De hulpen voor schouderbinnenwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

De hulpen voor schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 16:23

Van de week had ik les en moest ik sb rijden.

Nou heb ik zelf geleerd: binnenbeen op de plaats, buitenbeen naar achteren.
Mijn instructeur zei het precies andersom.
Mijn paard interesseerde het niks, die reageerde op allebei braaf met sb.

Nou besprak ik het in ons HKtopic en daar doet de een binnenbeen naar achteren, iemand anders het buitenbeen en nog iemand anders houdt beide benen aan de singel en doet het vooral op gewicht.

In mijn dressuurboeken hier in de kast staat buitenbeen naar achteren. Daar wisselt het per boek weer of je meer gewicht op de binnen- of buitenzitbeenknobbel legt, alsof de verwarring over de beenhulpen nog niet genoeg was Rolleyes

Hoe is het nou eigenlijk? Wie heeft het goed?

VValar

Re: De hulpen voor schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:10

Ik zet hem altijd in alsof ik van hand ga veranderen (dus binnenteugel, buitenbeen), en daarna begrens ik met mijn buitenteugel en binnenbeen.

me88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:15

Dat heb ik ook. Binnen teugel stelling vragen buitenteugel begrenzen. binnenbeen op de singel buiten been naar achteren om te begrenzen. Eigelijk de zelfde hulpen als een volte of van handveranderen alleen drijf je door over de hoefslag.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:17

IMO moet de voorhand toch 'buigen' om het binnenbeen, zodat de schouder naar binnen komt? Dan lijkt het mij dat je het binnenbeen op de plaats moet houden zodat het paard dáár om kan buigen...
Edit: en omdat de achterhand niet mag uitzwaaien moet je dus je buitenbeen naar achteren leggen om dat te voorkomen.
Of zie ik het verkeerd? Haha!
Laatst bijgewerkt door Shaar op 02-08-07 18:26, in het totaal 2 keer bewerkt

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:18

Zo heb ik het idd ook geleerd als hierboven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 21:49

Ja, zo deed ik het dus ook met bijbehorende theorie die hierboven ook staat. Maar het blijkt nu dus dat er nog een theorie is die stelt dat je het binnenbeen juist naar achteren moet brengen omdat je anders het naar binnen komen van de schouder blokkeert
(ben iig blij dat ik niet al meer dan 10 jaar onzin aan lesklantjes aan het verkopen ben Haha! )

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:00

Las net toevallig een stuk op de Bokt-wiki Haha!

http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_schouderbinnenwaarts

Hierin staat onder andere:

Citaat:
Het is belangrijk dat bij de inzet de voorbenen van de hoefslag geleid worden en dat de achterbenen op de hoefslag blijven lopen. Uitzwaaien met de achterhand wordt als een grote fout beschouwd.

Als de hulpen dus omgedraaid zouden worden (dus binnenbeen naar achter, buitenbeen op de plaats) dan zwaait volgens mij juíst de achterhand uit, want die duw je dan naar buiten... De buiging in de voorhand gaat dan verloren, en dan krijg je IMO een 'recht' paard wat zich 'schuin' voortbeweegt Knipoog
Ik moet toegeven dat ik zelf niet altijd mijn benen onder controle heb en zelf ook soms de neiging heb om inderdaad mijn binnenbeen naar achteren te plaatsen. Heb er vorige week nog voor op mijn kop gehad Haha!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:33

Als ik sb met mijn buitenbeen inzet springt mijn paard aan in galop. Of ze gaat van de hoefslag af, ze begrijpt iig niet wat ik bedoel.
Ik heb het eigenlijk ook nooit anders gedaan dan sb om mijn binnenbeen te rijden. Buitenbeen er wel bij, mocht ze even te recht worden, of de schouder eruit gooien. Maar ik rij sb niet geheel op mijn buitenbeen.

Ik vind beide theorien wel kloppen, lastig.
Miscchien verschilt het ook in welke ''fase'' je van sb zit of hoe je paard hem loopt. Als jou paard moeilijk buigt in de sb dan kan ik me voorstellen dat je extra buitenbeen gebruikt. Maar buigt jou paard te gemakkelijk in, en gaat het niet meer ''vooruit'' dan kan ik me voorstellen dat je meer binnenbeen gebruikt..

