Wat te doen met niet-uit-te-zitten ''bokjes''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Wat te doen met niet-uit-te-zitten ''bokjes''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:51

De volgende situatie schets:

Stel:
Paard heeft geen medische problemen en een goed passend tuig.

Zonder een reden, vanuit het niets gaat het paard bokken.

Ook is er geen ''patroon'' in te vinden.
-De ene keer na al een half uur intensief werken
-Andere keer na 5 minuten al
-Andere keer vanuit stap
-Andere keer vanuit galop

Kortom geen touw om aan de mogelijke reden vast te knopen..

Paard springt, bokt, draait tegelijk... Meeste vliegen er meteen af,
Maar als hij merkt dat je er nog op zit dan gooit hij er nog een paar ''bokjes'' achter aan.

Wat voor oplossing is er voor dit probleem??
Dus als het paard echt gericht gemeen bokt en er tot nu toe nog niemand is op blijven zitten?

opaal

Re: Wat te doen met niet-uit-te-zitten ''bokjes''

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:01

Ja als je na de eerste bok niet blijft zitten, zou ik het niet weten.... pufff. Het zou mooi zijn als je een manier vind om wel te blijven zitten en dan een knal met de zweep kunt verkopen. Teminste..... als het zo is wat jij zegt dat het paard verder niks mankeerd en het dus ondeugd is. Die van mij heeft het ook een periode gedaan met het aanspringen van de rechter galop. Ik deed dan verder niks met het gevolg dat hij het bleef doen. Tot op een dag ik het zat was en hem net zolang een knal heb verkocht met de zweep tot hij niet meer bokte en heeft het daarna nooit meer gedaan.

Succes Knipoog

Sammiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:06

Vallenn!!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:09

Sammiee schreef:
Vallenn!!

Huh? Begrijp dit bericht niet, sorry..

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:28

sammiie waar slaat dat nou op :S
Ik zou niet weten wat je hier mee aan moet misschien moet je oefenen blijven zitten .. maar ik denk toch waarom doet hij dit ??
misschien iets bij zijn tanden ??

rozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:52

Het paard waar ik mee rij doet dit ook nog wel eens, is al 15 maar probeert nog steeds van alles uit. Hetgeen ik doe is gewoon niet lopen trutten met hem, goed in de gaten houden en vooral als je merkt dat hij die spanning opbouwt, flink doorrijden en als hij toch gemeen bokt en wegspringt gelijk een tik verkopen maar naarmate ik langer met hem rij en we elkaar beter leren kennen en begrijpen gaat het al een stuk beter en heeft hij alleen nog kuren als het hem te moeilijk wordt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:56

Knijp je misschien met je knieën? Sommige paarden kunnen daar niet tegen - ik moest zelf eerst een andere instructrice hebben voordat ik daar achter kwam. Ze doet nog wel eens raar, ik zit nu veel 'losser' maar blijf wel zitten!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:07

mijn schimmel was hetzelfde.Nu nog af en toe.
Eerst is hij eens goed nagekeken door een tandarts en toen bleek dat hij testanten van wolfskiezen in zijn kaak had zitten waardoor hij in opstand kwam.Deze restanten zijn verwijderd maar meneer had natuurlijk de smaak te pakken van het bokken etc dat hij daar mee door ging.
Met heel veel geduld en oefening ben ik met hem begonnen.Hij was toen 8.Ik ben nu een jaar verder en heb alle hoeken van de bak gezien en zelfs de bodem.Maar door veel te trainen heb ik hem nu op een redelijk niveau.Meestal gaat hij rare dingen doen als hij iets eng vind,dus ik ben begonnen met daar geen aandacht meer aan te geven.ook reed ik hem juist in een vol tempo rond langs de enge dingen die er zaten volgens mijn paard.Dus ik spoorde hem aan en kwam niet aan de teugels om hem geen aanleiding te geven om te reageren op mijn druk op de teugels.Maar het is een lang proces.Ik ben nu ruim een jaar verder en op het moment gaat het heel erg goed maar vanavond had hij weer zijn trucjes.Tijdens het rijden ineens bokken met 4 benen de lucht in en omdraaien in de lucht.
Tegenwoordig draai ik hem weer de goede richting in en vervolg mijn weg.Maar hat valt niet altijd mee.Straffen doe ik hem niet want hij is in het verleden al meer dan genoeg gestraft dus dat werkt niet bij mijn paard.Wel beloon ik hem heel uitvoerig als hij braaf is.Springt hij toevallig een keer weg dan zet ik hem stil en gebruik mijn stem om hem gerust te stellen en meestal helpt dit wel.Maar ook mijn paard kan soms na een half uur bokken soms meteen voor het opstappen zodat ik even longeer met hem.
Maar je kunt alleen met heel veel tijd en geduld een heel eind komen met je paard.Mijn instructrice vind me wedstrijd klaar.Maar ik weet natuurlijk niet hoe hij op wedstrijden gaat reageren.
Daarom ben ik blij dat hij rustig word van mijn stem en mij daarop vertrouwt.
Dus veel oefenen en zorgen dat je een band krijgt met je paard want je weet niet wat die allemaal ooit heeft meegemaakt.Succes

