Het gaat helemaal niet meer:S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Haffie

Het gaat helemaal niet meer:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:44

oke ik val maar meteen met de deur in huis.

mijn zusje en ik hebben 2 verzorg haflingers..
hartstikke leuk en gaaf natuurlijk. de oudste haflinger doet het allemaal keurig en netjes. [ haffy ]
maar dan hebben we de andere haf nog [ mira]
mira is ontzettend eigewijs..
ze staat niet stil met poetsen opzadelen enzo.
ze staat niet stil met opstijgen. mijn zusje houd haar dan wel vast.. alleen ze loopt er gewoon door heen.. tegen de muur of in een hoek zetten heeft ook geen zin want ze draait zich d'r helemaal uit..

met rijden ook. ik kan niet normaal in stappen met een lang teugeltje want ze zit al helemaal achter haffy te plakken [ jaa ze is een enorme plakkert ].
dit is zoo irritant.. ze luistert bijna nergens naar..
als haffy bijvoorbeeld aan de andere kant van de bakt loopt. geeft mira opeens keiveel gas en schiet ze d'r zo in galop vandoor.. ik kan d'r dan niets meer mee berijken en heb helemaal geen controle meer over d'r . op de volte gaat niet want ze is behoorlijk sterk.. ze gallopeert ook niet aan als d'r haffy d'r niet voor zit [ dat is nu het ergste probleem niet ] ik vind het alleen zoo zielig voor mijn zusje en haffy. ze knalt meestal tegen haffy's kont en dan pas kan ik d'r weghalen.. zo sterk is ze.. het rijden zo is helemaal niet leuk meer.. kzij 2 weken trug ook al. tegen mij zusje , ik heb helemaal geen zin meer om op mira te rijden.. toen zij ze ik ga d'r wel op ; zij is al in de bak. ik zadel andere pony op . opeens hoor ik NAOMI NAOMI kom KOM ik val ik val . baf hoorde ik en toen gehuill.. toen was de pony d'r helemaal vandoor gegaan helemaal bokkend.. toen is se d'r dus afgevallen..

ik wil heeel graag weer een beetje normaal op d'r rijden.. wnat de 1ste x ging het ahartsikke goed..

ik wil ook weleens normaal rijden.. ik durf niet aan de eigenaars te vragen of ik les mag ofzo.. zo ben ik nu eenmaal Bloos .

dus bij deze zou ik willen vragen..
hebben jullie daar ervaring mee?
en wat zouden jullie doen in z'n situatie . voorderest is ze eigelijk een hele knuffelige pony. naar het rijden en het ging slecht kijk ze echt zo uit d'r oogjes.. gewoon om verliefd op te worden Ach gut dus ik vind dit heel zonde..

sorry voor het lange verhaal.. maar hopelijk krijg ik reacties.. Clown

bedankt xx Naomi

Pradaatje

Re: Het gaat helemaal niet meer:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:46

Ten 1e pak een zweep in je handen!
Als ze iets flikt, een klap op de reet!
Als jij haar op een volte wil hebben en ze doet het niet, probeer haar toch te sturen en geef haar een tik op haar schouder!~
Ze moet doen wat jij wilt, als je haar telkens haar haar zin geeft maakt ze daar gebruik van, hoe lief ze ook kijkt.
Misschien is les ook een optie met haar.

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:48

Ik wilde net zeggen, een zweep? Strengere stem? Laten merken dat je boos bent etc. En heel vaak álles opnieuw proberen. Blijven doorgaan tot dat zij op een gegeven moment doet wat jij wilt. Al duurt het 3 uur.
En lessen?!

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:50

zweep heb ik d'r altijd bij ik geef d'r een tikje.. ze bokt dan .. dan geef ik d'r weer een tik.. dan draait ze om. ik zet haar om .. dan gaat het weer een tijdje goed.

maar over die les.. dat wil ik dus HEEEEEEL graag.. maar ik durf dus niet te vragen of dat mag van die eigenaren hij zou ons wel les geven .. maar hij heeft heeeeeeeeeel weinig tijd.. op een ponyclub les wil ik dus wel.. maar dan moeten we dus elke x met trailer op weg.. want ik vind het een beetje raar als die lesgeefster naar het huis zelf komt ofzo;)

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:52

Tikje ? Geef haar dan een Tik! Dat ze onder de indruk is.
Zoals ik het nu lees ben jij niet echt de baas over haar. Maar zij over jou. En dat is heelmaal de vereerde opstelling!
Je moet gewoon vragen voor les, Desnoods zoek je zelf iemand die het voor een kleine bijdrage doet!
Ik heb ook een lesgeefster aan huis. Ik denk bijna iedreen hier.
Laat haar luisteren naar jou!

