ontspanning in de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

ontspanning in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 16:30

Mijn paard ontspant tijdens het rijden haar rug niet. Dit is natuurlijk niet zo maar ontstaan. Om een lang verhaal kort te maken: we hebben een verkeerd passend zadel gehad. Dit zadel heb ik voor veel geld gekocht bij een "goed bekend staand" bedrijf. Ik heb iedere keer aangegeven dat het niet goed lag, maar dit werd afgedaan als jouw paard heeft een wiebelrug.
Uiteindelijk begon er bespiering weg te vallen en toen heb ik een student van de MSFC bij mijn zadel gehad. Zadel past mij niet, mijn paard niet en was scheef opgevuld (was kort daarvoor nog gedaan).

Ik heb toen direct het zadel verkocht en op zoek gegaan naar wat nieuws. Dit heb ik gevonden. In de tijd dat we op het zadel moesten wachten (6weken), hebben we alleen gelongeerd en gewandeld. Ook is Heleen Sleebos nog langs geweest. Die heeft wat blokkades in de achterste wervels weggehaald, die heel goed konden zijn gekomen door het drukken van het zadel, gezien de plaats.
Het nieuwe zadel is inmiddels naar de rug gevuld van mijn paard door Tom v.d. Brink. Het ligt supergoed, het schuift niet, het drukt niet, ligt als een huis.

Nu zou je denken dat aan alle voorwaarden is voldaan om het paard zich beter te laten voelen. Helaas blijkt dat nu tegen te vallen. Ik kom niet verder. Ik krijg rugpijn. Een week geleden hier ook een bericht geplaatst dat ik mijn bekken niet kan kantelen. Heb 3 dagen geleden een ander paard gereden die wel zijn rug los laat en totaal geen probleem. Kon zelfs doorzitten.
Dus een deel van klachten ontstaat wel door haar stijve rug.
Ik kom gewoon niet meer verder en ben op zoek naar advies. Heb inmiddels al handenvol met geld uitgegeven door het hele gedoe en ben nog niets verder.

Mijn excuus voor het lange verhaal!

dolor

Re: ontspanning in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:05

heb je les? zo ja dan heb ik het volgende niet gezegd. neem anders les. een instructrice/instructeur kan je helpen met oefeningen enzo om te zorgen dat ze haar rug beter los laat. ook kan je je paard laten massageren of er een osteopaat bij laten halen. maar dat kost ook weer veel geld.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 17:09

Uiteraard heb ik les. Die ostheopaat is ook al langsgeweest, dat is Heleen Sleebos. Ik doe al zoveel, rijd haar zoveel mogelijk voorwaarts neerwaarts, maar ze geeft zich niet los.
Ik denk zelf dat ze zo gewend is haar rug weg te drukken na ongeveer 3/4 jaar verkeerd zadel, dat het een soort gewoonte van haar is geworden en die moet ik doorbreken, maar weet niet meer hoe.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:13

Als jij je paard v.w-n.w kan rijden dan is het eigenlijk onmogenlijk dat ze haar rug "weg" kan drukken. Dat stuk van je verhaal begrijp ik dus niet helemaal. Wat versta jij onder v.w-n.w??

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:16

Dat vond ik ookal zo raar aerdenhout1.

hoe is ze aan de longe bijgezet?ontspant ze dan wel haar rug?
Zo ja, aan de longe en het zadel op (bijgezet) ?
misschien een idee?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 17:20

Ik weet dat vwnw rijden de manier is om de rug te trainen. Ik probeer dit ook zoveel mogelijk te doen. Goed van achter naar voren, zodat ze voor zakt. Maar dat laatste gebeurt dus amper. Ze houdt zich vast. Dus dat bedoelde ik ermee te zeggen.
Ik ben goed op de hoogte van rechtrichten en vwnw, alleen ik kom er niet verder mee, omdat ze vasthoudt.
Doe ook werken aan de hand met kaptoom etc....

Aan de longe ontspant ze ook moeilijk. Met een touwtje is niet een geschikte methode voor haar, gaat ze uiteindelijk veel te diep. Doe wel dubbele lijnen, duurt erg lang voordat er ontspanning is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:24

Zoek iemand die je er ECHT mee kan helpen! Elk paard is op den duur n.l naar ontspanning te krijgen. Een kaptoom help in jou geval niet, dat kan ik in elk geval met 100 % zekerheid vertellen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 17:27

aerdenhout1 schreef:
Zoek iemand die je er ECHT mee kan helpen! Elk paard is op den duur n.l naar ontspanning te krijgen. Een kaptoom help in jou geval niet, dat kan ik in elk geval met 100 % zekerheid vertellen.

That's the question....
Wie is die persoon? Ik heb geen idee. Vandaar dit topic Bloos

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:29

Is ook ongeloofelijk moeilijk!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:32

via de computer gaat het iig niet lukken. Je zal echt iemand moeten vinden die je goed kan helpen.
op pensionstallen zijn vaak meerdere instructeurs, probeer er 1 te vinden die jou kan helpen.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:42

Heb je het paard al eens laten kraken?
Dat kan helpen dus, een goeie kraker is Schepers
hij komt bij verschillende stallen een keer per maand
langs. Als je meer informatie wilt kan je een pm sturen.

