Bang om achterin de bak te rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bang om achterin de bak te rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:37

Oké, ik schaam me hier best voor.. Huilen van het lachen
Ik rijdt iedere week op de manege, meestal op diezelfde pony. Best een fijne pony, soms wat druk, maar voor de rest wel leuk. Als je voorin met 'm rijdt, doet hij vrijwel niks, maar achterin kan hij wel eens vervelend zijn. Soms loopt hij gewoon achterin door de hoeken, maar soms springt hij onverwachts weg, en sprint dan naar voren, richting de bakdeur. Ik probeer hem dan aan het werk te houden, door bijvoorbeeld een volte de draaien, of als ik het aanvoel dat ik dan snel een kleine volte maak, maar zodra ik dan weer op de hoefslag kom, sprint hij alsnog weg. Ik denk ook wel dat hij het op een gegeven moment voelt, dat ik het 'spannend' vind als we naar achteren rijden, en dat hij daar gewoon gebruik van maakt.

Heeft iemand tips voor ons (vooral voor mij dan), zodat we gewoon door de hele bak kunnen rijden? *LOL*

ROMANxBEAUTY

Re: Bang om achterin de bak te rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:40

Ik ken jouw probleem!
Bij mij zat de deur achterin de bak (buitendeur).
En ik vond dat ook heel erg eng.
Mijn pony sprong ook weleens weg dan (en ik vond het ook dood eng met hem)

verder heb ik geen tips Knipoog

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:44

ik heb dat probleem ook gehad maar danmeer dat mijn (vz) paard het eng vond achterin.
Werk er gewoon rustig naar toe.
Maak eerst een paar keer een volte ofzo in het midden van de bak en
schuif dan steeds een klein stukje op zeg maar.
tot dat jij je er ook goed bij voelt.
Ik weet niet of je les hebt maar misschien kan je instructrise je er ook mee helpen

succes!

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:46

Ik ken je probleem! alleen ik was toen nog klein, ik zon zon sterke pony daar ook neit prefect heenwerken , ook als er een pony voor of achter mij liep, schrok ze nog steeds.. maar dan gingen die andere ponys mee, ik heb er bijna nooit meer opgereden. Ik weet ook niet hoe ze dit hebben opgelost.. Veel succes! Knipoog

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:46

Je moet het gewoon gaan oefenen in stap.
Als die in stap verspringt kan je er goed op blijven zitten.
Doet die na een paar keer niets beloon hem goed.
Wat je ook kan doen als je naar achter gaat (in stap), blijf
altijd tegen hem praten zo weet die dat er niets engs is daar.
En als dat steeds beter gaat kan je het in draf gaan oefenen en dan kan je het in een keer langs.
Wat wel het vervelende van een manegepony is dat ze elke dag door iemand anders worden bereden en dat jij steeds overnieuw moet beginnen met je oefening.
Succes !

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:47

Ik zou vooral aan die kant van de bak gaan werken dan en ook uitstappen, stilstaan ed daar doen zodat hij leert dat het niet eng is en dat hij daar ook rust kan vinden.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:34

Doet het paard het ook bij het stappen?
Probeer er eens naast te lopen in de delen van de bak waar hij zo wegrent.
Het is ook zo dat zoals eef1400 al zei, er zoveel mensen op die manegepony rijden.
Sommige laten het wel toe, en doen er niets mee.
Jij werkt dan lekker met hem door, dat doen andere niet.
Om deze pony dat af te leren gaat het heel moeilijk zijn!
Nog veel succes!

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:16

je moet je pony vooral niet naar het "enge" laten kijken, dus schoudervoor en flink binnenbeen.
ga anders desnoods eerst voordat je opstapt even een rondje achterin de bak maken.
of misschien helpt het als je eerst longeerd
maar ik weet niet of dat kan omdat je op een manege rijd.
of nog een andere oplossing ga achter een andere pony aan de eerste paar keer
en dan later steeds meer afstand.
en vraag je instructie eens om hulp Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:20

reininglover schreef:
Ik zou vooral aan die kant van de bak gaan werken dan en ook uitstappen, stilstaan ed daar doen zodat hij leert dat het niet eng is en dat hij daar ook rust kan vinden.

Ja ga der vooral lekker op focussen!!!

