hakken uitdrukken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ravenna

hakken uitdrukken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 14:44

hoi,
nou ik heb een vraag of iemand een truc heeft om te oefenen thuis om je hakken verder uit te drukken.
ik heb nu een jong paard en reageerd nog niet goed op je been (af en toe loopt die zelf door me been heen) maar dat vind ik ook nog niet gek als die nog maar 3 jaar is.
maar nu wil ik graag zelf mijn hakken altijd uitgedrukt hebben en dat wil gewoon niet. Duivel
verder heb ik geen problemen in de galop en stap (dan zit ik ook) maar in de draf met lichtrijden dat is gewoon niet leuk meer (komt het dan misschien omdat ik teveel wil gaan lichtrijden en wat meer terug moet zitten) en met doorzitten in de draf druk ik ze ook super goed uit!

ps: als iemand mij kan vertellen hoe ik een jong paard ook nog goed voor mijn been kan rijden is dat ook mooi meegenomen (alleen iemand die ook veel ervaring heeft graag).
VOORDAT IEMAND HIEROVER WAT GAAT ZEGGEN "JA IK HEB LES ALLEEN WIL IK DAT LIEVER NU AL WETEN ZODAT IK ME RUSTIG VOOR KAN BEREIDEN" DUS DAT HIJ ER AL AAN KAN WENNEN.
(moet ik het doen door veel overgangen of gewoon in een volte wegdrukken voor mijn binnenbeen?).

veroniek

Re: hakken uitdrukken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:49

je zou van de schuine beugelblokjes kunnen gebruiken?!

Ulmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:55

Als je je paard beter aan het been wilt gaan rijden, ga dan niet bij elke pas lopen drijven.
Als het paard doorloopt dan is het toch goed. Als je dan door blijft drukken, snappen ze het nut er ook niet van.
Daarbij moet je het paard vooral niet tegenhouden van voren.
Vooral bij 3-jarige is het belangrijk dat ze weten dat ze vooruit kunnen.
Mocht het paard niet reageren op je been, geef hem dan een tikje met de zweep.
En gewoon blijven oefenen met je hakken uitdrukken. Laat je paard niet onder je uit lopen.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 16:05

dat zal wel eens kunnen zijn dat ik dat doe (maar mijn instructrise zegt er niks van) maar ik zal er eens op letten (of ik teveel been geef).
van voren hou ik hem helemaal niet teveel tegen maar ik begrens hem wel (omdat die anders zoals je al zegt onder me uit gaat lopen).
ben nu ook bezig met handen naar voren doen als hij gaat trekken voor ontspanning (moeilijk uit te leggen maar neem aan dat je het wel snapt).
dan gaat wel goed alleen soms ben ik iets te laat (de ene keer pak ik hem ook terug met handen sluiten "omdat ik het idee heb dat die dan echt alleen maar me uit het zadel wil trekken" en de andere keer zet ik mijn handen naar voren als ik zie dat hij het met beleid doet "rustig" en dan gaat hij mooi in aanleuning mijn handen achterna en dat wil ik dus eigelijk met hem nu bereiken).
hakken uitdrukken is dus met lichtrijden alleen en zoals jij zegt moet ik er dus alleen maar op gaan letten (zo kan ik het dus afleren) hebben ze echt geen trucjes ervoor om spieren op te rekken of kan ik beter naar de sportschool Bloos want heb jaren lang wedstrijdzwemmen gedaan en daar waren me spieren in mijn kuit korter van geworden "die trekken zich dan samen" en nu al die jaren ben ik bezig weer met ze op te rekken om hakken uit te drukken maar merk wel dat het nog behoorlijk trekt Bloos ??
heel erg bedankt alvast Haha!

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:58

Je kunt op de trap gaan staan. En dan veren in je benen. Je hakken zo ver mogelijk naar beneden drukken.
succeS!

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 17:18

hey super bedankt celinee!
dat ga ik mooi doen (haha zullen ze thuis leuk vinden niemand kan er meer langes haha) Haha!

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:00

heeej! ik zat ook jarenlang op wedstrijdzwemmen, heb hetzelfde probleem met hakken uitdrukken, maar dan in de galop Tong uitsteken
ik vond het wel grappig om dit zo hier te zien staan, en nu ben ik ook een beetje achter mijn probleem. wat leuk Haha!
ik kijk even mee.

*stipje*

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 20:53

haha jha dat heb ik dus niet Haha!
als ik eenmaal moet doorzitten in draf of galoperen en stappen gaat het super netjes (iedereen vraagt ook hoe ik zo kan zitten maar, dat gaat vanzelf)
maar moet ik lichtrijden dan gaat het gewoon niet Bloos
en af en toe als mijn paard niet reageerd en door mijn beenhulp heen gaat (maar hij is nog 3 dus kan het nog wel begrijpen want, hij weet niet zo goed wat been is) maar nu gewoon veel overgangen rijden en weinig hulpen geven alleen wat nodig is (even kijken of ik dat ook echt doe) en dan moet het wel lukken Haha!
ja irritant he die korte spieren in je benen Tong uitsteken
maarja zoals ik nu al hoorde veel oprekken (en dat helpt want, dit had ik vroeger ook gedaan maar was het vergeten).