Niet zelf gaan dokteren denk ik, laat er eens een dierenarts naar kijken.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:44

@larrylurex : Heleen is een kraker/osteopaat Knipoog

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:47

als je ook wel eens springt, is in-uitjes springen, zeer bevordelijk voor het ruggebruik. dit uiteraard wel met een instructeur erbij.
Balkjes lopen kan je zelf al doen, een flinke rij balken neerleggen op ca 1.25 uit elkaar, en daar ontspannen, richting halsstrekken overheen draven.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:50

ok sjorsie maar wat zegt zij hier dan van??
Kan ze niets vinden?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:53

larrylurex schreef:
ok sjorsie maar wat zegt zij hier dan van??
Kan ze niets vinden?

even lezen he Knipoog
qoute TS: Ook is Heleen Sleebos nog langs geweest. Die heeft wat blokkades in de achterste wervels weggehaald, die heel goed konden zijn gekomen door het drukken van het zadel, gezien de plaats.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:54

Veel in stap hele kleine voltes linksom, en weer rechtsom gewoon mini 8tjes rijden, dus je stelt m op de linkervolte, pas zodra ze lekker de stelling aan neemt en niet door je binnenbeen of buitenbeen loopt stel je om enz enz. kan ook in draf, eerst helemaal terug rijden in het tempo, doorzitten en dan voltetjes linksom, voltetjes rechtsom. en dus vooral tijdens het losrijden bochtjes bochtjes en nog meer bochtjes rijden en schakelen in het tempo. dat is wat mij is geleerd om een paard soepel in de rug en lijf te krijgen. succes!.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:59

Weer een tip die je geld gaat kosten: fysiotherapeut? Een osteopaat zet de wervels wel recht, maar het kan zijn dat ze haar spieren nog verkeerd spant omdat ze bv. pijn verwacht. Je doet aan recht richten, hebt nu een goed zadel en de rug is recht gezet, dan mag je inderdaad toch wel verbetering verwachten. Misschien dat een fysio haar rug kan masseren, of dat je iets met warmte of infrarood kunt doen om de boel op te warmen voordat je gaat rijden?

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:00

ja ok sorry ik geef toe niet alles gelezen...... Bloos

Maar ik zou toch MET haar en de instructrice zorgen voor een
oplossing. Ik denk dat het een combinatie is van een medisch probleem
en een rijtechnisch probleem.

Ik ben zelf al 4 maanden aan het tobben met mijn eigen paard.
Elke keer zit zijn rug weer vast en loopt hij niet ontspannen dus
ik weet heel goed wat je meemaakt.

Maar goed je bent op de goede weg, ik weet zeker dat je er uit zal komen!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:17

ankem schreef:
aerdenhout1 schreef:

That's the question....
Wie is die persoon? Ik heb geen idee. Vandaar dit topic Bloos

Ik denk dat ik in de persoon van Florien de Graaf wel diegene gevonden heb die mij zowel aan de hand als onder het zadel perfekt kan begeleiden OK dan!
Hopenlijk voor jou ook!
De weg is lang maar wel lonend!

www.sincerita.nl

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 20:53

Ik spring niet met mijn paard, tis een Fries Lachen
Balkjes draven doe ik al regelmatig. Ook balkjes longeren.
Heleen Sleebos is fysio en ostheopaat. Ik denk dat ik haar nog een mail stuur. Misschien heeft ze adviezen of kan ze nog een keer langskomen.
Al die bochtjes, werken met stelling/contrastelling voltes doe ik al. Merk wel dat ze in stap makkelijker haar hals lang maakt en haar neus naar beneden brengt. Misschien moet ik maar een poosje alleen stappen.
Het is ook niet zo dat ik denk dat via het medium bokt mijn problemen zijn opgelost. Absoluut niet, maar ik weet zo langzamerhand niet meer waar ik het moet zoeken. Heb al zoveel laten doen/gedaan. Er zijn vast mensen met hetzelfde probleem. Die weten welke wegen ik moet bewandelen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:30

heb je weleens met Pessoatuig gelongeerd, dat doe ik zelf ook om het ruggebruik te stimuleren?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:35

ankem schreef:
Ik spring niet met mijn paard, tis een Fries Lachen
Balkjes draven doe ik al regelmatig. Ook balkjes longeren.
Heleen Sleebos is fysio en ostheopaat. Ik denk dat ik haar nog een mail stuur. Misschien heeft ze adviezen of kan ze nog een keer langskomen.
Al die bochtjes, werken met stelling/contrastelling voltes doe ik al. Merk wel dat ze in stap makkelijker haar hals lang maakt en haar neus naar beneden brengt. Misschien moet ik maar een poosje alleen stappen.
Het is ook niet zo dat ik denk dat via het medium bokt mijn problemen zijn opgelost. Absoluut niet, maar ik weet zo langzamerhand niet meer waar ik het moet zoeken. Heb al zoveel laten doen/gedaan. Er zijn vast mensen met hetzelfde probleem. Die weten welke wegen ik moet bewandelen.

Heb je mijn link al bekeken?
Je kunt gratis bij Florien gaan kijken als ze traint (eens per maand)

Alleen stappen train je haar ook zeker mee!!

Je zult merken dat je net zolang dient te zoeken totdat je het ware euvel bekend is en daar aan kunt gaan werken onder begeleiding.
En daar hoor je zelf ook bij!

Succes!

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:11

Sommige friezen kunnen toch best wel over in-uitjes springen hoor! Knipoog

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:16

Longeer je wel eens met een pessoa-tuig? Bij mijn paard heeft het des tijds erg goed geholpen. Versterkt de achterhand en bevordert volgens mij ook het ruggebruik.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 05:27

Pessoa-tuig heb ik nog nooit geprobeerd. Misschien dat iemand in de buurt van Leeuwarden mij dat eens een keer kan demonstreren voordat ik het zelf koop? Paard is al wel een lijn achter de kont langs gewend door de dubbele lijnen.