Is dit fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Is dit fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 08:58

Ik zit met een probleempje.. Ik heb een verzorgpony die ik nu ongeveer een jaar rijd. (het is een fjord)
In het begin kon ze eigenlijk niet veel, ze had heel veel moeite met galopperen en ze kon eigenlijk alleen de drie gangen en een paar voltes rijden.
Nu een jaar later kan ze verzamelde galop, SB, travers, appuyement links, contragalop, wijken enz.
Ik heb in dit jaar les gehad, maar ik heb niet echt het idee dat ik daarvan dit allemaal heb geleerd,
want in dit jaar ben ik wel vooruit gegaan maar de les is nog steeds hetzelfde gebleven.
we doen wat tempowisselingen, voltes, soms wijken enz. maar meer ook niet.
Vita kan dit allemaal wel, en we doen nooit iets nieuws.
Zo ben ik dus thuis wat gaan uitproberen wat ze allemaal kan. Ik gaf gewoon de hulpen voor travers, appuyement, SB en ze deed het allemaal alsof het de gewoonste zaak van de wereld was.
Alleen SB op de linkerhand en appuyement naar rechts doet (kan) ze niet omdat haar achterhand nog niet zo sterk is.

En daar ligt mijn probleem. Ik heb namelijk aan mijn instructrice gevraagt of het niet een beetje te hoog gegrepen is en of we dat anders niet een keer in de les kunnen doen, zodat wij een beetje een uitdaging hebben.
Ze vond dat wij daar nog lang niet aan toe zijn omdat haar achterhand niet sterk genoeg is.
Dat is misschien ook wel zo en zij heeft er vast meer verstand van dan ik, maar ze heeft het ons nog nooit zien doen en zowieso gaat de training thuis altijd veel beter.
En over dat Sb op de linkerhand niet zo goed gaat, l ( ze pakt het bit vast en begind te lopen), links is haar zwakke kant, dan heb ik ook wel door dat dat nog niet wil. En daarmee begin ik dan ook eerst wat stelling naar links en dat steeds een stapje verder Knipoog.

Maar is het dan fout als ik verder thuis ga trainen met travers SB enz??
En moet ik een andere les/instructice zoeken? En dan niet omdat ze slecht lesgeeft ofso dat doet ze wel, maar er zit niet echt een uitdaging in.

ik zal er even bij zeggen dat ze ( of iemand anders weet ik niet) alle friezen, fjorden, haflingers bij elkaar in een les heeft gestopt.
Ik reed eerst bij al die KWPN'rs ( die het allemaal wat makkelijker hebben met dressuur en springen enzo waar ze het altijd over heeft) Maar toen moest ik in eens in een les die heel wat niveau lager lag. De meesten kunnen gewoon draf, stap galop, voltes en meer niet echt dus het is ook niet echt een optie om in de les wat SB enzo tegaan doen..

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben en dat het hier goed staat.
Ik ben wel benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.

Groetjes Simone

hoi2Jarig

Re: Is dit fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:57

Ik zou inderdaad eerst werken aan haar spieren in de achterhand,werkt ook wat prettiger voor haar.
En ze blijft de oefeningen dan ook leuk vinden .
Want als je het te zeer forseert kan je ook dadelijk een negatieve reactie van haar krijgen,en nu wil ze nog werken.
Geef haar maar ff de tijd en dan komt de rest ook wel goed.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:46

heb je priveles of groepsles?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:50

Als ik hoor, dat je al een jaar het zelfde doet in de les, en dat je thuis beter traint als in de les, is het dan niet verstandig om een nieuw persoon te zoeken waar je les van krijgt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:46

hoi2 schreef:
Ik zou inderdaad eerst werken aan haar spieren in de achterhand,werkt ook wat prettiger voor haar.
En ze blijft de oefeningen dan ook leuk vinden .
Want als je het te zeer forseert kan je ook dadelijk een negatieve reactie van haar krijgen,en nu wil ze nog werken.
Geef haar maar ff de tijd en dan komt de rest ook wel goed.

