Inrijden -> pony verzet geen pas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Inrijden -> pony verzet geen pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 23:18

Ja waar ik nu tegenaan loop Clown Heb toch al veel meegemaakt haha maar dit is iets waarvan ik zelf niet weet wat nu de oplossing is.
Nagoed, het gaat om een 3jarige pony, WelshB, 1.25. Pas ik gelukkig makkelijk op. Haha!

Pony is netjes gelongeerd en al, kent zadel/hoofdstel en er heeft een keer iemand opgezeten. Eigenaresse is op vakantie, gevraagd of ik Rico wil inrijden. Uiteraard met alle plezier. Alles goed en wel, pony op stal gezet (echt een heel grappig ding Haha! ) en haar zus staat op dezelfde stal, dus ik heb mooi een handje erbij zo. We kunnen goed met elkaar, dus dat is alleen maar leuk.

Zondag er voorzichtig eens opgestapt en ging prima. Rico vond het allemaal best, heerlijk ontspannen, stond mooi stil. Nou, pasje lopen dan maar, Willemijn had m vast en ik rustig erop. Nu, hij was nog steeds rustig, maar het stappen was een beetje moeilijk.
Uiteindelijk nog een paar keer op en afgestapt, lekker beloond en dat vond ik wel genoeg voor de eerste keer.

Vandaag weer afgesproken. Even gelongeerd, weer erop. Wederom geen probleem.
Wat het probleem echter wel is, is dat er gewoon geen beweging in te krijgen is. Waar ie zondag nog wel korte stukjes meeliep, doet ie nu geen pas naar voor/achter/opzij. Als het aan hem ligt, gaat ie gewoon doodleuk op rust staan Clown

Even kijken wat ik al geprobeerd heb:
- mee laten leiden aan de hand
- opzij wegdraaien
- zacht tikje met zweep

Zweepje vindt ie duidelijk niet interessant. Uit frustratie kwam er 1x een bokje uit, maar daarna stond ie doodleuk stil.

Eeeh... hoe los je dit nu weer op? Clown
Volgens mij ben ik nog wat vergeten erbij te zetten, maar daar kom ik dan wel weer op.

roest

Re: Inrijden -> pony verzet geen pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:26

Dat heb ik vaker meegemaakt Haha! een recept is er niet voor, dat verschilt per paard hihi
Tijd en geduld, ik vind het jammer om te lezen dat het beesie al kennis heeft gemaakt met de zweep, maar daar zal ik verder niets over zeggen, je heb'm immers niet 'gemept' Knipoog
Als je het aandurft en de omgeving is aanvaadbaar (geen snelweg o.i.d.) iemand ernaast met de longeerlijn en een buitenritje gaan maken, het paard is dan zo 'aan het genieten van de omgeving' dat hij de ruiter vergeet.
ik heb dit bij diverse pony's gedaan en het is merkwaardig hoe snel ze daarvan leren, het blijkt zelfs dat hun houding in de bak beter is dan leeftijdsgenootjes die in de bak worden beleerd (meer balans, vraag me niet waarom Blond ).

Edit: sommige paarden reageren er goed op als je hun hoofd naar je heup vraagt, doordat ze hun evenwicht verliezen gaan ze dit corrigeren en heb je een (voorwaartse) beweging.
Laatst bijgewerkt door roest op 31-05-07 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 23:27

Nee ik heb zeker niet gemept, enkel zacht tikje met de zweep gegeven. Meestal zijn die jonge beesten al rillerig op enkel aanraken met de zweep dat ze gelijk wegschieten, maar helaas pindakaas dat viel mooi tegen Clown
Echt meppen ben ik ook zeker niet van plan. Dat vind ik niet eerlijk naar de pony toe, en bovendien vraag ik me af of dat de oplossing is. Wellicht krijg je hem in zijn vooruit, maar de kans is ook groot dat ie of gaat protesteren, of het vertrouwen kwijt raakt. Nee, dat is het me niet waard. Bovendien ben ik ook nog eens met de pony van een ander bezig. Sowieso wil ik het eerlijk houden. Beestje snapt immers ook niet wat de bedoeling is Lachen

Omgeving is hier wel goed, van t erf af zit ik gelijk op een zandpad. Ene kant vind ik het vrij link, want het is echt wel een dondertje en er zit nog geen stuur of iets op. Maar aan de andere kant, Willemijn kent de pony wel goed en die laat ook niet zomaar los... Clown
Zal het iig in gedachten houden.

