Pony springt steeds aan in galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mierke

Pony springt steeds aan in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 10:02

Ik heb al even gezocht of er topics over zijn maar kan niks vinden.

Mijn pony springt altijd aan in de galop als ik been geef in de draf.. Vooral op de volte.. heb al vet veel geprobeert maar weet niet wat ik moet doen? wie heeft tips?

it_is_me

Re: Pony springt steeds aan in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:05

Veel overgangen maken? Misschien is het galoperen makkelijker voor hem dan het draven?

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:08

Ik zou zeggen, elke keer als je pony in galop aanspringt en dat niet de bedoeling is, zet jij hem weer terug naar draf en probeert het opnieuw. Zo moet je pony leren dat been in de draf niet altijd galop betekend!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:10

Als je in galop wil aanspringen, geef je dan wel de goede hulp (buiten been naar achter)? Want als je dat niet doet, kan je pony in de war zijn met wat je wilt.
Als ie aangaloppeert steeds terug nemen en rustig blijven. En gewoon blijven oefenen. Dus, (zachtjes) been geven springt ie aan in galop, rustig terug nemen, (zachtjes) been geven, en ga zo maar door Lachen.
En als je pony blijft draven uiteraard goed belonen.

Mijn pony's doen het eigenlijk alleen als ze té scherp op het been zijn. Lachen

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:14

Ik heb dat ook en tijdje gehad met mijn paard. Hij wilde niet echt voorwaarts in de draf, vond hij lastig. En toen ging hij maar aan galopperen. Op zich helemaal geen verkeerde reactie, jij vraagt meer tempo. En galop is tenslotte meer tempo dan draf.
Maar, aan de andere kant probeert hij wel onder het werk uit te komen.

Wat ik deed:
Niet staffen voor t feit dat hij aanspringt. (echt niet terug nemen naar de draf, je moet een paard altijd vooruit corrigeren)
Als hij aanspringt even met een flink tempo wat voltes rijden (dit is dan eigenlijk zijn 'straf') en daarna weer rustig terug naar de draf.
Dit volhouden totdat hij luistert. Je moet geduld hebben want het is niet 1-2-3 opgelost.

succes

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 12:20

CharlyBrown schreef:
Ik heb dat ook en tijdje gehad met mijn paard. Hij wilde niet echt voorwaarts in de draf, vond hij lastig. En toen ging hij maar aan galopperen. Op zich helemaal geen verkeerde reactie, jij vraagt meer tempo. En galop is tenslotte meer tempo dan draf.
Maar, aan de andere kant probeert hij wel onder het werk uit te komen.

Wat ik deed:
Niet staffen voor t feit dat hij aanspringt. (echt niet terug nemen naar de draf, je moet een paard altijd vooruit corrigeren)
Als hij aanspringt even met een flink tempo wat voltes rijden (dit is dan eigenlijk zijn 'straf') en daarna weer rustig terug naar de draf.
Dit volhouden totdat hij luistert. Je moet geduld hebben want het is niet 1-2-3 opgelost.

succes

Ja dit is precies waarom ze het doet.. En om dan voor straf door te galloperen heb ik lang geleden ook wel gedaan. En toen was het meteen opgelost.. Maar nu duurt het al best lang.. Ik neem haar meestal gewoon terug.. Maar ik moet dus gewoon door galloperen? Ik zal het nu meteen proberen.. Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:34

Ik denk dat je toch iets subtieler moet zijn met je beenhulp. Als je paard goed voorwaarts reageert kun je misschien best je beenhulp wat kleiner maken. Let er ook op dat je vooral van achter naar je handen voor toe rijdt. Begrens dus ook op de volte de voorkant met je handen.

Mocht je paard toch in galop aanspringen, gewoon weer terugnemen en opnieuw proberen. Verder kun je ook proberen meer schijnovergangen te rijden om je paard alert op de verschillende hulpen te maken.

Als het toch veel op de volte juist is, wees dan ook alert op de hulpen die jij geeft. Lijkt jouw galophulp veel op de hulpen die je op de volte geeft soms?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:52

Citaat:
Maar ik moet dus gewoon door galloperen? Ik zal het nu meteen proberen..

Ik heb het ook gehad met mijn paard (hij is dat ook nog vrij jong)
Eerst was het aan galopperen eruit, later begon hij weer. Nu gaat t weer goed.
De tip die jou gaf heb ik van mn instructeur. Bij mij heeft t geholpen, maar misschien verschilt t wel per paard.

Is de pony erg voorwaarts uit zichzelf?

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:19

Lijkt me wel raar om als straf de pony door te laten galoperen ? Dit is toch wat hij zelf wilt, dan is het toch geen straf meer? Of begrijp ik het nou verkeerd Clown
Zo doe je toch juist alsof hij goed bezig is?