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 22:49

Bedankt voor de reactis allemaal Lachen

@ Rozie; Je merkt totaal niet aan het paard wanneer deze gaat bokken, geen extra spanning, niet terug komen in tempo, niet met start zwaaien niks.. En tijdens zijn bok sessies vlieg je er in een seconde af.. echt geen mogelijkheid om hem een tik te verkopen dan Knipoog

@ Kendra; Menig aantal ruiter heeft vliegles gehad, lijkt me sterk dat ze allemaal met de knien knijpen.. En ik heb het niet over onervaren ruiters. Mijn eigen merrie kan ook leuke sprongen maken, ook zonder zadel heb ik ze weten uit te zitten.

Maar dit paard springt en doet tegelijk de kop tussen de benen, dus je bent al naar voren.. dan bokt ie, hang je dus helemaal naar voren, en dan draait ie weg.. en dan grijp je dus gewoon in het niets Knipoog ja het zand Clown

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:42

Lastig.. dit paard weet dus dat hij op deze manier onder het werk kan uitkomen. De enige optie lijkt mij dus stug door blijven gaan, iedere keer weer opstappen en blijven gaan totdat hij door heeft dat bokken niet werkt. Helaas duurt het alleen lang om dit eruit te krijgen.

Een bokriempje en een zadel met wrongen onder je been kunnen je wellicht helpen om te blijven zitten. En wat zegt je instructie van dit probleem?

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:19

Het is lastig als je het niet aan voelt komen.Mijn instructrice ziet ook helemaal niets aan mijn paard maar toch gaat hij soms ineens op de rem.Vanuit het niets.
Het word nu minder omdat er meer vertrouwen begint te komen tussen hem en mij.Maar het blijft af en toe lastig.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:25

Ik zou zo'n paard niet eens willen rijden

Het is lastig omdat je het niet aan ziet komen... damn, wat kun je er aan doen... lijm aan de binnenkant van je broek? Ik zou het niet weten.... Is het gebit al gecontroleerd?

Een goede, vastzittende ruiter zoeken, desnoods hulp vanaf de grond er bij zoeken, met longeerzweep. Doet hij het alleen ohz of ook tijdens het longeren? Want dan zou je natuurlijk wel kunnen corrigeren.

Moeilijk hoor!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:35

Kath_ schreef:
Bedankt voor de reactis allemaal Lachen

@ Rozie; Je merkt totaal niet aan het paard wanneer deze gaat bokken, geen extra spanning, niet terug komen in tempo, niet met start zwaaien niks.. En tijdens zijn bok sessies vlieg je er in een seconde af.. echt geen mogelijkheid om hem een tik te verkopen dan Knipoog

@ Kendra; Menig aantal ruiter heeft vliegles gehad, lijkt me sterk dat ze allemaal met de knien knijpen.. En ik heb het niet over onervaren ruiters. Mijn eigen merrie kan ook leuke sprongen maken, ook zonder zadel heb ik ze weten uit te zitten.

