Binnenhand vastzetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Binnenhand vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 09:49

Hi,

Ik vind het probleem serieus genoeg dat ik me in het hol van de leeuw wagen.
Hoewel ik het weet en er voortdurend aan denk zet ik toch mijn binnenhand vast.
Ik heb een hele goede instructrice die er alsmaar op hamert dat ik mijn binnenhand
niet vast moet zetten en mij, om mij duidelijk te maken dat mijn paard er heus geen
misbruik van maakt, zelf met losse binnenteugel laat rijden, wat heel goed helpt zolang
zij erbij is.
Ik ben een tijdje uit de running geweest en ben een week geleden weer heel rustig
begonnen met rijden. In de stap gaat het nog, maar zodra ik begin te draven zet ik
de binnenhand vast en kan Yf niet meer ontspannen.
Vorige week vrijdag heb ik helemaal alleen in de bak gereden en dat ging toen heel goed,
niets dat mij afleidde en bijna geen spanning in mijn lijf.
Gisteren was het weer ouderwets bagger, ik lette constant op alles wat er om me heen
gebeurde waardoor ik automatisch spanning op ging bouwen en ja hoor, mijn binnenhand
vast ging zetten, en ik merkte het direct, Yf kwam met haar hoofd omhoog en pakte direct
het bit vast. Hoewel ik zag wat ik deed en me constant zelf toesprak dat ik de hand moest
los laten kreeg ik het niet voor elkaar, het leek wel alsof ik een klem op de hand had zitten.
Ik wou al gaan stoppen van de ellende toen ik het eindelijk voor elkaar kreeg en met een
boog in de binnenteugel opnieuw aan ging draven. Heb toen met mijn binnenbeen naar de
buitenteugel gereden en ja hoor, alle druk was weg en Yf liep ontspannen.

Ik weet dus hoe het moet maar kan het (ijna)niet toepassen.
Hebben jullie misschien tips die me kunnen helpen ontspannen (want dat is het hele euvel)
zat zelf al te denken om met een heel zacht spelende MP3 te gaan rijden.

Ik zou het op prijs stellen om serieuze reacties te krijgen, advies als "leer rijden" kan ik mezelf
geven, daar schiet ik dus niets mee op.

daffieduck83

Re: Binnenhand vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:04

Een mp3 speler met zachte muziek kan misschien wel helpen om jezelf te ontspannen.
Als ik mezelf moet ontspannen ga ik heel erg op mijn ademhaling letten en heel rustig alleen op mijn eigen ademhaling concentreren. Misschien helpt zachtjes in jezelf zingen ook (weet niet of je altijd met anderen in de bak rijdt, dan is het niet zo handig)
Veel succes

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:14

Ja, het is zelden dat ik alleen rij, en om dan te gaan zingen wordt me denk ik niet
in dank afgenomen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:18

Regelmatig met je binnenhand even een aaitje over de manenkam geven.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:07

mp3 muziek kan ik zeker aanraden!
toen ik op m'n oude verzorgpon weer moest gaan rijden na 6 weken stalrust, (en er veel paard-etende-dingen in de bak waren) gewoon mp3 ingedaan... zolang ik er ontspannen opzat, schrok hij het minst Haha!

lukt het om met een wat langere binnenteugel te rijden?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:31

Zweetvos, zal ik zeker proberen, goede tip !

Pluche_pluus, zo bedoel ik dat ook Haha! . Ja, zolang mijn instructrice erbij is of ik ontspannen
ben, dan lukt het.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:03

Heb hetzelfde probleem.
In de les gaat het goed, maar als ik alleen ben, vind ik het ook moeilijk om mijn binnenhand te ontspannen.
Voor te ontspannen in mijn lichaam, moet ik altijd diep in en uitademen vanuit mijn buik.

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:30

Met een Mp3 op kan ik ook aanraden, rij bijna altijd met muziek en het is best ontspannend, daardoor let je niet meer zoveel op andere dingen die om je heen gebeuren. Maar als je dus je binnenteugel vastpakt rij je dus niet meer op je buitenteugel, als je een zweepje tussen je armen zet en achter je rug door laat lopen, moet je de buitenteugel wel vastpakken en misschien is het daarom makkelijker om de binnenteugel los te laten. paar jaar geleden toen ik dit probleem had heb ik dat ook gedaan en dat hielp wel Knipoog ..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:33

k volg even, bij mij is het ook dat ik het in de les niet doe, tijdens springen ook niet maar als ik alleen zelf wil dressuren dan betrap ik mezelf er regelmatig op helaas.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:16

je kunt ook gaan neurieen (als ik het zo goed schrijf) niet iedereen hoort dat. en het is bijna net als zingen.

ook is een tip om er steeds weer aan te denken,
en tegen jezelf te zeggen: binnenhand ontspannen

en als je samen met anderen in de bak rijdt,
misschien kun je vragen of zij je er op kunnen wijzen.
het word heel irritant maar het helpt heel goed!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:42

Vraag ook eens aan je instructrice om te kijken waar je je vastzet. Het kan goed zijn dat je bijv. niet in je hand vastzit maar al vanaf je schouder. Dan helpt het heel goed om met je schouder rondjes te draaien als je vast gaat zetten.
Wat ook kan is dat je elleboog vastzit. Dan draai je je elleboog.
Of je pols, dan draai je je pols.

