Hoelang mag dit duren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santos

Hoelang mag dit duren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 22:37

Ik heb sinds 6 weken een nieuw paard. Ik weet niets van haar verleden.
Ze was een echte sterrekijker, maar dat is iets verbeterd. Nu zou ik haar graag op een zo vriendelijk mogelijke manier aan de teugel willen laten lopen.

Ik rijd haar 4 a 5 keer inde week, waarvan 1x aan de longe met passoa en 1x met tiedeman teugel op langste gaatje.
Het is een rot gezicht het paard zo langgenekt te zien lopen, dus krijg ik veel adviesen, oa over de slofteugel, meer tiedeman gebruik etc.

Ik zou het graag zo willen doen, lijkt mij de vriendelijkste manier.

Op hoelang termijn mag ik iets verwachten??Gaat dat maanden duren of zelfs jaren?

Afbeelding

Lise81

Re: Hoelang mag dit duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:43

Ik zou alle adviezen over hulpteugels maar eerst even laten varen. Je paard lijk nog wat spiermassa (en kracht) te missen in de achterhand zo op de foto. (Ook lijkt ze nog wat inzich zelf gekeerd- of wordt ik nu te zweverig ?) Zou als ik jou was lekker voorwaarts rijden, de achterhand sterker maken en veel leuke dingen met je paard doen. In je hand zacht blijven, zoals je al doet. Ik denk dat je over een half jaar een heel ander paard hebt. Succes (en veel plezier vooral!!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:09

Kan ik wel in meegaan Lise.
De bovenlijn van dit paard is zo arm en slecht bespierd dat je eerst maar moet zien dat het wat beter in zijn vel komt te zitten voordat je kunt gaan denken aan een betere aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:11

Ook daar ga ik in mee
Lekker zo rijden, conditie en spieren opbouwen in kleine stapjes
Dan komt die voorkant vanzelf wel.
Daar is geen tijd voor te geven.
Licht aan de ervaring van de ruiter hoe makkelijk die hem wat spieren op een verantwoorde manier bij kan trainen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:13

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Doe hulpteugels kunnen altijd nog.
Ik zou ook eerst aan het paardje gaan werken dat deze zich wat beter gaat voelen.
Het ziet er nogal schraal uit zeg maar.

Bij mij heeft het ook een jaar geduurd om Silence van sterrenkijker naar ontspannen en nageeflijk te krijgen.
En in dat jaar heb ik "slechts" 2 maanden met hulpteugel gereden.

ladypeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:44

je kunt m ook aan de dubele longe doen. helpt meestal heel erg goed. je moet m goed naar voor rijden en blijven opvangen met je handen. Ook kun je m laten stil staan en daar iets in proberen en dan weer langzaam gaan stappen. ze zeggen wel dat het door de hals rijden in de stap niet goed is omdat de stap minder word maar als het paard ouder is en een goed stap heeft kan dat niet veel kwaad

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:16

Ik ga mee met de bovenste commentaren; lekker spiertjes opbouwen en conditie en dan voorwaarts rijden, dan kan je gaan werken aan het nageeflijk rijden. Je paardje heeft nu nog te weinig kracht in haar rugspieren om te kunnen gaan afbuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:05

Ook ik sluit me bij bovenstaande reacties aan. Niet met hulpteugels gaan afdwingen, je paard KAN het op dit moment nog niet.
Lekker voorwaarts blijven rijden, en goed aan je basis werken.'

Heb je een instructeur die je er lekker bij kan helpen?

Waarom heb je dit paard eigenlijk gekocht? (gewoon nieuwsgierig)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:56

Aan de ene kant ben ik het wel met bovenstaande eens, maar aan de andere kant is het voor het paard veel plezieriger als hij zo snel mogenlijk naar de ontspanning kan komen en over de rug kan gaan lopen.Ik zie hier een paard dat op een hele verkeerde manier is gereden en waarschijnlijk niet meer voorwaarts neerwaarts durft te lopen. Als je daar dan even een hulpteugeltje voor nodig hebt zou ik eigenlijk zeggen....doen!
MAAR...echt alleen als je weet waar je mee bezig bent en zeker niet als dwangmiddel!! Longeren om weer naar de ontspanning te komen is natuurlijk altijd goed. Ik denk dat dit paard al heel wat achter de kiezen heeft en ook niet meer zo heel erg jong is???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:57

