Dat hij het allemaal niet meer begrijpt..
* Gevoelig aan die kant?

Ik zou idd de fysio of iets dergelijks er even naar laten kijiken!

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:04

Vandaag gelongeerd, dit ging super. Hij dit goed zijn best. We gaan idd helemaal terug naar de basis.

Weet iemand een goede fysio in zuid-holland?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:45

Mitnait schreef:
Vandaag gelongeerd, dit ging super. Hij dit goed zijn best. We gaan idd helemaal terug naar de basis.

Weet iemand een goede fysio in zuid-holland?

Heleen Slebos?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 06:50

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 06:55

Het ligt ook een beetje aan het karakter van het paard, als het een beetje een draak en brutaal beest is kan het best zijn dat hij zich aan het verzetten is, houdt er rekening mee dat als ze 4 zijn, ze gaan puberen! Maar ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 07:21

Winnie is een paard met een vriendelijk en lief karakter. Hij wil graag voor je werken. In het begin was hij wel wat brutaal, maar dat is al minder geworde

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:10

Ik denk dat als een paard gaat staken dat het geen treiter actie is , slaan lost niets op, je zegt dat je hem al flink geschopt en geslagen hebt, misschien is het paard wel zo gevoelig dat hij daarom nu niets meer voor je doet, ik zou terug gaan naar de basis en wat grondwerk doen , het vertrouwen weer krijgen en weer opnieuw beginnen , maar dan met meer geduld en zeker ook zijn gebit na laten kijken, soms kunnen ze daar idd erg veel pijn aan hebben en kan het een uitkomst zijn om een sbitloos te proberen totdat het gebit weer een beetje op orde is,
Dus ik denk dat hij staakt uit pijn of uit niet snappen wat je bedoelt en in combi met slaan ga je alleen de verkeerde weg maar in.

Ook vind ik het heel vreemd dat de staleigenaar geen hulp toelaat omdat hij het onzin vind, is het geen tijd om een andere vriendelijkere stal te zoeken, klinkt erg ouderwets allemaal.
Maar zou me even verplaatsen in je paard en niet zo maar klakkeloos aannemen dat hij aan het klieren is , want vaak ligt de fout gewoon bij jezelf, is moeilijk toegeven , maar als je dat inziet ben je al een stuk op de juiste weg,
Sucses in elk geval.