te voorwaards..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liindatJee_

te voorwaards..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:04

hooi

ik had een vraag ...
er zijn mensen die willen hun paard voorwaards rijden .. Knipoog Knipoog
maar bij mij is het probleem ik krijg hem dus niet in een relexte stap draf of galop ..
ik heb een tijdje met sporen gereden toen liep hij wel netjes maar nog niet rustig zo als ik wilde..
heb ik vandeweek bij mijn vriendin in het weiland gereden en was hij ietsie rustiger maar niet veel ... Ach gut Ach gut
wat kan ik hier aan doen

kus kus linda

missnynke

Re: te voorwaards..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:06

je gebruikt sporen om je paard minder voorwaarts te krijgen?
hoe doe je dat dan?

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:07

Nee ..
mijn instructrice stelde dat voor .
toen kon hij ineens wle naar been luisteren en zo nu luisterd hij wel maar hij gaat gewoon te voorwaard het is gewoon niet relext rijden ..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:17

Meestal als een paard voorwaarts is, houdt men z'n been eraf met de instelling "Het paard loopt toch wel". Probeer toch je been eraan te houden, zodat hij went aan je been. Dan kan je binnen de kortste keren rustig rijden.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:19

Ik wil dit topic even blijven volgen,want mijn haflinger is ook erg voorwaarts in de bak.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:28

nou ik heb dezelfde probleem met mijn haflinger die krijg je haast niet rustig

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:34

Saskiaatje schreef:
Meestal als een paard voorwaarts is, houdt men z'n been eraf met de instelling "Het paard loopt toch wel". Probeer toch je been eraan te houden, zodat hij went aan je been. Dan kan je binnen de kortste keren rustig rijden.

Saskiaatje goed gezegd (je haalt de woorden uit mn toetsenbord Tong uitsteken )

Het klinkt raar en het is moeilijk maar het werkt.
Goed been eraan en met je zit terug rijden.

Met losstappen moet je al beginnen met tempocontrole.

kuzzie_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:49

Saskiaatje schreef:

mee eens! en veel overgangen.. misschien een tip

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:50

los laten aan de voorkant Lachen dat doet het m meestal wel Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:29

inderdaad loslaten aan de voorkant en gaan rijden op je zit, zodat je tempo kan regelen vanuit je zit en niet met je handen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:32

Het klinkt tegenstrijdig, maar als mijn paard gaat racen is de enige manier om haar terug te krijgen wachten tot ze op de rem gaat (met als gevolg dat ik er waarschijnlijk af lig) of haar terug rijden. Oftewel been eraan en vooruit rijden dan komt ze vanzelf met haar tempo in de buurt van mijn tempo. Een racepartij eindigt bij mij ook altijd in een stevige galop van een minuut of 10 "als jij wilt galoperen dan zal je galoperen"

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:38

best logisch als je been eraan hebt geef je toch ook duidelijker aan wat je wil en heb je meer controle? ik rijd ook op een voorwaarts paardje en vergeet zelf ook wel eens mijn benen maar ze loopt dan niet zo stevig dus gaat ze struikelen. Bloos

Lussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:06

Falona schreef:
Het klinkt tegenstrijdig, maar als mijn paard gaat racen is de enige manier om haar terug te krijgen wachten tot ze op de rem gaat (met als gevolg dat ik er waarschijnlijk af lig) of haar terug rijden. Oftewel been eraan en vooruit rijden dan komt ze vanzelf met haar tempo in de buurt van mijn tempo. Een racepartij eindigt bij mij ook altijd in een stevige galop van een minuut of 10 "als jij wilt galoperen dan zal je galoperen"

dit vind ik niet zo goed! ik heb ook zo n paard die super actief is! als ik haar verplicht te galloperen als ze zelf gallopeert dan rijden we dagen lang...ze blijft rennen tot ze erbij dood valt! bij zo n paard werkt deze techniek toch niet?!?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:55

Lussy schreef:
Falona schreef:

dit vind ik niet zo goed! ik heb ook zo n paard die super actief is! als ik haar verplicht te galloperen als ze zelf gallopeert dan rijden we dagen lang...ze blijft rennen tot ze erbij dood valt! bij zo n paard werkt deze techniek toch niet?!?

je moet ook na 10 min. weer stoppen (netzoveel aandrijven totdat het paard op jouw tempo is dat je wil) dus eigenlijk netzo hard, of misschien tandje harder en dan weer rustig terug rijden....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 00:02

Dus moet je leren je paard aan het been te rijden, en door rustige ophoudingen te maken. Ga absoluut niet in de teugels hangen want echt je krijg je paard er niet rustiger door. Rij veel schijnovergangen en voltes. Als je hem eenmaal op volte heb rijd je hem rustig rechtdoor, gaat je paard weer te snel zet je hem weer op de volte. Net zo lang tot je meer macht over haar hebt

