mag niet opstijgen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siimoneee

mag niet opstijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 21:07

Mijn buurvrouw heeft een Tinker genaamd Jikke.
Mijn vriendin verzorgd(e) haar.
Jikke had 2 jaar geleden problemen.. Je mocht niet opstijgen.
Mijn vriendin en ik zette door en het is ons uiteindelijk gelukt zonder problemen op te stijgen.
maar toen werd mijn vriendin ziek (pfeiffer) met gevolg CVS dat heeft ze dus nog..
en sinds oktober 2006 heeft ze niet meer op Jikke gereden.. een paar weken trug is ze weer bij Jikke gaan kijken en wou ook rijden..
Jikke liet haar niet opstijgen.. Ze dus hetzelfde probleem weer..
Mijn vriendin flippen tegen mij Verdrietig
net alsof het mijn schuld was.. dat ik niet op haar had kunnen rijden..
Ik heb het al druk zat met 2 paarden en dn nog jikke erbij ? nee geen denken aan..

Zou iemand mij kunnen helpen.. tips.. om dit probleem weer op te lossen ?

_Micha_

Re: mag niet opstijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:09

Wat doet ze precies tijdens het opstappen? weglopen of trappen ofzo?

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:10

ik zou gewoon tegen je vriendin zeggen dat dat niet de bedoeling is dat ze zo naar je uitvalt, dat is niet gedaan en dan rustig uitleggen dat je het al meer dan druk genoeg hebt met je eigen paarden en geen tijd hebt voor jikke.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:11

Ben ook erg benieuwd wat ze doet zo is het een beetje moeilijk om er iets over te zeggen.

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 08:51

Met borstelen en opzadelen is ze vet rustig en als je dan wil opstappen gaat ze rond lopen of af en toe een sprong opzij..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:54

Ik heb ook een paard wat niet stil staat tijdens het opstijgen omdat ze op het begin gewoon nog te heet is, er zit niets anders op dan gewoon snel op te stijgen en als ik er op zit haar stil te zetten.
Je kunt het paard met de neus voor de bakrand zetten misschien blijft ze dan wel staan, of iemand haar vast laten houden. Ik denk dat je er gewoon snel op moet klimmen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:54

Ik weet niet hoe jullie het probleem de vorige keer hebben opgelost, maar als dat goed ging zou je het nu weer op dezelfde manier kunnen aanpakken?
Leuke naam trouwens, mijn paard heet ook zo......

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:57

mee lopen is het engige want als je 1 keer toe laat dat ze weg mag lopen maakt ze er een spel van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:28

jak vervelend. Ik reed vroeger op een haflingerhengst die het niet leuk vond als je in de manege op wilde stappen. Buiten en ergens anders dan de manege kon je rustig opstappen en ook rijden. Op de manege had je nog maar 1 voet in de beugel en meneer stond kaarsrecht overeind. Als ik moest lessen. moest de eigenaar er aan hangen zowat om hem koest te houden. Verder met rijden was hij redelijk rustig, maar erg schrikkerig: gevolg: rodeotaferelen en een boel hersenschuddingen.
Hij hield niet van binnenmaneges, dat was het probleem, we zijn er nooit achter gekomen waarom.
Ik hoop dat je het aan kunt pakken voor dat dit uit de hand loopt, want het kan linke situaties opleveren, paardrijden vond ik na deze hengst niet meer heel geweldig en ook was angst en onzekerheid geboren.

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 10:07

sifra01 schreef:
Ik weet niet hoe jullie het probleem de vorige keer hebben opgelost, maar als dat goed ging zou je het nu weer op dezelfde manier kunnen aanpakken?
Leuke naam trouwens, mijn paard heet ook zo......

ik weet ook niet helemaal precies meer wat we de vorig x hebben gedaan.. maar ik rij nu ook nooit op haar.
Ik denk dat mijn buurvrouw en mijn vriendin het dit keer zelf maar moeten oplossen Knipoog

Haha leuk !! Haha!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:40

Is het zadel wel eens goed nagekeken?
Misschien drukt het tijdens het opstijgen op een onaangename manier.
Hebben jullie het opstappen met een krukje wel eens geprobeerd, of via de bakrand (indien mogelijk)?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:45

Kiara schreef:
Hebben jullie het opstappen met een krukje wel eens geprobeerd, of via de bakrand (indien mogelijk)?

Dit ook precies wat ik ook in gedachten had...

Suc6

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:47

zadel even na laten kijken... Knipoog

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:06

Ik had vroeger met mijn arabiertje hetzelfde probleem... kon er niet op, omdat ie heet was... draaien etc. De eerste keer was dan altijd even rot om erop te komen, 2 sterke mannen hielden hem vast... dan ging ik gewoon rijden totdat ie goed luisterde en beetje moe werd en dan ging ik in het midden van de bak gewoon op en af stappen, en echt direct stil zetten als ie 1 stap zette en ook gewoon opstijgen en paar minuten stil blijven staan, pas lopen na duidelijk benen geven.... goed belonen als het goed ging weer stukje rijden en gewoon weer opnieuw doen... misschien heb je er wat aan... gewoon veel doen dus... Ik kon daarna altijd overal opstijgen, als was het midden op de weg of wat dan ook... altijd stilstaan totdat ik benen gaf...al bleef ik 10 minuten staan... Tong uitsteken

ConAmoreX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:11

lijkt me inderdaad verstandig het zadel eens na te kijken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:11

Niet Tinkertypisch, ik verplaats het naar RT-P.

