Hoe stop je een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

Hoe stop je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 16:04

Ik heb een vraag. Mijn 4 jarige merrie ga ik nu om de dag rijden. Ze heeft veel energie en gaat het liefst zodra ik opgestapt ben meteen over in draf. Ik kan haar dan niet meer stoppen. Af en toe geef ik een rukje en dat steeds harder maar ze stopt niet. Uiteindelijk stuur ik haar de hoek in en daar stopt ze wel, dan beloon ik haar. Hetzelfde geldt voor de galop vanuit draf gaat ze zelf in galop en stoppen kan alleen in de hoek. Hebben jullie tips hoe jullie een paard stoppen? Is overgangen rijden een goede? Als ze stapt kan ze wel halthouden, ze kent het dus wel.

Alvast bedankt

l_cindy

Re: Hoe stop je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:05

mischien dat je haar eerst even moet longeren ,,, zodat ze niet meer zoveel energie heeft!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:02

Ken je het spreekwoord "green and green makes black and blue"?

Niet om je te ontmoedigen, maar als je op zo iets simpels zelf al geen antwoord hebt, dan zou het denk ik heel verstandig zijn om of alleen onder begeleiding te rijden, of je paard eerst een tijdje verder door te laten rijden door een meer gevorderde ruiter.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:05

ik geef je een wijze tip:
laat hem door een ervaren ruiter inrijden.

zo verpest je hem helemaal., klinkt hard, maar is de waarheid.

jumperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:03

diep naar achter met al je gewicht leune en gwn heel hard en de teugels blijve trekke dn stopt die denk ik wel

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:06

jumperke schreef:
diep naar achter met al je gewicht leune en gwn heel hard en de teugels blijve trekke dn stopt die denk ik wel

Ziek Verward
Wat een antwoord zeg.

Maar goed,
Ik raad je aan om les te nemen, of als je dat al hebt je instructrice om begeleiding te vragen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:06

Overgangen rijden ,volte's, goed diep zittten,knieen knijpen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:08

Dat lijkt me een goed idee ja, net zo lang trekken tot hij stopt. Geloof toch echt dat een beest van minstens 400 kilo toch wel iets sterker is hoor.

Begeleiding van iemand die er meer verstand van heeft lijkt mij een beter idee. Neem les en/of laat hem eens door iemand met ervaring rijden.

Scarlett58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:08

jumperke schreef:

dat moet je dus echt niet doen he. weetje wel niet hoe slecht dat is voor je Paard zijn mond :s :s
ik ben blij dat ik joun paard niet ben !!! Boos! Boos!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:21

Stoppen en vertrekken (normaal) is een prioriteit beginners "ding".
Als ik jou was, zou ik doen wat ik ook doe!
Een stapje terug nemen!...
Bij jou is dat dus terug beginnen bij 0!
Zet haar terug aan de longe, desnoods de dubbele longe en leer haar vertrekken en stoppen op stem!

Stemhulp is op een dressuurwedstrijd welliswaar verboden, maar het is een zegen bij het rijden!
Begin daarna terug op je paard, ENKEL stappen! een uur lang! gaat ze draven, gebruik je stemhulp je zit en dan je teugels voor haar kost wat het kost terug in stap te krijgen, duurt het een rondje langer, maak je niet boos, zolang ze terug in stap gaat, BELONEN! Belonen kom je 100x verder dan "rukken aan de teugel tot ze stopt" zoals hier eerder geantwoord is.

Parijs is ook niet in 1 dag gebouwd! Je zult de vruchten daarvan plukken! Véél stapwerk, als ze alles zorgvuldig in stap kan, kun je gerust draven, dan weet je met een goed hard "ik hoef niet meer zo te trekken"... dat is wat ik vind dan persoonlijk, veel sucses

en denk aan deze regel (gezegt door Pumba en timon in de leeuwenkoning II) Clown
"Als hard tegen hard gaat, GAAT hard tegen hard IN !"

Een paard is van nature een dier dat de instinct heeft om tegen druk in te gaan!
bv. Als een poema een wild paard bijt in de flank zal deze nooit zich losrukken, maar gaat hij tegen de druk induwen, zo dicht tot het, het roofdier kan raken!
Als jij blijft rukken aan de teugels, dan zal je paard 1 je bit klemmen met z'n tong, 2 z'n hoofd de lucht in doen zodat jij lekker nix te zeggen hebt, en 3 je creeërd , als je dit lang aanhoud, eelt in de lagen van je paard, en dan heb jij HELEMAAL niets meer te zeggen, buiten een zwaarder bit gebruiken, maar daar gaan we maar verder niet meer over door...

Veel sucses Haha!

_Luka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:28

die laatste lijkt mij ook de beste oplossing, want wanneer je gaat trekken gaat jou paard alleen maar meer trekken.. en wanneer je haar telken in de hoek tot stilstand brengt leert ze nooit te reageren op jou hulpen.. en als het je niet zelf lukt zou ik inderdaad hulp zoeken bij een meer ervaren iemand of je paard helemaal door iemand anders laten inrijden...
overgangen zijn inderdaad heel goed voor het trainen op reageren op been- en zithulpen maar ik zou me eerst reageren op het overgaan naar een langzamere pas (draf -> stap)

nou succes! hoop dat je iets met de tips kunt!