Als je hem gewoon traint komt hij daar vanzelf wel.
Met dwang heb je kans dat je hem helemaal kapot trekt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:59

Wordt wat eentonig Clown

Ik denk dat als het dier straks wat beter in zn velletje komt te zitten dat je dan al halverwege bent. Zoek er dan een goede instructeur bij en HOPPA Pling

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:33

Het enige wat ik van haar weet,is dat ze in ieder geval 1 jaar op het land heeft gestaan met veulen, dus niets gedaan. Ze is inderdaad wat schraal en heeft een berevacht, die nu langzaam verdwijnt.

Ik heb met rijden niet het gevoel dat er ooit iets verkeerds is gedaan, maar gewoon enorme onwennigheid. Ze is superbraaf, leuk voor het been, natuurlijk ook superstijf .

Bedankt voor de adviezen maar ik heb redelijke instructie. Mijn vraag was ook eigenlijk hoe lang duurt zoiets ongeveer.

Ik begrijp dat ik wel op een jaartje moet rekenen, met veel geduld.

Waarom ik haar gekocht heb?? Ik heb januarie j.l mijn eng. volbloed in laten slapen en zocht een nieuw paardje om lekker recreatief mee naar het bos te gaan en een beetje te dressuren op de plaatselijke manege. Ik heb geen ambitie hoor, als ik ooit de B doorkom ben ik heel tevreden. Samen langzaam steeds een stukje beter. Ik hoop dat ze ook een sprongetje wil maken, heb ik nog niet geprobeerd, behalve een tak(je) in het bos Haha!

MirandaBrehm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:07

gewoon lekker genieten met rijden en het beestje in zijn waarde laten. Dat aan de teugel lopen komt dan vanzelf wel, wanneer je paardje daar aan toe is

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:33

Neraldo schreef:
gewoon lekker genieten met rijden en het beestje in zijn waarde laten. Dat aan de teugel lopen komt dan vanzelf wel, wanneer je paardje daar aan toe is

ben ik het helemaal mee eens

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 06:44

als je er makkelijk het bos mee inkan zou ik dat vooral doen. gewoon lekker actief vooruit aan een lange teugel tot ze in ebtere conditie is. Hoeveel voer je haar en wat voer je haar precies? Ik denk dat ze wel wat extra kan gebruiken de komende tijd. een goede energierijke sportbrok.
In de bak gewon voorwaarts rijden en lange lijnen rijden tot er meer aanleuning komt. pas dan de kleinere wendingen meepakken. Blijf vragen naar voorwaarts neerwaarts maar dwing het niet af. als het vandaag niet lukt dan morgen misschien wel. Als je maar blijft vragen.
Dit gaat wel zeker een paar maanden duren als je zelf niet al heel veel ervaring hebt. Hele goede begeleiding kan het traject aanzienlijk verkorten.
Je kan misschien beter die keer dat je met tiedeman rijd vervangen door een extra longeer sessie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 06:55

santos schreef:
Ik begrijp dat ik wel op een jaartje moet rekenen, met veel geduld.

Het probleem ligt grotendeels in de bouw van je paard. De vraag is misschien meer óf het wel goed komt.

santos schreef:
Waarom ik haar gekocht heb?? Ik heb januarie j.l mijn eng. volbloed in laten slapen en zocht een nieuw paardje om lekker recreatief mee naar het bos te gaan en een beetje te dressuren op de plaatselijke manege.