Ik heb geleerd, negeren...
Gewoon overal rijden waar je wilt, maar niet omdat hij daar wegspringt nog extra weer die kant op..
Ga gewoon door met wat je wilde doen en schenk geen speciale aandacht aan die hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:21

Ik heb het net m'n oude verzorgpony ook gehad. Steeds achterin de bak rende ze weg. Uiteinderlijk heb ik me er niks meer van aangetrokken, ben ontspannen gaan zitten en toen was het over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:23

Probleem is dat het hier om een manegepaard gaat, die de ene keer wel en de andere keer zijn zin niet krijgt. Ik denk niet dat je dit probleem in een lesje er uit kunt krijgen.

Spetter007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:25

Let eens een keer goed op je pony en zet hem inderdaad goed aan het werk Lachen Straf hem niet als hij echt bang is, want dan maak je van die plek alleen maar een plek waar die zoiets heeft van: Weg hier, anders krijg ik zometeen weer een klap.
En vertrouw op jezelf, maar ook op de pony waar je op rijdt!

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:22

Vooral niet bang zijn, je pony voelt dat en misschien gebruikt hij dat dan om weg te springen.
Als de pony wegspringt, benen eraan en tik van je zweep, en niet toegeven,als je dat toestaat dan blijft hij het misschien doen. Dus streng zijn als hij "stout" is en heel veel belonen als hij braaf door die hoek loopt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:21

daantjuhhh schreef:
reininglover schreef:

Gewoon overal rijden waar je wilt, maar niet omdat hij daar wegspringt nog extra weer die kant op..
Ga gewoon door met wat je wilde doen en schenk geen speciale aandacht aan die hoek.

Je hoeft niet zo aanvallend te doen hoor, mijn paard heeft er ook lang last van gehad en op deze manier heb ik het gewoon opgelost. Er is niks van straffen of kwaad worden bijgekomen en hij is toch gewend geraakt om overal in de bak te rijden.

Jeetje, als je nog niet eens mag meedenken voor oplossingen, ik probeer ook maar te helpen...

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:28

ik ken dit ook, ik heb net een nieuw paard en wij rijden in een buitenbak met bosjes eromheen. hij doet het maar op een zijde en op een hand. op de rechter. ben er al een keer afgevallen omdat hij ineens op de rem gaat in draf.
en krijg hem nu niet eens de hoefslag meer op aan die kant.
en als er iemand anders op gaat doet hij het braaf:S.
zou hij bij mij ook dan doorhebben en onder zijn werk uit willen komen. naja ik ken je probleem en is idd heel lastig. vooral als je een minder zekere ruiter bent. wat ik dus ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:30

Begin gewoon zo ver als jij durft te gaan, en rijdt die "volte" (zo noem ik het maar even, gezien ik het ook wel eens heb en gewoon op een grote volte begin) steeds iets ruimer uit. Ga steeds iets later van de hoefslag af en rijdt steeds de volte iets ruimer, zo kom je stapje voor stapje meer achterin de bak. Houd achterin ook (soms wordt dat vergeten en wordt vooral op de buitenteugel geconcentreerd "want dan kan hij niet naar binnen".. fout) je binnenteugel er goed aan, (en uiteraaard gewoon je benen en zit, maar dat spreekt opzich voor zich) let erop dat hij niet over de binnenschouder kan wegdraaien. Probeer zelf te ontspannen en het niet heel spannend te vinden, maar dat is lastig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:24

reininglover schreef:
daantjuhhh schreef:

Je hoeft niet zo aanvallend te doen hoor, mijn paard heeft er ook lang last van gehad en op deze manier heb ik het gewoon opgelost. Er is niks van straffen of kwaad worden bijgekomen en hij is toch gewend geraakt om overal in de bak te rijden.

Jeetje, als je nog niet eens mag meedenken voor oplossingen, ik probeer ook maar te helpen...

Het was niet aanvallend bedoeld.
als dat aanvallend overkomt moet je toch echt bij je zelf kijken!

