Wedstrijd stress!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiMmK

Wedstrijd stress!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 12:14

Heey!
Misschien een 'rare' vraag maar weten jullie hoe ik eventueel mijn wedstrijd stress zou kunnen verminderen Bloos ?
Het is echt ontzettend erg op wedstrijd, Terwijl ik met Freek (het paardje) overal heen ga op buitenrit(zonder stres).
Thuis gaat het echt ontzettend goed viewtopic.php?f=10&t=800093 Hier staan foto's van hoe het thuis gaat.
Ik weet dat het probleem bij mij zelf ligt en niet bij Freek, daarom zou ik graag willen weten of jullie het ook hebben of niet natuurlijk Vork wat je dan als ruiter kunt doen?
Het probleem word dus eigenlijk op wedstrijd, als ik dus erg nerveus begin te worden lijkt freek het over te nemen en schrikt van vanalles, daardoor sprint die weg in de volle galop Bloos
Heeft iemand voor mij tips?( ik zou eigenlijk wel erg graag volgend jaar willen starten 'officieël want hij kan echt geweldig lopen Pling )

Liefs Kim

tinka__

Re: Wedstrijd stress!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:18

Probeer gewoon te ontspannen.. Je stapt op.. zucht even flink en denkt.. gaan we doen dit gewoon even.. Je doet het voor je plezier, dus als het goed gaat is dat mooi.. En Als het minder gaat, jammer. Er is altijd weer een volgende keer.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:21

doe de wedstrijd mee puur voor de fun en oefening
als ik voor punten wil rijden dan schiet ik ook ongelooflijk in de zenuwen en doe dan alles verkeerd.
als ik dat niet doe dan blijf ik vrij rustig, kan me dan concentreren op het rijden.
hou het leuk, niets moet op wedstrijd alleen fun hebben is belangrijk.
als je fun hebt dan is je dag nog sneller geslaagd...

zoveel mogelijk meedoen zodat je zelf ook went aan het "wedstrijd"-idee

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:22

Ik heb het ook heel erg! En inderdaad, thuis is er niks aan de hand! Dingen die bij mij werken:
- Van te voren de proeven voor een groot gedeelte uit je hoofd leren
- een beetje weten naar wat voor terrein je gaat. (ga zelf voornamelijk naar concoursen waarvan ik het terrein ken)
- en het aller belangrijkste: Op dezelfde manier warmrijden als thuis! als ik te proefgericht ga warmrijden,snapt mijn paard er ook niets meer van en gaan we samen gestrest de ring in.
- en zorgen dat je optijd op stal bent, dat je paardje optijd klaarstaat, dat je optijd op wedstrijdterrein bent en optijd gaat warmrijden, bespaart veel stress!

Maar het veel op wedstrijd gaan heeft bij mij het meest gewerkt, je krijgt er routine in, en daardoor blijf ik al een stuk rustiger!

ik hoop dat je er iets aan hebt!

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 12:25

Ja dat is ook mijn instelling 'als je het ziet bij ons op wedstrijd het gaat echt bagger soms, maar doe toch gewoon mee omdat ik het leuk vind. We vliegen gewoon de ring uit en toch ga ik eraf met een glimlach, maar op den duur wil je ook wel is echt lekker rijden op wedstrijd vandaar dat ik deze vraag stel Knipoog

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:26

Ik ben ook zo`n stresskip Knipoog na 5 jaar wedstrijden rijden, ben ik nog steeds zenuwachtig, heb ook al alles geprobeerd, homeopatische druppels, pilletjes ed, maar de zenuwen blijven, hierdoor presteer ik ook vaker met mijn paard onder mijn kunnen, thuis gaat het ook goed op wedstrijd duidelijk minder Boos!

Ik zet me ook helemaal vast dan tijdens het proefje, mijn merrie reageert hier natuurlijk ook op, zit gespannen op mijn paard, en zet mijn handen vast, waardoor zij het bit vastpakt, en mijn hulpen dus niet meer door komen.

