Wie heeft er ook enkel een weide om in te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annefie

Wie heeft er ook enkel een weide om in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 10:47

Hallo,

Ik beschik enkel over een grote weide om in te rijden.
Eigenlijk had ik gehoopt op mooi zomerweer zodat ik mijn paard 3 à 4 keer zou kunnen rijden, maar aangezien het nu elke dag of om de twee dagen regent is de wei een moeras. Is het dan eens zonnig is ze nog nat van de vorige dag en kan ik er ook niet in werken.

Wie heeft dit nog en wat is volgens jullie een mogelijke oplossing?

Een bak is niet echt een optie en bovendien is een bouwaanvraag daarvoor krijgen heel moeilijk !
En steeds gaan wandelen op straat kan niet omdat
a) het te slecht weer is
b) ik dan niet intensief genoeg aan zijn conditie kan werken (mja, ik ken hier niet veel wandelingen- paard staat niet waar ik woon - Clown )

Ohja, sinds ons ander paardje dood is moet ik steeds alleen gaan wandelen en dat vind ik eigenlijk maar saai.

whisperramse

Re: Wie heeft er ook enkel een weide om in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:53

Bij mij is het net hetzelfde...
Heb wel een stuk afgezet als bak, maar als het een dag geregend heeft kan ik er ook naar fluiten...
Heb wel al geluisterd voor zand te storten maar het is immens duur, en als het niet gedraineerd is, niet de moeite...
Het enige wat zou kunnen helpen is kalkoenen indraaien, maar dat vind ik ook weeral zo'n gedoe...

Sowieso heeft het niet veel nut in mijn geval omdat ik binnen enkele jaren onteigend wordt.
Nu ga ik wekelijks op les beginnen gaan, en daar hebben ze een binnenpiste is dus al iets.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:57

Ik heb zelf ook geen eigen grond,huur een weitje in de buurt,en zit dus ook een beetje met hetzelfde probleem als jij.Ik heb echter wel vervoer voor mijn paard en ga in de winter dan ook 4 à 5 keer per week naar een manege in de buurt om deftig te kunnen trainen.Maar met het rotweer de laatste maanden ben ik dus ook in de zomer elle dagen op pad met mijn paardje.Er kruipt een hoop tijd in op deze manier:de manege is slechts 15 min rijden met de auto,maar toch,opladen,naar daar rijden,trainen,terug opladen,naar de wei,...op deze manier ben je toch snel 2 uur kwijt om één paard te rijden!

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 10:59

Vind dit eigenlijk heel lastig.
Want een wandelingetje vind ik eigenlijk niet echt werken.
Het is een wandelpaard maar ik wil eigenlijk met hem werken omdat dat goed is voor zijn lijn :p

Vervoer heb ik niet... Misschien moet ik eens uitkijken voor vervoer maar hoe begin ik daar aan?

En ik moet steeds alleen gaan wandelen. Ook een wandelmaatje zou fijn zijn.

Hier zijn wel enkel maneges maar je moet er ook altijd geraken.
Wanneer het school is is dat zeker een probleem.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:04

Geen bakken in de buurt?

Ik had mijn pony een tijdje aan huis staan waar ik ook alleen beschikking had tot een weiland om in te rijden. Maar met het Nederlandse Weer kwam het er eigenlijk nooit van. Toen ben ik eigenlijkk maar langs de overburen gegaan, die beschikking hebben tot een ruime bak, met de vraag of ik daar wel eens zou mogen trainen.
Dat was geen probleem, mocht de bak vrij zijn zou ik vrijblijvend mogen komen. Zo heb ik toch nog een vol jaar kunnen trainen. Knipoog

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 11:08

Vroeger hadden onze nabije buren een bak, maar ondertussen is die weer met gras bezaaid en hun paarden lopen daarin. Voor de rest is het altijd al eventjes wandelen om er te geraken.

We hebben wel de plaats voor een eigen bak maar hier in de streek zijn ze heel streng.

En mijn weide lijkt nu echt op een schaatsbaan Lachen

Hou zouden jullie ook zoeken naar een rij-compagnion ?

