Voor het eerst naar buiten met een 5 jarige.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Voor het eerst naar buiten met een 5 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 11:11

Hallo ,

Ik wil met mijn 5 jarig paard voor het eerst naar buiten.
Uiteraard met paarden die al vaker naar buiten zijn geweest.
Hij is niet extreem schrikachtig maar schrikt wel van onverwachte dingen.
Hoe pak ik het aan? welke hulpteugel gebruik ik . of juist niet?
Of wacht ik nog een jaar?

Wat is voor hem het beste?

Ik zit echt een beetje in Dubio , hij is erg gehecht aan zijn omgeving ....

Graag Tips van Jullie!

Groetjes Chantalle

marijkedam

Re: Voor het eerst naar buiten met een 5 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:50

Ik zou me er niet te druk over maken.
Gewoon meegaan met de rest, hij zal niet zomaar weg gaan bij de groep.
Als er iets "engs" is, laat hem kijken, maar wel doorlopen.
Hulpteugels en zo is allemaal niet nodig.
Blijf zelf ontspannen en geniet van de buitenrit.
Dan zul je zien dat het makkelijk gaat.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:52

Ik zou het inderdaad ook zonder hulpteugels doen hoor, zolang jij blijft opletten en een beetje in tussenin blijft is er niks aan de hand hoor. Er zijn zoveel paarden die onverwacht schrikken dus dat zal die van jou ook wel kunnen doen. Gewoon rustig blijven dan komt het helemaal goed.

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:54

ik zou het gewoon proberen en je paard achter een paard aan laten lopen die niet snel schrikt en gewend is om buitenritten te maken.
vaak als paarden met anderen zijn gaat het wel goed

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:33

Gewoon inderdaad naar buitengaan met ervaren paarden, Paarden zijn kudde dieren en zullen altijd wel bij de groep blijven.
Hulpmiddelen zijn niet van toepassing denk ik nu, ga gewoon lekker naar buiten en geniet van de rit! Knipoog
Een jaar wachten hoeft niet je paard zou er toch een keer aan moeten wennen, en als je het helemaal vertrouwt met de andere paardjes erbij zou ik gewoon lekker meegaan!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:11

Ik ga met mijn vierjarige wel aan de hand langs de straat, misschien kun je dat eerst eens proberen?
Dan weet je alvast hoe ze reageert...
Als ik jou was zorgde ik ervoor dat er ook iemand mee gaat zonder paard, iemand zie zijn of haar handen vrij heeft en je te hulp kan schieten mocht het nodig zijn.
En als de andere paarden een beetje braaf zijn dan valt het vast reuze mee!
Succes! Ik ben benieuwd hoe het gaat!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:59

Blacknestor schreef:
Ik ga met mijn vierjarige wel aan de hand langs de straat, misschien kun je dat eerst eens proberen?
Dan weet je alvast hoe ze reageert...
Als ik jou was zorgde ik ervoor dat er ook iemand mee gaat zonder paard, iemand zie zijn of haar handen vrij heeft en je te hulp kan schieten mocht het nodig zijn.
En als de andere paarden een beetje braaf zijn dan valt het vast reuze mee!
Succes! Ik ben benieuwd hoe het gaat!

ik vind het zowieso al nuttig dat je een jong paard aan de hand al veel hebt geleerd buiten en andere dingen. Zo weet je al heel veel van je paard als je er dan gaat op zitten kom je niet voor verrassingen te staan. Maar ik denk ook in groep dat hij wel gewoon zal meelopen.

Wij hebben vorig jaar met onze twee jarige veel gaan wandelen aan de hand ook op drukke wegen en centrum waar veel mensen zijn en drukte is. We zijn zelfs ooit eens langs de kermis geweest.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:19

Sommige mensen zouden er een slof omheen doen, maar daar ben ik zelf niet zo voor. Iemand mee die inderdaad zijn/haar handen vrij heeft (zonder paard) is zeker wel een goed idee, zodat er altijd iemand te hulp kan schieten als dat nodig is. En een braaf paard (of meerdere), die je als bumper kunt gebruiken Clown

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:21

Wij hebben circa 1 maand terug met onze 5 jarige ruin ook de eerste keer een buitenrit gemaakt.

Probeer jezelf zo ontspannen mogelijk te laten zijn.
Op de stal in de bak eerst geoefend om te kijken hoe hij op allerlei rare omstandigheden reageerde.
Toen bleek dat ie niet gauw ergens van onder de indruk was. (hamerende mensen, stapel hout in de bak, uitklappende paraplu etc.) Daarna, gewoon met een 2 tal makke/ ervaren paarden geweest en naar buiten geweest. Weinig bijzonders gebeurt.