Voor dat doel is je paard super geschikt. Gewoon lekker veel in het bos rijden en eens in de week een lesje dressuur, dan wordt het zeker een stukje beter.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:59

Als ik het goed zie op de foto, heeft het paard een behoorlijke verdikking van de wervelkolom achter het zadel. Dit wijst meestal op geblokkeerde wervels. De rest van je verhaal wijst daar ook op. Als het paard daardoor zijn rug niet kan loslaten, kan hij ook aan de voorkant niet nageven.
Een behandeling van een goede osteopaat zou m.i. geen overbodige luxe zijn.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 21:27

Oh dat is niet zo,n slecht idee. Over een week komt de fysio naar ons andere paard kijken, kan ze deze gelijk even meenemen, zelf nog niet aan gedacht Bloos

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:30

de beste oplossing is om de eerste paar keer een goede instructrice te nemen met prive les dit is goed voor jou en je paardje en je leert er allebei veel van op een goede manier en je zult zien naar een paar keer ga je met sprongen vooruit,

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:42

Ik zou je paardje lekker een paar keer per week meenemen het bos in of de hei op. Lekker aan een lange teugel laten galloperen. Het paard zal sneller spiermassa opbouwen en op zijn eigen benen lopen. Vooral niet aan de voorkant komen, laten lopen

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:54

Ik ga ook met je mee LIse
en je hebt het paard nog maar zo kort,
ik weet er ook niet alles van maar laat hem eerst eens even aan je wennen en aan de teugel lopen komt vanzelf als je maar blijft oefenen (zonder hulpmiddelen) Knipoog

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:06

Ik ben het eens met heleenxx. Dit paard zit niet lekker in haar vel ik zou er idd iemand bij halen die haar even door meet. Ze houd d'r rug helemaal vast een goede massage kan bij dit paard ook geen kwaad..En idd geen hulpmiddelen gebruiken dit paard heeft gewoon pijn, en komt in uiting als sterrekijker.. Neem alle tijd en alles komt goed.. Succes..

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:08

Je wilt je paard dus graag nagevelijk, maar als je er thiedeman enz. bij doet, loopt je paard wel in de krul, maar nageveijk is bedoelt om de rug los te laten. Als ze door hulpteugels in de krul loopt geeft geen garantie dat je haar rug loslaat, dan heb je er dus niks mee bereikt, de rug word er juist alleen maar slechter van Knipoog dus zoek een goeie instructrice en rijd je paard lang en laag Knipoog

veel succes verder Lachen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:14

Met mijn paardje (14) ben ik pas sinds een jaar weer echt aan het rijden/trainen. Zij was dus ook lekker bol, totaal niet soepel in hals e.d. en aan de teugel lopen was iets wat alleen in boeken bestond Nagelbijten / Gniffelen
Na 3/4 jaar begon er langzaam wat nageeflijkheid in te komen en pas sinds een maand of 3 komen er echt momenten van ontspanning aan de teugel. Ze is nu lekker slank en stukken soepeler en gespierder. Wij rijden 3-4 keer in de week (tegenwoordig ook af en toe zonder de martingaal) en daarnaast is ze 3 weken geleden door een osteopaat behandeld om haar los te maken. Dit is misschien ook geen slecht idee voor de jouwe. Maar ja, geduld is dus een schone zaak is bij mij gebleken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 23:29

Geduld heb ik wel hoor, maar ik zou het zo graag op de "goede "manier doen, als die al bestaat.

Mijn instructrische zei vanavond ook( net als sommige anderen, hier) Longeren met bijzet, lijkt mij het beste voor dit paard.(overigens bijna prive, rijd met 3 a 4 anderen in de les)

Maar ik wordt altijd in 2 en getrokken. Enerzijds mijzelf met mijn wat zachte ideeen en anderzijds mijn man met ruige politie-paarden ideeen. Hij vind dus, slof eraan, minstens enkele weken, als zij dan eenmaal afbuigt, ga je verder aan het werk en dan komt alles goed.

Daar ik zelf geen bak heb, rijdt ik altijd buiten, daar is het inderdaad een heerlijk paard voor. Alleen wil ik nu in het begin, toch wat meer werken aan haar halshouding en ben dus meer aan het bakwerken, zeg maar.(per trailer berijkbaar in 15 min.)

Zij krijgt momenteel 4 kilo standaard brok en onbeperkt kuil, dit vroeg iemand. Ze gaat overigens morgen het land op, voor enkele dagen. Daarna ( en nu dus ook)staat ze thuis 's nachts op stal en overdag buiten in paddock, vanaf 1 mei mag ze hier overdag ook het land"je" op.