Zou ik idd ook zeggen. Maar als je geen uitdaging in de lessen meer hebt zou ik denk wel een andere instructrise gaan zoeken.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 12:50

bedankt voor de reacties!
We zijn ook eigenlijk hoofdzakelijk bezig met haar achterhand,
dit was gewoon meer een experimentje zegmaar Knipoog

Ik heb groepsles Knipoog
misschien is dat ook wel beter om iemand anders te zoeken, maar dit is net een heel handig tijdstip/dag enz.
en de mensen in de les zijn heel aardig en gezellig vandaar dat ik twijfel;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:53

xSiep schreef:
bedankt voor de reacties!
We zijn ook eigenlijk hoofdzakelijk bezig met haar achterhand,
dit was gewoon meer een experimentje zegmaar Knipoog

Ik heb groepsles Knipoog
misschien is dat ook wel beter om iemand anders te zoeken, maar dit is net een heel handig tijdstip/dag enz.

Begrijpelijk. Maar ik denk dat je die keuze voor je zelf moet proberen te maken.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:11

Welke klasse rijdt je?

Misschien heb je best wel een goede instructrice die werkt aan de basis en dat is een goede zaak, allerlei oefeningen doen waar een combinatie nog niet aan toe is heeft geen enkele zin. Het worden dan eerder trucjes dan gymnastische oefeningen.
Ik begrijp nooit zo goed dat er dan geen uitdaging meer is. Als je goed rijdt is er die uitdaging nl altijd.
Gaan alle oefeningen die ze je laat doen dan al zo perfect dat je 10nen krijgt als je een proef rijdt?
Loopt je pony in alle omstandigheden nagevelijk met een stille aanleuning in stap draf galop alle overgangen en figuren die je rijdt? Hoe zijn je eigen houding en zit?
Kan je je pony in alle houdingen rijden die je maar wilt zonder dat de aanleuning verbroken wordt?
Ga eerst dat eens voor jezelf na? Is je pony rechtgericht (nee dus, dat kan ik al vertellen aan de hand van wat je hier verteld) Is hij goed aan je been en loopt hij met voldoende impuls en schwung? Zolang je daar nee op moet antwoorden blijft de uitdaging er altijd.
Het is niet aan de instructie om je een uurtje te vermaken met allerlei interessante oefeningen.
De eerste oefening die je meestal gaat doen is wijken voor de kuit.
Schouderbinnenwaarts komt later pas en travers nog later en appuyeren nog later.
Het lijkt er een beetje op dat jij alles maar een beetje doorelkaar doet zonder dat je precies weet waar de oefeningen voor dienen en wanneer het paard daar aan toe is.
Ik kan het natuurlijk best mis hebben, dan mijn excuses daarvoor.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:24

Ik ga helemaal mee in " shan " de basis kan nooit goed genoeg er in zitten de basis is het aller belangrijkst van al die dingen waar jij nu al mee bezig bent kan in verloop van tijd averechts tegen je gaan werken.. en ook bij je pony.. je instructrice ziet mischien jou en je pony en de punten waar nog aan gewerkt kan worden mischien zie jij zelf deze niet en vind je de lessen dus niet meer intresant en heb je het gevoel dat je niks bij leert.. je moet zo denken het kan altijd beter en alles op zijn tijd.. een pony kan niet in een jaar van niks naar hoog niveau bereden worden..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:33

xSiep schreef:
Ik heb groepsles Knipoog

Als ik jou was zou ik dan priveles zoeken. Het is natuurlijk niet leuk als je in een groepsles dat soort dingen wil gaan oefenen terwijl de rest dat waarschijnlijk niet kan. Met priveles is de instructeur constant op jou gericht en kan jou en je paard op het juiste moment corrigeren.
Pas wel op met dat soort oefeningen thuis oefenen zonder begeleiding, dikke kans dat er kleine foutjes insluipen die er moeilijk uitgaan.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 18:10

shan schreef:
Welke klasse rijdt je?

Misschien heb je best wel een goede instructrice die werkt aan de basis en dat is een goede zaak, allerlei oefeningen doen waar een combinatie nog niet aan toe is heeft geen enkele zin. Het worden dan eerder trucjes dan gymnastische oefeningen.
Ik begrijp nooit zo goed dat er dan geen uitdaging meer is. Als je goed rijdt is er die uitdaging nl altijd.
Gaan alle oefeningen die ze je laat doen dan al zo perfect dat je 10nen krijgt als je een proef rijdt?
Loopt je pony in alle omstandigheden nagevelijk met een stille aanleuning in stap draf galop alle overgangen en figuren die je rijdt? Hoe zijn je eigen houding en zit?
Kan je je pony in alle houdingen rijden die je maar wilt zonder dat de aanleuning verbroken wordt?
Ga eerst dat eens voor jezelf na? Is je pony rechtgericht (nee dus, dat kan ik al vertellen aan de hand van wat je hier verteld) Is hij goed aan je been en loopt hij met voldoende impuls en schwung? Zolang je daar nee op moet antwoorden blijft de uitdaging er altijd.
Het is niet aan de instructie om je een uurtje te vermaken met allerlei interessante oefeningen.
De eerste oefening die je meestal gaat doen is wijken voor de kuit.
Schouderbinnenwaarts komt later pas en travers nog later en appuyeren nog later.
Het lijkt er een beetje op dat jij alles maar een beetje doorelkaar doet zonder dat je precies weet waar de oefeningen voor dienen en wanneer het paard daar aan toe is.
Ik kan het natuurlijk best mis hebben, dan mijn excuses daarvoor.

Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar ik ben niet alles door elkaar aan het doen, en ik weet ook wel waar de oefeingen voor dienen. Maar ik heb travers en appuyeren gewoon een keer gedaan om te kijken of ze het 'deed' zegmaar.
Het is niet zo dat ik daarin verder ga trainen, maar meer eens iets voor af en toe. Al heb ik dat waarschijnlijk iet zo goed omschreven.

En ze geeft ook goed les, vooral de basis enzo, maar als dat allemaal goed gaat is het toch niet verkeerd om verder te gaan?
Ik rij nog geen wedstrijden, maar je hoeft toch niet per se wedstrijden te rijden voordat je verder kan gaan met SB enzo?

Ik ga ook zeker niet verder met travers en appuyeren voordat ik zeker weet dat ze het aankan en er aan toe is.

pandour_iene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:31

Ik ga mee met Shan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:05

Oefeningen zijn geen doel, oefeningen zijn een middel.
Niet vergeten Knipoog
Als je oefeningen verkeerd uitvoerd, schiet je uiteindelijk je doel voorbij.
Ik zou privéles van een wat ambitieuzere instructeur proberen te krijgen als ik jou was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:09

idd shan

Ik vraag me dus ook af of jou genoemde oefeningen ook zo zijn uitgevoerd dat ze correct zijn
Om eerlijk te zijn kan ik me dat niet voorstellen (gemeen van me hè Tong uitsteken Lachen

Ik ken wel meer mensen die zeggen, mijn paar loopt M nivo, maar dan zie je een kop opzij getrokken wat sb heet, zonder enige buiging in het lijf en dat soort dingen.

Ik denk als je instructrice ook zegt dat de achterhand nog niet sterk genoeg is, dat deze oefeningen ook gewoon truucjes zijn en totaal geen dressuurmatig fijne oefeningen

nu zal ik wel niet meer aardig zijn, maar helaas... Lachen

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:32

Ga ook mee met Shan. De basis is alles, zonder een goede basis kun je niet verder. En die 'saaie' zaken zoals rechtrichten en voltes rijden zijn ook gewoon belangrijk hoor. Jij slaat echt stappen over, in een jaar tijd kan een paard echt nog niet de dingen die jij hem laat doen, geef hem de tijd om sterker te worden van achter en ga dan eens een stapje verder.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:20

even vor de duidelijk heid... ik heb dit nog neit aan het doen he?
En ik denk dat ik dat ook maar even laat 'liggen' totdat ik zeker weet dat ze er klaar voor is.

ik heb het 1 keer geprobeert ( misschien 2 keer ) gewoon om te kijken of ze het deed. misschien heeft ze dit vroeger al eens geleerd ofso? wie weet. misschien liep ze toen wel veel hoger.
bij de vorige eigenaren heeft ze namelijk een jaar helemaal nix gedaan en is ze nogal vals geworden ( wat er nu al weer uit is maartoch)

ik ben dit dus nog niet aan het doen vorodat ik wat meer advies heb, van (nieuwe) instructrice.

En natuurlijk is het niet saai om zo perfect mogelijke en volte enz te rijden, maar als ik les heb van de eigenaresse doen we ook meestal SB, dus daarvan wet ik zeker dat ze eraan toe is.

