welk bit niet vast kunnen pakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

welk bit niet vast kunnen pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 22:45

k heb een 4 jarig paard..
als ik druk op teugel zet pakt ze t bit vast en gaat vechten..
nu mijn vraag welk bit kna een paard niet vast pakken of leert t af dat die vast doet pakken..
iets wat niet grof is en t lieft een niet al te scherp bit...

gr marlies..

Peuk

Re: welk bit niet vast kunnen pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:47

Ik lees even mee.
Mijn paard zet haar linkerkaak vast op het bit en dan is er echt helemaal niks tegen in te brengen.

Past je zadel goed?

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:48

Een vriendin van mij had ook zo'n probleem, de pony pakte het bit vast en zette haar nek erin zodat ze niks meer kon.. met al haar kracht rukt ze het los, dit een paar keer, daarna heeft ze het niet meer gedaan.. Verder zou ik je niet kunnen helpen..
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:53

wiifke, dat is geen handige tip, zeker niet bij een jong paard. Terugtrekken is nooit de oplossing, dit is echt een slecht advies.

Weet je zeker dat het niet een rijtechnisch probleem is, marlies Lachen Wat zegt je instructeur/trice erover?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 00:51

Ik weet het niet zeker, maar duidt dit niet vaak op pijn, scheefheid, spierproblemen? Ik zou er een paardenmasseuse of fysio oid bij halen. Lachen

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 00:59

WildWings schreef:
wiifke, dat is geen handige tip, zeker niet bij een jong paard. Terugtrekken is nooit de oplossing, dit is echt een slecht advies.

Weet je zeker dat het niet een rijtechnisch probleem is, marlies Lachen Wat zegt je instructeur/trice erover?

Daarom zeg ik ook, verder kan ik je niet helpen.. Daarmee bedoelde ik eigenlijk dat het niet de juiste optie is.. Knipoog

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 03:44

ja moeilijk hoor mijn paard heeft het altijd gedaan en doet het nu nog, ik probeer zoveel mogelijk op mijn been te rijden en niet aan de teugels te zitten, het is frustrerend want soms zou je ze wel eens een tand uit willen rukken maar het lost niks op ze worden dan alleen maar vasten, ik rijdt vaak op een volte en probeer steeds stukje bij beetje in te buigen, en voordat ik gaat rijden laat ik hem altijd even gymen door dat hij moet buigen voor een snoepje door naast zijn schoude te gaan staan

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 08:33

als je het echt op het bit wil doen, neem dan een "rolletjesbit" die kan die vastpakken, maar daar merk je zelf niets van.
ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 08:36

Elk bit kun je vastpakken
Rolletjes bit niet doen, bestaat uit 2 netalen, paard laat niet los om de rolltjes

de truuc is om zelf los te laten bij vastpakken en dan zul je merken dat het ineens een stuk minder uitmaakt wel bit er inhangt Lachen

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 08:51

inderdaad los vast, maar wel altijd contact houden met de mond! Probeer niet aan de kant te gaan trekken waar hij het bit vastpakt maar probeer hem te aller tijden te ondersteunen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 08:57

het schijnt dat ze een fluitbit (bit met gaatjes) niet vast kunnen/durven pakken. Kan er alleen even geen plaatje van vinden.
Of dit echter een (juiste) oplossing is, is een tweede

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:15

Oei een 4 jarug paard wat al een hekel heeft aan het bit, zou het gebit eens na laten kijken en wat ook heel fijn is om een jong paard t ebeleren , is gewoon bitloos , je zou er eventueel een bitje in kunnen hangen , maar niet gebruiken, zo leert hij dat rijden leuk kan zijn zonder de pijn in zijn mond.

En Wiifke, lekkere vriendin heb jij, zo ga je niet met dieren om. geweld lost nooit iets op!!!!!!!!!!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 10:22

@KsVrPy: zij zet ook haar linkerkaak vast.. en heb ik ook niks meer in te brengen.. ja het zadel past goed.. Knipoog het is op haar rug gemaakt..
@wiifke: ik ben absoluut niet van plan om grof en hardhandig te zijn.. ze is namelijk snel paniekerig..!!!!!!!!
@wildwings: me instuctriese weet t ook niet echt meer wat te doen..
@ dorientjuh: ze is laaste nog helemaal na gekeken op zulke dingen en dat was het niet..
@ corinatoet: ik vind het geen oplossing om niet aan de teuegls te zitten... buigen doet ze wle goed.. vooral recht links minder...
@ Jump_Horse: is een rolletjes bit niet erg scherp...?
@ runningkawa: loslaten vind ik een goed idee ga het ook proberen vandaag .. Tong uitsteken
@ stef: zo'n bit heb ik gistere gehaald had het in de winkel gevraagd en die adviseerde mij dat bit te pakken...
@ midgie: ze heeft geen helel aan het bit.. ik heb 1 keer zonder gereden maar het hielp niks.. toen liep ze gewoon onder me uit enzow...