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:33

gelijk op de rem!!steeds als hij in galop aan wilt springen doe je hem gelijk stil laten staan.mijn pony vond dat ook een heeeel leuk spelletjes.maar als je ze dan steeds op de rem zet is dat snel voorbij;)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:11

ik vind dat je een paard nooit moet corrigeren door hem terug te nemen. Het belangrijkste instrument van het paardrijden is impuls naar voren. Zonder dit bereik helemaal niks.

Een paard de longen uit zn lijf laten rennen op een volte in de galop, is echt wel een soort straf. Maar wel eentje waar je wat meer respect door krijgt ipv je paard op de rem te trekken. Een paard corrigeren door in zn mond te rukken lijkt me niet de bedoeling.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:37

Bienotje schreef:
Ik denk dat je toch iets subtieler moet zijn met je beenhulp. Als je paard goed voorwaarts reageert kun je misschien best je beenhulp wat kleiner maken. Let er ook op dat je vooral van achter naar je handen voor toe rijdt. Begrens dus ook op de volte de voorkant met je handen.

Mocht je paard toch in galop aanspringen, gewoon weer terugnemen en opnieuw proberen. Verder kun je ook proberen meer schijnovergangen te rijden om je paard alert op de verschillende hulpen te maken.

Als het toch veel op de volte juist is, wees dan ook alert op de hulpen die jij geeft. Lijkt jouw galophulp veel op de hulpen die je op de volte geeft soms?

sluit mij hier bij aan

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:26

Nou vandaag dus gekeken of het beter ging als ik haar door liet galloperen. Maar dat vond ze alleen maar mooi (vorige keer dat ze dit had vond ze het niet leuk en hield ze er meteen mee op)

@ CharlyBrown Mijn pony was eerst heel erg voorwaarts. Na een paar lessen is ze juist hèel erg sloom..

En mischien lijken mijn galop hulpen en volte hulpen idd wel veel op elkaar.. Ik zal er eens op letten. En hoe moet ik dat dan weer oplossen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 07:15

De één roept flink door laten galopperen en de ander op de rem trekken.. Maar ik zou gewoon kiezen voor rustig terugnemen. Als ruiter geef je hulpen door waarop je paard reageert. Dat is heel braaf, want als ruiter wens je actie is reactie. Alleen pakt het paard het verkeerd op. Geen reden om te straffen, want het paard reageert braaf maar wel reden om te corrigeren aangezien het paard de verkeerde reactie toont.

Gewoon consequent en rustig terugnemen en opnieuw proberen lijkt mij het beste.

Let er goed op tijdens de hulpen hoe jij je gewicht verdeeld, blijf recht zitten en op de volte hoef je alleen maar je buitenbeen aan te leggen om te begrenzen. Begrens ook van voor met de teugels licht, zodat je van achter naar voren rijdt. Veel doen krijg je handigheid van, dus probeer regelmatig op de voltes schijnovergangen en tempowisselingen te rijden. Wissel dit ook af met af en toe galop, daarbij is je buitenbeen wel meer drijvende hulp en zorg bij het aangaloperen dat je je paard duidelijker ruimte geeft van voren om aan te springen.

Succes!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 07:23

Ik denk dat je paard moeite heeft met de balans, ruimer draven is moeilijk, dus dan maar in galop.

Neem m gewoon netjes terug en probeer het daarna weer opnieuw.

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 08:44

Bedankt voor de reacties, Het lijkt mij ook het beste om gewoon rustig terug te nemen. Alleen dat gaat vast nog lang duren. En op de volte heb ik mn binnen been veel nodig omdat ze anders naar binnen valt.. Als dat dan op de linker kant is (linker been is niet zo sterk) heb ik mijn rechterbeen ook nog nodig om gas te geven zegmaar.. Mischien komt het daardoor..

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:15

Mierke schreef:

Mijn pony springt altijd aan in de galop als ik been geef in de draf.. Vooral op de volte.. heb al vet veel geprobeert maar weet niet wat ik moet doen? wie heeft tips?

Is die pony al lang van jouw? of is die vroeger van iemand anders geweest? Misschien is dit aangeleerd. Of is heel gevoelig. Probeer je zwaar en ontspannen te leren. Want zodra sommige mensen voelen dat een paard sneller wil gaan ze zich spannen en proberen terug te nemen. Maarja dit zijn 2 hulpen tegen elkaar. Dus gewoon rustig blijven zitten. en misschien een keer je pony helemaal laten racen op een lang stuk Haha!

