Ik zag vandaag een leuk fifty-fifty paard (jullie mening??)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte29

Ik zag vandaag een leuk fifty-fifty paard (jullie mening??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 20:30

Hallo Bokkers, (mijn onderwerp komt omdat ik echt een fifty-fifty gevoel heb bij dit paard)

Ik ben vandaag met mijn vriendin in vol ornaat, als in: zadel mee, laarzen, rijkleding en gevulde koelbox naar het noorden van het land getrokken om daar een heel leuk aspirant paard voor haar op te snorren.

Daar aangekomen zien wij een droom van een dier, een kruising Fries, lief oog, mooie manen en staart. Een knap geheel en goede 'first impression'.
We hebben het paard uit de wei gehaald en een beetje afgespoten omdat hij het erg warm had. Paardje gepoetst etc. Op zich niets aan de hand, was met hoeven optillen wat fel (probeerde mij te schoppen) maar met een schop(sorry) en vermanend toespreken was dit snel over.

Meneer is er wel wat drammerig, heeft weinig respect voor je, loopt als het ware door je heen. En aan de hand zelfs over je heen. Paard is nu 5 jaar dus wel volwassen, maar weinig opvoeding genoten...

In de bak ging het eigenlijk ook zo, ik ben er als eerste op gegaan. Meneer sloeg behoorlijk terug naar de zweep (ik gaf hem tikje bij omdat er duidelijk GEEN reactie op het been kwam) en met aanspringen in galop dreigde hij ook mij eraf te gooien. (ging dus flink bokken) Ik heb het 'laatste woord' genomen en toen brak hij ook eigenlijk en vervolgens heb ik er geen kind meer aan gehad. Toen mijn vriendin er zelf opstapte was er nog wat weerstand maar ook bij haar gaf hij wel snel op. Hij 'schakelt' erg moeilijk, heeft zeker 5 meter nodig om naar stap over te gaan, en dubbel zoveel ruimte nodig om over te gaan tot de draf. Galop gaat vanuit heel hard draven, er in vallen...Ik bemerk geen weerstand door pijn en drukkingen, maar duidelijk onkunde van het paard. Hij lijkt hard in zijn mond, begrijpt niet dat teugels opnemen en terugzitten ook terug gaan in gang betekent. Het paard zit in alle drie de gangen zeer prettig!

Ons is nu nog niet duidelijk of hij (alleen) naar buiten kan, en of hij echt trailermak is, wellicht wagen we daar nog een volgende keer aan om er achter te komen.

Wat is jullie gedachten hier over? Laten staan en verder zoeken, of op proef nemen en er mee aan de gang gaan, het paard op zich is niets mis mee, uiterlijk perfect en is ogenschijnlijk gezond. Ben benieuwd wat jullie denken.

Groeten
Lotte

PS/ Voordat we naar het paard gingen kijken wisten we van zijn minpunten...
Laatst bijgewerkt door Lotte29 op 09-06-07 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluem

Re: Ik zag vandaag een leuk fifty-fifty paard (jullie mening??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:32

Hangt er vanaf waarvoor het paard moet gaan "dienen"?
Als ik dit hoor, kijk ik persoonlijk verder maar 't is maar wat je zoekt. Lachen

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 20:33

Lichte dressuur, bos, strand, lol met je knol zeg maar!!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:34

Ligt er helemaal aan hoeveel ervaring jouw vriendin heeft en hoe veel lef ze heeft.

Dit paard klinkt niet als een van de makkelijkste en lijkt mij alleen geschikt voor een ervaren ruiter die hem op de juiste manier nieuwe dingen aan kan leren en een beetje lef heeft.

Paard zal het vast niet na 1x uitproberen opgeven.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:36

Nooit voor een paard kiezen als je twijfelt. Geen hand vol, maar een land vol.
Ik zou hier niet voor kiezen, hoe mooi hij ook is, ook met het karakter moet je blijven leven.
Tuurlijk is er kans dat het allemaal verbeterd, maar ik zou het risico niet nemen.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 20:39

lindsey schreef:
Ligt er helemaal aan hoeveel ervaring jouw vriendin heeft en hoe veel lef ze heeft.

Dit paard klinkt niet als een van de makkelijkste en lijkt mij alleen geschikt voor een ervaren ruiter die hem op de juiste manier nieuwe dingen aan kan leren en een beetje lef heeft.

