Goede tips om drukke pony rustiger te maken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Goede tips om drukke pony rustiger te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:38

Hee !
Ik rijd nu sinds 27 april een pony die onwijs druk is onder het zadel. In stap loopt ze gewoon goed door, maar zodra je in draf gaat gaat ze onwijs hard en blijft ze maar rennen. Ze heeft wel een rem, dan blijft ze een paar pasjes netjes, en hup daar gaat ze weer. Ze kan ook heel rustig lopen, maar dan stapt ze bijna dus dat is ook weer niet goed. Een tussenweg heeft ze niet echt.
In galop kan ze al helemaal niet rustig blijven, dan is ze ook heel moeilijk te houden.
Veel figuren rijden heb ik al geprobeerd maar als je afwent gaat ze alleen maar harder. Kleine voltes heb ik ook geprobeerd, maar als je dan de volte uit gaat is ze weer weg. Halve ophoudingen hebben ook maar voor 1 pasje zin. Veel overgangen rijden word ze naar mijn idee alleen maar drukker van.
Buiten is ze overigens een stuk rustiger, alleen als ze de stal ruikt gaat ze wat sneller. Maar buiten is ze een stuk makkelijker te houden. Het is trouwens een merrietje van 9 jaar oud.

Heeft iemand goede tips/ trucjes waarmee ik haar kan leren om op een normaal tempo te lopen ?

spretje

Re: Goede tips om drukke pony rustiger te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:16

Mijn erste reactie was, als niks helpt, probeer dan eens een suplement van Pavo of zo, iets waarvan ze wat koeler in het hoofd wordt. Maar als ze in het bos niet druk is, is ze waarschijnlijk geen zenuwpees? Of is ze toch wel gestressd en komt dat met dressuur extra naar voren? Verder zou ik denken; de aanhouder wint, volgens mij doe je al het mogelijke, aan het bit kan het denk ik ook niet liggen, of rugproblemen, maar dan zou je de problemen in het bos ook tegen moeten komen. In ieder geval veel succes. Je doet wat je moet doen. Duik anders eens in het verleden van je paard, misschien ligt daar de oplossing waarom ze zo hyper is....

Vivianne___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:56

Blijf in elk geval zelf altijd rustig. Verder zou ik eerst kijken waardoor ze zo druk is. Je zou haar ook eventueel ander voer kunnen geven (ik weet niet wat je nu geeft, maar niet te veel muesli of krachtvoer, wel een beetje, das wel nodig). En anders kan je eventueel haar proberen te longeren. Als je dan commando's geeft, misschien kan je die dan ook geven tijdens het rijden. Als ze ernaar luisterd, helpt het misschien. Als het beter gaat, laat je die commando's weer weg en geef je alleen lichaamshulpen. En altijd een rustige stem gebruiken!
nog een tip: Misschien samen met een ander paardje rijden? of is ze dan nog steeds zo druk?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:12

Verschilt je rijden buiten en in de bak? Veel mensen rijden buiten toch met een losser teugeltje en zitten meer ontspannen tijdens het buitenrijden. Als dat bij jou ook zo is probeer dat ook in de bak te doen.
Ze is in de bak aan het vluchten, misschien omdat je dan meer van haar verwacht. Probeer dus eerst zelf goed ontspannen te gaan zitten en dat is best lastig als je pony gaat rennen. Probeer het voor te zijn en weer ontspannen terug te rijden.

In_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:46

en zit evt het zadel wel goed? knelt die niet, heeft ze verder geen andere pijntjes waar ze voor weg rent? heeft ze geen last van dr tanden? waardoor het bit niet lekker in de mon dligt en misschien daardoor gaat rennen, het kan allemaal, sluit eerst dat uit, dat ze nergens last van heeft, dan naar de rijproblemen kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:58

In_Flame, ze heeft nergens last van, anders zou ze dan buiten ook hebben.

We rijden eigenlijk altijd met minimaal 2 in de bak, dat helpt dus ook niet. Verder ga ik niet over het voer, dat doet de eigenaresse. Ik probeer in de bak ook altijd ontspannen te zitten, dat is niet altijd makkelijk idd, maar ik ga er nu extra op letten en ook kijken of de andere tips van jullie helpen. Bedankt !

In_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:05

Okee, en de overgangen rijden? stap/draf draf/stap dat een paar keer en dan gecombineerd met figuren, ik heb ook ooit zo'n pony gereden en doormiddel van heeel veel overgangen rijden (eigenlijk net zolang dat ik er gek van werd) is het over gegaan. en loopt nu netjes en heel soepel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:13

Daar word ze dus juist drukker van, van steeds maar overgangen rijden.

