Tong over bit, wat er tegen te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tong over bit, wat er tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:51

Mijn kwpner ben ik bezig met beleren en dus ooka an het bit wennen, nou is een bit helemaal niks nieuws meer voor haar maar zodra er ook maar enigsins wat druk (longeren o.i.d.) op komt gooit ze haar tong over het bit heen.. dit is zeer vervelend en om nou gelijke en tonglepel aan te schappen zie ik ook niet zo zitten..
Ze heeft momenteel een dubbelgebroken bitje van HH met zo'n smaakje omdat het ander metaal is..
Ik heb al geprobeert met de neusriem strakker of juist losser, sperriempje strakker of juist eraf, bit hoger of juist ;ager hangen maar het maakt allemaal niks uit..

Weet iemand nog iets anders om te proberen?

tamary

Re: Tong over bit, wat er tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:54

Trucje wat mij verteld is ooit: Bitje inhangen neusriem, etc. eraf en dan brok voeren. Dan moet ze alles wel op de juiste plek laten.
Of dat helpt in dit geval? Geen idee.
Is ze trouwens niet aan het wisselen?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:56

bit met meer tongvrijheid proberen bv k en k of myler

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:56

een ander bit proberen .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:31

ze is al 5 dus wisselen heeftz e al gehad, het bit gewoon accepteert ze ook wel, ze lijkt er alleen wel plezier in te hebben om haar tong erover heen te gooien.. Verward

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:32

Ze wisselen nog tot hun zesde jaar. Dus dit zou best eens de oorzaak zijn.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:55

mijn pony is al 11 en doet dat ook rijd haar met een dubbelgebroken bitje, als ik op haar rijdt is er niks aan de hand maar bij het longeren doet ze de tong over het bit

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:17

Ik volg dit even.

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:19

dat deed een manege paard bij ons ook maar dal een grote tijd heeft hij al een lepelbit en hij doet het nooi meer

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:21

Afbeelding

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:22

Je kunt het beste de bakstukken een gaatje of 2 hoger doen. Tot ze de schik er vanaf hebben en dan zou je wel weer naar normale hoogte kunnen. Maar meestal is het een reacties op een te laag in de mond hangend bit.

ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes ilona

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:24

Daar zijn toch van die speciale bitten voor? Je hebt ook goeie bitten van myler, maar die zijn wel duur!! Maar het zijn echt super bitten!! OK dan!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:24

Een tonglepel zoals hierboven staat (dat plaatje) is een oplossing. Ja Alleen niet de meest vriendelijke.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:29

Er zijn nogal wat dingen die je kunt proberen. Longeren zonder bit met kaptoom. Veel rechtrichtende oefeningen gaan doen aan de hand en met longeren. Eens advies inwinnen bij de bittenbank. Hier krijg je advies aan de hand van een flinke vragenlijst en kun je bitten uit proberen ( huren ) voordat je hoeft over te gaan op aanschaf. Het is namelijk net zo belangrijk om een goed passend bit te hebben als een goed passend zadel. Info hierover kun je vinden op advertentie nummer 28259064 op speurders.nl of op http://www.equimatch.nl . Verder is het gebit even laten nakijken door een DA of tandarts ook handig om problemen in die hoek in ieder geval uit te sluiten. Succes!

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:34

tonglepel voelen ze ook niets van het is een kwestie van wennen

soes_01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:54

Mijn paard doet het soms ook welleens, weetje wat bij mij het beste werkt? Niets van aantrekken en juist gewoon doorgaan met het werk, het is nl helemaal niet fijn voor ze om de tong over het bit te gooien, je moet hem daar zelf achter laten komen, dus juist doorgaan waarmee je bezig was. Bij mijn paard werkt dit wel, hij doet het nog maar heel af en toe, en als ik hem zn gang laat gaan, doet hij hem zelf na een minuut of tien weer terug. Je kunt het proberen, maar het zal niet voor alle paarden de oplossing zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:23

morelia schreef:
Er zijn nogal wat dingen die je kunt proberen. Longeren zonder bit met kaptoom. Veel rechtrichtende oefeningen gaan doen aan de hand en met longeren. Eens advies inwinnen bij de bittenbank. Hier krijg je advies aan de hand van een flinke vragenlijst en kun je bitten uit proberen ( huren ) voordat je hoeft over te gaan op aanschaf. Het is namelijk net zo belangrijk om een goed passend bit te hebben als een goed passend zadel. Info hierover kun je vinden op advertentie nummer 28259064 op speurders.nl of op http://www.equimatch.nl . Verder is het gebit even laten nakijken door een DA of tandarts ook handig om problemen in die hoek in ieder geval uit te sluiten. Succes!

het probleem is alleen dat ze het nietz zozeer bij het longeren doet maar vooral als ik een beteje met de teugels ga spelen en dus het bit gaat bewegen en ze dit dus niet zelf doet, ik kan haar ook gewoon meenemen aan het hoofdstel en dus het bit en dan geeft ze er niks om, het bit hoger hangen heb ik al geprobeert en dan nog lukt het haar, evenals de neusriem zo strak mogelijk doen maar dat heeft ook geen nut.. zonder neusriem heeft evenmin nut..

