hij wil niet stil staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rensjeenrick

hij wil niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:11

hallo allemaal mijn pony wil niet graag stil staan.
het maakt niet uit of het nou op x is of bij c.
als ik halt moet houden stopt ie meestal wel (soms te laat) en wil dan maar heel even stil staan. Nors opkijken
ik moet ook vooral niet bewegen want hij is dan zo weer weg.
ook bij het groeten in de proef is dit een probleem als ik de teugels in een hand moet nemen.
ik ben hier al op aan het trainen en thuis gaat het wel wat beter als op wedstrijd hoe zorg ik nou dat hij wel stil wil staan. Verward
alvast bedankt Pling
renske

Valiente

Re: hij wil niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:18

Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen maar vooral héél erg veel belonen. Paarden leren namelijk dingen doormiddel van het belonen van goed gedrag.
Probeer je paard dus tijdens het rijden even te laten stilstaan en zodra hij stilstaat met je stem en vt. met je hand belonen. Dit laatste kan ik echter in het begin niet aanraden, wanneer je je iets voorover buigt om je paard even op zijn hals te kriebelen gaan de meeste paarden alweer stappen.

Probeer in het begin niet te lang stil te staan, zodra je paard de overgang naar stilstand maakt beloon je hem en gaat weer stappen. Deze periode kan je per keer opbouwen maar ook zeker blijven afwisselen met de tijden van het stilstaan. Want wanneer je bij elke 'stop' een halfuur blijft staan word het ook niet bepaald aantrekkelijker om de overgang te maken!

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 14:07

bedankt voor je tips ik denk dat ik indd nog wel wat moet oefenen.
nou nog een probleempje als ik hem met mijn stem beloon is hij al weer weg?
vaak stopt hij ook te laat en niet bij de letter.

Lieski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:17

Over dat belonenen met stem , misschien moet je hem fluisterend een complimentje geven ? Haha! Tja en als je dat al geprobeerd heb , dan misschien gewoon een klopje geven ?

En dat hij niet op tijd stopt, als hij eenmaal goed en wil stoppen dan komt dat vanzelf wel denk ik Knipoog

Loucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:20

Op je billen zitten,achterover,zachtjes aan de teugels trekken,goed je stem gebruiken: ,Hooo...´

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:22

Misschiuen eerst naast je paard oefenen? Als hij niet heeft geleerd om stil te staan, helpt het niet om 'zachtjes aan de teugels te trekken', of, wat de meest emensen hopelijk doen, een kneepje te geven. Zet je paard een stil voor een muur of hek, geef tegelijkertijd het commando en beloon hem uitgebreid. Heel veel oefenen en uiteindelijk kun je de stemhulp toepassen op de rug van je paard. Tegelijkertijd zit je naar achteren, geef je korte ophoudingtjes in de teugels en voila. Heel veel oefenen iig, succes!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:24

niet aan hoofdhalshouding denken... eerst gewoon halt is halt.. plaats zou ik me ook voorlopig niet druk om maken.

wend op de lange zijde af en ga tegen de rand aan de overzijde stilstaan, belonen en weer wegstappen, als dit goed gaat wend je af en hou je een meter voor de rand halt.. en zo rustig opbouwen tot je overal halt kan houden..

vooral niet gaan trekken in de mond, op je zit halthouden jezelf zwaarmaken en je been eraan houden.. als je gaat vechten win je het nooit.
Oefen ook niet te veel op t halt, in het hele rijden steeds het tempo kunnen controleren maakt het ook al makkelijker.
succes ermee

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:26

halthouden, en als die vooruit gaa zet je hem achter uit en daarna weer vooruit en herhalen als die stil staat beloon hem is met een pepermuntje Knipoog

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 13:33

bedankt voor de tips.
thuis gaat het wel wat beter(hij staat nu een paar seconde stil en dan gaat hij als een speer er vandoor) Verward
op wedstrijd is het een stuk moelijker en lukt het soms niet.
nou zij iemand tegen mij dat ik een ander bit moet proberen zou dat helpen? Verward

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:39

XxXchaXxX schreef:
halthouden, en als die vooruit gaa zet je hem achter uit en daarna weer vooruit en herhalen als die stil staat beloon hem is met een pepermuntje Knipoog

ik zou niet elke keer je paard met pepermunt belonen. met je stem of klopje moet voldoende zijn. anders krijg je echt een bedelend paard dat elke keer na iets 'goed' gedaan te hebben, een pepermuntje verwacht.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:31

rensjeenrick schreef:
bedankt voor de tips.
thuis gaat het wel wat beter(hij staat nu een paar seconde stil en dan gaat hij als een speer er vandoor) Verward
op wedstrijd is het een stuk moelijker en lukt het soms niet.
nou zij iemand tegen mij dat ik een ander bit moet proberen zou dat helpen? Verward

Nee, met een ander bit is het probleem op zich niet opgelost. Hiermee zal je hooguit een sterkere inwerking krijgen op de mond van je paard. (Wat zich vaak niet positief uit overigens.)