In_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:03

ja okee, en als je daar eerst doorheen bijt? die van mij wert daar ook veel drukker van maar naar verloop van tijd niet meer. en probeer t eens aan de longeerlijn jij erop iemand ernaast, zo kan je ook een hoop bepalen, en inhouden, zoveel mogelijk met je zit doen dan ipv met je handen dat werkt averrechts

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:35

Veel overgangen traint haar achterhand en zorgt dat ze sterker wordt en dus het allemaal makkelijker kan en dus niet hoeft te vluchten omdat het moeilijk gaat.
Daarnaast helpt overgangen ook om haar gehoorzamer te krijgen. Dus het advies van In_Flame lijkt mij ook een goed idee.
Probeer bij de overgangen niet te strak te worden in je hand en lichaam, daardoor gaat ze alleen maar harder van rennen. Maak echt tig overgangen tijdens een rondje bak.
Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:39

Bedankt, ik ga het proberen Ja

Mitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:40

Ik zou haar voor het rijden longeren.
Tot ze moe is longeren.
Anders kan je ook gewoon snel laten lopen, dan is het zo klaar.
Is bij mijn Arabier ook wel eens!
Maar heel veel voltes rijden in draf/galop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:42

Dat is het probleem nou juist, ze is niet moe te krijgen.. ze rént maar door dat maffe beest *LOL*

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:47

oefenen oefenen en nog een x oefenen .. ik heb zelf ook nog al een hele druke pony.. met de galop rees ik ook nog steeds de bak door Tong uitsteken heel vervelend soms :A
maar je moet ze vooral heel goed aan het werk zetten ..
en zelf heel rustig blijven.. en een beetje soms onder het tempo gaan lichtrijden dan word die van mij dan ook iets rustiger en luistert ze naar mijn tempo.. !
en overgangen is ook belangrijk om te rijden.. ook al worden ze daar soms ( bij mij hast altijd ) druker van maar ze moeten dat leren !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:49

Okee, dankjewel Lachen

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:21

Heej, Mijn paard is ook altijd buiten een stuk rustiger als binnen. Ik denk dat het komt omdat ze haar hele leven al in een buitenbak gelopen heeft en haast nooit binnen gereden heeft. Ik weet niet of je hier iets aan hebt. maar ik heb mijn paard rustig gekregen door haar goed bezig te houden. Overgangen, figuren rijden. Als ze wegvliegt zonder dat ik het wil stilzetten en dan weer netjes opnieuw proberen.Wat ook goed hielp was schakelen. Naar voren rijden en weer terug.

BlueFence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:38

Anoniem schreef:
Hee !
Kleine voltes heb ik ook geprobeerd, maar als je dan de volte uit gaat is ze weer weg.
Heeft iemand goede tips/ trucjes waarmee ik haar kan leren om op een normaal tempo te lopen ?

Kijk! hier begon je goed en dit zou eerst mijn tip zijn voor je.
Daarna ga je weer de fout in door weer haar hard te laten lopen = beloning voor haar.

Ik neem zelf aan dat jij recht in je zadel blijft zitten en niet naar voren hangt of achterover.
Dat terzijde pak je haar op een kleine volte, hoe harder zij gaat hoe kleiner je hem maakt [draf]
En blijf draven tot ze rustig is op die volte, probeer dan een stuk rechtuit en merk je dat ze weer
drukker wordt pak je gelijk weer die volte op.
Zorg ervoor dat je de teugels niet te strak aanpakt, we willen rust creeeren dus ook rust in haar mond en blijf rustig zitten. Ga zo maar door etc. etc

Als je dit goed aanpakt zal ze het nietmeer doen

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:55

Heel rustig licht rijden.. dat helpt ook als je snel mee gaat lichtrijden gaat hij sneller.. dus rustig lichtrijden!

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:06

je moet hem gewoon eerst loslaten in de bak en hem een beetje opjagen Knipoog dan wordt hij egt wel rustiger Haha! Haha! Haha!
als het niet werkt kan je een join up misschien proberen, maar als je dat niet goed kan maak je het alleen maar erger Whoosh! Whoosh! dus als je een join up wil proberen moet je echt ervaren zijn!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:14

tOmmieliev weet jij ook nog een andere oplossing dan een join up?? Maar goed...In_Flame heeft denk ik de beste oplossing. Probeer iemand te vinden die hem aan de longe vasthoud.Vanuit daar steeds meer de bak door. Wel een beetje zwaar voor die geen die mee moet rennen, maar die trakteer je dan maar een keer op koffie met gebak of zo!! Veel rustige stemhulp erbij helpt ook vaak mee.

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:15

het helpt bij mij gewoon erg goed Haha!
als jullie het niks vinden dan doen jullie het toch niet....maar echt het kan heeel goed helpen hoor Bloos

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:17

Een JU is geen middel om een paard rustiger te maken, maar om hem onderdaniger te maken. En het is een laatste redmiddel, geen huis tuin en keuken truukje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:20

Helemaal gelijk!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:23

hoe is de pony in het verleden gereden? ik heb zelf eens te maken gehad met een pony waarbij het aangeleerd was, dat maakt het corrigeren lastiger.
oefenen is de hoofdzaak, hou het rustig, rijd overgangen. de tip over de longeerlijn vind ik ook een hele goede. verder figuren rijden, hou hem bezig, zodat zijn hoofd niet zo staat naar het racerige.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:45

Ik heb zelf ook een vrij drukke merrie, niet zozeer in de vorm van rennen, maar meer als alle kanten opspringen. Wat heel goed werkt bij mij is gewoon echt dresuurmatig aan het werk zetten. Stelling geven, netjes aan de teugel, veel figuren en veel overgangen. Dan moeten ze hun hoofd erbij houden en hebben ze vaak wat minder de neiging raar te gaan doen.

En je moet er zelf al niet vanuit gaan dat ze het weer gaat doen. Als jij gaat daven en je denkt alleen maar 'ze gaat weer rennen, ze gaat weer rennen', dan gaat ze omdat jij onbewust toch anders gaat zitten.