hoofd omlaag trekken om je eraf te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

hoofd omlaag trekken om je eraf te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:24

Ik rijd nu sinds paar weken de pony van stalgenoot. Zij is er laatste keer erg hard vanaf gevallen ( naar ziekenhuis, onderrug en stuitje) en mag niet meer erop rijden van ouders en vriend en pony staat te koop.

1e keer dat ik erop ging heb ik eerst gelongeerd. Niks aan hand, Ik erop, na tijdje rijden, wilde ik aangalloperen, een boksessie niet normaal. Echt hoog en gemeen en echt bedoeld om me eraf te krijgen, wat ook gelukt is na tijdje. Vrij harde landing gemaakt, op achterhoofd en knie, 2 weken goe dlast van gehad.
Erna gelijk aan longe gepakt met andere stalgenoot en flink laten rennen. Erna weer erop en niks aan hand.

Ben nu bijna dagelijks bezig geweest met longeren en rijdnen, en gaat geweldig!!
kan zelfs al achterwaards met haar en stelling vragen, wat ze eerder nog niet kon ( of waarbij ze gewoon begon te vervelen)

Ik kwam laatst op idee om vreemd terrein te proberen, grote bak bij ons in buurt. Aangekomen en gelongeerd. na 30 min wilde ik toch even proberen hoe alleen stappen ging.
Na 2 rondjes begon het geklier. Kei hard hoofd omlaag trekken en net zo snel 180 graden draaien. Paar keer gedaan, ik blijven zitten, direct omgedraaid en been gegeven en voorwaards gereden. Weer hetzelfde....
afgestapt, begon wel erg kiele kiele te worden dat ik bleef zitten, en weer verder gegaan met longeren.
Weer opgestapt en na paar rondjes weer hetzelfde....

Dit deed de pony bij eigenaresse ook, zij viel echt elke keer als ze reed er wel min,1 keer vanaf, maar gelukkig nooit hard terrecht gekomen. Dat bokken had ze nog nooit eerder gedaan.

Wat kan de oorzaak zijn van dit hoofd omlaag trekken? En nog beter... wat kan ik eraan doen. Ik heb gelukkig vrij goed evenwicht en al heel wat moeilijke paarden geredne, maar hier heb ik echt moeite mee, die pony deed het er echt om om me eraf te krijgen zo.

Wie heeft tips voor me!!!

In eigen bak met mij erop doet ze het niet, maar op vreemd terrein dus wel. gekke is dat in binnenbak in buurt ze dit ook nog nooit gedaan heeft, ook niet met eigeraresse

Is niet even trekken aan teugels, echt een duik met hoofd, neus op grond en snel draaien. Doordat je al moeite hebt om niet naar voren te vallen en evenwicht te bewaren, kiep je er snal vanaf als ze die draai maakt, eigenaresse heeft pony beetje erg verwend en vaak veel te veel toegelaten, zal er ook wel mee te maken hebben. In omgang is beestje super braaf en gezond

Cantheon

Re: hoofd omlaag trekken om je eraf te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:49

Mits je paard helemaal in orde is en je zadel goed past (denk ik wel aangezien ze het thuis niet doet), denk ik dat het een kwestie van uitproberen is van je paard. Dan moet je denk ik heel erg streng en consequent zijn en goed belonen als ze het braaf doet. Let daarbij ook op je zelf, dat je niet raar gespannen gaat zitten als je op ander terrrein komt. Veel succes!!

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:03

Ik denk ook dat het uitproberen is. In eigen rijbak ben je zelf meer vertrouwd en misschien durf je dan wat meer zodat je paard het niet in zijn hoofd haalt gek te doen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:11

Deze pony is niet van jezelf maar rijd je voor een ander.

In je eigen bak doet hij het niet zeg je dus waarom niet gewoon in je eigen bak blijven?

Voor de pony van een ander zou ik mijn rug en / of andere botten niet willen breken.

Tenzij je een percentage van de verkoopprijs krijgt of betaald krijgt om de pony te rijden/verbeteren zou ik geen risico's nemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:31

ik doe vrijwillig, daarom ben ik ook afgestapt en ben gaan longeren en heb erna nogmaals geprobeerd.
Als mijn eigen paard was nam ik mss iets meer risico, maar na mijn laatste val ben ik wel iets voorzichtiger geworden. vooral omdat niet veel scheelde of hij lande vol op mijn hoofd, waren 4 getuigen bij
ik dacht zelf ook al dat gewoon uitproberen is, ik zit niet extra gespannen. Ik kom vaker met paarden die schrikkerig zijn op vreemd terrein, maar die springen soms gewoon opzij of zijn wakker, dit is gewoon gemeen doen.
heeft niemand tips om beter te blijven zitten? Of om dat hoofd omlaag trekken te voorkomen?

