help jong paard heeft angst onder het zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

india

help jong paard heeft angst onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:48

even mijn verhaal,

ik heb een jonge merrie die ik sinds februari aan het inrijden ben,
ging de eerste 6 weken helemaal super alsof ze nog nooit anders had gedaan en ze vond het nog leuk ook,

toen heeft ze in de stal vastgelegen en kon niet goed meer lopen,
maar de fysio osteopaat heeft haar met 2 behandelingen weer rad gekregen,
toen liep ze een wond op aan haar been doordat ze haar ene been tegen het andere schopte met omdraaien,
en hebben we in totaal 8 weken stil gestaan of zo,
daarna zouden we weer beginnen met rijden en met vol vertrouwen stap ik op, om er 10 seconden later naast te liggen,
nog een ander is er nu 2 keer afgevallen (proff)
en als we wel blijven zitten vlucht ze in galop om nooit meer te stoppen,
nogmaals de fysio erbij, die nog een werveltje fout vond en nu zou ze zonder pijn moeten zijn,
ook de zadelmaker heeft gekeken en daar zijn ook geen problemen meer,
dus een aantal dagen geleden nu is de fysio geweest en die zei dat we er na een paar dagen weer op konden,

maar dit ging ook verkeerd vanaf het moment dat het zadel in beeld kwam keek ze angstig(is geen angsthaas)
en toen de inrijder erop ging ging het na 1 rondje stap mis en vloog ze weer,
wij denken dat het paard nu bang is voor de pijn die ze altijd onder het zadel heeft gevoeld,

en ik zoek hulp dit op te lossen!!!!!!!!
wie heeft goede tips?

lauralarissa

Re: help jong paard heeft angst onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:15

ej
ik denk ook dat het paard nu ban is voor t zadel vanwege de pijn die ze er eerst door kreeg. Bouw het weer rustig op en longeer haar anders eerst met t zadel op voor je erop gaat zodat ze weer voelt dat t geen pijn doet. desnoods longeer je dr een week met t zadel op, als ze maar weer went aan t zadel en er geen angst meer voor heeft. Beloon haar ook met je stem en desnoods met een beetje biks dat in je borekzak zit. Hierdoor krijgt ze hopelijk weer wat vertrouwen in het zadel.
succes ermee

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 19:39

hier ben ik al mee bezig,
en wil ook gewoon weer opnieuw beginnen met even hangen
en als het goed gaat stoppen, en dan weer zitten 3 stappen lopen en eraf en terug in de wei,
wie heeft er nog meer tips?

courage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:24

Ja, helemaal opnieuw beginnen..
Ze heeft een tijdje met pijn in haar rug, het zadel opgehad.
Dus nu gaat ze het zadel wsl associëren met pijn.
Toon haar gewoon dat het zadel niet altijd pijn doet.
Tja, tips.. Veel belonen, kalm blijven en zeker niet te snel willen gaan.
Probeer het zadel te verbinden met iets leuk.
vb. gewoon even poetsen (als ze dat leuk vindt) terwijl het zadel opligt (mss niet altijd evident, maar goed).

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:26

mmm lastig probleem... rustig weer opbouwen idd.. niet teveel gaan doen.. poetsen idd met zadel op.. een keertje longeren.. en steeds langer en uitbouwen..

Succes!!!

MonsterInc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:32

ja rustig weer opbouwen , mijn vorige paard zat vast met z`n spieren en dat deed ook pijn , daar heb ik ook een keer goed naast gelegen , hij was een paar keer behandeld en weer helemaal goed maar moest weer vertrouwen winnen onder het rijden met zadel op , in het begin heel gespannen en ook vervelend ( dat hij mij er dus af wou bokken of vandoor gaan ) maar rustig aan , en beetje bij beetje ging het weer beter , omdat hij door had dat er geen pijn meer was , en ontspande zich weer onder het zadel en het vertrouwen kwam terug ,
Heb het rustig opgebouwd doormiddel van eventjes rijden en zodra hij lekker ontspannen liep en rustig en braaf dan ook te stoppen en niet te lang doorgaan , en probeer zelf ook te ontspannen als je erop zit ,

MonsterInc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:34

p.s ik moest juist wel gaan rijden van mijn fysio en niet alleen longeren om zo ook verbetering te gaan zien ,

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:35

Desnoods een pauze even een maandje het land in en dan weer helemaal op nieuw beginnen met hangen e.d. Een paard van een bekende van mij had hetzelfde en is door geduld en een paar passen terug doen weer goed gekomen.