wat msschien ook wel een oorzaak is, is dat haar opa zeoliet is... Boos!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:27

Mijn merrie deed het ook. Zadel paste goed, rug mankeerde niets. Na overleg met mijn instucteur rij ik met een stang, deze is wel scherp en je moet op letten met je ophoudingen want die werken scherper is, maar vastpakken doet ze niet meer.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:30

Bitloos.. Mijn pony doet het ook, met hem ga ik bitloos rijden.

Soms wil een dubbelgebroken bit nog weleens helpen..

Een rolletjesbit raden veel mensen aan maar dit zou ik niet doen omdat je paard een soort stroomschokje krijgt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 10:44

@ Sinelia: een stang wil ik nog niet doen.. omdat ze jong is en omdat ze paniekerig word als t scherp word..
@ Somebitch : net ook al gezegt.. maar bitloos wil ik niet doen...
helpt niet bij haar

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:54

Waarom ga je haar niet even aan de hand trainen dan , om zelf te leren om op de juiste manier met je hand om te gaan, en waarom zou een je het niet bitloos proberen??
Dat het paard onder je vandaan loopt is een teken dat jij iets niet goed doet volgens mij, en als je vanaf de grond kan leren waar je de fout maakt is het makkelijker om het vanaf het zadel te veolen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 11:07

@ midgie : hoe bedoel je aan de hand trainen...?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:07

D.m.v grondwerk.

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:11

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:13

WildWings schreef:

Idd,, misschien iets te lomp gereden ? Dan pakt ze het bit vast omzich te beschermen tegen de druk die jij geeft.
Probeer eerst met gevoel naar voren te rijden,, en als ze dat allemaal goed oppakt kun je voorzichtig met gevoel wat "druk" geven.
Dit is overigens (naar mijn mening) niet met een ander bit op te lossen. Als ze bang is voor de ruiterhand zal ze het blijven doen, enkel om zichzelf te beschermen. Dan is het jouw taak dat vertrouwen te winnen door gewoon voorzichtig en gevoelig te zijn.

succes

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:24

heb hier met mijn 4 jarige ook last van...
die heeft precies hetzelfde maar dan op rechts, totaal niet willen buigen in de hals etc, bit vastpakken, niet willen aannemen op rechts en ga zo nog maar even door....
ik weet ook wel dat het deels ook mijn eigen fout is, ik hou haar op links wat te vast, en durf haar daar haast niet los te laten....

heb er nu ook een ander bit in, had een dubbelgebroken bustrens(een vrij dunne), heb nu een dubbelgebroken watertrens.....
Het was bij haar zo erg, dat ze gewoon compleet in de staak ging, hoofd heel hoog, stelling naar rechts, en helemaal niet meer willen buigen of nagevelijk....

misschien eens proberen om met je binnenhand wat overdreven van de hals te rijden, binnenbeen eraan, buitenhand goed begrenzen, zodat ze niet gaan kantelen.. en een beetje overdreven stelling rijden eerst, dat werkte bij de mijne wel teminste...
ik zou iig wel proberen of het rijtechnisch niet op te lossen is, vóórdat je er van alles in gaat hangen Lachen Knipoog

succes iig. Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:27

je kan de tandarts eens vragen om haar tanden op een bepaalde manier af te vijlen. daardor kan ze het bit niet meer vastpakken. dit deden ze nog wel eens op mn stage. werkt wel. maar alleen doen als je zeker weet dat ze hgeen lichamelijke klachten heeft.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:35

ikke20 schreef:
je kan de tandarts eens vragen om haar tanden op een bepaalde manier af te vijlen. daardor kan ze het bit niet meer vastpakken. dit deden ze nog wel eens op mn stage. werkt wel. maar alleen doen als je zeker weet dat ze hgeen lichamelijke klachten heeft.

Ik zou zeker de tanden NA LATEN KIJKEN. Maar niet afvijlen op zo'n manier dat ze het bit niet meer vastkunnen pakken.
Ik zou eerst bij jezelf afvragen wat je verkeerd doet, of een deskundige ruiter op je paard zetten om te kijken wat voor gevoel hij/zij krijgt van het paard. ..

Begin eerst bij jezelf. Dan kun je je paard pas echt helpen... Lijkt mij....

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:38

Een rollentrens wil ookhelpen Knipoog Dan kan ie ook niet vastpakken.