Maar dit paard springt en doet tegelijk de kop tussen de benen, dus je bent al naar voren.. dan bokt ie, hang je dus helemaal naar voren, en dan draait ie weg.. en dan grijp je dus gewoon in het niets Knipoog ja het zand :+

Ik kan begrijpen dat je hem niet kan uitzitten maar deze reden vind ik niet aan het paard liggen. Als jij weet dat het dier gaat bokken ga je níet naar voor als hij springt, dan blijf je rustig achteruit zitten. Als hij dan zn kop tussen zn benen steekt zit je een pak vaster van begin af aan. Als jij naar voor gaat zitten is het nogal logisch dat je er af tottert. Springt ie? Achteruit zitten en als het even kan in de sprong een mep op zn kont geven met de zweep dat ie 3x rond draait. (moet je die drie rondjes wel int zadel proberen te blijven Nagelbijten / Gniffelen)

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 22:02

@ Pharagirlke;
Als je goed had gelezen had je gezien dat ik geschreven heb dat hij dit tegelijk doet. Dus het ene moment ben je rustig een volte aan het draven oid, moment later springt ie omhoog, met de kop tussen de benen, hij trekt je dus mee naar voren. En op dat moment ben je al uit balans, nou dan komt de bok en de draai en lig je eraf..

Het is echt 2 seconden

Eén keer heeft hij op buitenrit gebokt, maar buiten draaide hij niet.. hij ging dus rechtdoor. Dan ''land'' je met je handen op zijn nek, en dan kan je inderdaad weer goed terug naar je zadel gaan, jezelf schrap zetten en de kop omhoog trekken. Maar in de bak draait hij dus altijd!

@ Barmat; Hij doet het ook onder het longeren, de ene keer in het begin, de andere keer als hij harder moet werken. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat hij niet bokt.

@Kaat18; Een ''vast'' zadel heb ik al. Het is trouwens niet zo dat hij elke dag vliegles geeft. Toen ik hem net ging rijden heb ik pas na een ruime drie maanden vliegles gehad.. en zo verschilt het, de ene keer zit er een ruime tijd tussen, de andere keer maar een aantal dagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:38

sorry ik dacht dat hij eerst sprong en dan pas (bokkend) draaide. Verkeerd gelezen Lachen

ik denk dat je jezelf eens zou moeten trainen of dat er écht niets is wat je opvalt als hij het doet. Je zou het moeten voelen aankomen (ook al is dit heel moeilijk, probeer echt wat te vinden) als je het eenamal voelt aankomen ga je veel makkelijker/sneller kunnen reageren.

Wat zegt je lesgever overigens? (misschien dat zijn/haar inzicht ons ook wat vooruit kan helpen)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:04

Iemand vinden met drie sec. lijm aan zijn/haar kont.
Het enige wat je kan doen is gewoon uit zitten.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:25

Misschien een tip..
Ik heb al veel paarden zadelmak (en mens mak) gemaakt, sommige konden ook zo verschikkelijk vanuit het niets gaan bokken. Ik heb toen een halstertouw om de hals gehangen wat ik samen met mijn teugels vast kon houden, wanneer het paard begon te bokken kon ik me in ieder geval goed vasthouden Clown

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:41

Ik denk dat je jezelf moet gaan trainen om sneller te worden. Proberen om nog sneller te reageren op wat hij doet. Dit is erg lastig, maar uiteindelijk leer je het wel hoor.

Ga zo veel mogelijk mee met de beweging, gaat je paard naar links, zorg dat je dan ook al die kant op gaat. En probeer het hoofd hoog te houden. Voel je opeens die kracht uit de achterhand, handen omhoog en zitten. Wanneer dit lastig te voelen is kan je iemand aan de kant vragen om dit te zeggen als ze het zien.

Dus: leer je paard voor te zijn en hem te vertellen welke passen hij moet zetten. Wees hem altijd een pas voor. Gaat hij alsnog, zitten heel diep zitten en je handen omhoog Knipoog

En als laatste kan je een touw/beugelriem van het hoofdstel naar het zadel doen, zodat hij niet zijn hoofd tussen zijn benen kan doen, maar zo kan je ook niet nagevelijk rijden..