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:52

Het enige wat je dan denk ik kan doen is haar ongelooflijk op haar flikker geven, zodat je er echt in 1 keer klaar me bent. Als een paard lichamelijk in orde is en jij ook niet raar of gespannen zit is het gewoon een vervelende gewoonte die ze af moet leren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 17:46

is alleen hartstikke moeilijk. Om te blijven zitten en op flikker te geven. Gebruik al veel mijn stem, en nadat ik afgevallen ben, mocht ik er niet gelijk op ( was ook dizzy, geen cap dom dom dom) en hebben we gelongeerd. Na dat we heb daarmee duidleijk gemaakt hebben dat niet mocht was het inderdaad afgelopen. laatste keer maakte dat longeren in elk geval niks uit.
Geen tips om beter te blijven zitten als ze dat doet?

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:49

Tja, proberen heel hard haar hoofd naar boven te krijgen, anders zou ik het niet zo goed weten...

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:53

Misschien een aparte, maar tijdens boksessies steek ik altijd mijn benen overdreven naar voren waardoor ik automatisch naar achteren blijf zitten. Vind dat makkelijker dan enkel naar achteren zitten. Maar ik ben het met Cantheon eens, hij moet gewoon is goed op zijn donder krijgen. Ophouding maken om hoofd omhoog te krijgen tegelijk met been. Mag een strengere ophouding zijn dan je gewoonlijk zou geven. Tik op de hals.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:57

Benen naar voren is idd bij bokken een erg goede manier, maar ik weet niet of het met omdraaien ook zo goed werkt... Nagelbijten / Gniffelen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:03

ik heb ook op een paard gereden die dat dee (Ik spreek uit ervaring dus Knipoog) maar wat bij mij het probleem was dat ze haar hoofd dus hard naar beneden deed en heel hoog gemeen bokken.. wat ik daar aan deed was zodra ik maar merkte dat er ook maar iets geklierd werd heeel hard dat hoofd omhoog trekken.. naar een tijdje nietmeer gedaan alleen later kwam het terug zo hard er af gekleterd dat ik een tijd niet kon rijden en toen ook niet meer heb gedaan (Ik mietje Kusje)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:04

als hij nergens last van heb,
dan gewoon flink op zijn fl*ker geven.
ik heb hij misschien vaste plek waar hij t doet midden in de bak of juist op de hoefslag?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 18:07

overal waar die kan, bij die meid zelfs met buitenrijdne

is gewoon vanuit het niks, niet eerst gespannen of zo, gewoon lalalala en boem, hoofd omlaag en snel draaien.
Ik zit al goed naar achteren, en volgens mij steek ik ook mijn benen naar voren iets, maar gemen is dat draaien. Daardoor vlieg je er haast al vanaf, omdat je je aan t concentreren bent op naar achteren leunen, en dan ineens zwaait die om.

Is moeilijk om dan tik te geven. als je je best moet doen om niet ernaast te kiepen
1e keer was gemeen bokken, en vier benen gelijk lucht in en niks even stoppen of rustiger doen, totdat ik eroverheen vloog en hard landde.
met dat draaien val je denk ik niet heel hard, maar heb ook geen zin om ernaast te liggen
ik gebruik ook veel mijn stem, als ie doet drijf ik al naar voren en schreeuw, : laat dat, of denk eraan of zo. Tijd om zweep in handen te nemen heb ik niet, laat staan om ermee tik te geven

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:11

meteen zodra je er de mogelijkheid voor hebt op zn donder geven. Hij moet gewoone leren dat dat echt niet mag.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 18:14

misschien kan ik dat wel, als ik net weer iets stabieler zit gelijk tik geven, paard snapt dan dek ik toch wel at daardoor is of niet?
Vorige keer met dat longeren in vreemde bak , heb ik ook dat rondje van longeren gereden, zodat ze niet moeilijk kon doen dat ze ineens in een vreemde hoek van de bak kwam.
Stomme is, in onze eigen bak, als ze niet zo dr hoofd omlaag trekt is zo`n super beestje. loopt heel netjes, komt vanuit zichzelf omlaag als je tijdje hebt losgereden, ik ben alleen iets voorzichtiger nadat ik zo vanaf gevlogen ben

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:29

Blijkbaar heeft ze het geleerd en gaat ermee door omdat het werkt.
De enige oplossing is haar te laten merken dat het niet werkt, wat enkel met oefening kan.
Je zal haar dan ook op haar donder moeten geven, zodat ze het spelletje niet leuk meer vind.

aangezien ze het thuis niet doet, denk ik ook niet aan iets medisch

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:24

Ik denk dat hij je uitprobeerd idd.
Ik zou het nu zo doen ook elke keer aan de longeerlijn en dan weer proberen en hem/haar goed aan te pakken dan .

