Hoe paard goed aan laten springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naugthytjhu

Hoe paard goed aan laten springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 09:23

Hallo,jullie denken vast,wat een domme vraag! Maar het ligt anders.M'n vriendin rijd op een welshje en die moet nog veel leren.Het aanspringen lukt wel naar galop,maar goed niet.Alleen op de rechterhand springt hij goed aan.De eigenaaresse heeft ookal geholpen en het lukt gewoon niet.Ze heeft ook al overdreven der buitenbeen achter de singel gelegt en der binnebeen op de singel,maarnee.Lukt ook niet! Ik heb haar dus belooft dat ik het even hier op bokt zou vragen,aangezien ze niet geregistreert is op bokt.Dus hebben jullie misschien tips hiervoor?

Groetjes Melissa

Elodie1

Re: Hoe paard goed aan laten springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:33

iets stelling en buiging, buiten schouder goed begrenzen, op binnenbeen aan laten springen. op een volte proberen? of op t verkeerde been lichtrijden en dan aanspringen..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:35

Hee Melis!

Ik ken dit probleem Knipoog wat bij mij hielp was op het verkeerde bee lichtrijden, en hem dan zo in galop drijven, met een goede stelling zodat hij niet over de buiten schouder kan wegvallen. Als hij goed aanspringt flink belonen. Regelmatig longeren om de pony sterker te maken in galop helpt ook.

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:37

een keer over een balkje heen laten galloperen

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:37

ja maar ook met de juiste stelling buiten schouder goed begrenzen anders lopen ze braaf gesteld en dan op t moment van aangaloperen floepen ze de buiten schouder er als nog uit en ja dan zitten ze als nog verkeerd Tong uitsteken

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 09:44

Ok,bedankt voor de tips Haha!! En Xsander,gewoon een balkje? En wanneer aanspringen? Na het balkje,ervoor of tijdens het balkje zeg maar?

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:00

Heey,

Iemand bij ons op stal heeft een haflinger en die heeft het zelfde probleem gehad.
Zij moest toen een gebroken lijn in rijden en aan het einde van de gebroken lijn goede stelling vragen en dan gelijk hup! de benen er in ...(Wel in een hoek aanspringen of de hoek iets afsnijden)
De eerste keer ging het goed gelijk terug nemen volgende zijde een gebroken lijn inrijden.
En weer op nieuw proberen toen lukt het wel.Misschien een tip anders zou ik het ook niet weten.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 20:11

Oké,hardstikke bedankt!

_miss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:29

doe je binnenhand omhogo zodat hij zn hoofd ies naar binnen geeft ( buiten teugel erbij zodat hij nie helemaal rare kronkel gaat make) w8 tot hij het bit los laat en zo loopt en leg dan je buitenbeen naar achter en spring aan wedde dat het lukt Haha!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:42

Niet naar binnen leunen. Rechtop zitten en het binnenbeen vrijmaken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:26

YRT ---> RT-P

Sonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:37

als je het paard goed wilt laten aanspringen is er ook een mogelijkheid om dit met het longeren en je stemhulp te doen.
Halve volte maken en terug in draf.
Door het oefenen en het redelijk vaak zelf te laten aanspringen wordt de balans beter en is het makkelijker om het straks te doen als je hem onder het zadel hebt.

Succes.

Sonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:37

Neonlight schreef:
YRT ---> RT-P

Wat betekenen deze tekens?
dank je wel voor eventuele uitleg....

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:41

Ik heb dat probleem ook gehad, en voor de verandering lag het probleem bij mij Koe . Ik gooide mijn buitenteugel los, omdat ik per sé die stelling naar binnen wilde hebben. Dan gooien ze de schouder naar buiten, en zitten ze nog verkeerd. Sinds ik de buitenteugel er bij hield, ging het een stuk beter.

Een balkje neerleggen helpt ook. Maar als je paardje nog veel moet leren, heeft het denk ik geen nut om je buitenbeen extra ver naar achter te leggen. Ze zal niet begrijpen wat het betekent.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:01

De achterhand een stukje naar binnen zetten en dan aanspringen Lachen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:53

ik heb goeie ervaringen met op de volte aan springen, of hem overdreven naar binnen laten kijken. zo hebben wij het gedaan in ieder geval.

wens je veel succes.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:56

Op een kleine volte aan laten springen helpt meestal ,, goede stelling vragen

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:02

Stelling naar links vragen (overdreven, evt. binnenhand omhoog), op de buitenkant zitten en buitenbeen achter de singel.

Vanuit een hele kleine volte moet het meestal ook wel lukken als je stelling naar binnen hebt.

