Bandages, Waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lordino

Bandages, Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 16:33

Hee Lachen

Ik heb een vraagje, Waarom gebruiken mensen bandages precies?
En dan heb ik het over bandages tijdens het rijden.

Bij ons op de manege kun je selectie rijden voor de concours groep.
Er zijn 6 pony;s en met die groep rijd je dan 2 jaar lang concourssen.
Ik zit dus in die groep met wat vriendinnen. Maar bu hebben er 2
Bandages gekocht voor hun pony's. maar waar is dat goed voor?
het zijn maar gewoon manegepony's die waarschijnlijk nog nooit
bandages hebben omgehad.

xx

Pistasche

Re: Bandages, Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:34

Soms doen mensen het voor de 'leukigheid'.

Maar het is ook voor de bescherming van het been van het paard.
Net als dat mensen peesjes omdoen ook voor bescherming Lachen

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 16:35

Maar is dat dan niet slecht om zomaar even voor de leukigheid bandages om te doen.. Ik ehb eens iets gelezen dat het ook verkeerd kan gaan als je ze verkeerd omdoet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:36

ja maar dan zegt je instructeur/instructise er wel wat van denk ik? Lachen

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:37

ja dat is slecht..
nouja niet meteen slecht, maar het kan inderdaad verkeerd gaan
en als je niet goed kan bandageren, kun je de drukverdeling verkeerd plaatsen of de gewrichten vast zetten
zeker paarden die het nooit om hebben gehad kunnen er raar om reageren.. helemaal als je het verkeerd doet

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:37

Het is niet slecht maar wel als je het verkeerd doet.
Daarom moet je er ook nooit zelf mee gaan klungelen als je niet weet hoe het moet Knipoog

Ze mogen niet te strak maar ook niet te los en ze moeten ook op een bepaald stuk van het been.
Maar als je weet hoe het moet en het goed doet is het opzich wel goed ter bescherming.
Maar het is niet persee dat het moet.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 16:40

Ze hebben de bandages zomaar omgedaan,
de instructie zag het pas toen ze aan het rijden waren en heeft het toen verbeterd.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:42

Ik vind het mooi. Lovers
Ik rijd er eigenlijk nooit mee, alleen als ik een leuke foto wil. Lachen
Klinkt misschien een beetje raar, maar ik hou er van om foto's van mijn pony op te hangen, en dan moet 'ie d'r natuurlijk wel netjes op staan. Sigaar
Ik let er trouwens wel altijd op of ze goed zitten.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:26

Ze kunnen ook vragen of de instuctrice het een paar keer voor doet want het kan wel flink misgaan als je het verkeerd doet.

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:42

Waarschijnlijk hebben ze ze alleen maar gekocht voor de leukigheid, bandages kunnen alleen een functie hebben als je ze goed kan aanbrengen. Is dit niet het geval moet je ze ook nooit gebruiken!
Ik rij zelf wel met bandages, alleen om de achterbenen. Ik heb toch het idee dat ze mijn paard meer steun geven bij de moeilijkere oefeningen en verzameling.
Ook omdat mijn paard niet tegen neopreen kan van de strijklappen heb ik ook niet zo heel veel keus natuurlijk.... Haha!
Succes ermee.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:31

Bandages kunnen ook kwaad als je ze wel goed omdoet. Namelijk de warmte die onstaat bij het bewegen. Bij de meeste peeskappen kan die redelijk wegvloeien, maar bij bandages is dat bijna onmigelijk. Door de warmte breken de molekulen van de pezen langzaam af waardoor de pees zwakker wordt. Deze kan dan makkelijker scheuren of zelfs helemaal klappen. Veel paarden lopen op deze manier peesblessures op, niet door een plotseling overbelastende oefening, maar door de langzame slijtage die ontstaat door de hitte die beenbescherming vasthoudt. Spuit daarom ook altijd de benen van je paard af na het rijden als je beenbescherming hebt gebruikt.