Ik krijg ook adviezen van, rij eens voor jezelf, probeer te ontspannen, leg niet zo`n druk op jezelf, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 12:27

Kaitlin: dankje wel daar heb ik echt iets aan zal het proberen, en zodra mijn vader eindelijk zijn e achter b heeft (rijbewijs) wil ik inderdaad veel vaker op wedstrijd gaan! dankjullie wel allemaal voor die reacties, als iemand nog meer tips heeft alles is welkom!

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 12:29

Ik krijg ook adviezen van, rij eens voor jezelf, probeer te ontspannen, leg niet zo`n druk op jezelf, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Inderdaad echt typisch die reacties krijg ik dus ook zoals je al zegt makkelijker gezegt dan gedaan!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:30

KiMmK schreef:
ksb: dankje wel daar heb ik echt iets aan zal het proberen, en zodra mijn vader eindelijk zijn e achter b heeft (rijbewijs) wil ik inderdaad veel vaker op wedstrijd gaan! dankjullie wel allemaal voor die reacties, als iemand nog meer tips heeft alles is welkom!

Graag gedaan Haha! En als je zo rijd als op de foto's uit je topic komt het zeker wel goed!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:41

Met zo'n leuk paardje moeten jullie zeker lekker op concours gaan, als je dat zelf wilt, natuurlijk!

Ik rijd nu al een paar jaartjes geen wedstrijden meer (mama zijn is een zware taak).
Vroeger was ik wel altijd nerveus, maar gaandeweg kreeg ik er wat meer routine en rust in.
Ik was zelf altijd heel erg aan het stressen in de tijd voordat ik opstapte...
Mijn man had dan altijd heel wat met mij te verduren.

Zo gauw ik aan het losrijden was, viel het gelukkig wel mee.

Tijdens de proef was ik dan weer gespannen en als er iets mis ging, had ik heel veel moeite om dit los te laten en er verder het beste van te maken.

Pilletjes en druppeltjes heb ik ook geprobeerd, maar ik had niet het idee dat ze veel hielpen.
Ik denk dat er echt een knop om moet in je hoofd.

Je kunt proberen wat beter te letten op je ademhaling (vanuit je buik), een lekker stukje van een liedje als een soort mantra in je hoofd en dan vooral gewoon lekker rijden.
Je hebt zo'n fijn paard, rijd gewoon maar lekker!
(Ik weet klinkt erg gemakkelijk, maar moeilijk om te zetten).

Verder zoals hierboven aangegeven; zorg voor een goede planning en organisatie.
Ga niet zitten prutsen tijdens het losrijden (niet denken: dit gaat niet zo goed, dus dit gaan we nog even oefenen; zorg dat je de oefeningen thuis al voor elkaar hebt, rijd lekker los, voorwaarts, wat tempowisselingen e.d. zodat jullie nog lekker fris de ring in kunnen!

Heel veel succes; ik ben benieuwd!

Manna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:44

Ik heb dat ook heel erg! Bij mij help het altijd om je goed voor te bereiden, dus de dag ervoor al alles ingepakt te hebben en hooi in de trailer doen. Dat geeft de volgende dag meer rust. Ook vind ik het fijn dat als je op concours bent even rustig kan kijken naar het concours. En dan rustig opzadelen en gaan rijden. En als het echt heel erg is kan je er ook nog een pilletjes voor nemen. Die dingen werken altijd heel goed voor mij.

Succes!

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 09:59

avaluna: Ik wil over een jaar/anderhalf jaar ook veel meer wedstrijden gaan rijden dus hoop dat het dan eindelijk een keer een goede proef kan worden Haha! bedankt voor de aanmoedeging, dat doet het toch wel weer goed ghehe:D
Manna: Ik denk niet echt dat die pilletjes bij mij zullen helpen, Ik denk dat het beter is wat Avaluna verteld, dus dat er een knop in mijn hoofd moet worden omgezet en dat bereik ik waarschijnlijk alleen maar met veel wedstrijden te rijden en de benodigde werkzaamheden voor die tijd al gedaaan te hebben Knipoog maar als iemand nog meer tips heeft alles is welkom! Haha!