P.S. het gaat hier namelijk niet om een echte bange pony, maar voornamelijk een "bange" ruiter.
Daarom juist niet op focussen,
De amazone is angstig voor die hoek dus onbewust gaat zij al anders zitten waardoor het paardje dat voeld en daardoor weg zal springen..
Je zal dus moeten proberen het zoveel mogelijk te negeren en veel lekker aan het werk te gaan met het paardje, en springt hij een keer weg? haal je schouders lekker op en ga door met wat je wilde doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:08

Dat er veel andere kinderen op rijden is niet echt een probleem, hij wordt maar 2 keer per week bereden, soms 3 keer, maar nooit dagelijks, omdat het best een druktemakertje is. Bij die andere doet hij het ook gewoon, maar sommige gaan dan gewoon voorin rijden, en negeren het voor de rest. Dat doe ik nou ook wel, maar ik vind het gewoon niet handig, en zo krijgt hij ook soort van z'n zin.. Ik blijf ook wel op 'm zitten als hij naar de andere kant van de bak sprint, maar echt leuk vind ik het niet.
Bedankt voor de tips, ik ga er zeker morgen wat mee doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:45

Wat ik dus hier las was iemand die schoudervoor deed als haar paard dit zou doen? Niet zo'n slim idee. Als jij denkt van 'Oh nee, nu gaat hij/zij ervandoor' kun je verwachten dat dat ook gebeurd. Ookal geef je maar een klein kneepje in de teugels weet je paard dat er dus waarschijnlijk iets mis is op die plek. Als jij doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je daar langskomt, zal het veel minder zijn, en na een tijdje is het misschien zelfs over. Want als jij een beetje 'paniekerig' of gespannen op je paard zit, voelt je paard dat meteen en díe denkt dan waarschijnlijk dat er inderdaad iets engs aan de hand is. En dan blijft een paard écht niet lopen waar hij liep. Ik hoop dat het wat beter zal gaan. Hou er ook rekening mee dat een paard alles 2 keer moet doen, ze maken geen verbinding tussen wat ze links hebben geleerd en wat ze rechts hebben geleerd. Dus schrik niet dat, als je het langs rechts hebt verholpen en dat je van hand verandert, dat je paard er evengoed nog vandoor schiet.

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:13

juist, niet op je pony reageren, verder rijden met wat jij van plan was! dus niet ineens je plan wijzigen! je kan het 'opbouwen' door eerst vooraan voltes te rijden, dan midden in en dan achteraan. als jou doel 2voltes is, rijdt er dan geen 3 omdat die eerste 2 wel erg goed gingen.. idd ook niet laten kijken naar de plekken die hij/zij eng vind..
en als JIJ het eng vind, haal idd je schouders op en rij verder..
sowieso eerst in stap, als dat goed gaat pas draven en galop op zn laatst.. hoe sneller de gang, hoe sneller hij/zij er vandoor gaat.. succes!

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:20

Een lesklantje van mij heeft dit probleem ook.
Met haar begin ik altijd met rijden gewoon op de volte die voor haar
"veilig" is. Deze volte ga ik langzaam aan steeds meer vergroten, dus steeds
meer van de bak gebruik gaan maken. Voelt het voor haar niet veilig meer mag
ze weer de volte kleiner maken totdat het weer veilig voelt voor haar, zo rijden
we even door en daarna gaan we weer vergroten. Je wisselt dus niet van volte,
maar gaat steeds meer gebruik maken van de bak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:51

Anniekskie schreef:
Een lesklantje van mij heeft dit probleem ook.
Met haar begin ik altijd met rijden gewoon op de volte die voor haar
"veilig" is.
Deze volte ga ik langzaam aan steeds meer vergroten, dus steeds
meer van de bak gebruik gaan maken. Voelt het voor haar niet veilig meer mag
ze weer de volte kleiner maken totdat het weer veilig voelt voor haar, zo rijden
we even door en daarna gaan we weer vergroten. Je wisselt dus niet van volte,
maar gaat steeds meer gebruik maken van de bak!

Dat helpt dus niet. Dan ga je met je paard akkoord dat dat een gevaarlijke plek is Knipoog

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:30

ik heb wel een idee...ga aan iemand vragen die er goed in is om aan de longe te gaan en dan ga je daar steeds gewoon langs de deur.hij kan dan nog wel springen...maar niet meer keihard weg rennen of je laat er iemand op die het wel wil en durft..en je hoefd je eigen er niet voor te schamen;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:32

ik snap het niet, ga gewoon rijden meid Lachen

steeds een stukje meer bak pakken zodat je uiteindelijk achterin beland en dan gewoon alsof je neus bloed achterin blijven rijden

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:35

voor da de deur kwam kleine volte draaien en steeds verder naar de deur toe rijden zo heb ik het op gelost.