Hebben paard nu 2,5 maanden

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:04

Dat klinkt goed allemaal , moet het maar gewoon gaan proberen....
Ik hou jullie op de hoogte!

naath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:28

Misschien is het handiger om hem/haar eerst aan de hand een rondje naar buiten te gaan stappen.
Paar dagen later een groter rondje (en dat je dus ook langer weg bent)
Weekje later gaan draven.
Dan een week later er op en dan alleen stappen (ong het zelfde rondje wat je eerst met hem/haar aan de hand heb gestapt)
Zo went ze een beetje aan dingen en zal er (waarschijnlijk) niks gebeuren als je op hem/haar zit, omdat ze al aan dingen is gewend Vork

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:41

Ik ben woensdag voor het eerst met onze vierjarige naar buiten geweest. Was pas de vijfde keer dat er iemand op zat en de eerste keer dat ze met ruiter naar buiten ging.
Maar daarvoor hebben we veel aan de hand geoefend, langs drukke wegen, andere paarden mee enz.

En wat bleek? Ze deed het beter dan de twee ervaren paarden die mee waren. Helemaal los in het lichaam, het kwartje van het beengeven viel, oortjes erop en ontzettend verkeersmak. Heb de terugweg zelfs zonder beugels en met een los teugeltje gereden.

Het belangrijkste is dus dat jij ontspannen bent, maar wel oplettend. Mocht er iets aankomen wat je paard eng zou kunnen vinden, dan moet je het zien voordat hij het doet én je er niets van aantrekken. Praat tegen hem en met de andere ruiters. Verkeersmak aan de hand is ook wel heel fijn, maar moet niet perse, hangt van de omgeving af.

Succes

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:56

Mijn 5 jarige is afgelopen voorjaar ook voor het eerst naar buiten geweest. in de bak zit ze elke vlo springen en heeft ze ernstig last van bakkabouters dus ik was bloednerveus. heb er een ruiter opgezet die totaal niet bang was en een kennis van mij heeft haar achter zijn menkar aan laten lopen. ze vond het geweldig en loopt buiten zonder veel drukte langs de raarste dingen als ze maar achter een ander aan kan. Momenteel accepteerd ze zelfs mij op de fiets al als "veilig" om overal te volgen.

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:08

Ik zou eerst , aan de hand met hem gaan. (maar ik denk dat je dit al wel eens gedaan hebt.) Daarna als je erop zit is het vooral belangrijk dat je met een groep gaat. Geen hulpmiddelen gebruiken, en vooral niet nerveus zijn.
veel succes en plezier gewenst

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:14

als ik met een jong beestje naar buiten ga doe ik alleen een martingaaltje om zodat als ie er vandoor zou gaan dat ik nog controle houd...
maar verder is gewoon gaan rijden de beste oplossing!
1 heel braaf paard erbij (of meerdere) en je paard is heel snel gewend naar mijn idee!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:07

Ik sta voor hetzelfde dillema, maar ben zelf ook niet zo'n held buiten. Heb een merrie van 4 jaar en net 1/2 jaar onder het zadel. Rijden sinds kort ook eindelijk buiten en dat ging de eerste keer super en ze begint nu na een aantal keren spatjes te krijgen buiten, maar dat is meer puberen volgens mij dan echt dingen eng vinden. In de buitenbak rijden was voor mij al spannend, omdat we (nog) geen omheining hebben, ja een draadje van 10 cm hoog. En ja af en toe ontbrak de rem nog wel eens of ze loop heel erg over de buitenschouderweg, maar gelukkig net niet over het draadje.
Ik heb over de buitenbak zo lang gedaan, omdat ik in deze bak er ooit zelf op een ander paard ben afgevallen en het is gewoon een "enge" bak. Bijna alle paarden bij ons op stal zien spoken in die bak.
Nu heb ik ook ooit zelf een ongeluk gehad op buitenrit met een paard en een trekker, dus ja die drempel ligt bij mij ook heel hoog. Als het goed is gaat de eerste paar keer ook iemand met haar op buitenrit die nergens bang voor is en als ik zie dat het goed gaat is mijn vertrouwen er ook weer. Er gaat dan ook een ervaren, verkeersmak paard mee. Heb er zelf ook nog niet veel mee buiten aan de hand gelopen, omdat ze overal in m'n broek kruipt en ook in m'n nek zou springen. Ik zit er wat dat betreft liever op dan dat ik er naast loop. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt en als ik het eenmaal overwonnen heb, ben ik ook weer een stap verder.
Ik zal dit topic volgen en mijn ervaringen ook met je delen.

