Hoe opbouwen na jaar stil staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaxFalco

Hoe opbouwen na jaar stil staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:19

Heb sinds 2 maanden een eigen paard.
Hij is 9 jaar en heeft een jaar stilgestaan. Nu rij ik hem al iets meer dan een maand. Maar het rijden verbetert er niet op! Hij slaat met zijn hoofd, wil niet links galoperen, staat bijna bij ieder hoek stil,... Ik kan er echt niet meer tegen! Wat moet ik doen. Ik neem les maar het verbeter echt niet! Ik rij iets meer dan 1 jaar.
Laatst bijgewerkt door Apple op 15-06-07 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

sneeuwpop

Re: Is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:22

beetje weinig info
Wat zegt je instructeur ervan?
Heb je prive-les met dát paard.
Ik vind trouwens 1 jaar ervaring niet veel en is het niet zo gek dat
er miscommunicatie is.
Staat het paard voor die reden ook niet al een tijd stil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:25

Wat is volgens je instructeur het probleem? En mankeert 'ie lichamelijk iets waardoor hij linksom niet wil galopperen, of is het een rijtechnisch mankementje bij jezelf?

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:27

Normaal is het niet, maar gek is het ook niet. Jij rijdt pas één jaar. Dan weet ik natuurlijk niet wat voor training je in die tijd heb gehad, maar na één jaar rijervaring, ben je nog eigenlijk een beginner. Dat je paard een jaar stil heeft gestaan kan verklaren waarom je paard op één kant minder goed loopt. Zijn spieren zijn wat zwakker geworden, iets meer aan de ene kant dan aan de andere kant. Paarden hebben de neiging om in de hoeken stil te vallen, als ze nog niet goed op hun achterhand lopen.

Misschien een tip om in het begin nog geen scherpe bochten te nemen, dus de hoeken iets minder diep inrijden. Twee maanden is verder nog niet zo lang. Soms heb je wel een jaar nodig om je paard goed te kennen. Ik denk dat je de klik nog even moet vinden bij je paard, en het daarna veel beter zal gaan.

Wat ik mij afvraag, hoevaak per week krijg je les? Hoe lang? En is het prove of groepsles. Ik zou aanraden in het begin te blijven met een half uur priveles, want het zal zwaar zijn voor jou en ook voor je paard. En dan minimaal één keer per week.

Wat zegt je instructeur er eigenlijk over? Weet hij/zij het ook niet? Dan zal ik eens een andere instructeur zoeken, misschien dat die jou beten kan helpen.

Veel succes ermee!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:30

Ik ga mee met hazelnootje

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:31

ik heb 2x in de week les, en 2 maal gewoon zonder les. In galop wil ik de hoek vermijden maar mijn paard loopt er gewoon in en staat stil en krijg hem pas na 5min. weer vooruit. het is privé-les dat ik krijg. MIsschien een andere instructrice zoeken want ze begrijpt het ook niet goed.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:31

Heb soms gewoon zin om hem te verkopen:s

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:32

ik vind het niet gek dat er miscommunicatie is, moet je die @ work maar een zien, dat beest is bijna groter dan haar, en dan 1 jaar stil staan 1 jaar ervaring, Verward veel oefenen lef hebben en de baas laten zien, misschien is de klik er niet eens...

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:32

Ik heb nog na geen één les kunnen zeggen, dit ging eens goed vandaag Huilen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:34

Kan je niet iemand laten rijden die meer ervaring heeft?

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:35

dan denk ik dat er geen klik is, misschien als je een tijdje iemand met genoeg ervaring erop laat rijde? dan hij de basis enzo weer kent? ik heb ook een tijd in de put gezeten met mijn verzorghengst, maar door veel advies en commantaar zit dat weer goed, je moet goed je best doen, goed voorwaarts houden in de hoeken binnenbeen eraan en als je voelt dat hij gaat stil staat desnoods trap je hem 1x flink met je buitenbeen

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:35

Wat vind jij 'goed gaan'? Ik denk dat je blij moet zijn dat je het beestje na een jaar stil staan lekker gewoon kan rijden. Waarom heeft hij stil gestaan? En één jaar rijden is wel echt heel kort om problemen op te lossen...

En ik lees in een ander topic dat je een hulpteugel wilt gebruiken om hem rond te krijgen??? Zal je niet eerst zorgen dat hij gewoon loopt?

Edit: is hij gekeurd toen je hem kocht?
Laatst bijgewerkt door druppeltje op 15-06-07 15:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:36

Wat gebeurt er als er een meer ervaren ruiter opzit?
Waarom heeft hij een jaar stilgestaan?
Weet je zeker dat hij lichamelijk in orde is?

