Hoelang iedere dag rijden om conditie op pijl te houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westernpower

Hoelang iedere dag rijden om conditie op pijl te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 19:42

hey,
zoals de titel al zegt:
als je een weekje nu wat minder tijd hebt en dus iedere dag een uurtje minder rijdt; heeft dit dan een negatieve invloed op de conditie van het paard?
of blijft die conditie, als die eenmaal is opgebouwd, gewoon een poos op peil?

groetjes

westernpower

Re: Hoelang iedere dag rijden om conditie op pijl te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 19:52

niemand?

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 20:09

???

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:21

hoe lang rijd je normaal? Je zegt iedere dag een uur minder hoe lang loopt je paard dan?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:23

Als je paard in goede conditie is dan kan het geen kwaad als hij eens een paar dagen wat minder doet. Wordt dit een langere periode, dan zal zijn conditie wel hard achteruit gaan. Maar soms is even rust juist goed zodat het paard daarna weer een sprong kan maken in conditie. Overcompensatie heet dat geloof ik, zo werkt het bij mensen in ieder geval wel.

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 20:29

InekeH87: ALs ik veel tijd heb rij ik 3 uur, heb ik weinig tijd, dan rij ik een uurtje.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:34

wa 3u da is sppr lang !!!!!!!
ik rijd altij maar max 1 u
maar is dit echt rijde of wandele

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:36

max 1 uurtje?? Dat is ook niet lang.. Als ik tijd heb rijd ik ook zo 3 uur weg Ja maar dit is alleen af en toe in het weekend Tong uitsteken

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:36

Ik vind 3 uur rijden wel erg lang! Ben benieuwd wat je doet en waarom?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:37

Enig idee hoe lang endurances zijn? Heb je echt wel elke dag 2-3 uur training voor nodig Knipoog

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:38

Dat hangt er vanaf. Als het paard alle oefeningen vlekkeloos doet, kun je een keer als beloning na bijv. een half uur stoppen

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:41

als je 3 uur normaal gesproken rijdt en dan iedere dag een uurtje minder ...dus twee uur of éen uur rijden per dag, dan blijft volgens mij de conditie van je paard wel op pijl. Het lijkt mij wat anders al je ineens niet meer dagelijks gaat rijden, dan gaat de conditie hard achteruit en zal ineens weer drie uur op een dag vermoeiender zijn. (Als ik je tenminste goed begrijp Knipoog )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:43

Verschilt per paard.
Bij 1 paard van mij, kan ik het duidelijk merken, bij een ander totaal niet.

Bij mij is het verschil eerder 3 kwartier naar 20 min werk Tong uitsteken

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:56

oké, bedankt voor de reacties!
ik rij zelf western en als ik 3uur rij is dat niet allemaal training, gewoon lekker een buitenrit naar het strand of het bos

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:32

aha zeker wel interressant! een vraagje over het endurances, wat doe je dan allemaal? iedereen weet wel van dressuur of springen maar ik heb nog nooit gehoord over de training van endurances, of doe je dan eigelijk een beetje het zelfde als mensen die bijv. dressuren?

Groetjes!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:08

westernpower schreef:
oké, bedankt voor de reacties!
ik rij zelf western en als ik 3uur rij is dat niet allemaal training, gewoon lekker een buitenrit naar het strand of het bos

ja idd... het is ook niet zo dat ik 3 uur aan het dressuurtrainen ben Haha!

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:17

één endurancer meldt zich.
Monty is klasse 4 startgerechtigd (160 km) Ik rij hem om de dag, verder staat hij in de wei. 's Nachts op stal. Als ik rij dan maak ik dressuurmatig spiertjes los en ga dan lekker twee uurtjes flink tempo (sdhs - short distance high speed) rijden, dan uitstappen tot hij op adem en droog is (30 min)
Soms maak ik een ldls training (long distance low speed) ga ik gewoon 4 uurtjes stappen en een beetje draven.

Alles is natuurlijk wel een beetje paardafhankelijk .......

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:44

aaah mooi man!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:10

Ik denk dat het ook wel aan de leefomstandigheden ligt, als je paard gewoon dag en nacht buiten staat dan houden ze gewoon een mooie conditie en ook hun spieren een beetje op peil, als hij alleen maar op stal staat en nooit buiten(wat erg fout is en niet zou mogen) komt dan is het weer anders.

