Té hoog, té gevaarlijk ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Té hoog, té gevaarlijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 10:24

Mijn Fjord springt super goed.. Ja, Alsof het soms niks is. Ik heb alleen geen hindernissen of een bak om nou is een keer goed te oefenen. Nu mag ik volgende week gebruik maken van de bak bij een vriendin. Ik wil op de hoogte gaan kijken.. Het idee is:

Kruisje 40cm, galopsprong, steiltje 40cm, galopsprong galopsrong, oxer .. Die steeds hoger.

Ik weet dat hij makkelijk de 105 voor bij gaat (Al parcour gedaan ooit). Maar wanneer is het te, in verband met blessures enzo ? Geeft hij het zelf neit aan als het te moeilijk wordt, balkje eraf bijv. Dat hij slordig wordt ?

Sisco4life

Re: Té hoog, té gevaarlijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:26

Nou, je merkt vanzelf wel als hij moet word, balkjes gaat tikken en struikeld. Ook weigeren als ie niet goed uitkomt of het echt te hoog vind.
Je kan beter op de 1.10/20 MAX stoppen aangezien je moet stoppen als het goed gaat.

Succes!

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:31

Sisco4life schreef:
Nou, je merkt vanzelf wel als hij moe word, balkjes gaat tikken en struikeld. Ook weigeren als ie niet goed uitkomt of het echt te hoog vind.
Je kan beter op de 1.10/20 MAX stoppen aangezien je moet stoppen als het goed gaat.

Succes!

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Verder is het qua blessures niet zo heel belangrijk hoe hoog je springt, maar wel hoe lang. ga dus niet een uur aan een stuk springen, bouw wat pauzes in. En ook heel belangrijk, eerst goed losrijden Lachen

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:33

Hoe hoog spring je normaal? Als je normaal niet hoger gaat dan 40/50/60 cm lijkt het me ook niet slim om ineens 1.20 te gaan springen. Dan kan je het beter in een paar weken tot maanden opbouwen. buiten het risico op beenblessures moeten ook de spieren het aankunnen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 10:48

Ik spring normaal 80 parcours Ja, En met trainingen soms op de 90. Ons recor staat op 1.20 van 3 hindernissen Ja.. En dat haalt hij makkelijk mits hij goed uit komt natuurlijk. Dus waarom zou ik dan stoppen op 1.20, ik wil juist een keer kijken wat hij in zijn mars heeft. Natuurlijk ga ik geen uren springen ! Maar dan gewoon goed in rijden, en dan puur om hoogte, en goed uitstappen, dan moet je denken aan mischien 20 minuutjes springen.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:54

Amber_ schreef:
Ik spring normaal 80 parcours Ja, En met trainingen soms op de 90. Ons recor staat op 1.20 van 3 hindernissen Ja.. En dat haalt hij makkelijk mits hij goed uit komt natuurlijk. Dus waarom zou ik dan stoppen op 1.20, ik wil juist een keer kijken wat hij in zijn mars heeft. Natuurlijk ga ik geen uren springen ! Maar dan gewoon goed in rijden, en dan puur om hoogte, en goed uitstappen, dan moet je denken aan mischien 20 minuutjes springen.

heb je het nodig dat hij 1,20 of hoger springt? Is het je wedstrijdniveau?
Zo nee (en dat vermoed ik) waarom ga je dat dan proberen? Als je wil kijken wat hij in zijn mars heeft ga je door tot het te moeilijk is voor hem. Dan loop je immers pas tegen de grens van wat hij kan aan. Dat is voor hem niet leuk, en voor jou niet nodig.
Ik snap dan ook niet helemaal waarom je dat doet.

edit
het komt misschien een beetje aanvallend over, zo is het niet bedoeld! Ik snap alleen echt niet waarom je dit zou willen doen Bloos

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 10:56

Voor mezelf, het is toch leuk om te weten wat je paard kan ? Ja
(Zeker aangezien het een fjord is .. haha Knipoog )

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:10

Amber_ schreef:

Je vraagt in je openingspost wanneer is het té hoog..... Krijg je een antwoord, met een gefundeerde mening, reageer je zo?? Ik begrijp het niet?!

Ik ben het wel eens met Boev;
Citaat:
Als je wil kijken wat hij in zijn mars heeft ga je door tot het te moeilijk is voor hem. Dan loop je immers pas tegen de grens van wat hij kan aan. Dat is voor hem niet leuk, en voor jou niet nodig.

