ik kan absoluut NIET doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roxanne12

ik kan absoluut NIET doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:25

Hebben jullie misschien tips, ik heb een ontzettende moeite met doorzitten. Ik stuiter echt alle kanten op, oefenen zonder beugels helpt ook niet.
Wie heeft de gouden tip voor mij?

N0a

Re: ik kan absoluut NIET doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:28

Meer op je kont zitten Lachen Had ik namelijk ook, ik kon niet op mijn zitbotjes zitten vandaar dat ik er echt opzat als een hobbezak!
Ben nu elke dag aan het oefenen met meer op mijn kont zitten, en vaak zonder zadel rijden helpt ook!
Je beugels een gaatje langer is ook een stuk fijner!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:30

Overigens hou ik dit ook even in de gaten Tong uitsteken

roxanne12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:30

als ik op mijn kont ga zitten, dan ga ik weer achterover hangen, of mijn paard komt tegen de hand, als ik de beugels een gaatje langer doe zijn mijn benen niet stil, die zwabberen alle kanten op dan. Heb echt van alles geprobeerd

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:31

idd, rijd je trouwens altijd op hetzelfde paard? Bij sommige paarden is het namelijk een stuk moeilijker om te blijven zitten dan bij andere paarden.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:34

Ik heb hetzelfde probleem.
Vaak gaat het bij mij wel goed als ik aandraaf en blijf zitten maar zodra ik vanuit het lichtrijden moet doorzitten komen de problemen.
Ik heb hier echt nog nooit problemen me gehad daarom baal ik er ook wel van.
Probeer eens kleine stukjes en dan steeds vaker en langer daar ben ik nu ook mee bezig.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:35

Leg je platte hand ( maakt niet uit welke ) iets achter je zadel op de rug van je paard. Probeer nu maar eens je hand echt op de rug te laten. Als dat lukt, niet je lichaam teveel naar voren brengen maar alleen je hand weer naar de teugel.
Het heeft n.l te maken met het kantelen van je bekken.
Natuurlijk helpt het een hele hoop als je je paard netjes nagevelijk kan rijden!

roxanne12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:35

Ja rijd altijd op hetzelfde paard, vroeger bij de pony's lukte het al niet, toen kreeg ik mijn huidige paard, gaat ook niet, en tussendoor heb ik een schimmel gehad van 1.80! Dat wou echt helemaal niet. Terwijl dat een Z paard was. Ik ben haast wanhopig

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:37

Ooh, ok, dan zal het daar waarschijnlijk niet aan liggen. Zitles (zonder beugels) helpt vaak. Probeer ook zo ontspannen mogelijk te zitten en je benen lang te maken. Ik had er vroeger ook weleens moeite met het doorzitten en bij mij heeft het heel goed geholpen.

roxanne12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:38

Huh? als ik op mijn paard zit kan ik niet met mn hand op de rug van het paard achter mijn zadel komen. Als ik dat moet doen dan kom ik er in een bult op te zitten hahahaha

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:38

Probeer eens heel erg als een zoutzak te gaat zitten.
Niet klemmen, want zo druk je je zelf alleen maar uit het zadel.
Doe gewoon alsof jij een grote zak bent met allemaal zout, en doe net alsof je zo door het zadel kan zakken.
Je zelf heel zwaar maken zeg maar Tong uitsteken
en dan wel proberen je rug recht te houden.
En het is heel heel heel erg moeilijk, maar ze zeggen dat als je je hakken goed uitdrukt dat je dan ook goed kunt proberen te doorzitten. (ik had er ook moeite mee, en toen ik probeerde mn hakken uit te drukken, wou het al helemaal niet meer, maar je kant het proberen Tong uitsteken )

roxanne12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:39

Hmm das een goede tip! Belast ik mijn paard daar niet mee dan als ik als een zoutzak ga zitten?