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:36

Shanna schreef:
het probleem is alleen dat ze het nietz zozeer bij het longeren doet maar vooral als ik een beteje met de teugels ga spelen en dus het bit gaat bewegen en ze dit dus niet zelf doet, ik kan haar ook gewoon meenemen aan het hoofdstel en dus het bit en dan geeft ze er niks om, het bit hoger hangen heb ik al geprobeert en dan nog lukt het haar, evenals de neusriem zo strak mogelijk doen maar dat heeft ook geen nut.. zonder neusriem heeft evenmin nut..

Dan zeg ik als eerst: handen stil houden!!!
Niet rommelen in die mond om iets voor elkaar te krijgen, met je been cq zweep naar voren laten lopen en daardoor moet hij nageven en niet omdat jij gaat spelen met het bit.

Het is eerst een aanleuningsprobleem en straks is het een zeer vervelende gewoonte waar hij niet meer afkomt.
Ik zou dus het boven afgebeelde bit met tonglepel zeker gaan gebruiken

Mijn paard had dit probleem ook in het begin en rij altijd met het boven afgebeelde bit. Nu nergens last meer van

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:37

tonglepel aan het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:41

Novice schreef:
Shanna schreef:

Dan zeg ik als eerst: handen stil houden!!!
Niet rommelen in die mond om iets voor elkaar te krijgen, met je been cq zweep naar voren laten lopen en daardoor moet hij nageven en niet omdat jij gaat spelen met het bit.

Het is eerst een aanleuningsprobleem en straks is het een zeer vervelende gewoonte waar hij niet meer afkomt.
Ik zou dus het boven afgebeelde bit met tonglepel zeker gaan gebruiken

Mijn paard had dit probleem ook in het begin en rij altijd met het boven afgebeelde bit. Nu nergens last meer van

ik rijd er nog niet op, maar wil wel dat als ik er voor de eerste keer op ga dat ik dan wel iets aan de teugels heb Knipoog
dit is niet het eerste paard die ik onder het zadel breng maar wel de eerste die telkens maar weer de tong er over heen gooit.. Nagelbijten / Gniffelen

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:32

Shanna schreef:
het probleem is alleen dat ze het niet zozeer bij het longeren doet maar vooral als ik een beteje met de teugels ga spelen en dus het bit gaat bewegen en ze dit dus niet zelf doet.

Dus tijdens het longeren ook je handen stil houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:08

tja, ze zal er toch aan moeten wennen dat het bit in haar mond beweegt, ik kan moeilijk altijd het halster blijven gebruiken als ik haar aan een bit wil leren wennen...

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:36

soes_01234 schreef:
Mijn paard doet het soms ook welleens, weetje wat bij mij het beste werkt? Niets van aantrekken en juist gewoon doorgaan met het werk, het is nl helemaal niet fijn voor ze om de tong over het bit te gooien, je moet hem daar zelf achter laten komen, dus juist doorgaan waarmee je bezig was. Bij mijn paard werkt dit wel, hij doet het nog maar heel af en toe, en als ik hem zn gang laat gaan, doet hij hem zelf na een minuut of tien weer terug. Je kunt het proberen, maar het zal niet voor alle paarden de oplossing zijn.

dat zal denk ik bij haar niet werken want het is nog een jong paard en dan is het meschien slim om meteen een beetje af te leren om het niet te doen want anders gaat hij/zij het ook vaker proberen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:50

Persoonlijk zou ik dan een ongebroken bitje proberen, maar dan wel 1 met zo'n boog in het midden voor voldoende tongvrijheid.
Waarom een ongebroken? Deze liggen vaak wat stabieler in de mond dan een gebroken bit..

Een tonglepel vind ik op deze leeftijd nog niet nodig..
Dat werkt bij paarden die uit gewoonte de tong naar buiten gooien, maar niet bij een paard wat nog moet leren wat hij met een bit aan moet..

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:00

Een tonglepel werkt juist niet bij paarden die de tong naar buiten gooien, en wel bij die hun tong over het bit (proberen te) doen