Paard zal het vast niet na 1x uitproberen opgeven.

Ze heeft wel een beetje lef (geen held dus) Maar ik wel en ik kan haar natuurlijk helpen.
Het paard is zeker niet makkelijk, dat ben ik met je eens, maar hoeveel tijd zou er nodig zijn om dit er uit te rijden? En zou hij 'terug blijven komen' of zou hij na verloop van tijd opgeven en doorhebben dat je met lol een heel stuk verder komt dan met strijd??
Het is een kruising Fries, dr zit toch wel koudbloud in...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:42

Als het paard geen 'opvoeding' genoten heeft, dan lijkt het me logisch dat hij het er niet helemaal mee eens is als er iemand op zit die hem verteld wat hij moet doen. Als hij het opgeeft lijkt mij dit een goed teken. Ik zou nog wel een keer gaan kijken, al is het natuurlijk ver weg, en dan nog een keer rijden, kijken of hij het al meer geaccepteerd heeft.

Dat er geen reactie met aansporen is, of dat hij na hard draven pas gaat galopperen, enz. zijn gewoon dingen die hij nog moet leren.

Zou je niet iets kunnen regelen met de huidige eigenaresse dat je hem een maand ofzo op 'proef' krijgt. Dan kan je meteen zien of hij al trailermak is, en kan hij goed ingereden worden. Wie weet is het een heel ander paard qua rijden als er (een vast!) iemand op zit die hem traint.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:45

Ik ben nu zelf trouwens bezig met het inrijden van een kruising (belg/waarschijnlijk fries), hij was ook erg lastig, maar als hij eenmaal opgeeft is er ook niks meer mis mee. Longeren vertikte hij (inclusief bijten, slaan, aanvallen, etc) en nu zou je niet zeggen dat hij zoveel protest geleverd heeft. Ook opzadelen was een verschrikking, maar hij staat nu echt braaf stil. Als hij het eenmaal opgeeft is het ook klaar en doet ie braaf wat hij moet doen.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 20:47

DeniseES schreef:
Als het paard geen 'opvoeding' genoten heeft, dan lijkt het me logisch dat hij het er niet helemaal mee eens is als er iemand op zit die hem verteld wat hij moet doen. Als hij het opgeeft lijkt mij dit een goed teken. Ik zou nog wel een keer gaan kijken, al is het natuurlijk ver weg, en dan nog een keer rijden, kijken of hij het al meer geaccepteerd heeft.

Dat er geen reactie met aansporen is, of dat hij na hard draven pas gaat galopperen, enz. zijn gewoon dingen die hij nog moet leren.

Zou je niet iets kunnen regelen met de huidige eigenaresse dat je hem een maand ofzo op 'proef' krijgt. Dan kan je meteen zien of hij al trailermak is, en kan hij goed ingereden worden. Wie weet is het een heel ander paard qua rijden als er (een vast!) iemand op zit die hem traint.

Jouw mening heb ik ook, dat maakt dat het zo fifty-fifty is....Ik zie er wel gat in eigenlijk. Maar ben ook bang dat ik het positiever maak dan het is.
We mogen hem op proef, en zouden dan kunnen kijken of we met consequent rijden en gedrag echt eruit kunnen krijgen. Zo niet dan gaat ie terug. Heb jij hier ervaring mee, geen paard is hetzelfde maar hoe lang heb jij (of iemand anders) er over gedaan.

En wat vinden jullie een redelijke prijs voor dit paard? Hij is 5 jaar en 165cm hoog en uiteraard geen papieren.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:48

Lotte29 schreef:
Ze heeft wel een beetje lef (geen held dus) Maar ik wel en ik kan haar natuurlijk helpen.

Heel lief van je dat je dat je je vriendin wil helpen maar het is natuurlijk het fijnst als je je eigen paard kan rijden met zo min mogelijk hulp. Wel les natuurlijk.

Hoe leuk jij het paard ook vind (en misschien jouw vriendin ook)
Als je van te voren al weet dat ze hulp van jou nodig heeft om het paard te kunnen rijden is het niet het geschikte paard voor haar.

Misschien wel een geschikt paard voor jou maar daar ben je nu niet naar op zoek.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:51

Als hij op proef mag kun je het altijd proberen Lachen.