Snne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:43

als je aan wil springen een halve volte ofzoo maken dat hij wel goed moet springen. en anders steeds opnieuw proberen totdat hij het goed doet en dan heel goed belonen

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:50

Wat ik hier heb gelezen en wat bij mij nog wel eens wilt helpen als het paard écht zijn dag niet hoofd is contrastelling. Ik weet dat dit niet dé manier is, maar het helpt wel. Je vraagt lichte contrastelling, waardoor de binnenschouder meer vrij komt, en legt je binnenbeen op- en buitenbeen achter de singel. Buitenbeen kun je een beetje overdrijven, zodat hij goed de achterhand naar binnen plaatst. Als hij het dán nog niet doet weet k het ook niet meer Knipoog

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:01

Ik heb hier ook erg moeite mee op het moment
ik heb nog maar net een beleerd paardje ..
en hij gaat nu dus op een hand beginnen met aanspringen in de verkeerde galop .. Boos!
ik moet hem er nog vanuit draf in laten vallen omdat hij de hulpen nog niet goed genoeg kent om meteen aan te springen .. Knipoog
hij wil erg graag de hoeken af snijden dus ik ben ook nog eens aan het sturen met de teugels ..
dit ook omdat als ik me been er erg tegen aan drukt hij dus nog denkt dat hij harder moet hihi ..
dus ik loop en te sturen en wil aangaloperen ..
ik denk dat dit te veel is waardoor hij dus op 1 hand het makkelijker vind om aan te galoperen op het verkeerde been ..

Misschien wel omdat ik (weet dit niet zelf hoor ) net op dat moment me buitenhand naar buiten steur ..??

iemand voor mij ook tips misschien ..
dus voor een jong paard ..
want wil niet dat hij dit te lang blijft doen natuurlijk Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:09

doom schreef:
en hij gaat nu dus op een hand beginnen met aanspringen in de verkeerde galop .. Boos!
ik moet hem er nog vanuit draf in laten vallen omdat hij de hulpen nog niet goed genoeg kent om meteen aan te springen .. Knipoog
hij wil erg graag de hoeken af snijden dus ik ben ook nog eens aan het sturen met de teugels ..
dit ook omdat als ik me been er erg tegen aan drukt hij dus nog denkt dat hij harder moet hihi ..
ik denk dat dit te veel is waardoor hij dus op 1 hand het makkelijker vind om aan te galoperen op het verkeerde been ..

Misschien wel omdat ik (weet dit niet zelf hoor ) net op dat moment me buitenhand naar buiten steur ..??

ik zou als ik jou was eerst hem in stap en draf goed voor elkaar krijgen, dus netjes over de hoefslag lopen, netjes de bochten door, goed aan het been en eenvoudige figuren kunnen rijden. en daarna echt gaan oefenen met aangalopperen. want hoe wil jij galopperen als je niet eens normaal een bocht door kunt sturen?
In ieder geval, zo denk ik er over met m'n paard dat net onder het zadel word gereden. 9 van de 10x galoppeer ik niet wanneer ik dressuur ga oefenen of les heb. Hooguit eens in de week vraag ik een galopje van hem en beloon hem dan al als hij aanspringt (goed of foute galop is allebei belonen). we hebben nog tijd zat om het moeilijk te maken door in de goede galop aan te springen. Eerst wil ik dat hij uberhaubt netjes op m'n been aanspringt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:34

ThaGirl schreef:
doom schreef:

ik zou als ik jou was eerst hem in stap en draf goed voor elkaar krijgen, dus netjes over de hoefslag lopen, netjes de bochten door, goed aan het been en eenvoudige figuren kunnen rijden. en daarna echt gaan oefenen met aangalopperen. want hoe wil jij galopperen als je niet eens normaal een bocht door kunt sturen?
In ieder geval, zo denk ik er over met m'n paard dat net onder het zadel word gereden. 9 van de 10x galoppeer ik niet wanneer ik dressuur ga oefenen of les heb. Hooguit eens in de week vraag ik een galopje van hem en beloon hem dan al als hij aanspringt (goed of foute galop is allebei belonen). we hebben nog tijd zat om het moeilijk te maken door in de goede galop aan te springen. Eerst wil ik dat hij uberhaubt netjes op m'n been aanspringt.

IK pB je even want anders wordt dit straks mij topic haha Knipoog

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:56

hoi,

ook ik heb dit probleem. Ik heb een grote kwpner van ruim 1.75 cm. Hij is nu net 11 jaar geworden en het is al jaren een drama. Krijg hem gewoon niet in de goede galop op rechts. Heb echt al van alles geprobeerd. Aan de longe gaat het nu 98% goed. maar als ik er dan weer op ga zitten is het dus 99,9% fout. is er mischien iemand bij mij in de buurt (omgeving venray/venlo) die een aantal keer kan helpen? Hoop echt dat dit eens op gelost wordt. want met een paard die niet eens goed kan aanspringen hoef je ook niet op wedstrijd te gaan. Hij springt overigens super aan vanuit de stap (alleen dus op rechts niet goed).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:57

het probleem zit hem er vaak in dat je buitenschouder niet onder controle hebt. Dus eerst daaraan gaan werken, en evt aanspringen met contrastelling.