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:53

Begrijp ik het goed dat ze nog niet zolang zadelmak is?
Als dat zo is, dan kan je beter weer bij de basis beginnen, dus eerst longeren en de stemhulpen goed leren (is zowieso wel handig).
Als ze hier goed op reageert, ga dan eerst aan de longeerlijn rijden tot ze hier ook goed luisterd, en dan pas los.
De eerste tijd alleen in de bak, en pas later met de andere haflinger.
Blijf altijd consequent, maar wel eerlijk.
Als ze net onder het zadel is of lang stil heeft gestaan, moet je daar de tijd voor nemen.

Wat betreft de les, er ziujn instructeurs genoeg die gewoon aan hus les komen geven.
Alleen moet je vooraf uitzoeken wat de kosten zijn, en wie die gaat betalen.
Als je zelf betaald denk ik niet dat de eigenaar daar zo moeilijk over zal doen...

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:55

Pradaatje schreef:
Tikje ? Geef haar dan een Tik!

Een paar flinke meppen kan ook wel volgens mij. Dat ze iig merkt dat jíj de baas bent.
Sommige pony's merken dat niet na een tik. Rolleyes

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:56

jawel ze is ongeveer 8 jaar ; maar een paar jaar niet meer bereden. ben redelijk rustig aan begonnen met er dus eerst waar de eigenaren bij waren aan de longe stappen.. draven.. weer stappen aandraven stukje galop.. klein stukje draf , stappen en klaar. [ ik probeer de baas dus wel te zijn maar ze is zo sterk zelfs met handschoenen krijg ik blaren. en hulpteugels in te gooien is zonde vind ik ] mijn zusje ging dus toen alleen rijden.. maar die is natuurlijk [ lijkt mij meisje van 11 ] veeeeeell minder sterk dan mij. [ niet dat ik dat zo supererg ben:P ]

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:57

maar die lessen.. hoe moet ik dat dan vragen aan die eigenaren? gewoon van jaa eigelijk wil ik wel les. van een ervaarder persoon [ die man heeft vroeger heel veel gereden en ment heel veel geef ook menles] maar zou dat een probleem voor jullie zijn als ik voor 1 x [ of 2 ] in de week laat komen dat we van hun les krijgen .

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:58

Haflinger__ schreef:
maar die lessen.. hoe moet ik dat dan vragen aan die eigenaren? gewoon van jaa eigelijk wil ik wel les. van een ervaarder persoon [ die man heeft vroeger heel veel gereden en ment heel veel geef ook menles] maar zou dat een probleem voor jullie zijn als ik voor 1 x [ of 2 ] in de week laat komen dat we van hun les krijgen .

Gewoon vertellen wat er aan de hand is. En zeggen dat je graag verder met mira (?) wilt, en daarvoor echt les nodig heb.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:00

jhaa mira ja. Knipoog maar effe als het zonder les was ofzo als dat zogenaamd niet bestond zegmaar:P . wat hadden jullie in mij geval dan gedaan?

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:01

Er bestaat les!
Maak er gebruik van.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:03

Ik zou ook les nemen, want het klinkt alsof je hier zelf niet uit gaat komen.

Zo`n probleem lijkt het me niet, je vraagt gewoon iets in de richting van:

Ik zou eens graag het volgende willen bespreken. Het rijden met (naam paardje) gaat niet helemaal zoals het hoort te gaan en we zouden er heel veel aan hebben als we lessen konden volgen. Ik wilde dus vragen of dat misschien mogelijk is.

Ik neem aan dat de eigenaar dat heus wel snapt. En er zijn zoveel mensen die de instructie aan huis krijgen.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:04

kheb wel een paar foto's kan je zien hoe gespannen en geplakt ze loopt

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:05

Laat maar es zien.

En anders, als les niet kan/mag. Zoek iemand op die je wél kan helpen, en die met je meegaat naar Mira toe.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:07

Mijn paard is soms ook zo stronteigewijs..
Ik heb zelfs mn insturctrise erop moeten laten omdat meneer weer alles ''eng'' vond.. Express dingen zoeken waarvan hij kan schrikken.. Wat ik dan doe is JUIST naar die plek sturen wat hij eng vind of waar hij verveld doet... als ik er dan de 3e keer langsrij is het geen probleem meer voor hem.. Laten merken dat JIJ de baas bent! Verhef je stem maar een keer (als je dat nog niet deed) je hoeft er niet meteen op los te gaan slaan, maar gewoon laten merken dat hij/zij naar jou moet luisteren.. Pling

En neem les ofzo.. Of inderdaad iemand die je wil begeleiden... Haha!