Bij mij heeft het positief gewerkt om zodra ik mijn binnenhand ging parkeren (ik zette vast in de elleboog) even a la springruiter, evt. zelfs in verlichte zit, een rondje te galopperen met een hele verende verbinding. Was meer een mentaal trucje maar heeft me fantastisch geholpen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:49

dat wou ik ook zeggen Urielle, als je vanaf je schouder vastzet is het meest simpele trucje even met je schouders 'rollen' naar achter. Ik heb hetzelfde probleem en dit werkt wel

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:01

Zoiets heb ik dus ook meegemaakt (zie mijn topic bijzet teugels). Ik heb er 1 keer een bijzet om gehangen met rijden zodat ik mijn paard durfde los te laten omdat hij dan toch minder kan met het hoofd en het helpt echt! Misschien een keer het proberen waard?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:04

Ik zet mezelf ook gigantisch vast... na het rijden heb ik heel erg last van mijn nek en schouder Bloos. Ik volg dit topic even Lachen

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 21:57

Crum, dat is echt nog niet aan mij besteedt, iets te drastisch Bloos , maar verder in't traject zie ik
er best wel iets in.

lianne, het eerste wat ik aan stalgenoten gevraagd heb is om me erop te gaan wijzen als zij zien
dat ik de binnenhand vast zet.

Urielle, dat zal ik zeker doen en nu jij het zegt...ik zet mij schouder vast mn mijn linker schouder,
bedankt !!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:06

Ik heb het ook een tijdje gedaan, totdat mijn schouders zelfs ontstaken omdat ik zo vasthield. Ik kon toen alleen nog maar op buitenteugel rijden en zo heb ik het afgeleerd, het deed gewoon te veel pijn om vast te houden en mijn arm wou gewoon niet mee. Omdat ik toen natuurlijk ook nog op rechte lijn moest rijden, hield ik af en toe halt en rolde even met mijn schouders.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:14

Probeer eens een elastiekje met twee handen vast te houden als je rijd, (wel een dik elastiekje).

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:22

hey yf....je zou ook een stokje in je handen kunnen nemen...dus En de teugels en een stokje in beide handen.Dan kun je jezelf niet vastzetten en je handen niet te laag houden..Pfff lastig uitleggen zo...ik hoop dat je het snapt!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 22:14

Biepje, zo voelen mijn schouders idd ook regelmatig !

Montyjansen, zal ik zeker proberen.

Hi Cb'tje, zal Mas morgen direct vragen omdat te proberen en ja hoor....ik snap je Pling

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:55

Je binnenhand tegen je buitenhand aanduwen en dan meegaan Lachen Zo steeds verder uitelkaar Lachen

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:12

Probeer eens of je dit ook op andere paarden hebt Lachen

misschien dat je paard wel meer steun zoekt op je binnenhand ??? Dan ligt het niet aan jou in ieder geval Knipoog
Als dit het geval is is het op te lossen door inderdaad het binnenachterbeen te activeren met je binnenbeen, en deze voorwaardse druk op je buitenteugel op te vangen, zodat je paard los gaat laten op de binnen teugel.
Ook zou ik goed opletten of je paard wel lekker blijft lopen (als bovenstaande het geval is Knipoog ). vast pakken, daarna minder goed laten zitten, zijn vaak waarschuwers voor problemen zoals peesblessures.
maar het kan ook dat je paard het gewoon makkelijker vind om aan je binnenhand houwvast te zoeken..

Als het wel aan jou ligt, gewoon blijven oefenen, maar dan nog kan het zijn omdat JIJZELF ergens een probleem hebt.
goede warming up en cooling down raad ik je aan in dat geval, en gewoon je goed concentreren op het niet vasthouden op de binnenteugel.

voor je gevoel geen buiging in de wendingen rijden, maar zijn hals recht houden ..

succes er mee!

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:13

crabbybitch schreef:
hey yf....je zou ook een stokje in je handen kunnen nemen...dus En de teugels en een stokje in beide handen.Dan kun je jezelf niet vastzetten en je handen niet te laag houden..Pfff lastig uitleggen zo...ik hoop dat je het snapt!

dan zou ik de uiteindes van de teugels nemen.. anders kun je je handen never nooit niet rechtop houden Knipoog
en werk je dus met 2 handen tegen Knipoog

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 07:44

Misdaad (grappige naam Haha! ), dat is een goede Pling , ik mag heel af en toe op het Z-paard van mijn
instructrice rijden en bij hem doe ik het volgens mij niet, ik zal haar iig vragen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:02

Als jouw paard steun zoekt op jouw binnenhand dan doet ie dat omdat jij daar altijd vasthoudt.
Dat jij op het paard van je instructrise je binnenhand wel los laat, betekent dat je het wel kán! Denk aan dat gevoel en probeer dat dus ook op jouw paard voor elkaar te krijgen.
Maar je paard zn schuld is het niet (niet aanvallend bedoeld maar als reactie op de laatste berichten Knipoog).

En niet alleen focussen op binnenhand loslaten, maar ook denken 'druk op de buitenteugel, druk op de buitenteugel'. Je binnenhand gewoon afentoe naar voren doen, een aaitje over de hals geven. Even met je schouder rollen.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 09:13

Zweetvos, zal ik zeker doen, en het is idd niet de schuld van mijn paard Bloos