interessant.. Knipoog

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:37

Ik zie of hoor echt vaak dat mensen de binnenteugel gebruiken, maar daar moet je helemaal niet aankomen. Hij moet toch buigen om je binnenbeen dat doe je dan toch niet met je binnenteugel..
Binnebeen op de plaats, buitenbeen naar achter en beide handen iets naar binnen zetten met de meeste druk op je buitenteugel. Je moet het idee krijgen dat je een volte ingaat zetten, dat doe je niet door aan je binneteugel te "sturen"...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:23

Het gaat ook niet om de teugelhulp maar om binnen- danwel buitenbeen naar achteren en op welke zitbeenknobbel je je gewicht zet.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:56

Emm, imo behoor je je benen gewoon op zijn plaats te houden. Geen enkel been hoort naar achteren te gaan. Ik weet nog wel dat ik daar flink op mijn flikker van kreeg toen ik zo mijn schouderbinnenwaarts probeerde in te zetten. Gewoon benen op zijn plek houden Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 21:00

Hoe geef jij je paard aan dat je sb in rijdt Vvalar?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:08

Zoals ik hierboven al had aangegeven. Binnenteugel, buitenbeen geven aan dat hij zijn voorhand van de hoefslag af moet wenden. Daarna begrenzen buitenteugel en binnenbeen het paard, die op druk van het binnenbeen zijwaarts gaat. Maar daarbij doe ik mijn benen niet naar achteren. Althans, als ik de ideale schouderbinnenwaarts rij niet Knipoog

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:53

Dit probleem had ik dus ook.
Ik deed altijd mijn binnenbeen naar achter en buitenbeen op zijn plek, maar volgens mij doe jij het toch op de juiste manier, omdat:
Als je je binnenbeen naar achteren plaatst dan duw je zijn kont naar buiten, het heeft hetzelfde effect, maar het is de bedoeling dat je paard zich naar binnen verplaatst.
Om de voorhand naar binnen te plaatsen heb je je buitenbeen nodig en je binnenbeen en je buitenteugel ondersteunt dat hij op 3 sporen blijft.

Toen ik het later met mijn buitenbeen ging doen, reageerde mijn paard er ook hetzelfde op, wat ik zeker niet had verwacht.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:05

ik doe ook net of ik van hand verander,
binnenbeen op de plek en buiten been wat naar achter.
buiten hand er goed bij en binnenhand iets stelling..
zo heb ik het geleerd.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:09

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 03-03-24 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:13

Iets naar binnen stellen, binnenbeen op z'n plaats houden en buitenbeen ietsje naar achteren volgens mij...

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:18

Shaar schreef:
IMO moet de voorhand toch 'buigen' om het binnenbeen, zodat de schouder naar binnen komt? Dan lijkt het mij dat je het binnenbeen op de plaats moet houden zodat het paard dáár om kan buigen...
Edit: en omdat de achterhand niet mag uitzwaaien moet je dus je buitenbeen naar achteren leggen om dat te voorkomen.
Of zie ik het verkeerd? Haha!

zo heb ik het dus ook geleerd..
als je je binnenbeen naar achter legt kan je paard daar dus niet omheen buigen en drijf je je paard dus met de kont naar buiten.
ik denk dat stiekem weg heel veel mensen de kont naar buiten rijden in de sb i.p.v. de schouder naar binnen Knipoog

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:04

Ik heb het ook geleerd zoals hierboven, dus binnenbeen op de singel, buitenbeen er iets achter. Ik verbaas me er op wedstrijd altijd over hoeveel mensen het binnenbeen onderhand een kilometer naar achter leggen Clown Hoorde laatst ook van een jurylid dat die zich daar kapot aan ergerde Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 11:28

Ik zal er na mijn vakantie nog eens een boom over opzetten met mijn instructeur. Ja

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:26

Misschien mag ik nog iets toevoegen

Omdat SB de moeder is van alle oefeningen wordt SB ook wel de asperine van de dressuur genoemd. Het is dus heel belangrijk voor je paard dat de SB goed wordt uitgevoerd.

Als je een goede SB wil rijden zou het doel van de SB eigenlijk goed ik je hoofd moeten zitten.

"Het doel van de schouderbinnenwaarts is het paard te leren om met zijn binnenachterbeen onder zijn zwaartepunt te treden. Het grote voordeel ligt in het vermeerderd buigen van het binnenachterbeen en de daardoor vrijere beweging van de buitenschouder, omdat deze door het binnenachterbeen ondersteund wordt. Door het rekken van de buitenste rugspieren vergroot de aanleuningsbereidheid aan de buitenteugel. De schouderbinnenwaarts is vooral van grote waarde omdat het tegengas geeft aan de natuurlijke scheefheid en de oefening het paard linksom en rechtsom even soepel maakt." (quote Paardenbegrijpen)

Maar hoe krijg je nou dat binnenachterbeen goed onder het zwaartepunt (massa). Dan is het ook handig als je de anatomie van het spierenstelsel van het paard een beetje kent.