Ik bedoel het niet rot hoor, maar probeer gewoon je motivatie te begrijpen...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:25

Submodopmerking:
Aangezien dit topic puur over springen gaat en eigenlijk niks met SGW te maken heeft verplaats ik het naar RT-P Lachen

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 12:47

@BitchyWitchy: Ik reageer heel normaal hoor Rolleyes Als ik mijn paard de 1.20 met gemak kan halen is dat toch niet gevaarlijk ? Dus het is dan toch logisch dat ik vraag, waarom ik dan kan stoppen ?!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:00

Amber_ schreef:
@BitchyWitchy: Ik reageer heel normaal hoor Rolleyes Als ik mijn paard de 1.20 met gemak kan halen is dat toch niet gevaarlijk ? Dus het is dan toch logisch dat ik vraag, waarom ik dan kan stoppen ?!

Als antwoord op je vraag nogmaals de quote van Boev
Citaat:
heb je het nodig dat hij 1,20 of hoger springt? Is het je wedstrijdniveau?
Zo nee (en dat vermoed ik) waarom ga je dat dan proberen? Als je wil kijken wat hij in zijn mars heeft ga je door tot het te moeilijk is voor hem. Dan loop je immers pas tegen de grens van wat hij kan aan. Dat is voor hem niet leuk, en voor jou niet nodig.

Verder hoef je je niet aangevallen te voelen, ik zei toch dat ik het niet rot bedoelde, maar probeer je te begrijpen??? Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom?????

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:03

Niet te vaak springen in dat uurtje... Spring een 3x die 40cm ga dan een 2 keer ofzo naar 80cm en dan naar 1m... die laatste gewoon 1x als hij hem goed doet. Als hij aantikt of wat dan ook, dat valt onder goed. Het gaat erom dat hij netjes op de sprong afgaat en geen tempo of kracht verliest. Dan heb je naar mijn idee meer dan genoeg gedaan... half uurtje losrijden trouwens. En tussen de verschillende hoogte sprongen door ook weer even 5 min iets anders doen dan springen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:33

BitchyWitchy ik zie je probleem ook niet zo heel erg, Amber_ geeft enkel aan dat haar pony met gemak de 1.20 haalt, en ze graag wil weten wat echt het maximale is voor je je pony sloopt. Knipoog Ik denk dat je de post van Griebels goed aan kunt houden, dat vind ik een prima methode. Luister goed naar je pony, overvraag hem niet. En bouw het rustig op!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:36

Faelivrin schreef:
BitchyWitchy ik zie je probleem ook niet zo heel erg, Amber_ geeft enkel aan dat haar pony met gemak de 1.20 haalt, en ze graag wil weten wat echt het maximale is voor je je pony sloopt. Knipoog Ik denk dat je de post van Griebels goed aan kunt houden, dat vind ik een prima methode. Luister goed naar je pony, overvraag hem niet. En bouw het rustig op!

Het zal aan mij liggen, maar volgens mij zegt Griebels dat 1m. hoog zat is??? Dat is nog steeds 20cm onder wat de pony met gemak zou kunnen.... Blond

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:38

@ TS: ik heb even je profiel bekeken. Je weet toch wel dat die mexicaan totaal verkeerd zit he??

Ik zou trouwens niet hoger gaan dan die 80cm als je zelf niet goed mee kan komen boven de sprong, en hem niet in zijn mond zit. Je zit hem dan in de weg en durft hij dadelijk niet meer te springen...

BW: Je moet niet meteen het uiterste gaan vragen van de pony. Ze wil goed eindigen, en niet teveel vragen, dan is dit een goede start.
Verder moet ze zelf weten wat ze doet... Ik geef alleen advies.
Daarbij springt ze wel 1m20 maar wat voor sprongen zijn dat. Ze zet nu een driesprong neer, dat is moeilijker dan alleen een oxer ofzo... Afstanden enzo aanpassen etc etc...

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:41

griebels schreef:
@ TS: ik heb even je profiel bekeken. Je weet toch wel dat die mexicaan totaal verkeerd zit he??

Ik zou trouwens niet hoger gaan dan die 80cm als je zelf niet goed mee kan komen boven de sprong, en hem niet in zijn mond zit. Je zit hem dan in de weg en durft hij dadelijk niet meer te springen...