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:57

Ik had dat ook, had er Valdispert voor. Werkte heel goed. Ja
Je zou altijd kunnen kijken of het werkt.
En probeer jezelf zoveel mogelijk af te leiden voor een wedstrijd, zodat je eerst niet echt de kans krijgt om erbij na te denken. Als je op je paard zit zoveel mogelijk op je paard denken en gewoon denken dat je thuis bent ofzo.
En als je wel stresst, waarom zou je? Haha! Het is toch leuk? Je doet het voor de lol. Ja Gewoon blijven lachen. Vork

Zo deed ik het tenminste altijd en het heeft bij mij goed gewerkt.

SoloLieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:34

Ik heb er pilletjes voor..valeriaan... het helpt erg goed:) ik moet ze wel nemen,anders weet ik niet meer wat links of rechts is..je kan het evt proberen als die andere dingen niet werken..want bij mij helpt dat echt niet..je moet er ongeveer een week van tevoren mee beginnen...je wordt er niet slaperig ofzo van dus je kan wel gewoon rijden..

succes ermee:)

-xx-

ikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:59

Hé! Dat probleem ken ik ergens van.... Ik was altijd te eigenwijs om valeriaan ofzo in te nemen Clown Dan grom ik altijd 'dat werkt toch niet', maar vervolgens zit ik wel stijf en trillend op paard Bloos Mijn remedie: ongelofelijk veel op wedstrijd gaan... Op een of andere manier zakt het vanzelf weg! En daarnaast (maar misschien is dat dom om te denken Tong uitsteken ), maar ik ga altijd de ring in met het idee: het gaat toch bagger. En dan zul je zien, het gaat dan altijd beter dan je van te voren verwacht had Vork Maar zoals ik al zei, dat is mijn instelling als pessimist. En bij mij werkt die remedie om die stomme zenuwachtigheidsaanvallen ( Haha! ) in te dammen... Iig veel succes ermee!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:00

Omdat het thuis voor je gevoel heel goed gaat, verwacht je waarschijnlijk op wedstrijd te veel van jezelf, ofwel dat het dan ook perfect zal gaan. Daardoor schiet je in de stress, en jouw paard/pony ook. Relax, je rijdt idd wedstrijden voor de fun, en dan nog: Gaat het fout, dan gaat het fout Echt, je leert van je fouten! Het is erg logisch dat het wedstrijden niet altijd zonder spanning gaat.

Je kunt best een paar keer aan een oefenwedstrijd meedoen. Hierdoor doe je alvast een beetje ervaring op, en het geeft vaak niet half zo veel stress. Als je op een 'echte' wedstrijd moet starten, neem jezelf dan voor dat het wel goed komt. Vertrouw op jezelf en op je paard, en rijd gewoon. Niet te veel om je heen kijken hoe de rest het ervan af brengt, en je voor de volle honderd procent op je paard concentreren. Je doet mee voor de lol, dus is het ook belangrijk dat je er lol aan beleeft! Succes! Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:02

Heel, heel,heel,heel, heel vaak gaan. Ieder weekend.
Dan wordt het normaal en krijg je routine.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 17:30

Rosje_M2: Misschien verwacht ik inderdaad wel dat het goed moet gaan (net zoals thuis), Wat ik wel altijd doe is dat ik zeker opstap met het gevoel van we doen mee voor de lol en stap er ook zoo weer af maarja toch hoop je eigenlijk wel dat het goed moet gaan, waardoor ik blijkbaar in de stress schiet.. Ik zal er een keer op letten.. Knipoog
CocoChanel: Ik moet inderdaad vaker wedstrijden rijden, alleen elk weekend zou heel moeilijk worden i.v.m school(Havo4 dit jaar is dus erg belangerijk..Knipoog en geen eigen vervoer, mijn zwager heeft namelijk een auto en trailer waar wij dan mee op wedstrijd gaan, en tot nu toe heeft mijn vader geen E achter B dus ben ik afhankelijk van wanneer mijn zwager kan..;D

JoyceRatina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:40

ik ken het probleem haha alhoewel het steeds minder wordt omdat we nu regelmatig wedstrijden rijden.
Bij de winkel ' De Tuinen' (of bij een drogist) kan je ' Rescue remedy' kopen, dit zijn homeopatische druppels waar je rustiger van wordt zonder dat je suf wordt. Bij mij werkt het wel!! Ze zijn van het merk Bach remedy geloof ik