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 02:23

Mijn 5 jarige die ik vanaf mei heb is na 6 weken al op buitenrit gegaan. Wel ook met iemand erop die nergens bang voor is. Het eerste stuk moest ze alleen tot een plek waar we elkaar zouden ontmoeten met twee paarden die vaak naar buiten gaan. Ik heb met hem wel veel aan de hand gewandeld, maar ik weet niet of het veel heeft uitgemaakt natuurlijk. Mijn paardje was (op het oversteken van een drukke weg in zijn eentje na dan) het rustigste paard van allemaal. Hij vond het zo leuk dat hij er niet op kwam om ergens van te schrikken.

Ik ben van plan hem binnenkort zelf ook een keer naar buiten te rijden maar dan neem ik inderdaad wel iemand mee om er naast te lopen voor de zekerheid aangezien ik ook niet zo´n held ben.

Gewoon doen dus...

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:48

Een vriendin van mij heeft een 2 jarige pony die ze volledig verkeersmak aan het maken is. Mijn pony is al 10 en is super verkeersmak, dus als die langs een grote tractor komt met een hele enge grote aanhang kijkt ze niet op of om, waardoor de 2jarige dit ook niet doet, ze kopieert Donja der gedrag zeg maar met buiten rijden/wandelen.

Misschien voor jou ook een idee om met een rustig paard + ruiter te gaan, iemand die jij vertrouwd, en een paard die jouw paard vertrouwd.

Hoiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:12

Als je zelf angst hebt om met een jong paard naar buiten te gaan moet je het zeker niet doen, dat is vragen om ongelukken. Dan kan je beter de eertse paar keer iemand erop laten die meer ervaring heeft. Zelf ga ik met 3-jarige gewoon naar buiten, erop wel te verstaan want als je er naast loopt heb je veel minder te vertellen. Over het algemeen valt het reuze mee als een paard voor het eerst naar buiten gaat en lopen ze als je met meerdere bent gewoon met de rest mee. Natuurlijk zal hij wel kijkerig zijn maar dat moet ook gewoon kunnen. Hij moet gewoon nog heel veel zien maar daar ook de kans voor krijgen. Zoek alleen geen kleine landweggetjes op waar je door traktoren ondersteboven wordt gereden, maar kies je route wel een beetje zorgvuldig uit.

Charr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:32

Ik zou hem iig aan een redelijk lange longeerlijn meepakken,zodat als hij schrikt,jij hem nog goed lang kan vasthouden.

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:24

ik zou een magtegaal nemen .. of een tideman maar ken slof ..

en blijf ontspannen ..en ik zou gewoon meegaan als je een jaar w8 hebt dat nix.. en rustig blijven Haha! suc6 ermee

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:11

ik zou ook een martingaal om doen voor de zekerheid, en dan gewoon gaan. meestal krijgen ze de 1e keer zoveel indrukken dat ze er niet aan denken om wat te doen!
gewoon rustig aan een klein stukje en niet te veel ineens willen , dan komt het wel goed. succes ermee!

twinkell06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:41

hier nog iemand met een 5 jarige.
ik ga zeker gebruik maken van een aantal tips hierboven.
wat ik erg belangrijk vind is dat ik zelf voldoende vertrouwen heb in het paard (dat je hem voldoende onder controle hebt) en hij ook in mij. verder ga ik zoveel mogelijk met hem 'rare'dingen bekijken op het erf (grasmaaier, pomp, sproeier, vrahctwagen met grijparm, dekzeil, een tent etc.) succes!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:44

Misschien nog een tip. Doe een boktouwtje om. Mocht hij overhoopt toch aan de kletter gaan heb je extra houvast. buiten de teugels om. (boktouwtje is een touwtje om de nek, word vaak gebruikt bij het inrijden van een paard als iemand er voor de eerste paar keer op zit)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:46

Veel succes Ja
Ik zou het in ieder geval niet nog langer uitstellen, daar bereik je niks mee. Mijn pony heb ik toen hij 3 was gewoon meegenomen. Mijn vader was toen mee op de fiets en hield hem in de berm aan een touwtje voor de zekerheid. In het bos gewoon eraf gehaald. Daarna met een paar ervaren paarden naar buiten geweest en nooit geen problemen gehad.