Pijn in benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Elise

Pijn in benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 20:36

Ik kom net terug van les en ik zit álwéér te janken van de pijn in mijn benen.
Ik zat altijd in een 'stoelzit' met mijn benen naar voren gestrekt, en dat is nu al enorm verbeterd.
Alleen in moet nog meer mijn benen naar achteren doen, maar ik kan nu gewoon niet zitten, lopen, liggen. Het doen zo ontzettend veel pijn.

Ik kan het dus niet volhouden met de houding en ik heb al eerder zo'n pijn gehad aan mijn benen dat ik denk dat ik bij benen zo hou om de te ontlasten, of denk ik nou stom?

Iemand tips waardoor de pijn minder word?

Anoniem

Re: Pijn in benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:25

Ga eens langs de HA, misschien dat die iets voor je weet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:43

Inderdaad, eerst even je lichaam na laten kijken of een 'normale' rijhouding voor jou haalbaar is, want dit is niet normaal dat het zo zeer doet.
Mogelijk kun je wat ondersteuning krijgen met fysio- of mensendiecktherapie om een betere houding te krijgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:53

Zeker zorgen dat je geen pijn krijgt. Je weet nu je grens. Zorg dat je optijd pauzes inlast en het beetje bij beetje aanwent. Is de pijn iets anders als spierpijn, dan zou ik idd even na laten kijken wat het is. Ook kun je het eens proberen op een ander zadel, en misschien een instructeur die rekening houd met de pijn en oefeningetjes weet het te verbeteren (weet niet hoe jou instructie is).
Overhaast niets en vooral overbelast niets. Als je pijn krijgt kun je beter iets minder doen, want naast dat het niet fijn is voor jou, ook niet fijn voor je paard, je gaat dit namelijk elders in je lichaam opvangen en zo misschien een andere houdingfout ontwikkelen.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 12:10

misschien heeft dit er ook mee te maken:

ik loop nu bij een ostheopaat omdat als ik loop telkens een knakje voel in mijn rechterheup.
de pijn in mijn linker knie is nu zo goed als weg, maar mijn rechterknie doet erg zeer.

naar de HA kan nu niet omdat ik proefwerkweek heb en we zijn bezig voor een feest voor mijn broer zijn examen en zaterdag + zondag heb ik wedstrijd, tot die tijd kan ik niet naar de HA

Mijn instructrice is nogal een dictator, ik zei met een verbeten gezicht dat het heel erg pijn deed maar ik moest een half uur actief blijven rijden waardoor ik ongemerkt ging knijpen en mijn benen naar voren ging gooien. Op die reactie kreeg ik weer op mijn kop en moest ik weer in gespannen houding gaan zitten. Ik ga dnek ik dalijk zonder zadel rijden zodat ik die beugels niet aanhoef

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:14

ik pm je even

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:15

x_lieze schreef:
Mijn instructrice is nogal een dictator,

Rij je paard voor je lol of omdat je MOET ?
Als je vergaat van de pijn dan laat je instructrice maar lekker vertellen wat ze wil maar als jij pauze wilt nemen dan doe je dat toch ?!
(en anders eens op zoek naar een instructrice die je niet afbeult? Duivel )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:17

ik zie dit niet als paard rijden (is dagelijks proberen iets te verbeteren/trainen aan jezelf en je paard) maar als paard verknallen en ruitertje pesten Tong uitsteken

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 12:18

haan schreef:
x_lieze schreef:
Mijn instructrice is nogal een dictator,

Rij je paard voor je lol of omdat je MOET ?
Als je vergaat van de pijn dan laat je instructrice maar lekker vertellen wat ze wil maar als jij pauze wilt nemen dan doe je dat toch ?!
(en anders eens op zoek naar een instructrice die je niet afbeult? Duivel )

Ze helpt me wel goed en ik leer echt heel veel van haar dus een andere instructrice wil ik niet en is er denk ik ook niet te vinden in de buurt

en ze beul alleen mij af, omdat ik een getrainder paard heb en ik van manege fjorden afkom

lOraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:37

Als ik jou was zal ik ook maar ff naar de HA gaan is t bij je boven been? of gewoon over je hele been