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:38

Ik zou ook blij zijn dat ik eens gewoon kan rijden met hem maar dat lukt al niet! Weigert soms vooruit te gaan! slaat bijna zijn hoofd tegen mijn neus. De vorige eignaar had geen tijd. Heeft nog heel wat andere paarden

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:41

Hallo zeg!!! ik vind dat je nogal ongeduldig bent! (sorry voor mijn felle reactie)

Jij rijdt nog maar een jaar
Je paard is na een jaar stilstaan net weer onder het zadel en je rijdt net een maand met dit paard..

Ik wil ook weleens wat. Men zegt altijd dat je gemiddeld 2-3 mnd. nodig hebt om echt aan elkaar te wennen en een echte combinatie vormen daar gaat vaak nog meer tijd overheen.

Probeer eens naar de oorzaak op zoek te gaan en begin eens met het opbouwen van een band. (poetsen, longeren, buiten stappen, etc.)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:46

Ik vraag me ook af wat er gebeurd bij een andere (ervaren)ruiter.
Weet je ook zeker dat hij geen pijn heeft?
Verwacht ook niet dat hij bij een vreemde ruiter gelijk de sterren van de hemel loopt. Een jaar stil staan is niet niks.
Ik vind je ook nogal ongeduldig, het is geen automaatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:51

Ik zou hem mooi eens een tijdje door een ERVAREN ruiter laten rijden. Kijken wat er dan gebeurt.

Overigens, ik heb even in je profiel gespiekt, maar jij rijdt dit paard óf zonder cap, óf met een heel oude slechte zeker-niet-goedgekeurde cap? Nagelbijten / Gniffelen

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:51

Jouw paard heeft duidelijk meer leiding nodig.Je moet al vóór de hoeken meer en veel gaan drijven,zodat hij niet de tijd krijgt om te denken;ik kan weer lekker stoppen (en dwarsliggen Vork )
Trouwens over het algemeen zul je je paard duidelijk moeten maken dat jíj de baas bent en niet hij(de leider)Zo zal hij meer gaan gehoorzamen en vertrouwen in je krijgen.Zoek iig een andere instructrice/-teur!
Rijden is in jouw ogen waarschijnlijk je gewoon laten rijden,maar je moet hem vooruit drijven en met de teugels licht opvangen zodat hij impuls krijgt.Dit weet je alleen door véél te rijden en ervaring op te doen.
Dit zal je met een ander paard net zo makkelijk kunnen gebeuren,of een ander zal meer bokken of er vandoor etc.Ze hebben konstant duidelijke leiding nodig ,zeker vanuit het zadel!
Succes ermee Haha!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:57

Katchina: hoe gaat LisaxFalco haar paard duidelijk maken dat zij 'de baas' is?

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:20

Als je een paard na 2maanden al beu bent dan is het niet goed Ach gut . Je rijdt zelf pas een jaar dus je bent nog geen gevorderde, Je moet een goede instructrice zoeken want je moet leren rijden op een pony die je aan het uitproberen is. Jullie moeten nog veel van elkaar leren en dat maakt de band tussen jullie alleen maar groter Haha! ! Gewoon doorblijven gaan. Met doorzettingsvermogen kom je héél ver! Knipoog Ook al gaat het nu mischien nog niet zo lekker, dat komt allemaal wel! ik weet zeker dat het over een jaar veel beter gaat en dat jullie een geheel zijn. Succes Haha! !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:18

IK denk als je wat grondwerk gaat doen om je paard beter t eleren kennen dat het rijden op den duur ook beter gaat, ook heb ik de foto`s zitten bekijken, zijn rug bespiering moet beter en kan best dat hij daar last van heeft en daarddor gaat staken, ook heeft hij een flinke onderhals die moet je ontspannen zien te krijgen , heeft hij in het tuig gelopen??

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:21

ik zou als ik jou was eerst beginnen met een paar maanden grondwerk. laat dat beestje eerst maar eens wat losser worden zonder ruiter er op. is waarschijnlijk al verandering genoeg.

en verder zou ik haar na laten kijken door een osteopaat. ze weigert zeer waarschijnlijk omdat ze ergens pijn heeft, want een paard liegt niet en weigert niet voor niets...

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:22

Als je je paard nu al verkopen, dan vind ik niet dat je erg veel geduld heb.
Laat er anders iemand anders eens op rijden en kijken hoe het dan gaat.
En zoek een andere instructrise want met deze kom je ook niet echt verder?

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:27

Gewoon blijven lessen en doorgaan. Ik heb ook heeeeeeel lang gehad dat t rijden niet lekker ging en wilde het liefst stoppen met rijden, nu gaat het sinds een maand eindelijk de goede kant op. Dus gewoon vol blijven houden! Succes

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:27

Ik zou er eerst eens een osteopaat na laten kijken, dit klinkt namelijk als flink in de knoei zitten met zijn eigen lichaam!

Daarna rustig een band op gaan bouwen door veel wandel kilometers te gaan maken.
Als jullie elkaar vertrouwen, dan zou ik er eens voorzichtig op gaan stappen.

Succes met je paardje!