Hoe vaak rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LufPony

Hoe vaak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:39

Hooi ik heb een vraag moet je een paard elke dag rijden?

ik heb het paard van mijn tante in frankrijk 2 maanden verzorgt, en reed 6 keer per week en een rust dag dan kwam ik hem wel knuffelen maar niet rijden enzo maar is 6 keer rijden teveel?

brand maar los Bloos
Laatst bijgewerkt door Kris op 12-05-07 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Hannanas

Re: Beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:40

ligt eraan wat je doet en wat voor conditie het paard had.
6 keer rijden is wel veel, je kan ook 4 keer rijden, 1 keer longeren en 1 keer lekker buitenrit of buiten stappen.

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:42

Hannanas schreef:
6 keer rijden is wel veel, je kan ook 4 keer rijden, 1 keer longeren en 1 keer lekker buitenrit of buiten stappen.

ik deed 1 keer een bosrit een keer alleen eventjes rijden ( hij is 6 ) en heelemaal fit het is een arabier en soms ging ik niet rijden alleen even buiten stappen en lekker knuffelen Haha!

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:43

ligt er inderdaad aan. sommige mensen rijden elke dag andere niet. het ligt er ook aan wat het paard daar voor gewent was. als het daarvoor gewoon altijd stil heeft gestaan is het misschien wel wat te veel. maar als hij het altijd gewent was. en je kunt ook gewoon veel stappen als je aan het rijden bent of de hele tijd draven en gallopeeren. is ook weer een heel verschil.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:32

Hannanas schreef:

Zes keer rijden veel? Waarom? Lopen is gezond!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:38

zeker wel.

Maar een beetje variatie mag ook wel.

6 keer per week een dik uur in de bak rijden is wel een beetje saai en teveel van het goede he.... afwisseling is goed.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:31

Paarden zijn gemáákt om te lopen, dus hoe meer beweging hoe beter!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:13

Hannanas schreef:
zeker wel.

Maar een beetje variatie mag ook wel.

6 keer per week een dik uur in de bak rijden is wel een beetje saai en teveel van het goede he.... afwisseling is goed.

Ja natuurlijk, dat spreekt van zelf, het kwam niet eens in mij op dat iemand 6 keer per week zou gaan stofhappen in een bak!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:18

Werk moet je opbouwen, maar ook afbouwen. Als je een paard, dat normaal op het land staat, ineens fanatiek gaat rijden, kun je problemen verwachten. Dito andersom, je kunt beter niet een fanatiek getraind paard ineens stilzetten. Soms kan het niet anders ivm blessures, maar naar een rustdag of een rustperiode moet je toewerken, en na een rustperiode weer zachtjes aan oppakken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:24

Cassidy schreef:
Werk moet je opbouwen, maar ook afbouwen. Als je een paard, dat normaal op het land staat, ineens fanatiek gaat rijden, kun je problemen verwachten. Dito andersom, je kunt beter niet een fanatiek getraind paard ineens stilzetten. Soms kan het niet anders ivm blessures, maar naar een rustdag of een rustperiode moet je toewerken, en na een rustperiode weer zachtjes aan oppakken.

Wat een onzin. Júist als je paarden op het land staan kun je dat doen. Wij hebben onze paarden 24/7 in het land staan. Doordeweek worden ze 2 a 3 keer een uurtje gereden en in het weekend worden ze uit de weide gepluk voor een dagtocht in de duinen, wat heel zwaar is, mulle paden en een hoog tempo. Daarna staan ze weer twee a drie dagen op de weide zonder dat ze gereden worden. Geen enkel probleem, mits de paarden de rest van de tijd voldoende bewegingsvrijheid hebben.

Endurance ruiters rijden vaak om de dag met hun paard, juist om een hersteldag te geven. In de mensen sport training werk je ook op die manier.

MiilouuLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:07

Zelf zou ik om de dag rijden. Maar als je 6 keer in de week rijd, kan ik niet weten hoelang en hoe fanatiek, dus dat hangt er vanaf.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:09

Hannanas schreef:

6 keer rijden vind ik niet veel, dat doet de mijne ook. met plezier!
wel zorgen voor veel afwisseling, en altijd blijven opletten of het paard het volhoudt..
dus goed kijken naar je paard.
ik doe meestal 3 dagen dressuur, 1 dag intensief longeren, 1 dag buitenrit (maar wel actief blijven) en dan nog een beetje lol rijden dus wat springen of wat crossen..
en dat dan wat verdeelt over de week.