Mijn paarden zijn dag en nacht buiten en zijn bere gezond en ik rij af en toe 2 weken niet en dan kan ik ineens een rit van 3 uur maken, de andere keer train ik wat in de bak , kan soms 10 min zijn en soms langer ligt er aan , want ik vind trainen hoeft geen uren te duren , goed is goed
Maar als je paard een juiste voeding heeft ( of gewoon lekker gras dag en nacht)en lekker veel buiten staat dan hoef jeje eigen niet echt zorgen te maken over zijn conditie, een buiten ritje kunnen ze dan wel al snel aan.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:17

Als je 3 uur veel vind, dan schrik je vast van mijn rijtijden Lachen
Soms zijn we wel eens 5 a 7 uur onderweg (Met mijn vorige shet)
Maar als mijn haf een acceptabele leeftijd heeft bereikt, dan ga ik daar hetzelfde mee doen.
Hoealwel mijn haf tijdens de draversmeeting ook ritten heeft meegelopen van 3 a 4 uur.

Dan heb ik het niet over bakrijden natuurlijk, maar over buitenritten... waar veel stap en draf in voorkomt en niet te vergeten rustpauzes.

Als een paard een goeie conditie heeft, waarom niet!!!

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:17

carolovejebe schreef:
wa 3u da is sppr lang !!!!!!!
ik rijd altij maar max 1 u
maar is dit echt rijde of wandele

das ook zielig, in de vrije natuur bewegen paarden zich over een afstand van dertig km per dag voort. en bij jou maar een uur op een dag, ok als je elke dag rijd is het wel consequent, maar een paard kan echt veel meer. ik rijd als ik rijd minstends anderhalf uur, en helaas niet elke dag omdat ik kleine kinderen heb. als we op trektocht zijn rijden we gemiddeld 3 tot 8 uur per dag en thuis gemiddeld 1,5 tot 5 uur per keer.

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:12

ik denk dat het niet erg is Knipoog
wat wel handig is, is dat het paard wel beweging blijft houden, dus in de stapmolen, wei, of aan de hand stappen.

als ik naar de manege ga in m'n woonplaats om te rijden, moet ik ong. 2 km. stappen. (want ga er meestal op de voet naartoe)
zo bouw je ook goed conditie op Knipoog

af en toe een buitenrit is ook goed, heb bijv. wel is van 4 uur ofzo gedaan, en dat is ook goed voor het uithoudingsvermogen!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:15

Als ze veel op de wei staan is mijn ervaring dat ze conditioneel nauwelijks inleveren als je een poosje niet/weinig rijd.
Ik rijd s'winters nagenoeg niet en pak ze zomers eigenlijk binnen een week of 3 weer op tot een basisconditie van 3x per week dressuur en 1x per week een buitenrit van 3 uur.
Dat zijn dan wel paarden die al langer onder het zadel zijn.

Sietsss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:37

midgie schreef:
Ik denk dat het ook wel aan de leefomstandigheden ligt, als je paard gewoon dag en nacht buiten staat dan houden ze gewoon een mooie conditie en ook hun spieren een beetje op peil, als hij alleen maar op stal staat en nooit buiten(wat erg fout is en niet zou mogen) komt dan is het weer anders.

Mijn paarden zijn dag en nacht buiten en zijn bere gezond en ik rij af en toe 2 weken niet en dan kan ik ineens een rit van 3 uur maken, de andere keer train ik wat in de bak , kan soms 10 min zijn en soms langer ligt er aan , want ik vind trainen hoeft geen uren te duren , goed is goed
Maar als je paard een juiste voeding heeft ( of gewoon lekker gras dag en nacht)en lekker veel buiten staat dan hoef jeje eigen niet echt zorgen te maken over zijn conditie, een buiten ritje kunnen ze dan wel al snel aan.

waarom is het erg fout om je paard op stal te houden..? soms heb je gewoon geen andere keus, mijn pard staat aleen overdags buiten en snachts altijd binnen omdat er veel paarden worden gestolen in onze buurt.
kvind zielig dat je zo weinig rijd

joyceenzira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:28

het is niet fout om je paard op stal te houden dat zegt Sietsss__ ook helmaal niet. jouw paard staat overdag buiten en s'nachts binnen zeg je en sietsss__ bedoelt als je paard helemaal nooit buitenkomt wat bij jouw dus niet het geval is toch?