Gelijk in die tijd les nemen, keer buitenrit met betrouwbaar ander paard erbij etc.etc.etc.. Dan weet je na een maand wel of je redelijk die punten kunt corrigeren of dat het een gevecht blijft.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 20:53

lindsey schreef:
Lotte29 schreef:

Heel lief van je dat je dat je je vriendin wil helpen maar het is natuurlijk het fijnst als je je eigen paard kan rijden met zo min mogelijk hulp. Wel les natuurlijk.

Hoe leuk jij het paard ook vind (en misschien jouw vriendin ook)
Als je van te voren al weet dat ze hulp van jou nodig heeft om het paard te kunnen rijden is het niet het geschikte paard voor haar.

Misschien wel een geschikt paard voor jou maar daar ben je nu niet naar op zoek.

Maar ik ga er dan vanuit dat ze mijn hulp maar tijdelijk nodig heeft, ik heb ook mijn eigen paard en we willen samen veel leuke dingen gaan doen met die beesten, dus ik kan toch niet op twee tegelijk zitten. Ik hoop met bijvoorbeeld 3 maanden intensieve hulp van mij, dat het paard een heel eind op de rails staat of zou dat irrealistisch zijn?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:56

Met 3 maanden zou je toch een heel eind moeten komen.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 20:56

Apple schreef:
Als hij op proef mag kun je het altijd proberen Lachen.

Gelijk in die tijd les nemen, keer buitenrit met betrouwbaar ander paard erbij etc.etc.etc.. Dan weet je na een maand wel of je redelijk die punten kunt corrigeren of dat het een gevecht blijft.

Zoals vandaag wil ik het geen gevecht noemen, het was ook zeker geen ontspanning. Maar hij gaf snel op, nu werd hij ook moe door gebrek aan conditie wat ook de reden van zijn 'opgeven' kon zijn.

Wel goed idee om in de proefperiode ook gewoon les te nemen en naar buiten te gaan. Willen dan ook medische aankoopkeuring laten doen. Mits ze de uitdaging aan gaat natuurlijk.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 20:58

Mijn gevoel zegt dat dit paard zijn gedrag niet heeft ontwikkeld uit slechte ervaringen maar uit geen ervaringen. Is dat niet een pluspunt, voor zo ver je over pluspunt kunt spreken in dit verhaal?? Verward

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:59

Ik denk wel dat een paard in 3 maanden behoorlijk kan veranderen. Maar zelf zou ik geen paard willen waar ik de eerste tijd zoveel hulp bij nodig had. Maar als jouw vriendin dat geen probleem vind en je mag het paard op proef meenemen zou je het kunnen proberen.

Hoe denkt jouw vriendin eigenlijk over het paard? Ze heeft jou waarschijnlijk meegenomen omdat jij beter rijd en meer ervaring met paarden hebt dan zij. Ze zal dus al snel op jouw oordeel afgaan probeer haar niet te veel te beinvloeden omdat je het paard zelf leuk vind.

Maar als zij het zelfde over het paard denkt als jij zouden jullie het dus kunnen proberen.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 21:04

lindsey schreef:
Ik denk wel dat een paard in 3 maanden behoorlijk kan veranderen. Maar zelf zou ik geen paard willen waar ik de eerste tijd zoveel hulp bij nodig had. Maar als jouw vriendin dat geen probleem vind en je mag het paard op proef meenemen zou je het kunnen proberen.

Hoe denkt jouw vriendin eigenlijk over het paard? Ze heeft jou waarschijnlijk meegenomen omdat jij beter rijd en meer ervaring met paarden hebt dan zij. Ze zal dus al snel op jouw oordeel afgaan probeer haar niet te veel te beinvloeden omdat je het paard zelf leuk vind.

Maar als zij het zelfde over het paard denkt als jij zouden jullie het dus kunnen proberen.