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:24

Een jong paard moet leren wat "been geven" is. Dus been = reactie door voorwaards te gaan. Daarna stoppen met drijven! dus alleen been geven als je iet van je paard verwacht. Dat een paard "door je been heen valt" is niet zo erg. Dat komt wel goed als je duidelijke hulpen geeft. Je paard moet veel leren en geef dat de tijd. Het door je been heen vallen heeft ook veel te maken met je eigen balans. Je paard vindt het moeilijk om je te dragen en dat moet hij dus leren. Loop zelf maar een rondje met iemand op je rug, als diegene op je rug zich beweegt dan zul je moeite hebben om in evenwicht te blijven. Dus stil, ontspannen en in balans op je paard zitten (recht boven je paard). Alleen hulpen geven als je een reactie wilt. En ja, ik spreek uit een ruime ervaring!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:47

Heb je er een foto van? Dan kan ik wel tips geven

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 11:11

dank je wel voor je commentaar!
ik zal er zeker op letten (volgens mij geef ik misschien wel teveel been) want als ik been geef om in draf te gaan reageerd die niet meteen. (ik geef nu nogsteeds stemhulp maar dat helpt niet veel denk ik).
maar als ik meer overgangen rij word hij wel sneller in het reageren (misschien een klein zweephulpje "maar ik rij nog zonder zweep").
ik vraag het wel aan mijn instructrise!
ja ik vraag het liever aan iemand die ervaring heeft als dat ik eenmaal van iedereen antwoorden krijg waar ik straks mee loop te klooien op mijn paard en het dus alleen maar schade maakt Bloos

Afbeelding
zoals je hier kan zien druk ik ze ook uit!

Afbeelding
hier kan je zien dat ik dus mijn hakken optrek als ik moet gaan lichtrijden (en ze kunnen nog veel hoger).
maar met doorzitten etc. heb ik er geen last van (kan het komen doordat ik uit evenwicht raak als ik die ene seconde boven mijn paard zweef?).
want als ik doorzit dan hou ik contact met mijn paard en dan trek ik ze niet op!

Afbeelding
zoals hier kan zien trek ik ze niet op en druk ik ze wel uit
Laatst bijgewerkt door Ravenna op 18-07-07 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:15

daar had ik ook altijd problemen mee..je moet eerst zorgen dat je pony respect voor je been krijg..als je maar merkt dat ze terug valt in tempo gelijk een por geven.na verloop van tid hoef je niet meer te drijven en kan je je benen stil houden..bij mij lukt het nu sinds een week na 1,5 maand oefenen

Nielsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:53

Heb ook vaak problemen met hakken uitdrukken, komt omdat ik ongeveer 3 jaar lang alleen maar op me tenen heb gelopen door het huis e.d
Moet er echt iedere keer aan denken om me hakken uit te drukken

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:56

Ravenna schreef:
ja ik vraag het liever aan iemand die ervaring heeft als dat ik eenmaal van iedereen antwoorden krijg waar ik straks mee loop te klooien op mijn paard en het dus alleen maar schade maakt

Snap ik hoor!. Een leuk manier om je balans te "checken". Draven, lichtrijden en je paard de hals laten strekken. Wel wendingen bijven rijden. Kijk eens of je je balans goed kan houden. Ook leuk om te proberen is lichtrijden in een ander ritme. bv. Staan, staan, zitten, staan, staan zitten. Of juist andersom zitten, zitten, staan enz. Leuke oefening die een goed beeld geeft van je evenwicht. Niet te land doen natuurlijk.

leuk paard trouwens. Ja

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:34

Citaat:
leuk paard trouwens.

dank je Haha!
owk dus gewoon halsstrekken kan bij hem zeker geen kwaad (is ook goed voor zo'n jong paar lekker je handen op zoeken).

een por geven kan ik bij hem wel doen maar het is nog een jong dier van 3 en daar moet je niet alleen maar aan gaan lopen porren (hij moet leren op kleine hulpen te reageren).
maar denk dat ik daar nu wel wat op weet.

nadeel dat ik nu even nog niet kan rijden want heb een flinke wond bij mijn knie aan de binnenkant (dat rij ik elke keer open) dus hebben het nu met hechtpleisters dicht gemaakt en ik ga er lekker zaterdag weer op (gister gelongeerd "deed hij super goed met 100000 overgangen haha, vandaag vrij want heeft net nieuwe ijzers "hebben we net laten doen Haha! dus lekker bling bling in de zon") morgen ga ik hem weer longeren en misschien dan zaterdag (als het kan een privéles en anders pak ik hem mooi zelf).

vrodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:16

Zorg ervoor dat je in de draf het lichtrijden vanuit je kniëen laat komen zodat je je kuiten stil aan je paard kan houden met je hakken laag. Verder heeft het veel oefenen nodig, want vaak is dat iets wat je jezelf hebt aangewend en dat is vaak moeilijk af te leren!! Misschien moet je iemand vragen langs de kant van de bak te staan die constant je er aan herinnerd dat je je hakken optrekt. Dat hoeft geen instructrice te zijn dat zou iedereen kunnen doen!!

