Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

moniburrie schreef:Het kan ook aan het zadel liggen, dat deze niet goed past, lopen ze niet soepel over de rug en krijg je onregelmatig lopen, dus misschien een goed idee om eens naar je zadel te laten kijken.
Daarna een goed passend zadel gekocht en toen was het over na een week of 2 moniburrie schreef:Het kan ook aan het zadel liggen, dat deze niet goed past, lopen ze niet soepel over de rug en krijg je onregelmatig lopen, dus misschien een goed idee om eens naar je zadel te laten kijken.
Dailonka schreef:Ik heb een paar jaar geleden een pony gehad die zogenaamd kreupel was tijdens het rijden.
'teugelkreupel' zei mijn instructeur toen. Hij is er opgeweest en ging op het verkeerde been lichtrijden...
Niets meer te zien van de kreupelheid! Probeer het eens...
Esperanza schreef:Het zou zeker aan het rijden kunnen liggen. Alleen op je buitenteugel rijden is niet de bedoeling. Vooral ook de kreupelheid verdeeld over de beide voorbenen kan duiden op een te veel op de voorhand gereden paard.
Ik kan je hier wel het een en ander over uitleggen als je dat wilt. Laat me het maar weten.
maar daar bedoelde ik mee, buitenteugel strak en met binnenhand de weg wijzen, niet dat die loshangt
ik moet wel zeggen, dat hij soms scheef loopt, dan gaat hij schouderbinnenwaarts de wending door, en vergeet zijn achterhand dan mee te nemen. corrigeer hem dan gelijk met een tikje, of wat extra been, ik dacht dat het daar ook aan zou kunnen liggen.. 
Esperanza schreef:Ook als hij dacht en nacht kreupel loopt kan het aan het rijden liggen. De meeste kreupelheden worden veroorzaakt door het rijden. Met beide teugels bedoel ik ook dat je niet alleen stuurt met de binnenhand.
Het corrigeren van scheef zijn kan niet door simpelweg te corrigeren als zijn achterhand uitzwaait. De materie is veel complexer. Buitenstelling, het naar binnen stellen van de voorhand op de volte enz. zijn oeffeningen om echt recht te richten.
Ook omdat je beschrijft dat de kreupelheid van het ene naar het andere been 'verschuift' duid op een scheef paard dat recht gericht moet worden. Zoek goede instructie met ervaring op dit gebied en je zult zien dat de kreupelheid verdwijnt.

Ezter schreef:Als hij, zoals jij zegt, in 3 weken 3x kreupel is geworden, ben je dus in 3 weken 3 keer begonnen met weer te rijden...ik vind een week om van een kreupelheid te herstellen wel erg weinig. Wat ook meteen verklaard waarom hij het na het rijden aan het andere been had. Een paard dat aan een been pijn heeft gaat dat natuurlijk ontlasten. Dat wil alleen wel zeggen dat het andere been dan meer belast zal worden. Als je dan ook nog snel weer gaat rijden, is de kans op overbelasting van het in eerste instantie niet kreupele been groot.
Zet hem eens gewoon 2 of 3 weken op de wei, zodat hij echt tijd krijgt om te herstellen, en als hij dan aan de hand 100% goed loopt, zowel op het harde als in de bak, en zowel rechtuit als op een volte, in stap en in draf, ga er dan maar weer eens op zitten.
Een eenvoudige kreupelheid vereist om te genezen meestal niet veel meer dan geduld van de ruiter...