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:27

mijn verzorg pony deed dit uit speelzichheid.. hij ging dan in galop proberen zijn hoofd tussen zijn benen te doen en dan bokken.. ik kreeg als advies om hem goed naar voren te rijden en zijn hoofd omhoog proberen te houden.. (al wist ik niet hoe ik dat voor elkaar moest krijgen) maar na een tijdje deed hij dit niet meer..

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:32

miss een idee om er een slof aan te hangen ?
En als ie dan klooit de slof eraan en daar even mee rijden. Gewoon voor de zekerheid.

Je kan evt een pessoa bit erin doen, en dan teugels aan de normale ringen en daar ook mee rijden, en teugels aan de onderste ring, waarmee je kan inwerken als ze zit te klieren Lachen

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:35

Ik zou een slof alleen gebruiken als je hem ook goed kan gebruiken. Voor iemand die er veel ervaring mee heeft is het een goed idee, maar ik weet niet in hoeverre jij er ervaring mee hebt. Bloos Bovendien zou ik altijd proberen het anders op te lossen (misschien heb ik gewoon een slof-fobie Nagelbijten / Gniffelen)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 07:55

Ik heb bij stal Peeters stage gelopen en gereden( bij stephanie, aantal jaren geleden) dus komt wel goed met slof rijden hoor. Weet alleen niet of dat veel nut heeft, aangezien die dan nog zijn hoofd omlaag kan trekken denk ik. Ook vind ik slof niet DE methode om moeilijk paard te rijden, ik gebruik het als aanvulling.
pasoa bitje heb ik ook, maar aangezien niet mijn eigen paard is hang ik niet zomaar ander bit erin. ook denk ik eerlijk gezegd niet dat dat De oplossing is.
Ik houd het denk ik bij longeren als ze begint te vervelen ( als gewoon doorrijden niet meer werkt of te gevaarlijk word)

Bedankt voor het meedenken. en met dat bitje ga ik eens overleggen met eigenaar, mss dat het toch werkt, omdat het iets scherper inwerk en dat mss ook gebeurd als ze zo naar beneden duikt

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:08

ik zou als tip geven: opletten in wat voor situaties het paardje meestal begint met klieren (ik weet dat je zei dat ze het uit het niets doet maar soms bewegen ze elke keer dat ze iets van plan zijn een oor of klappert ze een keer met dr hoofd) Of je laat iemand observeren.

Maar op dat moment zorge je dat hoe dan ook het hoofd omhoog komt... (klinkt gemeen en dat is het ook, maar na een tijdje hoef je het als het goed is niet meer te doen omdat ze dan snapt dat het zeer vervelend is dat klieren(voor haar dan he)) De clue is dat je het háár/hém zo ongemakkelijk mogenlijk maakt op het moment dat het klieren begint... dan komt het vanzelf dat ze snapt dat het wél leuk is als ze niet kliert Lachen
Evt een bokriempje voor aan het zadel kan zorgen dat je wel blijft zitten?

Hoop dat je er wat aan hebt(en dat ik logisch klink.. in mn eigen hoofd nl wel altijd Lachen)

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:49

Misschien heeft ze iets aan haar mond wat pijn doet. Maar ik denk dat ze gewoon gezond is als ze het thuis allemaal niet doet. Als ze haar hoofd naar beneden trekt, is het voor haar heel makkelijk om te bokken (en zo jouw er af te gooien). Waarschijnlijk dat ze dat daarom doet. Het enige wat je kunt doen is gewoon haar hoofd om hoog trekken (ookal is dat niet makkelijk, ik weet er alles van! Tong uitsteken).
Ik hoop dat het je lukt om haar weer (beter) onder controle te krijgen. Misschien helpt het als je een goede instructrice kunt 'huren'.

DePretFlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:49

er van uit gaan dat het paard gezond is..
Longeer het paard eerst voor je eigen veiligheid.
Zodra je erop gaat zitten op een vreemde omgeving, begin dan niet met stappen !!!! Gelijk brutaal voorwaarts rijden, zo is het voor hem al moeilijker wat uit te halen. En dat die niet aan de teugel loopt etc maakt niet uit, rij hem als een jong paard.
Zorg dat het paard voor jou loopt.
Zorg ervoor dat het hoofd niet omlaag kan, mocht die gaan bokken voorwaarts voorwaarts voorwaarts en die kop hoog houden Lachen !!
Het beste is misschien wel om er een heel ervaren iemand op te zetten die de pony even goed recht kan zetten

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:51

tis jammer dat ik niein de buurt vn limburg woon, vind het altijd wel leuk zulke projecten.. maar wens je er wel veeeel succes mee!
ps aangezien het vrijwillig is, meer op jezelf dat op het paard letten jij moet erna nog levend er af komen... bij gevaar evt zelfs stoppen ermee