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:53

ik vind het niet veel. als je veel afwisseling doet. en andere dingen behalve rijden.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:01

mijn paard traint 4 keer perweek
1 keer per week naar buiten
1 keer longeren
1 keer los longere

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:29

Verplaatst BEH --> RT.

Diesel54

Re: Hoe vaak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:01

Tuurlijk kan je een paard 6 keer in de week rijden. Hoe meer beweging hoe beter. Mits de inspanningen maar eerlijk zijn. Dus niet 6x springen oid.
Afwisseling is wel zo prettig voor jezelf en voor je paard.
Maar elke dag buitenritten rijden is alleen maar lekker voor je paard.

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:13

Hoeveel keer rijden ligt ook aan het paard als ie erg druk is of nog jong. Verder ben ik het met hierboven mee eens! Lachen

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:40

Verschilt per paard. Rustig opbouwen. Als hij dan eenmaal conditie heeft kun je zo vaak rijden als je wilt. De mijne kun je elke dag 2 uur rijden. Laatst deed ik mee met een rit van 40 km, de hele dag intensief lopen dus, en toen we terug waren was ik helemaal kapot, maar hij stond echt zo te kijken van doen we nog een rondje

Vitj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:59

Ik rij 'mn' paardj ongeveer 4 à 5 x in de week. (Hangt ervan af hoeveel testen ik wel heb). Ik rij ze zeker 3x in de week en dn x longeren of x los in de bak. En als het goed weer is komt er soms een wandeling. Je moet niet denken dat 5x veel is, want ik rij soms 30min of soms wel een uur. Maar eenmaal als ze de conditie heeft, kan je er alles mee.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:57

ik ben van mening dat je je paard niet elke dag móet rijden, het mag wel. maar het is niet nodig. wel is het goed om je paard zo veel mogelijk beweging te geven, maar als je het niet haalt vanwege persoonlijke redenen om hem/haar iedere dag echte beweging te geven, is dat absoluut geen ramp hoor.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:43

Ik vind het niet veel in dit opzicht. Het ligt er ook meer aan hoe je rijd, omstandigheden waaronder je rijd, wat voor disipline. Als jij lekker door de bak reed, rustig aan is het helemaal niet veel. Paarden kunnen 23 uur per dag uitrusten, dus dan kunnen ze ook wel een uurtje per dag lopen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:00

Ligt er aan of het paard iedere dag in de wei staat of alleen op stal/in de paddock. In het laatste geval vind ik dat het paard er zowieso iedere dag minstens een uur uit moet. Dit hoeft natuurlijk geen rijden te zijn, maar kan ook longeren, losgooien of wandelen.
Als het paard op de wei staat, is het niet zo erg een keer geen beweging te geven, in de wei bewegen ze uit zichzelf wel genoeg.

Mijn verzorgpony wordt 2 tot 4 keer per week bereden door mij, verder niet. Ze staat wel lekker dag en nacht in de wei en is al op leeftijd (26) dus voor haar is 2 tot 4 keer prima!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:46

Ben het met de meeste eens. Als het paard voldoende buiten staat, dan hoef je natuurlijk niet iedere dag te rijden. Maar beweging moet elk paard hebben.
Ik rijd zelf niet iedere dag, omdat het mij niet uitkomt qua tijd. Maar ik probeer wel 4x in de week te rijden.

En ik vind elke dag rijden niet zo erg. Als je maar veel afwisseld. Een paard heeft verder de hele dag vrij, dus (ong.) 1 uur werken van de 24uur op 1 dag vind ik makkelijk kunnen Lachen .

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:55

Ik rij elke dag, mijn paard staat ook gewoon halve dagen buiten, ik vind dat je heel goed elke dag kan rijden hoor

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:03

Ik rij wisselend tussen de 1 tot 3 keer in de week. Met lekker weer is dit een buitenrit van anderhalf uur lekker stappen. Met slecht weer doet de eigenaar hem gewoon en we zijn ook vaak samen. We willen binnekort lessen met hem gaan rijden dus dan wordt het 3x in de week een uurtje.