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:18

Eventjes wandelen hoeft toch geen probleem te zijn lijkt mij?
Is je paard al gedeeltelijk opgewarmd als jullie er komen en kan je alsnog lekker rijden, toch?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:20

Ja ik rijdt ook in de weide, maar heb daar gelukkig genoeg geen last van, mijn weide ligt hoger dan de weides ernaast, en er loopt een sloot naast, dus al het water loopt weg, en blijft niet op mijn weide staan. Kun je zelf zo geen irrigatie maken? Haha! (dom idee waarschijnlijk Clown )

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:21

Feelsoproud schreef:
Ik heb zelf ook geen eigen grond,huur een weitje in de buurt,en zit dus ook een beetje met hetzelfde probleem als jij.Ik heb echter wel vervoer voor mijn paard en ga in de winter dan ook 4 à 5 keer per week naar een manege in de buurt om deftig te kunnen trainen.Maar met het rotweer de laatste maanden ben ik dus ook in de zomer elle dagen op pad met mijn paardje.Er kruipt een hoop tijd in op deze manier:de manege is slechts 15 min rijden met de auto,maar toch,opladen,naar daar rijden,trainen,terug opladen,naar de wei,...op deze manier ben je toch snel 2 uur kwijt om één paard te rijden!

Ik ben ook snel 2uur kwijt om thuis één paard te rijden, opzadelen, rijden, afspoelen en naar de weide, kruipt bij mij ook makkelijk 2uur in hoor...

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 11:29

Valiente schreef:
Eventjes wandelen hoeft toch geen probleem te zijn lijkt mij?
Is je paard al gedeeltelijk opgewarmd als jullie er komen en kan je alsnog lekker rijden, toch?

Ja is niet slecht, maar ik weet niet of het praktisch is...
Als het echt slecht weer is - zoals de laatste maand - is helemaal nat aankomen en dan nog lessen ook niet ideaal. Zou hem eigenlijk liever ergens op manege met binnenpiste hebben, maar hebben hier voor de rest heel goede accomodatie daarmee...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:35

ik had ook alleen een weiland,
eerst reed ik in het weiland (in de zomer)
toen rondjes om de boerderij toen het veulen eraf was,
maar buitenrijden ging niet omdat de pony te sterk voor me was.
toen het herfst werdt, en erg nat, heb ik eigenlijk helemaal niet meer kunnen rijden..

als ik haar had gehouden en serieus had willen gaan rijden, dan was ik denk ik lid geworden van de rijvereniging, zodat je daar in de bak kan rijden.

misschien kan je in jou geval een gedeelte van het land laten ophogen met zand, en daar dan bordjes neerzetten zodat je een soort van bak hebt?

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:46

Ik heb eigenlijk ook een beetje dat probleem maar ik kan me verplaatsen dusja, maar ik rijd ook meestal in de weide omdat het véél korter bij is en je dus minder tijd verliest. Haha!
Het is echt een ellende als het geregend heeft dan glijdt je paard bij het minste uit en ook als het droog is struikelt de mijne steeds over allerlei putten! Een echte oplossing weet ik hier niet voor.. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:14

Annefie schreef:
Een bak is niet echt een optie en bovendien is een bouwaanvraag daarvoor krijgen heel moeilijk !
En steeds gaan wandelen op straat kan niet omdat
a) het te slecht weer is
b) ik dan niet intensief genoeg aan zijn conditie kan werken (mja, ik ken hier niet veel wandelingen- paard staat niet waar ik woon - Clown )

a) Waterdicht jas aan en gaan met die banaan
b) Gewoon buiten gaan dressuren dan werk je ook aan zijn conditie. En dat is niet saai. Probeer maar eens een weg lang schouderbinnenwaarts te rijden en daarbij te schakelen in het draftempo. Wedden dat jouw paard conditie en buikspieren krijgt?