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:07

lOraa schreef:
Als ik jou was zal ik ook maar ff naar de HA gaan is t bij je boven been? of gewoon over je hele been

op het moment zijn het alleen mijn knieën als ik op mijn paard zit

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:04

ja ik zal ook even langs een HA, het is niet goed dat je er zo'n last van hebt.

pipelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:38

ff langs gaan bij een HA het is inderdaad niet goed dat je er zoon last van hebt:P

LoveEddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:15

Een beetje spierpijn kan, maar als je er zó erg last van hebt, zou ik er toch even naar laten kijken..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:28

Ik heb even in je profiel gespiekt en op de foto's zit je helemaal niet gek. Wel lijkt het op 1 foto zo dat het zadel wat achterover ligt en daardoor je benen wat meer naar voren liggen.
Dus misschien even kijken hoe het zadel jou past.

Verder moet je voorzichtig zijn met je knieën, geef het duidelijk aan je instructrice aan dat je heel veel pijn hebt gehad dus de volgende les iets minder fanatiek daar op gaan hameren!

Vraag ook je osteopaat om advies, m.b.t. wat de betere stand van je knieën tijdens het rijden.

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:41

kijk aub uit dat je je lichaam niet verpest.. Scheve mond
ik heb n tijdje last gehad van mn knieen, dat was toen mijn paard drachtig was (dus ik zat breder) en ik kneep in die tijd heel veel met mijn knieen.. daar kwam die pijn dus vandaan..
een enkele keer heb ik kuitkramp op t paard van mn vriendin, en dat alleen maar aan mn linkerkuit.. ik denk dat ik daar ook een verkeerde (verkrampte) beenhouding heb.
ik raad je aan een tijdje zonder beugels EN zonder zadel te rijden (beide dus) en daarbij je benen echt te ontspannen en lang te houden (te laten hangen). bouw dit heel langzaam op >met beugels.
dus 1e week 5 minuten per keer dat je rijdt, met beugels,
2e week 10 minuten etc.
kijk aub uit! de Hema heeft geen benen te koop! Verward Scheve mond Verdrietig

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 06:33

Lise81 schreef:
Ik heb even in je profiel gespiekt en op de foto's zit je helemaal niet gek. Wel lijkt het op 1 foto zo dat het zadel wat achterover ligt en daardoor je benen wat meer naar voren liggen.
Dus misschien even kijken hoe het zadel jou past.

Verder moet je voorzichtig zijn met je knieën, geef het duidelijk aan je instructrice aan dat je heel veel pijn hebt gehad dus de volgende les iets minder fanatiek daar op gaan hameren!

Vraag ook je osteopaat om advies, m.b.t. wat de betere stand van je knieën tijdens het rijden.

de zadelmaker had gezegt toen we het zadel kochten dat ik wel een beetje achterover kiepte door het zadel zegmaar, maar het was wel gewoon goed. Ik zal er over nadenken om de kussens op te laten vullen. Maar dan ben ik weer bang om voorover de gaan zitten.

baronesje schreef:
kijk aub uit dat je je lichaam niet verpest.. Scheve mond
ik heb n tijdje last gehad van mn knieen, dat was toen mijn paard drachtig was (dus ik zat breder) en ik kneep in die tijd heel veel met mijn knieen.. daar kwam die pijn dus vandaan..
een enkele keer heb ik kuitkramp op t paard van mn vriendin, en dat alleen maar aan mn linkerkuit.. ik denk dat ik daar ook een verkeerde (verkrampte) beenhouding heb.
ik raad je aan een tijdje zonder beugels EN zonder zadel te rijden (beide dus) en daarbij je benen echt te ontspannen en lang te houden (te laten hangen). bouw dit heel langzaam op >met beugels.
dus 1e week 5 minuten per keer dat je rijdt, met beugels,
2e week 10 minuten etc.
kijk aub uit! de Hema heeft geen benen te koop! Verward Scheve mond Verdrietig

ik rij al heel vaak zonder zadel, vind ik heerlijk, nu zal ik ook wel even moeten
zie topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=790047&hilit=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:19

Ik mis wat informatie:

Is het paard waar je op rijdt van jezelf?
Is het zadel waar je op rijdt van jezelf?
Heb je deze houdingsproblemen ook als je op een ander zadel of een ander paard zit?