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 20:54

blijkt nu dat wervels weer vast zaten , dat kan de oorzaak zijn van zaterdag toen ze ons weer liet vlieg,
nu even een week aankijken en dan weer opnieuw proberen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:05

Na een week rust is dit probleem niet opgelost en lig je er binnen de kortste keren weer naast! Helemaal opnieuw beginnen is in dit geval je enige kans. En dan nog het liefst na minimaal twee maanden rust op het land, maar liever langer. En met opnieuw beginnen bedoel ik dus ECHT opnieuw.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:09

Ik zou denk ook kiezen voor een korte rustperiode en dan stap voor stap opbouwen om het vertrouwen weer terug te krijgen.

Begin met longeren, met bijv. dubbele longe en singel, en bouw dit langzaam uit en daarna ook met zadel erop.

Gaat dit helemaal goed, dan zou ik na het longeren er heel even op gaan, niet meer dan 1 rondje.
Gaat dit ook goed, belonen en eraf!

Zo stukje bij beetje het longeren proberen af te bouwen en het rijden proberen op te bouwen.
Als je het overhaast heb je waarschijnlijk een blijvend probleem, een trauma hebben ze helaas eerder opgebouwd dan verwerkt...

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 08:45

ik was inderdaad van plan om weer gewoon opnieuw te beginnen,
over 2 weken of zo, weer longeren en als ze goed door haar lijf loopt touwtjes eraan,
en dan langzaam weer zadel erop en hangen,
dan weer 1 rondje stap en eraf en belonen,
en daarna pas weer iets meeer,
gelukkig is het geen angsthaas of zenuwpees,
maar ik wil wel zeker weten dat ze geen pijn meer heeft, dus laat eerst over 2 weken de osteopaat weer checken

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:51

Heb je geen advies gehad na de behandelingen met longeren met balkjes lopen,als het goed gaat een sprongetje een beetje bijzetten liever dubbelelijnen een beetje spelen.

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:56

probeer eerst een klein beetje druk op de rug te leggen bijvoorbeeld alleen met je handen er een beetje op drukken ga dan over de rug heen hangen en laat haar gewoon alleen stil staan ga haar daarna longeren met zadel op en zo langzaam opbouwen er is aan je verhaal te horen duidelijk angst bij je paard en nu moet je alles weer terug brengen tot nog voor de basis en alles weer opnieuw opbouwen.

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:15

het proleem nu is dat we eerst moeten zien of de wervels nu goed zijn!
want ze is in totaal 4 keer behandeld en eigenlijk zou het na 1 of 2 keer goed moeten zijn!,
nu dacht ik vanochtend dat ze al beter liep in de wei, maar vanavond was ze haar swung alweer kwijt (of dat zit tussen mijn oren!
maar ik laat haar nu tot de merrie keuring maar met rust en laat dan eerst kijken of de wervels nog steeds los zijn anders moet ze naar de kliniek voor fotos (ik ben erg ongerust nu)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:20

je zegt dat ze al angstig is zodra het zadel in beeld komt.. maar dan is het misschien ook een oplossing om het zadel bij haar over de boxdeur te hangen of in haar box te leggen. Eerst zal ze het dan misschien eng vinden maar ze gaat er aan wennen en uiteindelijk is dat zadel zelf het enge niet meer. Je kan daarna ook gewoon het zadel erop leggen en haar een tijdje met zadel op laten staan, als dit goed gaat kan je eventueel er weer op. Maar misschien is het als je erop gaat handig als je weer gedeeltelijk overnieuw begint, net als toen ze voor het eerst een ruiter op dr rug kreeg weer heel voorzichtig erop.

foto's maken zal ik wel doen dan weet je in ieder geval of het niet iets anders is en of de wervels inderdaad wel weer goed zijn.

