Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
westernpower schreef:En ook nog binnen vier minuten reageert omdat jij zo ongeduldig bent??niemand die bitloos rijd én online is?
westernpower schreef:oké, ja ik bezit ook een 'zeer stevige' haflinger, die af en toe écht dwars is...dus ja, maar aangezien ik western rijdt en mijn doel is later eenhandig te kunnen rijden, móet dat bit gewoon niet noodzakelijk zijn. Ik wil gewoon dat ze reageert op mijn zit en mijn gewicht. Maar wat als ze haar zin doordrijft en précies de andere kant op stormt? ik kan me niet indenken dat ik ze dan zónder bit tegen kan houden...Hoe heb jij dat dan voor elkaar gekregen?
sorry, ik wil zo snel mogelijk het antwoord weten, sorry, vergeef me...![]()

westernpower schreef:hoi,
ik heb even een vraagje over de mensen die bitloos rijden...hoe kun je overstappen op bitloos rijden terwijl je paard met bit erg tegenwerkt. Doet hij dit dan zonder bit minder? en kun je hem, zonder bit ook 'hard in de 'mond' (dan niet mond maar neus) maken'? ZIjn er paarden die gewoon niet bitloos kúnnen gereden worden?
en wie is er zo stóm geweest om op het idee te komen om dat paard een bit in te hangen? ik zou het zelf vréselijk vinden...dat getrek in mijn mond
groetjes
westernpower schreef:oké, maar mijn instructrice reed afgelopen zaterdag ook nog even op mn paard, maar ook die zei dat ze erg aan de linker-teugel vasthoudt. Gewoon kiezen op elkaar...nou, ik kan je dit zeggen; ze deed niet echt rustig met dat bitje. Dan denk ik, moet dit zó?
westernpower schreef:oké, bedankt voor het beantwoorden, ik begrijp het nu beter!
even over dat 'de andere kant opstormen', dit was ff een voorbeeld; maar ieder paard gaat toch wel eens aan de kletter? tenminste, wanneer ik met een groep van 30paarden op het strand rij, en ze gaan allemaal galloperen, kan ik die van mij écht niet rustig in stap houden hoor; met welk bit dan ook.
unaniem schreef:bitloos rijden is een verademing voor je paard, en dus ook voor jou.
als je op een corekte manier hebt leren rijden weet je dat je dat met je zit doet, en zeker niet met je handen.
het paard ontspant veel beter en staat dan ook veel beter open voor verdere vragen die je voor hem hebt.
geen gehang en getrek meer in de mond.
als je het bit echt nodig hebt is het een gebrek van de ruiter.
ik bedoel dit niet beledegend!
,, ik weet niet beter dan met hem bitloos te rijden.
,,dat combineer ik dan met het gewone dressuur. we doen de moeilijkste oefeningen waar die flink zijn achterhand moet gebruiken..
ik hoef haast niets te doen met mijn hand..
wel kleine hulpen magoe de rest moet ik allenmaal doen met m'n zit..
wat soms wel erg moeilijk is.. want ik wil vaak te veel doen met m'n teugels..
maar dan denk ik ;; goh ga jij lekker knijnen fokken..
,, het gaat mij totààl niet om de wedstrijden..
het gaat mij om een lang gezond èn gelukkig leven van mijn paard..
Apple schreef:westernpower schreef:oké, bedankt voor het beantwoorden, ik begrijp het nu beter!
even over dat 'de andere kant opstormen', dit was ff een voorbeeld; maar ieder paard gaat toch wel eens aan de kletter? tenminste, wanneer ik met een groep van 30paarden op het strand rij, en ze gaan allemaal galloperen, kan ik die van mij écht niet rustig in stap houden hoor; met welk bit dan ook.
Dat noem ik ook niet "aan de kletter" gaan, maar dat is natuurlijk kudde gedrag. Je kunt niet van een paard verwachten dat deze blijft stappen als er 29 paarden bij hem weg galopperen.
,, hèlemààl met je eens!
ceasarlover schreef:jh..!
hier een iemand die bitloos rijdt, en NIET meer anders wil..!
als je paard in verzet komt is dat niet voor niets,, òf het kan door het bit komen, òf je doet iets anders niet goed.. probeer die fouten dan zelf te zoeken ,, ; bij jezelf...
ik rijdt bitloos met mijn verzorg paard..,, ik weet niet beter dan met hem bitloos te rijden.
we doen de moeilijkste oefeningen, een tijdje heb ik les gehad in accedemische rijkunst..! was echt super goed gaat..,,dat combineer ik dan met het gewone dressuur. we doen de moeilijkste oefeningen waar die flink zijn achterhand moet gebruiken..
en het mooiste is ..ik hoef haast niets te doen met mijn hand..
wel kleine hulpen magoe de rest moet ik allenmaal doen met m'n zit..
wat soms wel erg moeilijk is.. want ik wil vaak te veel doen met m'n teugels..
;)