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:28

Sorry voor de wat late reactie :S Ben het voor een groot deel met Shan eens, maar de lol gaat er wel snel af als je geen nieuwe prikkels krijgt. Mijn ervaring is dat juist met een nieuwe/aangepaste oefening het kwartje kan vallen en je beter aanvoelt wat er verbeterd kan worden. Ik neem aan dat je in de les ook wel de ruimte hebt om zelf figuren te rijden? Misschien kan je thuis wat meer grondwerk gaan doen/longeren om haar andere achterkant op te peppen. Sowieso kan het geen kwaad om thuis ook dingen te oefenen. Succes!
@Shan: het is niet aan je instructrice om je te 'vermaken' met interessante oefeningen, maar zo iemand moet wel zorgen dat je aan je trekken komt in de les. Daar wordt ze voor betaald.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 17:59

@ Malin: idd dat bedoel ik! Ik ben niet zo goed in het uitleggen van wat ik bedoel Bloos
We zijn druk bezig met haar achter hand, en een vriendin heeft dit weekend foto's gemaakt, en het ziet er al veel beter uit dan een maandje geleden! Pling

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:53

@siep: heel mooi! Houwen zo!

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:08

het is jhe eigen pony toch dus jij mag zelf weten hoe hoog jij de les wil denk ik zo als ik vind dat het een te laag niveau voor mij pony is dan vraag of ze het niveau wil op hogen want als je alleen maar van die hele makkelijke dingen gaat doen kom je nooit verder dus ik zou gewoon zeggen : nou het is mijn les ik betaal ervoor dus jij heb daar niks mee te maken Tong uitsteken

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:10

je hoeft natuurlijk ook niet alleen daar aan te werken maar je kan er wel mee beginne af en toe kan jhe is wijke traivar maar dat jhe wel die voltes houd en ook veel vergroten en verkleinen dat is goed voor der stelling Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:12

natuurlijk zijn prikkels leuk Ja
Maar prikkels willen hebben waar je niet aan toe bent heeft ook geen nut Lachen
Dan ga je jezelf ook maar frustreren Lachen

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:13

oooo verzorg pony ja dat moet jhe met de eigenaar overleggen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:22

Een goede instructrice weet haar leerling(en) uit te dagen op hun eigen niveau. Toen ik nog net op mijn verzorgpaardje reed, kreeg ik practisch alleen maar zitles, maar zweten dat ik deed! Ik was kapot (maar voldaan!) aan het einde van een les. Naarmate ik verder kwam, werd er ook meer van mij gevraagd.

Ik raad jou aan om een andere instructrice, het liefst priveles, te zoeken. Je bent er waarschijnlijk nog lang niet (maar dat is niemand), maar je hoort na iedere les weg te lopen met het idee: zo, ik heb weer wat geleerd!
Veel succes Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:46

Je kunt er ook voor kiezen om de basis een beetje op te leuken en daar hoef je helemaal geen extrme kunstjes voor te doen. Bovendien kun je op die manier toch je portie prikkels krijgen en je pony sterk maken. Overgangen en rechtuit rijden kun je prima combineren met een paar balkjes en eventueel kleine gymnastiekjes te springen. Een paard hoeft helemaal geen springpaard te zijn om dit te doen en fjorden kunnen best een kruisje springen. Werk een keer aan de lange lijnen, rij een keertje voorzichtig een klein stukje op buitenrit door een wat zwaardere bodem.

Het is denk ik beter om andere instructie te zoeken, zoals Mariettek al opmerkt moet ze je wel motiveren los van je niveau. Je mag best eens iets proberen in een les mits het zinvol is en er een zekere mate van correctheid in de uitvoering zit. Van begeleid een beetje klooien wordt je vaak veel wijzer. Van enkele passen SB zal de pony ook niets overhouden, probeer de zwaardere oefeningen even te laten rusten. Je kunt ook op verschillende manieren wijken dat kan ook heel afwisselnd zijn, vanuit een hoek naar de AC-lijn, langs de hoefslag, gebroken lijntjes. Bovendien is het belangrijkste van les dat je er als combinatie beter van wordt en dat je (meestal) met een goed gevoel de les uikomt om de rest van de week met het geleerde aan het werk te gaan. Je kunt ook eens met de lesgenoten de instructrice aanspreken of sommige dingen anders kunnen het is tenslotte geen bezigheidstherapie. Ik reed zelf korte tijd met een jong hafje bij een instructrice en die vond dat dit ras niet hoefde te dressuren zodat ik ook nooit iets anders deed dan een uur getransporteerd worden door de bak dus ik begrijp je frustratie volkomen. Hafje is tegenwoordig een aantal jaren minder jong en loop alle oefeningen nu redelijk correct en alleen in de les rij ik travers enz verder alleen basis, basis, basis. Succes!