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 21:00

ik wil graag wat oefeningen doen om haar rug weer te ontspannen,
weet iemand of een pessoa een goed iedee is bij een 4 jarige,
dubbele lijnen ben ik niet zo handig in!

en kan je als de pesoa eraan is ook balkjes lopen of moet ie dan juist weer los?

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:10

ga lekker veel longeren totdat hij daar helemaal aan gewend is Knipoog
dan er voorzichtig op gaan hangen en dat gewoon doen, totdat hij ontspannen blijft en niet in paniek raakt Lachen

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:29

Je zou ook de eerste keren erop kunnen gaan zitten zonder zadel. Een aantal mensen die ik ken doen dit altijd bij zadelmak maken...eerst zonder zadel aan gewicht mens laten wennen zonder singeldruk etc. Niet alles dan ineens overhaast doen, maar eerst een rondje stappen eraf, er weer op....etc etc en zo langzaam opbouwen.

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 22:09

ben begonnen met longeren met passoa, en masseren met cole liniment op de rug,
eerst keer ging heel onwennig, 2e keer ging ze heel onregelmatig lopen!
en vandaag liep ze zowaar beter en rechter niet meer zo buitengesteld alleen rechtsom nog een paar bokken in de galop!
moregen hopen dat dit zich doorzet!
ik longeeer op de laagste stand en dan ook nog eigenlijk te los,
maar ze loopt vanzelf wel aardig en niet gedwongen, verder doe ik beide kanten heel kort en dan nog eens zonder voorkant alleen met het bontje nog achter haar billen,

ik heb trouwens het zadel waar ik de laatste tijd mee reed verkocht, en het meisje wat hem kocht mailde mij dat de zadelmaker van triest had verteld dat het paard met dit zadel rug klachten in de 18 wervel moet hebben, BINGO,
daar is het probleem gevonden............................
nu nog zien dat ik die rug weer soepel krijg

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:14

Heb je geen advies gehad na de behandelingen van de fysio met longeren met balkjes lopen als het goed gaat een sprongetje liever dubbelelijnen en een beetje spelen.
Wat je niet kan moet je leren zij me vader altijd. Pling

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 11:30

is dubbel lijnen beter dan pesoa?

hoi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:56

Dubbele lijnen vindt ik fijnder het paard heeft meer ruimte bij een pessoa lopen ze al snel aan de teugel door de druk.
En zou kijken dat je een zadelmaker laat komen voor een passend zadel.
Denk eerlijk dat je dan ook geen osteopaat meer nodig hebt.

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:26

waarom in godsnaam een jongpaard aan allerlei zooi zetten laat zo'n beest aan de longeerlijn op zijn eigen houtje zijn neus zakken daardoor wordt die rug soepeler en vind ie automatisch zijn balans op he moment dat je erop gaat zitten moet ie opnieuw balans gaan zoeken en dat doe je grotendeels door naar voren te rijden laten zakken en over de rug laten lopen en tussen 2 benen houden niet gaan zeuren aan het bit en weinig met je handen doen als je een paard goed naar voren drijft zakken ze vanzelf naar het bit toe.

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 18:53

Isis83 schreef:
waarom in godsnaam een jongpaard aan allerlei zooi zetten laat zo'n beest aan de longeerlijn op zijn eigen houtje zijn neus zakken daardoor wordt die rug soepeler en vind ie automatisch zijn balans op he moment dat je erop gaat zitten moet ie opnieuw balans gaan zoeken en dat doe je grotendeels door naar voren te rijden laten zakken en over de rug laten lopen en tussen 2 benen houden niet gaan zeuren aan het bit en weinig met je handen doen als je een paard goed naar voren drijft zakken ze vanzelf naar het bit toe.

Heb je voorafgaande gelezen?

paard is al ingereden en heeft haar balans gevonden!
en heeft problemen door vastliggen!