Ook een edit dan maar Haha! :
Schuin wegstappen, dus met hoofd opzij, heb ik ook al geprobeerd. Hij buigt gewoon in tot aan mij been en blijft lekker staan waar ie staat Haha!
Laatst bijgewerkt door Annash op 31-05-07 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:31

Het is een enge gedachte ja (de eerste keer dat ik dat deed Nagelbijten / Gniffelen ), ik had ook een hele boze reactie verwacht of ik wel wijs was, maar ik heb er ontzettend goeie ervaringen mee, het paardje ziet de persoon naast zich als begeleider (vertrouwen), jij zit erop niets te doen, dat komt later wel. Haha!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 23:32

Behalve blijven zitten en vasthouden als ie gek doet Haha!
Hij was van de week aan de hand buiten er al vandoor gegaan hahaha... boefje! En dat voor zo'n klein ding!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:36

Hoe herkenbaar, geweldig die jonge beesies Haha! jammer dat ik niet meer op die kleintjes kan Clown
Ik was vergeten erbij te zetten: Het paard leert heel snel op deze manier, omdat wij ruiters het NIET KUNNEN LATEN om mee te sturen Clown , jij en je paard groeien er als het ware in

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 23:38

Hmm nou ik vind deze wel erg klein (en dat moet ik zeggen...) want ik heb echt het idee als ie wat doet dat ik er gelijk naast lig. Het is allemaal zo smal! Je hebt echt niks voor je. Zeker niet als je ponyhengsten met dikke nekken gewend bent.

Maar ik zal het iig onthouden, wie weet ga ik toch een gokje wagen als de rest (welke rest? Clown ) niks wordt.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:40

de enige rest die ik weet is dus uit balans brengen, misschien komen er morgen meer tips Haha!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:40

Goed dat ik dit topic tegen kom!

Ik ben bezig met een 3 jarige, maar daar is ook geen vooruitgang in te krijgen, ja vooruit, maar vraag dan niet hóé... oftewel heeel sloom.

Misschien buiten maar eens proberen, rem is al prima bevestigd Lachen

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 23:41

Tja, beter sloom dan helemaal niet, denk ik dan maar...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:43

dat de houding van het buiten ingereden paard in de bak beter is dan de houding van de in de bak ingereden leeftijdgenootjes kan zijn omdat een paard dat buiten is beleerd geen aanleuning kan zoeken aan een bakrand of iets dergelijks, maar alleen maar de benen en handen van de ruiter heeft.
met rico zou je eens kunnen proberen of dat hij wel wil lopen als je een ander paard mee laat lopen, of misschien kun je een mens nabootsen met bijv. een jute zak gevuld met wat dan ook als het maar wat gewicht geeft, en dan lopen/longeren, of dan tijdens het longeren (met de jute zak) misschien een beleerd paard aan zijn zijkant vast maken zodat hij wel mee móet lopen.... ik heb het zelf ook nog nooit mee gemaakt wat rico doet, dus weet niet of het werkt, maar misschien vind je het het proberen waard Knipoog
succes ermee!!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:53

Maggie_Eddy schreef:
dat de houding van het buiten ingereden paard in de bak beter is dan de houding van de in de bak ingereden leeftijdgenootjes kan zijn omdat een paard dat buiten is beleerd geen aanleuning kan zoeken aan een bakrand of iets dergelijks, maar alleen maar de benen en handen van de ruiter heeft.
met rico zou je eens kunnen proberen of dat hij wel wil lopen als je een ander paard mee laat lopen, of misschien kun je een mens nabootsen met bijv. een jute zak gevuld met wat dan ook als het maar wat gewicht geeft, en dan lopen/longeren, of dan tijdens het longeren (met de jute zak) misschien een beleerd paard aan zijn zijkant vast maken zodat hij wel mee móet lopen.... ik heb het zelf ook nog nooit mee gemaakt wat rico doet, dus weet niet of het werkt, maar misschien vind je het het proberen waard Knipoog
succes ermee!!

Aanleuning tegen de bakrand? je gaat toch niet menen dat je met een onberekend paard de hoefslag gaat volgen? 1 verkeerde beweging en je ligt met je hoofd tegen de bakrand Bloos!
ook als ik ze in de bak beleer, moeten ze minimaal een meter van de hoefslag blijven.
Ik denk eerder dat het ermee te maken heeft dat ze op een buitenrit langer rechte lijnen moeten lopen in plaats van bochtjes en voltes Knipoog ik kan het helemaal verkeerd hebben hoor Tong uitsteken

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 23:55

Ach als je vanaf 1 meter van de hoefslag goed vliegt zit je ook tegen de bakrand, toch? Clown
Ik rijd vrij snel rechtuit, lekker balans laten zoeken. En in het begin zwabberen ze vaak nog dusdanig dat echt hoefslag rijden er toch niet bij is... Clown

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:56

1 meter is bij wijze van spreke Clown ik hou 5 meter aan, maar je zegt het zelf al, ze zwabberen nogal Haha!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 00:14