Overigens zit een achteroverkiepend zadel dus NIETgoed, ongeacht wat de zadelmaker gezegd heeft. En als de kussens inmiddels wat ingereden zijn kan het achteroverkiepen ook verergerd zijn. Een zadel behoort je recht neer te zetten, kijk even kritisch naar de ligging van het zadel. Een zadel dat verkeerd ligt, of waar jij niet goed in zit kan heel veel klachten veroorzaken!

Edit: een leuke link voor je

http://www.barnsby.com/mybarnsby.asp?Part=3

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:15

ja kan natuurlijk ook té gefocust zijn op die benen, dat je ze verkrampt om ze op de goede plek te houden.....
mijn onderbenen liggen op mijn nieuew paard erg ver naar voren... ik was daar heel veel mee bezig, maar juist met de instructie letten we veel meer gewoon recht blijven zitten, lekker op je achterste en die benen komen vanzelf als de rest ook goed gaat!!!
paardijden moet natuurlijk wel leuk blijven!!!! dus dan maar je benen wat naar voren hoor!!!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 12:32

Cassidy schreef:
Ik mis wat informatie:

Is het paard waar je op rijdt van jezelf?
Is het zadel waar je op rijdt van jezelf?
Heb je deze houdingsproblemen ook als je op een ander zadel of een ander paard zit?

Overigens zit een achteroverkiepend zadel dus NIETgoed, ongeacht wat de zadelmaker gezegd heeft. En als de kussens inmiddels wat ingereden zijn kan het achteroverkiepen ook verergerd zijn. Een zadel behoort je recht neer te zetten, kijk even kritisch naar de ligging van het zadel. Een zadel dat verkeerd ligt, of waar jij niet goed in zit kan heel veel klachten veroorzaken!

Edit: een leuke link voor je

http://www.barnsby.com/mybarnsby.asp?Part=3

ja het is mijn eigen paard
en ja het is mijn eigen zadel
overgens kiept het zadel niet extreem achterover maar een klein beetje

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:03

Je zadel kan er veel mee te maken hebben! Kijk eens of je een ander zadel kan lenen.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:24

Venetia schreef:
Je zadel kan er veel mee te maken hebben! Kijk eens of je een ander zadel kan lenen.

ik durf er geen ander zadel op te leggen omdat ik bang ben dat het niet past en ik hem pijn doe Bloos

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:30

Nou, een achteroverkiepend zadel heeft waarschijnlijk een te smalle boom, dus dat doet hem al tijden pijn. Dus hij zal eigenlijk alleen maar beter kunnen worden van een ander zadel. Dit zadel past namelijk niet.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:43

Venetia schreef:
Nou, een achteroverkiepend zadel heeft waarschijnlijk een te smalle boom, dus dat doet hem al tijden pijn. Dus hij zal eigenlijk alleen maar beter kunnen worden van een ander zadel. Dit zadel past namelijk niet.

Zadel past wel, zadelmaker is een maand geleden nog komen checken. Het is niet het zadel dat achterover kiept maar (hoe moet ik dit nou uitleggen) de kussens zijn platter dan normaal

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:25

Als het dieptepunt van het zadel niet goed zit, zet het zadel je verkeerd neer. Als een zadel alleen past omdat de kussens platter zijn dan normaal, past het zadel dus niet. Ik zou het zadel laten bijvullen, kijken of dat verschil uitmaakt. Maar een zadel wat jou verkeerd neerzet te compenseren door verkrampt te gaan zitten teneinde toch je benen in de positie te krijgen die je instructrice van je verlangd: is dat nog fijn en ontspannen rijden?