Ik persoonlijk gebruik enkel beenbescherming in het bos, op transport en bij het springen, anders nooit. Ik vind het risico te groot en de meeste paarden tikken toch niet aan en kunnen best op eigen benen lopen.

xxMIERxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:54

Bandages kun je het beste gebruiken met lappen eronder, die kun je kopen bij de ruitersportzaak. Met lappen eronder wordt de druk beter verdeeld en kan de warmte makkelijker weg. Bandages worden gebruikt ter beschermening van de benen van het paard, bijvoorbeeld bij het springen.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 12:46

Alicia2u schreef:
Bandages kunnen ook kwaad als je ze wel goed omdoet. Namelijk de warmte die onstaat bij het bewegen. Bij de meeste peeskappen kan die redelijk wegvloeien, maar bij bandages is dat bijna onmigelijk. Door de warmte breken de molekulen van de pezen langzaam af waardoor de pees zwakker wordt. Deze kan dan makkelijker scheuren of zelfs helemaal klappen. Veel paarden lopen op deze manier peesblessures op, niet door een plotseling overbelastende oefening, maar door de langzame slijtage die ontstaat door de hitte die beenbescherming vasthoudt. Spuit daarom ook altijd de benen van je paard af na het rijden als je beenbescherming hebt gebruikt.

Ik persoonlijk gebruik enkel beenbescherming in het bos, op transport en bij het springen, anders nooit. Ik vind het risico te groot en de meeste paarden tikken toch niet aan en kunnen best op eigen benen lopen.

Bedankt voor de informatie Knipoog

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:55

Ben het met bovenstaande eens. Het enige nut van bandages is voor de versiering. Het staat wel leuk.
Verder hebben ze alleen nadelen.

femme_fatale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:15

bandages stimuleren de bloedsirculatie in het been en houden de pezen warm

ook dient het als bescherming en het ziet er mooi uit

bandageer nooit als het warmer ia dan 30 graden omdat dan de pezen 40graden kunnen worden en bij een verkeerde beweging kunnen knappen.. Clown

femme_fatale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:17

owja je moet altijd mat ondrlap bandageren en zorgen dat er overal veel druk zit .. TIP!! als je niet weet hoe je moet bandageren doe dan niet want je kunt een paard kreupel bandageren Tong uitsteken

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:43

Als je bandages goed om doet (zonder vouwen en kreukels etc.) kan het geen kwaad. Het ziet er mooi uit, maar nog belangrijker is dat je er ook de benen (pezen) mee beschermt.
Ik vind het gebruik van bandages fijn. Natuurlijk is het wel meer werk dan even snel peesbeschermers om te doen.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:37

Jahh idd..
Zie vaak van die witte plekjes op de benen:P
Gebruik zelf alleen maar peesbeschermers hoor.
Die helpen wel goed vind ik.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:42

er loopt een heel topic over voors en tegens van bandages. ik geloof dat daar nu, 8 pagina's later, eindelijk duidelijk is bij de meesten dat er wel degelijk nadelen aan bandageren zitten, en weinig voordelen. er is o.a. wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, waarin aangetoond is, dat de warmte-ontwikkeling onder bandages schadelijk is voor het paardenbeen.

persoonlijk vind ik 'ziet er mooi uit' een bar slecht argument voor iets wat -op zijn minst misschien- schadelijk kan zijn.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:45

Er lopen hier al héél veel topics over. Bandages worden veel gebruikt voor de chique maar ook voor de bescherming.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:22

Alhoewel ik ze wel hier heb liggen heb ik ze maar 1x omgehad om een mooie potret foto in het bos te maken voor zo'n zelf gemaakte kalender.
Voorderest zitten ze nog net zo mooi in de verpakking als ik ze 3 jaar terug had gekocht Lachen

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:59

ik gebruik bandages ook alleen voor foto's.
Nu dr tog die topic is: ik heb geen transportbeschermers, maar ga binnenkort op wedstrijd met de trailer.
is het dan handig om ze om te doen om de benen te beschermen in de trailer?
paard gaat namelijk gek doen als ie zijn vriendinnetje niet meer ziet/ hoort kan gaan trappen en is al 27, en eerder, door hoefijzers 2 jaar kreupel geweest.
Bij peesbeschermers gaat mijn paardje trouwes onregelmatig lopen; bij bandages niet. heel gek
weet iemand waarom??

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:12

ik heb ze wel gebruik ze alleen zelden alleen voor leuke foto's.
Ik heb zelf nooit transport beschermers om in de trailer, maar die van mij staat er ook rustig in.
maar als je paard onrustig is in de trailer zal ik wel transport beschermers omdoen.

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:21

ik heb geen transport beschermers (en die zijn een beetje te duur om te kopen voor een paard dat niet zolang meer mee gaat), maar zouden bandages dan ook goed zijn in de trailer??

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:35

Naast beenbescherming voor je paard, doen veel mensen het voor de 'mooi' denk ik Lachen