Aanleuning tegen de bakrand? je gaat toch niet menen dat je met een onberekend paard de hoefslag gaat volgen? 1 verkeerde beweging en je ligt met je hoofd tegen de bakrand Bloos!
ook als ik ze in de bak beleer, moeten ze minimaal een meter van de hoefslag blijven.
Ik denk eerder dat het ermee te maken heeft dat ze op een buitenrit langer rechte lijnen moeten lopen in plaats van bochtjes en voltes Knipoog ik kan het helemaal verkeerd hebben hoor Tong uitsteken [/quote]

nee allicht dat ik eerst op een paard stap als het aan de longe loopt, maar daarna moet het dier ook leren wat de hoefslag is niet waar. en het risico dat je er een keer naast ligt loop je toch met een jong dier, dat weten we allemaal. maar ook als je een meter naast de hoefslag blijft, zoekt het dier, zeker een jong paard, toch aanleuning aan de bakrand, hoe stom het ook klinkt. als je buiten rijdt, is er helemaal niets wat aanleuning biedt, enkel de ruiter zijn benen en handen (of wat je dan ook aan afrastering hebt als bakrand Knipoog )
wij zijn zelf ook bezig met een jong paardje, een hackney, en die loopt in de bak het liefst aan de bakrand vast geplakt terwijl hij die paar keer dat we nou naar buiten zijn geweest, gewoon op eigen beentjes loopt.

en ja, inderdaad het zeeziek worden is er bij hem ook bij, en dan nog met zo'n smal lijfje.... Tong uitsteken

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 00:37

Nagelbijten / Gniffelen nu snap ik het wat beter, je bent dan al verder met het beleren, ik had de eerste week in m'n hoofd Tong uitsteken Het ging immers om een pony die nog niet kan lopen Knipoog

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 00:53

roest schreef:
Nagelbijten / Gniffelen nu snap ik het wat beter, je bent dan al verder met het beleren, ik had de eerste week in m'n hoofd Tong uitsteken Het ging immers om een pony die nog niet kan lopen Knipoog

ja psies, t was ook een reactie op iemand die t had over de houding van de paardjes die buiten beleerd werden of in de bak, maar in de eerste week is het inderdaad wel eerst zo handig dat t knollie loopt en je er niet af mikt, maar zonder lopen is er ook weinig vallen bij natuurlijk Tong uitsteken
t was zeg maar ook zo bedoeld van, t eerste stukje tekst was een reactie op de houding waar over begonnen was door iemand anders, en daarna kwamen wat misschien bruikbare tips, ook geen idee of het werkt, maar valt te proberen toch Knipoog we zullen het vast wel lezen Knipoog

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:03

Zelfde probleem met een haf.. alleen deze wou eerst wel vooruit maar na 3 rondjes ging ze stilstaan en kon ik het wel vergeten, beetje jammer. Plan van aanpak.. uhm tja niet zeg maar. Eerst maar eens lief vragen; zou je heel alsjeblieft nog een paar stapjes willen zetten.. keek ze naar de uitgang van de bak Clown Na alle verschillende methodes te hebben geprobeerd; schuin wegstappen enz ging ze nog niet vooruit en ben ik er gewoon op blijven zitten en bleef ze rustig een kwartier staan.. waarna ik iets been gaf.. en ze ging weer vrolijk verder.. uitgebreid beloont en na 1 rondje mocht ze dan lekker weer de wei in.
Voor elk paard is er een andere methode op dit op te lossen als je maar rustig en geduldig blijft komt het wel goed;).... ooit Clown

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 15:09

Tja deze komt niet eens van de plaats dus na 1 rondje belonen zit er niet in... Clown

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:11

Shanna16 schreef:
Tja deze komt niet eens van de plaats dus na 1 rondje belonen zit er niet in... Clown

haha.. wat een rotzakken zijn het ook want dit is zo moeilijk op te lossen... heb ik echt liever eentje die in het begin behoorlijk voorwaarts is maar dit.... waaagh

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 15:12

Tja, die frustratie had ik dus ook al last van. Heb al gekke dingen meegemaakt maar dit is compleet nieuw Clown

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:19

Hoe onaardig het ook klinkt. Ik heb het 2 keer meegemaakt en bij beide paarden hebben we toen 1 keer een ongelovelijke harde tik met de zweep gegeven en dat was maar 1x nodig. Daarna was het klaar en konden we gewoon op een 'normale' manier verder gaan.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 15:27

Kan altijd nog als laatste optie, maar ik probeer het liever nog even anders Lachen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:29

Dat moet je ook zeker doen! Bij ons was het toen ook het allerlaatste redt middel hoor!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:39

Een stok met een touwtje ervoor met daaraan een wortel Tong uitsteken hahaha...