Om een jong paard de juiste reactie op je been te laten krijgen is het belangrijk het paard goed voorwaarts te rijden. Dit moet m.b.v. je been, maar als dat niet werkt is een zweepje ook geschikt. Maar wel als hulpmiddel, je moet wel de beenhulp erbij blijven gebruiken zo leert het paard dat het voorwaarts moet gaan op de beenhulp. Zorg ook dat je veel overgangen maakt.
Hoop dat je er iets aan hebt.

vrodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:19

Oh en zoals eerder beschreven, zeker blijven drijven met je benen. Alleen wanneer het nodig is (als het paard terugvalt of wanneer je een overgang wilt maken).
Het paard moet uit zichzelf een voortwaartse drang hebben/krijgen (niet alleen wanneer er beendruk is).

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:21

Met lichtrijden moet je jezelf op laten gooien door de beweging, niet jezelf opdrukken.

Een jong paard voor je been krijgen werkt hetzelfde als met een ouder paard, veel overgangen en schakelen! Evt in combinatie met een zweepje.

sabwalt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:24

Voor je hakken uitdrukken helpt het ook als je dit op de fiets oefent. Je hakken uitdrukken op de trappers dus eigenlijk..

Ik heb het zo zelf ook opgelost.

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:30

op de fiets oefenen helpt, maar wat bij mij jaren geleden goed hielp... te kort gaan zitten met je beugels Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:21

Op de onderste traptrede gaan staan en telkens doorveren in de hakken dus hakken laag. Je rekt zo de kuitspieren op. En niet te veel op hoge hakken lopen.
Laat in draf je door het paard opwippen en ga niet te extreem

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 15:32

ja haha op mijn fiets doe ik ook al jaren Tong uitsteken
klopt ik snap het allemaal Haha! BEDANKT!!!

ik heb zelf ook het idee dat ik teveel wil lichtrijden en daardoor te veel ga staan (in plaats van dat ik me door het paard eruit laat komen).

ik zal binnenkort foto's maken als ik er op let kijken hoe het er dan uitziet.
en niet te vergeten me handen die lager mogen Bloos
dat voor het been gaat zeker goed komen (had hem eergister gelongeerd met veel overgangen en hij deed het super goed).
ik liep ook naast hem en hij loopt niet zow erg snel door (zijn stap is ook niet zijn beste gang) maar ik met mijn longeerlijn achter me langs en dat zag hij dus hij loopt heel hard naar voren ik heel hard meelopen en jha meneer begreep het na een paar keer en meteen bleef hij hard meelopen Haha!
ging ik longeren nou echt superrrrrr Haha!

ik zal jullie op de hoogte houden met foto's erbij en als het niet goed is hoor ik het graag (ben altijd in voor kritische ogen).
maar zoals jullie begrijpen blijf ik wel naar mijn instructrise luisteren Knipoog

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:36

je hoeft ook alleen maar je heupen te kantelen met lichtrijden, je komt echt maar een paar centimeter uit het zadel, meer niet Knipoog

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 16:34

haha ik heb de foto's nu goed bekeken en schaam me rot met dat lichtrijden Bloos
hierbij foto's wanneer ik dus wel de hakken uitdruk voor het lichtrijden:

Afbeelding
gaat wel netjes
Afbeelding
hier is hij een beetje tegendraads omdat hij de eerste keer moest afwenden over diagonaal Haha!
Afbeelding
erg netjes

owk omdat de topic over de fout gaat die ik maak:
ow ik schaam me zowwwwww Bloos Bloos Bloos
ach jha moet ook je fouten toegeven hé
Afbeelding
jha 1 kilometer uit het zadel (is toch voldoende) whaha ik ga er nu zeker op letten (soms heb ik de ritme goed te pakken maarja dan denk ik teveel met mijn bekken) maar nu weet ik dus dat het goed is Haha! Haha! Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:58

Kwa houding kunnen ieder geval je benen verbeterd, maar ook het meegaan met het paard tijdens wendingen (van binnenbeen naar buitenhand rijden, maar dat is iets om aan intructie te vragen)

Je benen:
Probeer ze eerst vanuit je heup naar achter te leggen, zodat er een rechte lijn ontstaat van schouders, via heup naar hak/hiel. Als dat lukt ga je proberen om je in te denken dat je met je voeten op de grond staat, ze kunnen niet bewegen en wiebelen, etc. Druk je hakken dus ook niet te ver uit. Dan ga je lichtrijden, maar eerst in stap, dus staan en je evenwicht vinden, paar passen staan en weer rustig gaan zitten zonder terug te ploffen, en weer staan. Dan in draf, staan, paar passen staan en probeer te letten op je benen en weer zitten, rustig en voorzichting zonder boink.
en als dat lukt ga je stukjes lichtrijden, en probeer je voeten plat op de grond te houden.
succes