Schuimen Altijd Goed??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alfa_Girl

Schuimen Altijd Goed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 12:33

Heey
Veel paarden waar ik op rijd gaan schuimen. De laatste tijd is het elk paard waar ik op zit. En die paarden gaan niet zo snel schuimen.
Mijn vraag is dus KAN ik IETS FOUT doen dat het paard gaat schuimen??? KAN dat??

Jessicoo

Re: Schuimen Altijd Goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:37

My is altijd gezegt dat als paarden schuimen. Dat ze lekker ontspannen zijn.
Maar lang elk paard schuimt ook niet!
Maar ik snap jou vraag niet helemaal??

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:13

Ja als ze schuimen dat is alleen maar Knipoog
Gaan ze idd lekker van ontspannen.
Maar niet alle paarden schuimen snel hoor Tong uitsteken

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:53

Het kan ook zijn dat het bit niet goed past. Of omdat je ze te veel in een krul rijdt waardoor ze niet goed kunnen slikken. Paarden gaan ook vaak schuimen als ze last ergens van hebben, waardoor ze niet goed kunnen slikken en dus het speeksel in de weg zit. Schuimen is altijd goed is allang achterhaalt.

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:22

Iedereen zegt er wat anders over.. Macho schuimt de ene keer wel de andere keer niet, en hij is wel vaak ontspannen maar schuimt niet altijd..
Maak je er nou niet zo druk over Knipoog

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:53

als paarden schuimen, is het een teken van dat ze ontspannen.
Dat is toch geweldig? Maar niet alle paarden schuimen snel, sommigen helemaal niet, maar dan zijn ze toch erg ontspannen. Maar je kan er niks aan doen als een paard schuimt. Het is alleen maar fijn ! Haha!

ariiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:00

Schuimen is een teken van ontspanning.
Dus paarden waar jy op rijd vinden het fijn hoe je op ze rijd.
het ligt dus ook aan jou, maar niet aan de negatieve kant

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:03

Tsja, ik heb in een boekje gelezen (volgens mij in de Bit) dat het geen goed teken is omdat ze dan niet goed hun speeksel door kunnen slikken. Verward vandaar dat ze gaan schuimen. Maarja ik hoor overal wat anders dus ik weet niet wat ik moet geloven hoor.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:10

Er zijn misschien idd enkelen die dat hebben.
Maar over het algemeen is het allemaal wat de rest hier zegt. Knipoog

ikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:37

Mij is geleerd dat het inderdaad ontspanning in de mond betekent...

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:27

Wanneer een paard ontspant, dan kauwt het.. Wanneer een paard kauwt, komt er lucht in het speeksel waardoor er schuim ontstaat. Dit kan ook zijn wanneer het paard zonder bit loopt. Denk maar aan een join up of als je het paard opjaagt in de bak en het ontspant door o.a. te gaan kauwen. Er kan schuim ontstaan in de mond van het paard.

Als een paard last heeft van het bit of bijvoorbeeld aan het wisselen is dan kan er speeksel ontstaan wat zo de mond uitloopt. Dit is dan weer een teken dat er iets in de mond van het paard kan zijn wat hem irriteert. (kleine kinderen produceren ook veel meer speeksel als ze aan het wisselen zijn.)

Schuim is dus ontspanning. Maar niet elk paard dat ontspant, schuimt ook.

Als jij je paarden rijdt en ze schuimen lekker in de mond, dan mag je ervan uitgaan dat ze lekker ontspannen op je hand zijn. Erg goed teken dus!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:49

Lika93 schreef:
Tsja, ik heb in een boekje gelezen (volgens mij in de Bit) dat het geen goed teken is omdat ze dan niet goed hun speeksel door kunnen slikken. Verward vandaar dat ze gaan schuimen. Maarja ik hoor overal wat anders dus ik weet niet wat ik moet geloven hoor.