BW: Je moet niet meteen het uiterste gaan vragen van de pony. Ze wil goed eindigen, en niet teveel vragen, dan is dit een goede start.
Verder moet ze zelf weten wat ze doet... Ik geef alleen advies.
Daarbij springt ze wel 1m20 maar wat voor sprongen zijn dat. Ze zet nu een driesprong neer, dat is moeilijker dan alleen een oxer ofzo... Afstanden enzo aanpassen etc etc
...

Dat was dus ook mijn mening........

Ik was alleen benieuwd naar de beweegredenen van TS om te zien hoe hoog de pony kan. Is het uit nieuwsgierigheid, is het omdat ze verder de springsport in wil????

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:43

BW dan snap ik jouw eerdere reactie op mijn post niet

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 13:58

Ik weet dat mijn Neusriem neit goed zat, hij zat veel te los omdat de gaatjes op waren. Maar dat is nu weer recht gesteld Knipoog !

Ik spring alleen hoog met een dubbel, zodat ik zeker weet dat hij in igg goed uitkomt ! Dus ik zal idd nooit 1.20 alleen zomaar gaan springen als het niet hoeft.

Ik wil idd én verder in de sport, maar ook gewoon voor mezelf uit nieuwsgierig wat hij kan.

Het is echt niet zo dat ik iedere week zo hoog ga, nee het is nu gewoon een keer omdat ik een bak heb met goed materiaal zodat ik een keer kan kijken. Het was meer een vraag of het kwaad kon in de zin van Blessures.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:00

griebels schreef:
BW dan snap ik jouw eerdere reactie op mijn post niet

Ik heb nog niet gereageerd op jouw post hoor???

Ik reageerde op een post van Faelivrin.
Ik zag het nut van 1.20 springen niet. Faelivrin zag het probleem niet en ging, eigenlijk net als ik dus, mee in jouw mening.... Alleen jij zou tot hooguit 1m. gaan. Dus ik snapte Faelivrin niet, aan de ene kant 1.20 geen probleem vinden en meegaan in jouw post waarin je tot 1m. gaat...

Damn.... Ik weet hoe ik het mondeling het beste duidelijk zou kunnen maken, alleen als ik het opschrijf weet ik niet of het wel overkomt zoals ik het bedoel Haha!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 14:03

Ach ! Ik weet nu hoe ik verder kan Haha!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:04

Amber_ schreef:
Ach ! Ik weet nu hoe ik verder kan Haha!

En, hebt antwoord gegeven op mijn vraag Knipoog

Nee, geintje, als jij nu weet hoe je verder kan, heeft je topic nut gehad toch?!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:08

Amber_ schreef:
Ik weet dat mijn Neusriem neit goed zat, hij zat veel te los omdat de gaatjes op waren. Maar dat is nu weer recht gesteld Knipoog !

Ik spring alleen hoog met een dubbel, zodat ik zeker weet dat hij in igg goed uitkomt ! Dus ik zal idd nooit 1.20 alleen zomaar gaan springen als het niet hoeft.

Ik wil idd én verder in de sport, maar ook gewoon voor mezelf uit nieuwsgierig wat hij kan.

Het is echt niet zo dat ik iedere week zo hoog ga, nee het is nu gewoon een keer omdat ik een bak heb met goed materiaal zodat ik een keer kan kijken. Het was meer een vraag of het kwaad kon in de zin van Blessures.

En dat is nou juist het hele probleem!! Je paard is niet getraind op parcoursen die op deze hoogte staan.. Hij heeft er de spieren nog niet voor etc. Op zulke hoogte springen vereist een goed opgebouwde training! Wat heb je eraan als je paard straks met een peesblessure staat, omdat jij zo nodig "voor de lol" wilde kijken hoe hoog hij kon springen??
Ik snap het nut er niet van, om eerlijk te zijn.
Ik vind het onverantwoord en egoïstisch.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:12

Mee eens... Maar ik ging er dan wel vanuit dat ze regelmatig sprong Knipoog

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:14

griebels schreef:
Mee eens... Maar ik ging er dan wel vanuit dat ze regelmatig sprong Knipoog

Dat mag ik aannemen, anders is de kans op blessures inderdaad serieus aanwezig!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 14:19

Ik spring heel regelmatig ! Ik heb nergens gezegt van niet.. ik spring alleen niet iedere week 1.20 ofso.. dat bedoel ik. Ik heb gewoon trainingen, spring en cross van zeker 80cm.. Dus het is echt neit zo dat ik hem ongetraind een hoge hoogte laat doen hoor.