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 14:56

je optie a : als het echt strontregent is het niet echt aangenaam om een wandelingetje te maken. Vind je niet?
Als het een korte afstand is is dat ok Lachen

Ohja, mijn paard is niet echt een topdressuurpaard, maar ik wil gewoon dat hij beweging heeft Lachen

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:06

Onze dochter reed eerst ook in de wei. Nu is de wei gedeeltelijk opnieuw ingezaaid en dus een gedeelte niet. Die "bak" zoals we het nu noemen is gewoon zwart zand dus. graag wil ik die nu bijhouden, maar je raad het al: Ik moet er weer iemand voor vragen die er een keer met een cultifator door kan trekken. De pony staat bij mijn vader en dan ben je toch aangewezen op zijn regels c.q. wensen. Als het aan mij lag liet ik dat stuk omzetten maar dat wil hij niet. Dus zijn we afhankelijk van het weer in dit natte landje. 't is balen, maar is helaas niet anders. Denk dat ik toch binnenkort ijzertjes met schroefgaten onder laat zetten, dan heb je nog iets grip. Water vind ik op zich niet zo'n probleem alleen kuil en bult en gladheid, dat vind ik minder.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 04:40

Spikey1, mijn paard heeft ook ijzers met zo'n 'spikes' maar niet met echte zelfvijsbouten (die zijn nog steviger) en de optie die ik heb werkt een beetje maar niet genoeg als je weide een moeras is....
Groetjes!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:02

Wij hebben een bak bij huis, maar dankzij het slechte weer rij ik nu liever in het weiland Knipoog Daar komen we schoner uit dan uit de blubberbak. Ik ga ook weleens naar de bak waar ik altijd clubles heb, dat is ong. 20 minuten rijden en dan ga ik onderweg alvast een beetje wijken, halthouden, tempowisselingen, rechtrichten op de belijning van het fietspad Haha! In ieder geval het paard goed bezig houden. Idee? En het regent toch niet constant keihard? De laatste week heb ik eigenlijk alleen maar droog gereden, toevallig vanavond wat sputtertjes. Maar dat was dan ook alles.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:08

ik heb ook alleen een wei ter beschikking. heb 1 x per week priveles. dan kan ik in de binnebak of daar ind e buitenbak. ik heb zelf een stuk van de wei oor buitenbak afgezet maar dat stuk is het slechtste. ik ga of op 1 van de andere stukken rijden of wandelen of neem hem mee als handpaard of ga gewoon het bos in. afgelopen weken hebn ik 2 x per week prive les gehad. dus dan kon ik zeker rijden.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 01:30

Ik ben heel erg blij met onze superdroge rijbaan. Deze hebben we pas sinds mei 2005. Daarvoor had ik 2.5 ha wei op klei. Hier had ik een stuk afgezet van 20 x 60 en daar reed ik zo veel mogelijk. Als dat stuk te modderig werd pakte ik een ander stuk wei waar nog niet op gereden was.

Uiteraard was dit dan ook wel nat maar minder glad. Ook reed ik in die tijd ontzettend veel buiten en trainde op het noordzeestrand of op de dam ervoor.

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:35

ik heb hier ook alleen maar gras om op te rijden, gelukkig hebben wij hier lekker lange zandwegen waar ik gebruik van maak Haha!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:37

Ik heb het ook hoor Lachen Alleen een wei en verder niks. Vin dhet wel erg jammer, maarja, niks aan te doen.. Ik rijd maar gewoon in de wei als het kan, en kan ik niet rijden dan gaat hij gewoon op de wei..

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:16

Ik niet maar af en toe is het wel fijner om in een wei te rijden Ja

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:14

haha onze "bak"laat op zich wachten , en nu is er dus een stuk gras in de wei afgemaait (gras is te lang) en is voor een deel afgezet omdat ze het afgemaaide gras niet mag eten , en vandaag weer een stuk van opgehaald(afgemaaide gras) waar door het er eigelijk zo uitziet ( de A staat voor afgemaait , de af staat voor afgezet + afgemaait en de NA staat voor niet afgezed) :
http://img512.imageshack.us/img512/2623/pistert4.png

en in het afgezette deel zulle we normaal nu rijden Vork

PUCKxIERO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:54

Misschien kan je een zeil kopen, en een stuk van de wei ermee afdekken 's nachts met haringen?

x_klukkluk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:06

ik heb ook alleen maar een grote weide .. en kon vaak niet rijden als het gras nat was,
maar mijn Ouders hebben gewoon op het begin stuk van de wei zand gegooid *afentoe wel nieuw zand omdat het "verdwijnt" * maar het is wel een oplossing.
& je hoeft niet perse een heel hekwerk er omheen, en dus ook geen aanvraag doen,
x