Dat is kwijlen, en er is verschil tussen kwijlen ( Clown ) en schuimen... Schuimen=goed, kwijlen=slecht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:50

sliertje schreef:
Wanneer een paard ontspant, dan kauwt het.. Wanneer een paard kauwt, komt er lucht in het speeksel waardoor er schuim ontstaat. Dit kan ook zijn wanneer het paard zonder bit loopt. Denk maar aan een join up of als je het paard opjaagt in de bak en het ontspant door o.a. te gaan kauwen. Er kan schuim ontstaan in de mond van het paard.

Als een paard last heeft van het bit of bijvoorbeeld aan het wisselen is dan kan er speeksel ontstaan wat zo de mond uitloopt. Dit is dan weer een teken dat er iets in de mond van het paard kan zijn wat hem irriteert. (kleine kinderen produceren ook veel meer speeksel als ze aan het wisselen zijn.)

Schuim is dus ontspanning. Maar niet elk paard dat ontspant, schuimt ook.

Als jij je paarden rijdt en ze schuimen lekker in de mond, dan mag je ervan uitgaan dat ze lekker ontspannen op je hand zijn. Erg goed teken dus!

Succes!

Ik denk niet dat een paard gaat ontspannen als hij de kudde uitgestuurd word (en dat betekent voor een paard dus de dood) ,
kauwen doen ze bij de join-up omdat ze onderdanig zijn.... niet vanwege de ontspanning.
(denk ik dan toch, ik kan het ook mis hebben)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:58

Zolang het schuim is en geen kwijl is het goed.
Schuim zijn dus dikke klodders wit schuim.
Kwijl vormt meer slierten en is vaak minder wit.

Maar je moet voor jezelf wel opletten hoe het paard verder doet. Als een paard heel extreem schuimt of een minder ontspannen indruk maakt moet je toch eens gaan kijken naar je rijstijl, zijn gebit en het bit waar je mee rijd.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 01:43

@ bizzybijtje: je haalt me de woorden uit de mond Haha! .. dat was nu precies wat ik dacht toen ik het las..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:57

Schuimlippen kunnen inderdaad geen kwaad, echt kwijlen is een teken dat ze (meestal vanwege een slechtpassend bit) niet kunnen slikken

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:54

Heb jij een paard dat half staat te slapen, op rust staat bijvoorbeeld (nou, dan zijn ze toch echt ewel ontspannen!) wel eens zien schuimen? Nou ik nog niet. Een paard schuimt omdat het aan het kauwen is, het maakt bewegingen dat het ook maakt als het eet. En normaal gesproken eten en bewegen paarden niet tegelijk. Ik vind het dus helemaal geen goed teken als een paard schuimt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:55

Ze zeggen altijd dat het schuimen een goed teken is..

Maar ik heb ergens gelezen dat dit juist niet zo is..

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:40

Somebitch schreef:

Ja, 'ze' zeggen wel meer. Het klopt het is niet goed. Een wild paard zal onder het lopen nooit schuimen. Alleen een onderdanig paard zal gaan kauwen...en is dus duidelijk niet geheel op zijn gemak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 23:54

Dan mag Anky ook wel es wat aan d'r rijden doen...

the_fish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:18

waar gaat het nu om of een paard schuimd of niet maakt toch niet uit. een paard moet nageven en dat zie je niet aan het schuimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:20

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:30

kunamosity schreef:
Somebitch schreef:

Ja, 'ze' zeggen wel meer. Het klopt het is niet goed. Een wild paard zal onder het lopen nooit schuimen. Alleen een onderdanig paard zal gaan kauwen...en is dus duidelijk niet geheel op zijn gemak.

Ja klopt dit heb ik dus ook in het paardenblad gelezen.. Waarom ze nou ookalweer schuimden weet ik niet meer, ik kan het wel even opzoeken vanmiddag. Als ik het nog kan vinden dan Tong uitsteken

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:10

Het is imo alleen maar positief wanneer een paard schuimt!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:14

Het lijkt me niet dat ze informatie wat niet waar is in een paardenblad zetten..

Waarom zou het schuimen als het ontspannen is alleen met een bit in? Waarom schuimen ze dan bijvoorbeeld niet als je ze longeert met een halster zijn ze dan niet ontspannen? Lijkt me sterk Bloos