Bij het rijden van SB moet het paard gebogen zijn in zijn hele lijf. Van zijn oren tot zijn staart. Buiging vragen begint dan ook door je binnen zitbeenknobbel te belasten. Die oefent druk uit op de elastische ondersteuning aan beide kanten van de rug langs de lange rugspieren, onder de schouderbladen en door de hals omhoog. Hierdoor ontstaat de buiging. (Helaas door alle dikke zadeldekjes eventueel nog aangevuld met schapenvacht onderleggers gaat deze belangrijke hulp vaak verloren). Vervolgens geeft het binnenbeen(die op de singel blijft) een drijfhulp wanneer het binnenachterbeen in de lucht is. Door die drijfhulp spannen de spieren zich aan die het binnenachterbeen naar voren haalt en tevens spannen ook de buikspieren die er op hun beurt weer voor zorgen dat de rug rond wordt. Er wordt dus op die manier plaats gemaakt om het binnenachterbeen onder de massa neer te zetten.

Dan pas komen de teugelhulpen aan bod. De buitenteugel neemt de schouders mee naar binnen aangevuld met de binnenteugel die de stelling vraagt en die ook weer los laat. Omdat het paard goed gebogen is en draagt met zijn binnenachterbeen onder de massa komt het paard vanzelf aan de buitenteugel, omdat hij zijn buitenkantspieren uitrekt en zijn binnenkant spieren aantrekt daardoor heb je dan weer een ontspannen binnenteugel. De buitenhand maakt lichte ophoudingen als het buitenvoorbeen in de lucht naar voren gaat. op die manier houdt je de schouders op zijn plaats. Je eigen buitenbeen doet niet zoveel die ligt iets naar achteren om de achterhand te begrenzen, maar als je binnen zitbeenknobbel, binnenbeen en buitenteugel hun werk goed doen heeft je eigen buitenbeen niet zo veel te doen.

Verder blijft de ruiter altijd door de oren van zijn paard naar voren kijken zodat zijn eigen schouders gelijk zijn aan de schouders van het paard en de heupen van de ruiter moeten gelijk zijn aan de heupen van het paard.

Als je dit in je hoofd hebt zitten dan weet je dus ook gelijk dat je binnenbeen niet naar achteren moet.

Slapen Nog niet in slaap gevallen? Het gaat dus allemaal om het juist plaatsen van het binnenachterbeen onder de massa en daarbij moet ook nog eens de voorwaarts neerwaartse tendens behouden blijven. Dus lengte in de hals behouden en het goed timen van de drijf- en teugelhulp.

Makkie toch Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:03

Ben het volledig met Monique B eens. Als je je binnenbeen achter de singel zou leggen wordt het wijken over de hoefslag en ga je totaal voorbij aan het doel van de SB. SB is niets meer dan een paard dat luistert naar een binnenbeen en buitenteugel, alle oefeningen zijn op deze logische manier opgebouwd.

Als je instructeur hier anders over denkt zou ik toch echt bedenkingen krijgen over het inzicht van deze persoon...

Als je straks vanuit een SB een appuyement in gaat zetten, wissel je dan snel je benen ofzo?? Heel vaag.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:18

zo dat tukje van moniqueB is erg leerzaam/duidelijk!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:25

inderdaad. Monique heeft alles al verwoord!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:39

Ik houd ook mijn binnenbeen op de plaats, als ik die naar achteren leg (wat ik eerst nogal eens per ongeluk wilde doen) wordt mijn paard veel te recht en wordt het inderdaad meer een soort van wijken over de hoefslag, hij heeft dan ook de neiging zowat haaks op de hoefslag te gaan lopen.
Ik doe eigenlijk niet heel veel met mijn benen, veel meer met mijn gewicht. Mijn buitenbeen ligt misschien een fractie naar achteren, maar daar doe ik eigenlijk vrijwel niets mee.
Om een sb in te zetten verplaats ik eerst mijn gewicht naar mijn binnenzitbeenknobbel en zet met mijn beide handen de voorhand van de hoefslag, waarbij ik wel mijn binnenteugel ook gebruik om stelling te vragen, die ontspant daarna wel weer gelijk.
Vervolgens drijf ik hem zijwaarts met mijn binnenbeen, buitenteugel doet dan ook niet heel veel, alleen contact en wat begrenzen.