Wij denken over zo'n beetje alles in het leven hetzelfde (heel apart kan ik je verzekeren) Lijken wel zussen (misschien in een vorig leven geweest Knipoog ) Over dit paard denken we dus ook hetzelfde, hij was zooo leuk maar er moet echt nog aan gesleuteld worden. Dus omdat wij er niet aan uit komen, probeer ik het via Bokt, zoveel mensen, zoveel meningen wat kan helpen bij onze beslissing.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:10

idd, in 3 maanden tijd kun je heel wat bereiken, maar ik zou toch eerst eens verder kijken of er geen paardjes in die prijsklasse zijn met dezelfde uiterlijke kenmerken (als julie daarvoor gevallen zijn) die wat 'makkelijker' in de omgang zijn. Ik denk dat je vriendin er dan direct meer plezier van heeft.
Kun je die niet vinden, dan zou ik hem op proef nemen.
Succes

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:28

Als je hem op proef mag zou ik hem zeker een kans geven om te kijken of er dan verbetering inzit nadat je er intensief mee bezig bent

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 21:28

Ik moet zeggen dat het aanbod tegenvalt. Of je krijgt een sportpaard voor de hoofdprijs, of het is een 'koopje' maar er mankeert wat aan. Een heel goedkoop beestje is vaak erg jong. het aanbod van een leuk, goed hobbypaard waar je veel lol mee kunt hebben, op de trailer, strand, bos je-kent-het-wel-paard, dat betrouwbaar is voor een leuke prijs, als in ca 2500,-- is ver te zoeken hoor. Kijk maar op mp of zo, er staat weinig op wat in aanmerking komt. En als het er op staat is men er als de kippen bij en kun je amper overdenken of het de juiste is, of hij is verkocht.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 15:33

iemand anders nog suggestie???

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:44

Ik vind je verhaal ( sorrie ) een beetje raar. Ben toch al met heel veel mensen meegeweest om naar paarden te kijken, maar zelf een paard uit de wei halen, afspuiten, en je eigen zadel mee, vind ik een beetje vreemd.
Normaal gesproken is daar een eigenaar bij en laat je die de meeste dingen ook doen. Is het paard al bereden is er ook een zadel bij zou ik toch denken.
Dan ken je het paard helemaal niet, geeft hem al een schop als je zijn hoeven uit gaat krabben en hij probeert te schoppen.( wat je met je eigen paard dan misschien nog zou kunnen doen )Dan geef je hem een mep met rijden als hij niet voorwaarts genoeg is,en als hij dan bokt ga je hem vervolgens "breken" zodat hij het allemaal netjes doet?? Het dier is pas 5 jaar, je kent zijn achtergrond helemaal niet, dus ook niet hoe hij is afgericht, en gaat dan op deze manier te werk?
MMMMM ...ik weet eigenlijk niet wat ik hier nu van moet denken.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:00

Het paard is voor je vriendin en zo te lezen kan die er niet zo mee wegrijden, wat dus eigenlijk wel de bedoeling is, mijn advies zou dan ook zijn om gewoon verder te kijken Bloos
Ook ik heb ruim een jaar gezocht naar een fijn paardje om weer vertrouwen te krijgen en ook ik wilde niet de hoofdprijs betalen.
Toen ik de hoop bijna opgegeven had, heb ik uiteindelijk mijn huidige merrie gevonden, het klikte direkt en voelde gelijk 100% goed, ik denk dat het verstandig is voor je (wellicht toch enigzins bange) vriendin om niet met dit paard verder te gaan

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:46

Een Fries is een warmbloed, dus er zit helemaal geen koudbloed in dit paardje. Clown

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:21

aerdenhout1 schreef:
Ik vind je verhaal ( sorrie ) een beetje raar. Ben toch al met heel veel mensen meegeweest om naar paarden te kijken, maar zelf een paard uit de wei halen, afspuiten, en je eigen zadel mee, vind ik een beetje vreemd.
Normaal gesproken is daar een eigenaar bij en laat je die de meeste dingen ook doen. Is het paard al bereden is er ook een zadel bij zou ik toch denken.
Dan ken je het paard helemaal niet, geeft hem al een schop als je zijn hoeven uit gaat krabben en hij probeert te schoppen.( wat je met je eigen paard dan misschien nog zou kunnen doen )Dan geef je hem een mep met rijden als hij niet voorwaarts genoeg is,en als hij dan bokt ga je hem vervolgens "breken" zodat hij het allemaal netjes doet?? Het dier is pas 5 jaar, je kent zijn achtergrond helemaal niet, dus ook niet hoe hij is afgericht, en gaat dan op deze manier te werk?
MMMMM ...ik weet eigenlijk niet wat ik hier nu van moet denken.

ik ga hier in mee!
mijn advies is,paard laten staan.
jullie zijn beide duidelijk niet ervaren genoeg voor zo n dier...