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:30

2 dingen;

1: Neem zelf eerst eens fatsoenlijk les op een manege, daar leren ze je dit.

2: Laat je paard africhten door iemand die er verstand van heeft.

Je bent een beetje onverantwoord bezig..

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:31

Nou kijk als hij/zij er vandoor gaat op te stieren mag je wel een stevige ophouding maken en dan de teugels snel weer terug geven.
Maar dat is denk ik niet nodig in jou geval Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:33

Wat zegt je instreukteur hiervan???

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:35

ik zou goede les overwegen .. Ook naar aanleiding van je andere topics krijg ik niet het idee dat jij de juiste persoon bent om een paard zelfstandig wat te leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:44

Het paard loopt terug in leeftijd trouwens. Paar maanden geleden was 'ie 7 en de week daarvoor nog 8.
Dus niet getreurd allemaal, binnenkort is het nog een veulen en niet ingereden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:47

KiWiKo schreef:
Wat zegt je instreukteur hiervan???

idd wat zegt die

of wil je zeggen dat je die geen hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:51

Sonja schreef:
Het paard loopt terug in leeftijd trouwens. Paar maanden geleden was 'ie 7 en de week daarvoor nog 8.
Dus niet getreurd allemaal, binnenkort is het nog een veulen en niet ingereden Haha!

idd, en het is een hem en haar tegelijk..

jemaine schreef:
Hij is nog nooit omhoog gekomen, maar doordat wij zenuwachtig geworden zijn voor het opstijgen merkt hij dat ook en wordt hij nog zenuwachtiger, het is een wisselwerking geworden. Laatst heb ik wel geprobeerd om alleen met hem rondjes te lopen en als ik "ho" zei dat hij dan ook echt stil moet staan, dan drukte ik een beetje op de stijgbeugels en pakte ik de teugels iets korter. Op een gegeven moment hielp dit wel maar zodra ik mijn been omhoog wilde doen, of wanneer ik verplaatste gaat hij weer aan de gang. Ik denk dat net zolang proberen totdat hij stil staat en goed belonen ( hij krijgt dan worteltjes haha en veel klopjes op de hals) het beste bij hem past. Als ik boos ga doen is hij zo overstuur, of als ik aan de teugels trek. Echt gek.

je zegt het zelf al, hij of zij, is zenuwachtig doordat jij dat ook bent..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:52

jumperke schreef:

Dat in elk geval niet.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:55

wat flauw is dit allemaal toch, dit meisje vraagd om HULP daar is deze site toch ook een beetje voor bedoeld,, en jullie kraken haar helemaal af.

Als jullie dan zon perfecte instructeur hebben dan kan je dat meisje vast wel raad geven!

Ik denk dat je goed achterover moet gaan zitten en de pony op de volte moet sturen steeds iets kleinere rondjes en dan gaat hij wel zachter en dan natuurlijk goed belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:55

Misschien heeft ze twee paarden? Word best snel van uit gegaan dat er maar weer van alles word verzonnen niet waar?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:01

Judith_ schreef:
Misschien heeft ze twee paarden? Word best snel van uit gegaan dat er maar weer van alles word verzonnen niet waar?

zou kunnen maar ik noem mijn merries ook altijd hij ik weet niet zo is het gewoon aangelegd ofzo zij vind ik raar klinken bij een beest Tong uitsteken Knipoog Clown

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:04

Nelleke1 schreef:
wat flauw is dit allemaal toch, dit meisje vraagd om HULP daar is deze site toch ook een beetje voor bedoeld,, en jullie kraken haar helemaal af.

Als jullie dan zon perfecte instructeur hebben dan kan je dat meisje vast wel raad geven!

Ik denk dat je goed achterover moet gaan zitten en de pony op de volte moet sturen steeds iets kleinere rondjes en dan gaat hij wel zachter en dan natuurlijk goed belonen.

Ik zie niemand afkraken. De enige tip is laat iemand je helpen. Goedbedoelde adviezen zijn leuk, maar een onervaren paard (aangezien hij vier jaar is) heeft gewoon goede begeleiding nodig en dat is de boodschap die hier overgebracht wordt.

Het punt is als je het nu aanpakt op een goede manier, dan heb je er de rest van de tijd profijt van. Pling En daar wil je toch naartoe???

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:07

Ga inderdaad op zoek naar goede hulp. Zo te lezen kan je dit nog niet alleen oplossen.
Raak vooral niet in paniek. Er is nog nooit een paard van de wereld gerend, dus rustig blijven zitten en NIET in zijn mond gaan trekken! Maar ik denk ook dat je er beter iemand anders bij kan halen Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:11

Sannum schreef:
2 dingen;

1: Neem zelf eerst eens fatsoenlijk les op een manege, daar leren ze je dit.

2: Laat je paard africhten door iemand die er verstand van heeft.

Je bent een beetje onverantwoord bezig..

Dit vind ik niet zo aardig klinken...

Laat je paard africhten door iemand die er verstand van heeft, klinkt natuurlijk heel handig maar dat kost wel wat en soms moeten ze dan naar een andere plek worden gebracht en ze kan er toch op rijden alleen het stoppen is een probleem en daar vraagd ze tips voor VOORDAT ze misschien haar paard laat africhten door een ervaren persoon. Er is vast wel iemand met een perfecte instructeur die DE PERFECTE TIP HEEFT.