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 12:22

aartlover schreef:
Mierke schreef:

Is die pony al lang van jouw? of is die vroeger van iemand anders geweest? Misschien is dit aangeleerd. Of is heel gevoelig. Probeer je zwaar en ontspannen te leren. Want zodra sommige mensen voelen dat een paard sneller wil gaan ze zich spannen en proberen terug te nemen. Maarja dit zijn 2 hulpen tegen elkaar. Dus gewoon rustig blijven zitten. en misschien een keer je pony helemaal laten racen op een lang stuk Haha!

Ik heb haar nu bijna 2 jaar. Maar ze is dit jaar heel erg verandert kwa gedrag. Eerst was ze heel erg heet en steeds crossen.. Nu wacht ze meestal rustig af wat ik wil en is meestal veelste sloom ipv te voorwaarts.. (wat ze eerst was) En het kan best zo zijn dat ik me gespannen maak als ze ongewenst aangallopeert Duivel en racen op een lang stuk is niet echt mogelijk want als ze net op gang is moet ze dan alweer de bocht om.. Tong uitsteken

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:11

oh haha ok Tong uitsteken jammer want mijne wil ook aaaaltijd racen. En die laat ik dan een paar keer gaan en dan is het weer ok Lachen ohja nog een tip, niet te veel teugel nemen. Gewoon losjes maar zorg wel dat je ze snel weer bij kan nemen. Veel succes verder Haha!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:38

Mijn paard doet dat ook. Als we na het inrijden bezig gaan met verschillende oefeningen wil ze nog wel eens enthousiast aanspringen. Ze is al 17, dus geen jong paard meer. Van mijn instructeur moet ik haar rustig terug nemen, op de buitenteugel. Ik vind het eigenlijk erg braaf, want ze denkt vooruit en wil heel braaf doen. ik straf haar daar ook niet voor. En doorgalopperen heeft geen zin. ik draai ook wel eens een kleine volte. Vind ze erg moeilijk. Ze doet het bijv als ik moet wijken. Dan went ik af bij A en in de hoek ervoor springt ze in galop aan. Blijkbaar geef ik hulpen waarvan zij denkt dat ze in galop moet. Ik trek me er niet zoveel van aan. Soms is een duidelijke NEE genoeg om haar in draf te laten gaan. Ze is gewoon erg braaf volgens mij.
Verder ben ik het helemaal eens met Bienotje.

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 09:51

Bedankt voor alle reacties, Heb straks 2 weken ponykamp dus kan heel goed oefenen.. Clown Zet hier nog wel eens neer hoe het na de tijd gaat! En misschien doet ze het ook wel niet in de bak (ik rijd altijd in de wei..)

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:47

Het kan ook zijn, dat je pony haar rug vast zet, waardoor ze als het ware, niet vooruit kan. Dan is flink laten doorgalopperen wel goed. Omdat ze dan wel moet ontspannen. Kan je wel een middendraf rijden? Of springt ze dan ook aan in galop?

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 17:07

Op een rechte lijn kan ik wel middendraf. Maar nu ik al een paar dagen in de bak rijd doet ze het niet meer.. ben benieuwd wat ze doet als ik straks weer in de wei ga rijden. In de bak kan ik ook gewoon een volte in middendraf..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:15

Misschien is dit al gezegd. Maar als ik overgangen maak in de draf en ik vraag in een middendraf nog meer draf dan weet mijn paardje niet meer hoe ze dat moet doen, en puur als 'braafheid' gaat ze dan galloperen omdat ze weet dat ze een stapje meer moet zetten. Zeker als het nog een jong paardje is zou ik me afvragen of het wel duidelijk is, en je paardje misschien wel over ijverig is.

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:27

Het komt waarschijlijk doordat je paardje niet vlug genoeg is met het achterbeen. Het is voor hem dan makkelijker om aan te galopperen, dan te van achteruit voorwaarts te gaan in draf. Ik zou om hem wat vlugger te maken door been geven voor de overgang naar middendraf, op het moment dat hij aanspringt netjes maar snel overgang terug rijden en meteen weer voorwaarts voor je beenhulp. verder kun je proberen om heel veel te schakelen en bij elke keer dat hij aangaloppeert wanneer jij dat niet wilt, snel terug en meteen voorwaarts. hij moet begrijpen dat hij even moeite moet gaan doen als jij been geeft. je kunt ook als hij aangaloppeert even een kort stukje flink doorgalopperen, zodat hij dan ook moeite moet doen. dan terug nemen en overgang weer rijden. ik zou niet lang doorgalopperen of minder sterk met je hulp inkomen, dan wordt hij alleen nog maar trager (lees minder scherp) voor je been.
Hoop dat je er wat aan hebt! succes!