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:08

okee hoe zet ik die hier op gwn met imageshuck
? ik doe het morgen okeeq. ik moet nu naar bed:O

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:08

Ben ik de enige die er toch even van schrikt dat een aantal hier als eerste reactie geeft er eens "flink op los te slaan" om de pony 'respect' af te dwingen? Verward

Wat is er gebeurd met respect krijgen van je paard omdat hij/zij je als meerdere accepteert? Let wel, ik wil je/jullie hiermee niet aanvallen, want ik begrijpt net zo goed dat je in al die frustratie naar dergelijke bestraffing grijpt. Heel verleidelijk natuurlijk, maar helaas (op de lange duur) niet effectief. Je creeeert in het ergste geval een paard wat puur bang van je is.

Interessant vind ik ook om eens te horen hoe oud jullie zijn en hoe lang en goed jullie bijvoorbeeld al rijden. Wellicht zijn deze ponys (momenteel) niet zo geschikt voor jullie en hebben ze een wat ervarener persoon nodig die ze (met jullie samen) kan begeleiden. Les is daar inderdaad een goed idee voor. Laat de eigenaar gerust weten dat jullie heel gek op de paardjes zijn, maar dat het helaas niet goed gaat. Dat is eng lijkt me, maar zoals het nu is beleven jullie er ook geen lol meer aan toch?

Dat die twee zo kleven, komt mij enigszins bekend voor van mij eigen paardje en die van mijn vader. Die wilden ook niet zonder elkaar en braken de boel af als dat wel moest. Het is toch wel belangrijk hieraan te werken. Begin 'simpel' met ze bijvoorbeeld elk op een apart stukje wei te zetten (met snuffelcontact). Begin met een half uurtje onder begeleiding als ze gek doen en bouw het op. Leg dan de stukjes weide steeds verder uit elkaar. Als je een aparte stalruimte hebt laat dan eens eentje een poosje binnenstaan en wissel ze om.

Kortom, er zijn genoeg manieren waarop jullie de relatie met de paarden (en die van hen onderling) kunnen aanpakken en verbeteren. Ik ben zeker niet voor de "sla erop"-techniek. Dat werkt averechts. Neem de eigenaar in de arm en leg het probleem voor. Maar vooral: heb geduld, veel geduld en ben blij met elke stap vooruit, want gedrag dat er in vorige jaren is ingesleten, heb je niet in een paar dagen/weken veranderd. Kijk maar naar jezelf, jij verandert je gewoonten ook niet snel he?

edit: ik zie net dat je 14 bent
edit2: heeft 'iedereen' vervangen
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 10-05-07 20:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:10

Jana_en_Ik schreef:
Ben ik de enige die er toch even van schrikt dat iedereen hier als eerste reactie geeft er eens flink op los te slaan om de pony 'respect' af te dwingen? Verward

't is niet er op los slaan. maar ik vind gewoon dat als ze al zó'n lange tijd er mee tobt, dat er nu wle es verandering in kan komen. Pony moet weten wie de baas is.

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:10

Tja naoom, ik zou het echt niet weten, w8en tot ze luisterd.... Maarjaa, volhouden is makkelijker gezegd dan gedaan, je moet echt gaan vragen voor die les meisje, je kunt hardstikke goed rijden... !
En als je het niet doet, spreken we een x af en ga ik met je mee Tong uitsteken
Kan ik ook gelijk goed de ernst van de situatie bekijken Tong uitsteken !
Kusje

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:27

Ik heb niks over een zweep gezegd hoor Jana_en_Ik .

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:29

Je hebt een verschil tussen een paard afslachten en een correctie tik geeft Jana_en_ik.
Als ik TS haar verhaal lees ik toch dat haar pony dwars over haar heen loopt. Dan kun je best een correctie tik geven.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:39

Nee ok, het viel mij gewoon op dat de eerste paar posts hier allemaal over het gebruik van de zweep gingen om het probleem aan te pakken. Het is uiteraard niet goed hoe de verhoudingen nu zijn, maar ik denk dat dit wel dusdanig diep ligt, dat een tik slechts een tijdelijk oplossing zal bieden. Dit heeft meer nodig dan alleen dat.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:44

@Pradaatje : maar het is ook net zo snel opgelost met goede les.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:45

Silence schreef:
@Pradaatje : maar het is ook net zo snel opgelost met goede les.

Dat weet ik, ik heb haar ook les geadviseert.