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 07:36

Falona schreef:

Weet je, dat dacht ik ook altijd. Totdat ik erachter kwam dat dit bij sommige paarden simpelweg geen nut heeft. Bij mijn paard bijvoorbeeld. Hij vindt galopperen geweldig en gaat ook vaak te hard en als ik dan zeg "Als jij wilt galopperen, dan zal je galopperen", dan zet 'ie z'n oortjes erop en gaat nog harder. Dat is voor hem een beloning. Dus als mijn paard te hard gaat, moet ik hem terugrijden op mijn zit. Goed diep zitten, 1x "ho" en (meestal) werkt dit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:52

Het kan ook een lichamelijk ongemak zijn, niet in balans en scheef zijn. Sommige paarden worden daar sloom van, anderen proberen het op te lossen door ongecontroleerd te gaan sjezen. Bij mijn paard was dat ook zo, door rechtrichten en soepel maken heeft ze een ware metamorfose ondergaan.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:43

ik had zo een beetje de zelfde vraag Tong uitsteken maar bedankt nu heb ik ook weer wat tips om naar te werken Tong uitsteken

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:35

Ik rijd ook op een voorwaarts paard (zacht uitgedrukt).

Als ik haar 10 minuten zou laten galoperen wordt ze daar alleen maar voorwaartser van en wil ze meer.

Bij mij helpt het om iig ontspannen te gaan zitten, niet aan de teugels zitten (wel contact houden), veeeeel overgangen maken en op je zit letten.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 23:13

BlackEyed schreef:
Ik rijd ook op een voorwaarts paard (zacht uitgedrukt).

Als ik haar 10 minuten zou laten galoperen wordt ze daar alleen maar voorwaartser van en wil ze meer.

Bij mij helpt het om iig ontspannen te gaan zitten, niet aan de teugels zitten (wel contact houden), veeeeel overgangen maken en op je zit letten.

Heb ik ook wel geprobeerd bij een paardje wat ik welleens reed maar het beste wat ik uiteindelijk vind werken is geduld en met je stem. Die van mij gaat er nu steeds beter op reageren. het duurt even maar als ze het eenmaal door hebben.. Ik ga zelf uitgebreid stappen met overgangen daarin, voltes dat de concentratie bij mij is en niet bij andere dingen. netzolang tot de ontspanning er is dan draf zodra het paard weer versneld ( als jij dat niet wilt ) dan weer stap en dat uitbouwen.

Van een flinke galop raken ze opgefokt, een fikse draf is vermoeiender voor een paard. Maar raad ik niet aan.

Shopaholic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 02:37

Niet aan de teugels hangen, goed met je zit rijden en heel erg veel overgangen rijden

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 07:19

Ik heb ook een paardje die energie voor 4 heeft. Eerst reed ik haar met sporen omdat ik dan net dat beetje meer had met de oefeningen, maar daar ben ik toch vanaf gestapt, sindsdien loopt ze gemakkelijker een tempo wat ik wil. Ik rijd haar nu zonder sporen en zonder zweep. Toen ik nog met sporen reed en been er aan legde, prikte ik onbewust met de spoor zodat ze natuurlijk nog sneller werd als normaal, dit is dus nu niet meer zo.

Ook als ze wil versnellen zette ik haar automatisch in een langzamer tempo, dus als ze snel wil draven zette ik haar terug naar de stap. Dit ook in galop, als ze snel wilde, dan zette ik haar weer gewoon terug in draf. Dus veel overgangen maken.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:58

Lussy schreef:
Falona schreef:

nee natuurlijk werkt dat niet.
dit soort paarden loopt zich gewoon dood. je kan hem beter leren ontspannen te lopen aan een lange teugel, en vanuit die ontspanning weer langzaam aan het werk zetten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:14

Bij een voorwaarts paard heb je inderdaad belang om overgangen actief te rijden. Dus niet twijfelachtig van stap naar draf, maar been geven en direct actie verlangen. Hoe tegenstrijdig ook, veel overgangen helpen een paard op de goede manier juist terug te komen in tempo ipv dat ze nog heter worden.

Voorkom hele rondes op de hoefslag en gebruik je zit, toch net iets trager lichtrijden dan het tempo van het paard. Jezelf lang maken en bij voltes en wendingen je paard laten buigen om je binnenbeen. Voorkom getouwtrek en gebruik af en toe een flinke ophouding en verwacht daarbij ook reactie.

Het is goed om (sowieso altijd goed, daarom dus ook in dit geval) om regelmatig instructie je te laten helpen vanaf de kant. Knipoog

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 16:58

Ja dat is waar ,,;) gaat nu ook al wel beter maar tis aventoe zo vervelnd ..