AmazingSnarf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:50

Hoi Siimoneee!

Mocht het zadel goed zijn, kijk dan eens of ze het echt eng vind dat je opstijgt of gewoon geen zin heeft.

Laat haar vast houden en als je denkt dat ze je in de maling neemt, dan maar lang rijden en daarna 10x op en af stappen (zoals BaiNar ook al zei).
Mocht je het idee hebben dat ze het eng vind, dan heeft ze misschien gewoon wat tijd en vertrouwen nodig. Heb ook zo'n paardje gehad. Ben 3 weken bezig geweest, iedere dag eerst alleen maar voet in de beugel en belonen... langzaam gewicht aan 1 kant op de beugel brengen en praten / klopjes op de hals geven, paar dagen later rustig op't zadel gaan liggen... en na 3 weken langzaam opbouwen kon ik rustig opstappen en dat bleef goed gaan totdat er iemand anders op moest, dat was weer eng en het hele opstap-circus kon weer opnieuw beginnen...

Succes met opstappen voor jou en/of voor je vriendin!

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:32

Kiara schreef:

Inderdaad. Kende een paard dat dit ook deed, meisje kon niet opstappen omdat het paard weg ging lopen en opzij sprong (paard deed dit normaal nooit Knipoog ). Zadel bleek niet goed te liggen.
Dus mijn advies; eerst het zadel nakijken. Knipoog

JoyceRatina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:33

Misschien kan ze proberen om een keer aan de andere kant op te stijgen? Een paard van onze stal ziet met dr linkeroog minder goed dus dan vindt ze het eng als daar een onbekend iemand opstijgt, aan de rechterkant vindt ze het minder erg.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:18

Zoals hiervoor gezegd zou ik het zadel laten nakijken, buiten dat gaan proberen: opstijgen via de bakrand of een stoel, een voetje krijgen of aan de andere kant.
Als ze op 1 van die dingen wel goed reageerd kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn.

Op mijn oude stal stond een vrouw met een paard en als zij opsteeg werd dat paard steeds vervelender, nou was die vrouw niet slank zogezegd, en als ze opsteeg gleed het zadel wat haar kant op, veel gewicht aan het paard aan 1 kant en dat was pijnlijk natuurlijk, plus dat als ze eenmaal zat het zadel weer recht moest gaan dus dan leunde ze even op haar andere voet en dat was voor het paard natuurlijk ook niet prettig.

Als dit zadel niet goed ligt en verschuift tijdens het opstappen is dit natuurlijk ook een pijnlijk iets.

Als het dit allemaal niet is kan je gewoon je voet in de beugel doen en mee blijven hupsen tot het paard stilstaat, dan weer proberen op te stijgen en zodra paard beweegt gewoon ho zeggen en stil blijven staan, dus pas weer verder gaan als het paard stil staat.
Dit levert goede resultaten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 00:47

Grote kans dat het aan de dominantie verhouding tussen ruiter en paard ligt. Neem dus eerst eventuele medische oorzaken weg, als het dan nog hetzelfde is, ga dan grondwerk doen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:58

als het niets lichamelijks is neem dan voor je opstijgt extreem binnen stellling aan. ofwel binnen teugel heel kort en zorg dat iemand hem op de grond in die binnen stelling houd. Mocht dat niet lukken kan je het ook andersom proberen met extreem buitenstelling ofwel de buitenteugel kort

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:12

Ik ben eigenlijk naar een reactie van de Ts Lachen

@Oosterhoff; dat lukt niet bij elk paard hoor heb bij die van mij ook al alles geprobeert; óf ze loopt gewoon weg en loopt een andere kant op, óf ze gaat omhoog. Dus ik heb het maar geacepteerd en stap nu extra snel op Lachen

En dit heeft niet te maken met dat er iets mis is lichamelijk want ze is gewoon nog te heet als je 10 min hebt gereden kan je zo vaak op/af stappen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:30

gewoon weer van voor af aan beginnen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:58

Inderdaad zadel eens laten nakijken Ja.

Mijn paard liep vroeger ook altijd weg toen ik wou opstappen (gewoonte die ze had aangeleerd door haar vroegere eigenaar, die stapte erop terwijl ze aan het stappen was Clown ). Ik heb het haar afgeleerd door gewoon consequent te zijn. Elke keer dat ze een stap verzette zei ik "Nee" en zette haar weer stil. Deed ik een voet in de beugel & verzette ze zich weer zette ik haar opnieuw stil, voorafgegaan door "Nee". Vanaf ze stil bleef staan beloonde ik. Steeds zéér consequent geweest en gebleven.

Nu heb ik een super braaf paard met opstijgen. Ik kan gewoon langs links en rechts opstijgen met losse teugel, ze blijft staan tot ik haar het commando geef dat ze mag vertrekken. Wilt ze toch nog vroeger vertrekken zet ik haar onmiddellijk stil en begin opnieuw. Maar dat doet ze haast niet meer Lachen.

@_Micha_: Bij elk paard moet je normaal kunnen opstijgen. Niet stilstaan bij het opstijgen getuigt vaak van weinig respect voor de ruiter. Jij hebt haar bevestigt dat je paard ook geen respect moet hebben, je hebt het opgegeven. Ik lees dat je schrijft dat je paard heet is. Wel, laat ik je vertellen dat ik een selle français heb, iedereen die haar kent (vraag bv. aan Lauraketje op bokt) kan je bevestigen dat het een heet paard is. En nochtans is het mij gelukt. Het lukt jou ook wel. Niet opgeven Lachen.