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:29

Vaak oefenen en veel geduld.

Probeer om oefeningen goed af te wisselen, zo dat het niet saai wordt. Het is belangrijk dat je steeds goed afsluit. Dus dat je paard weg stapt op jouw hulp! Om dit voor elkaar te krijgen moet je goed weten wat je van je paard mag verwachten.

Probeer niet 1 minuut halt te houden als je weet dat dit niet lukt. Geef je hulp vlak voor het moment dat jij denkt dat hij weg wil. Verleng steeds de tijd dat je de hulp geeft. Na verloop van tijd zal je paard begrijpen dat hij rustig moet wachten. Beloon alleen als het echt goed is gegaan. Het is belangrijk om consequent te zijn en dus niet belonen als het half goed gaat.

Als hij toch door loopt zou je hem steeds een stukje achteruit kunnen laten gaan, opnieuw halthouden en daarbij je hand echt ontspanne houden.

Succes!

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 15:47

als hij nu niet stil wil staan laat ik hem achter uit lopen nu heeft hij het trucje uit gevonden de hele tijd achter uit te gaan lopen als ik hem stil zet Verward
en als ik hem aanspoor is hij weer weg Verward
nog ideeén ?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:24

Zoals gezegd, veel oefenen. Maak je zwaar, geef het commando en eventueel een stemhulp. Ga niet aan je teugels trekken als hij toch wegstapt. Blijf rustig en vraag het opnieuw.

terroel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:50

je moet gewoon veel oefenen dat is de enige oplossing

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:31

ThaGirl schreef:
XxXchaXxX schreef:

ik zou niet elke keer je paard met pepermunt belonen. met je stem of klopje moet voldoende zijn. anders krijg je echt een bedelend paard dat elke keer na iets 'goed' gedaan te hebben, een pepermuntje verwacht.

Niet telkens de eerst paar keer dan weer klopje en daarna doet die het wel hoor had ik ook problemen mee Knipoog

FlameLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:43

misshien ook oefenen op de grond aan een halstertouw ofzo.

Paarden vinden een aaitje een even kriebelen voor het zadel lekkerder dan een klopje.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:23

Klopje bedoel ik mee belonen Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:26

Ik volg dit topic even. Ik heb hier zelf ook erg moeite mee.

FlameLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:37

XxXchaXxX schreef:
Klopje bedoel ik mee belonen Knipoog

Oké!

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:36

het gaat nu veel beter alleen gaat hij nu achteruit lopen als hij niet stil wil blijven staan en als ik hem dan aanspoor omdat tegen tegaan gaat hij weer voorwaarts (het is acter uit of voor uit maar niet normaal stil staan) nog ideën

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:44

Jammer dat je hem al in de achteruit hebt gezet en ook jammer dat het je aangeraden is.

Mijn vorige paard kon ik nooit het achterwaarts mee oefenen omdat ze zodra we dat een keer gedaan hadden elke keer met halthouden al uit zichzelf besloot om maar vast achteruit te gaan. Dit duurde dan een paar weken en daarna ging het weer.

Een paard snapt niet dat zoiets betekent dat ie halt moet houden. Jij gaat namelijk halthouden, paard gaat naar voren en voor het naar voren gaan moet ie achterwaarts. Dat is in mijn ogen net zoiets als mensen die hun paard slaan omdat ie niet stil wil staan.
Alleen door te oefenen en te belonen snapt een paard de bedoeling. Doe dit inderdaad ook aan de hand, dus niet alleen maar stilstaan als het ook echt moet maar ook gewoon zo is tijdens het wandelen.

Eeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:56

Even stil laten staan en meteen weer wegstappen, voordat hij dat zelf wil doen. Al staat hij maar 1 seconde stil, meteen weer weg, en zo kan je dat uit gaan bouwen. Veel oefenen. Lukt het even niet, rijd even een rondje, doe wat anders en probeer het opnieuw. Niet alleen maar bezig zijn met stilstaan, maar ook voor genoeg afwisseling zorgen

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 18:35

met deze tips kan ik wat ik ga oefenen en kijken of het lukt!!

Eeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:44

hahaha is goed! Succes! Haha!