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:58

Ik heb er zelf eigenlijk nauwelijks last van. Zorg in ieder geval dat je alles ruim op tijd klaar hebt staan, vlecht bijvoorbeeld de dag vantevoren al in, leg alles wat je mee wilt nemen alvast klaar... Bedenk je op de wedstrijd zelf dat je het allemaal voor je plezier doet, je leven hangt er niet vanaf Vork Wat ook helpt is bij het losrijden en misschien bij de proef zelf ook wel je indenken dat er een instructeur in het midden staat; wat zou hij/zij allemaal tegen je zeggen? Bij mij helpt het Ja

potocque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 16:44

(Wedstrijd)stress komt eigenlijk door faalangst en is behoorlijk lastig. Ik raad je aan om een goede psycholoog in jouw omgeving (gewoon even googelen op psycholoog + plaatsnaam) te zoeken waar je kan leren om beter met stress om te gaan en rustiger te blijven.
Succes Knipoog

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 16:52

als je erop stapt moet je gewoon denken dat het maar voor de lol is. Ik hoop dat je er wat aan hebt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 06:23

Ik ken het probleem: met mijn dertig jaar ben ik nog zo nerveus als een klein kind. Ik had het vroeger al met ateletiekwedstrijden en nu dus nog steeds. Een week van tevoren last van mijn buik, de avond en ochtend ervoor niet te genieten, alles moet precies op tijd verlopen enz. 's Morgens ben ik zo beroerd dat ik niet eet en wat ik eet kots ik meteen weer uit. Daarna gaat het meestal beter. Bij mij komt het wel uit een stukje faalangst. Altijd bang dat er juist dan wat misgaat. Ik weet dan ook dat ik juist in gedachten moet houden dat we toch eerst voor de ervaring bezig zijn en niet voor de winst. Ik doe mezelf steeds weer vertellen dat we een leuk dagje uit zijn enz.
Het grappige is dat mijn collega's opt het werk heel verbaasd waren toen ik dit vertelde. Op mijn werk ben ik namelijk altijd de rust zelve en raak ik nooit in paniek (en ik heb genoeg panieksituaties in mijn werk op de verloskamers)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 07:24

Probeer eens Bach Rescua Remedy.
dat onderdrukt de ergste zenuwen, ik heb hetee tijdje bij het springen gebruilkt, scheelde heel wat zenuwen.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 00:35

Wel als er 1 ook super in de stress zat dan is het wel mijn dochter is geen land mee te bezeilen van de stress Maar we krijgen het al aardig onder de knie doordat ze nu in de auto al met de mp3 kei hard aan zit en dan meegalmt(Ik doe wel oordoppen in maja je moet er wat voor over hebben) Op het terrein zijn we mega vroeg van te voren en gaat ze alles verkennen en zorgen dat we dat we ruim optijd klaar zijn. Ze begint het losrijden met een goede poos losstappen en we proberen het luchtig te houden geen druk op de ketel van ik moet dit of dat, en ik zeg weer het is maar voor de lol!!! Ik weet ook uit ervaring van me zelf dat dit heel moeilijk is maar hoe vaker je het zegt en hoe vaker je op concours gaat het word echt gemakkelijker. Neem mensen mee waar je jezelf bij op je gemak voelt, en probeer er lol in te hebben en geniet van rijden ook al krijg je de laagste punten. Ga de ring in met de gedachte ik word toch laatste maar ik laat nu ff zien dat ik gewoon een schat van een beestje onder me heb, en maling aan de rest en blijf lachen Haha! . Maak er een uitje van in de vorm van een wedstrijd en laat je niet opjutten of kijk niet ooo zie die of dit dat kan ik toch niet, maar rij GEWOON jou ding ieder is uniek in wat hij doet en dat uit zich niet alleen in punten maar een glimlach is vaak echt meer waard. Wauw Bloos Bloos Bloos wat een preek ik ga maar snel stoppen heeeeel veel plezier in het rijden en zet hem op!!! groetjes groompie