sophie_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:40

als je zonder beugels je benen lang houdt en je handen laag en een klein beetje naar boven kijkt blijf je altijd zitten Knipoogzelfs op een pony die heel hard gaat draven Haha!

roxanne12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:41

das het probleem, zelfs dan stuiter ik alle kanten op. Als ik aandraaf kan ik wel even doorzitten maar niet erg lang, dan begin in alle kanten op te stuiteren, zelfs zonder beugels, ik heb er echt heel heel veel moeite mee om een beetje normaal te kunnen blijven zitten, dit hou ik nog geen 5 rondjes vol dan stuiter ik alweer

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:42

roxanne12 schreef:
Huh? als ik op mijn paard zit kan ik niet met mn hand op de rug van het paard achter mijn zadel komen. Als ik dat moet doen dan kom ik er in een bult op te zitten hahahaha

Ik snap het ook niet helemaal, maar ik denk dat aerdenhout 1 bedoelt dat je zo de bewegingen nog beter kan voelen ofzo, of misschien als een oefening om je heupen losser te maken?. Ik weet het ook niet precies.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:43

roxanne12 schreef:
Hmm das een goede tip! Belast ik mijn paard daar niet mee dan als ik als een zoutzak ga zitten?

Nee want in principe als je als een zoutzak gaat zitten, maak je jezelf niet zwaarder, maar als je dat doet, kan je beter de bewegingen van het paard opvolgen.
Het klinkt een beetje lastig, maar probeer het maar eens, gewoon doen alsof je zo door het zadel kan zakken, maar wel je rug recht houden ( dus niet met kromme rug gaan zitten Tong uitsteken )

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:44

Dat moet toch wel lukken je hand vlak achter je zadel

roxanne12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:47

volgens mij heb ik daar veels te korte armpjes voor hahaha maar kan het allicht proberen, baadt het niet dan schaadt het niet toch?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:48

Ik vindt het wel een goede tip ik ga het ook proberen.

roxanne12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:49

en dan heb ik nog een probleempje, als ik dan eindelijk doorzit krijg ik mijn paard niet voorwaarts, hij is erg moeilijk voorwaarts te krijgen, met lichtrijden wil het aal aardig lukken maar als ik dan ga doorzitten zakt het tempo helemaal weg, heb je daar ook nog een tip voor?

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:52

ik stuiterde eerst ook alle kanten op,
als je iets achter over zit is het ook wel iets makkelijker,
gewoon blijven oefenen Tong uitsteken
sommige paarden zitten een stuk makkelijker met doorzitten dan anderen

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:54

Als je vanaf stap naar draf gaat en gelijk gaat doorzitten, kan je als je naar de draf aandrijft, gelijk een tikje met de zweep, even dat ie actief is, en dan goed aandrijven,en proberen te blijven zitten Clown

roxanne12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:56

ja daar zit wat in maar het probleem is als ik met de zweep rijd dan wordt ie weer onrustig in zijn hoofd, ik rij steeds heel veel overgangen, stap, draf,draf, stap, stap galop etc. Dit werkt wel alleen vergt ontzettend veel tijd. Ik heb het gevoel dat ik hem constant achter de broek aan moet zitten, en dan ben ik al kapot voordat ik uberhaubt een proefje kan rijden he lastig dat paardrijden hahaha

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:00

ja paardrijden is ook inderdaad lastig Clown
en als je hem nou in de stap heel erg actief laat stappen, en dan draf en daarna gelijk galop, en dan weer terug naar stap.
En dan na een paar meter weer naar de draf, en kijken of hij dan al attenter is geworden, omdat ie dan misschien denkt dat ie weer naar de galop moet.
En als hij dan te snel gaat, kan je hem weer inhouden Clown
Geen idee of het werkt, maar je kan het proberen Tong uitsteken

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:01

Oja, de allerbelangrijkste tip:
Blijven oefenen!
steeds kleine stukjes doorzitten, en als je denkt dat het iets beter gaat, steeds iets langer.