Succes Rianne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:57

Ik denk dat het grootste probleem het draaien is als ik het zo lees, of niet? Net als RianneH denk ik dat je echt zelf moet oefenen sneller te worden en vooral het aan te voelen en direct te kunnen reageren. Zorg dat het paard niet weg kan draaien over de binnen/buitenschouder (meestal zal dat naar binnen zijn, of niet?) door bijv 1 hand op te houden en benen er goed bij houden. Handen omhoog en probeer te voorkomen dat het hoofd omlaag kan op zo'n moment.

Danny13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:40

blijven oefenen Knipoog

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 22:31

Bedankt voor de reactie's allemaal Lachen

Ik probeer al een tijd dat paard te begrijpen.. maar het lukt me niet geloof ik Tong uitsteken
We hebben alle bok sessies met elkaar vergeleken en er zit nergens een overeenkomst tussen.

Stel dat er bijvoorbeeld gebokt wordt met aanspringen, dan kan je jezelf erop voorberijden. Tuurlijk hou je het nu wel in je achterhoofd. Maar op het moment dat zijn neus tegen zijn boeg zit is het al verloren zaak. En echt waar dit gebeurt uit het niets in een tiende seconde. Het is zelfs zo dat anderen in de bak het niet eens zien, ze horen ander gestamp als normaal, kijken om oid maar dan ligt de ruiter al op de grond Tong uitsteken

Maar als ik zo is de reacties lees; touw op de nek, flink wat vliegles nemen, en stug doorgaan...

Ik had op wat leukers gehoopt Knipoog

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:28

Ben je zelf misschien bang dat hij het gaat doen? Misschien kan je een x een bodyprotector aandoen en heel vastberaden doen, van als je t nu doet krijg je flink op je donder. (bijvoorbeeld)

Mijn pony had het ook even (uitproberen van vakantierijden en wou t ook bij mij proberen(ok wel alleen met galoperen). Toen heb ik een bd aangedaan en ben echt heel kwaad geweest. Hoefde niet eens te tikken ofzo. Toen deed hij het niet meer, misschien moet jezelf heel vastberaden doen? Anders weet ik het niet Tong uitsteken

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:11

Kath_ schreef:
Bedankt voor de reactie's allemaal Lachen

Ik probeer al een tijd dat paard te begrijpen.. maar het lukt me niet geloof ik Tong uitsteken
We hebben alle bok sessies met elkaar vergeleken en er zit nergens een overeenkomst tussen.

Stel dat er bijvoorbeeld gebokt wordt met aanspringen, dan kan je jezelf erop voorberijden. Tuurlijk hou je het nu wel in je achterhoofd. Maar op het moment dat zijn neus tegen zijn boeg zit is het al verloren zaak. En echt waar dit gebeurt uit het niets in een tiende seconde. Het is zelfs zo dat anderen in de bak het niet eens zien, ze horen ander gestamp als normaal, kijken om oid maar dan ligt de ruiter al op de grond Tong uitsteken

Maar als ik zo is de reacties lees; touw op de nek, flink wat vliegles nemen, en stug doorgaan...

Ik had op wat leukers gehoopt Knipoog

Je moet het maar wel zo zien,zodra je door deze fase heen bent krijg je een super paard om te rijden.Tenminste dat is mijn ervaring nu.En ja de mijne springt ook uit het niets om met een bok etc etc.Meestal horen de andere ruiters een grote plof als meneer weer neer komt.
Maar ik heb in de loop der tijd geleerd om de bokken en sprongen uit te zitten.
En geloof me het heeft niets te maken met je eigen angst want dia angst heb ik nooit gehad,maar toch moest meneer laten zien hoe lenig hij wel niet was.
Heel veel succes met het rijden

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:30

heeft mijn verzorgpaard ook last van, dan heeft ze half uur gelopen.. heeft ze geen zin meer en blijft ze bokken totdat je eraf ligt. gewoon kleine tikjes geven telkens als hij bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:32

iiCk_angel, dat vind ik ten eerste totaal geen advies waar de TS iets mee kan volgens mij (als je 't verhaal even goed leest) en ten tweede denk ik dat kleine tikjes geven ook geen bal zin heeft.